Kieltenopettajien työtilanne on surkea!
Esimerkiksi Vantaalla ei taida olla ainuttakaan kieltenopettajien paikkaa avoinna. Uusia kieltenopettajia valmistuu kymmeniä vuosittain. Työttömiksikö? Miten olette työllistyneet, nuoret kieltenmaikat?
Kommentit (44)
Täysin totta tämä tilanne. Itsekin paikkaa olen etsimässä täysin pätevänä ja kokeneena kieltenopettajana, mutta vaikea päästä edes haastatteluun. Moniin paikkoihin on ollut pitkälle yli sata hakijaa. Osin tähän vaikuttanee se, että ala-asteilla laitetaan nykyään usein luokanopet opettamaan englantia säästösyistä, ja yläasteillakin olen nähnyt ties millaisia yhdistelmiä, tyyliin englanti ja käsityöt. Kenellä voi olla tuollaiseen pätevyys? Nyt säästetään joka paikassa niin mahdottomasti!
Minulla on yhtenä kielenä juurikin ruotsi, ja kyllä ainakin itse olen kuullut, että rehtorit pyrkivät nimenomaan jo nyt palkkaamaan alakouluun opettajia, joilla on kieliyhdistelmänä en + ru, jotta on jo valmiiksi ruotsin opettaja talossa. Joten ruotsin pätevyys on kyllä alakoulun puolella hyväksi nyt. Tosin se, miten mukava on opettaa oppilaita joita ei kieli kiinnosta pätkän vertaa on sitten toinen asia. Itse kannatan lämpimästi ruotsin muuttamista vapaaehtoiseksi.
Pakkoruotsinopettajille riittää töitä! Nythän pakkoruotsi RKP:n vaatimuksesta aikaistuu ala-asteelle, jolloin tarvitaan lisää pakkoruotsinopettajia.