Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uuden miesystävän suhde alkoholiin mietityttää. Murehdinko turhasta?

Vierailija
07.01.2022 |

Olen seurustellut nyt puoli vuotta miehen kanssa, joka on kaikin puolin todella ihana ja olen häneen todella rakastunut. On kuitenkin yksi asia, mikä jonkin verran mietityttää: hänen suhteensa alkoholiin. Hän juo viikon aikana - melkeinpä joka viikko - noin 3 pulloa viiniä. Kertaakaan en ole häntä humalassa nähnyt enkä oikeastaan edes hiprakassa, mutta toisaalta myöskään alkoholittomia päiviä ei ole käytännössä koskaan. Eli siis tavallaan tuo juominen ei vaikuta negatiivisesti mitenkään, mutta mietityttää silti.

Asia on itselleni hämmentävä siksi, koska en itse käytä oikeastaan lainkaan alkoholia ja myös siksi, että mies on muuten erittäin tarkka esim. ruokavaliostaan ja unestaan, seuraa kehonsa toimintoja ja palautumistaan jatkuvasti Oura-sormuksella, treenaa hullun lailla ja myös ulkoisesti on huippu-urheilijan näköinen (ja myös on lajissaan top 20 -urhelija Suomessa).

Olemme molemmat hitusen yli kolmekymppisiä enkä nyt tässä haluaisi ruveta toisen aikuisen ihmisen juomatottumuksia ääneen kyseenalaistamaan, mutta mietin silti, voiko tuossa olla orastavaa alkoholiongelmaa, josta saattaa tulevaisuudessa tulla isompi juttu.

Mitä olette mieltä?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole edes suurkulutuksen raja. Etenkään jos mies ei juo kaikkea kerralla.

Vierailija
2/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholiriippuvuus voi olla fyysistä tai myös henkistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et itse juo, niin unohtaisin koko äijän.

Vierailija
4/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilija. Juo päivittäin. Eikä selvästi juovuksissa. Tosi urheilija.

Vierailija
5/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs taas palstalla riittää uusia poikaystäviä huolestuttavine tapoineen.

Vierailija
6/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota alkotonta viikonloppua ja seuraa miten mies reagoi.  Monesti nautitun alkoholin määrää vähätellään - kolme pulloa voi olla oikeasti 4 ja jatkossa 5, 6...

Vierailija
7/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän oikeasti seuraisi Ouran antamaa palautetta ja dataa, niin ei varmasti joisi noin paljoa. Alkoholi kun vaikuttaa heti uneen ja palautumiseen.

Vierailija
8/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on alkoholin suurkuluttaja ja tuleva juoppo. Etsi parempaa seuraa, tuossa suhteessa vain tulet onnettomaksi.

Vierailija
9/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokapäiväinen ”uusi miesystävä ihmetyttää” tarina taas. Psykoosit tulilla heti alkuvuodesta.

Vierailija
10/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä voi tulla Mika Myllylä, kun lopettaa urheilun. Jotkut urheilijat ovat addikteja ja kun urheilu väistyy, tulee tilalle toinen addiktio. Mitä miehesi aikoo tehdä, kun ei enää kilpaile?

Vierailija
11/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä pullossa mietoa viiniä on 7 annosta, kolme pulloa siis 21 annosta eli hyvin lähellä suurkulutuksen rajaa, joka on miehillä 23-24 annosta viikossa. Jos näin ei kuitenkaan käy joka viikko, tai on alkoholittomia viikkoja välissä, niin tilanne on parempi.

Tästä voi vetää johtopäätökset.

Vierailija
12/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOI HERRANJUMALA!

Vierailija
13/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan voit nostaa asian pöydälle? Juttele ja kerro suoraan, et sua huolestuttaa. Reaktiostakin voit päätellä paljon.

Periaatteessa ei ole mahdoton tuo yhtälö, kyllähän Etelä-Euroopassakin menee nuo määrät monilla helposti. Mutta ongelman siemen voi piillä.

Vierailija
14/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistilta kuulostaa. Minna Kaupin exällä oli tuollaista rajamailla häilyvää juomista, vaikka olikin huippu-urheilija. Sitten alkoi vetää oikein kunnolla kun tuli joku pettymys ja Minna sai etsiä Pasia pitkin kyliä viikkokaupalla. Haastattelusta luin. Suhde on vielä niin tuore, että pystyt päättämään sen ilman suuria vaikeuksia. Alkoholistia joudut hyysäämään oman terveytesi kustannuksella. En ottaisi riskiä tämän miehen kanssa. Olen ollut juopon kanssa lyhyen hetken suhteessa ja ei enää ikinä. Nykyinen mieheni juo silloin tällöin saunaoluen.

Vierailija
15/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin joskus muutaman kuukauden viinimiehen kanssa. Joka illlan rutiineihin hänellä kuului tuo 2-3 lasillista viiniä ja tietysti myös aina ruoan kanssa. 

Ilman viiniä ei kulunut päivääkään ja kieltämättä se alkoi mietityttää, koska määrä tuntui pikkuhiljaa lisääntyvän. Olikohan vähän himmaillut alkoholin kulutustaan suhteen alussa ja alkoi palata normaaliin.

Suhde loppui, muitakin syitä oli, mutta riippuvuuksista kärsivät kierrän nyt kaukaa.

Vierailija
16/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin myös huolissani. Miten käy, kun miehelle tulee huolia ja stressiä, lisääntyykö silloin alkoholin kulutus? Entä kun urheilu jää vähemmälle, käykö silloinkin huonosti alkoholin käytön kanssa?

Nykyisellä elämänkokemuksella en enää jatkaisi suhdetta alkoholiriippuvaisen ihmisen kanssa. Miehelläni oli alkoholiongelma (itse ei sitä myöntänyt), mutta se vaikutti ikävästi koko muuhun perheeseen. Nyt on ihanaa elää raittiin ihmisen kanssa. Voin itsekin hengittää taas vapaasti. Alkoholistin puoliso sairastuu usein myös.

Vierailija
17/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa juo mies. Siis selvälle naiselle. Joku yhtä juova ei varmaan välitä. Tuossa iässä ehtii katsoa samantyyppistä seuraa kuin itse, eli selvää.

Vierailija
18/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa että jaksaa noilla määrillä vielä urheilla kunnolla, luulisi väsyttävän? Kolme pulloa viikossa on kyllä paljon!

Vierailija
19/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa juo mies. Siis selvälle naiselle. Joku yhtä juova ei varmaan välitä. Tuossa iässä ehtii katsoa samantyyppistä seuraa kuin itse, eli selvää.

Itse vaihdoin raittiiseen mieheen vasta reilusti yli viisikymppisenä ja harmittaa, kun tuhlasin niin monta vuotta elämästäni juopon kanssa.

Vierailija
20/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna lopettaisin suhteen, jos nyt jo mietit miehen alkoholin kulutusta. Se selkeästi häiritsee sinua, ja tulee tulevaisuudessa häiritsemään enemmän. Alkoholi tulee olemaan suhteenne musta möykky.

Minä joskus tapailin muutaman kuukauden ajan ihmistä, jonka tuli aina vapaalla ollessaan saada alkoholia. Hän ei vaan pystynyt olemaan juomatta. Eihän suhteesta mitään tule, jos toinen on alkoholin kohtuukäyttäjä ja toisella suu napsaa lähes koko ajan.

Meillä kohtuukäyttäjillä alkoholi ei pyöri mielessä. Kun viikonloppu alkaa työviikon jälkeen, niin ensimmäinen ajatus on lepo ja mukava puuhailu. Ei alkoholi. Tästä tunnistaa kenellä on ongelma ja kenellä ei.