Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uuden miesystävän suhde alkoholiin mietityttää. Murehdinko turhasta?

Vierailija
07.01.2022 |

Olen seurustellut nyt puoli vuotta miehen kanssa, joka on kaikin puolin todella ihana ja olen häneen todella rakastunut. On kuitenkin yksi asia, mikä jonkin verran mietityttää: hänen suhteensa alkoholiin. Hän juo viikon aikana - melkeinpä joka viikko - noin 3 pulloa viiniä. Kertaakaan en ole häntä humalassa nähnyt enkä oikeastaan edes hiprakassa, mutta toisaalta myöskään alkoholittomia päiviä ei ole käytännössä koskaan. Eli siis tavallaan tuo juominen ei vaikuta negatiivisesti mitenkään, mutta mietityttää silti.

Asia on itselleni hämmentävä siksi, koska en itse käytä oikeastaan lainkaan alkoholia ja myös siksi, että mies on muuten erittäin tarkka esim. ruokavaliostaan ja unestaan, seuraa kehonsa toimintoja ja palautumistaan jatkuvasti Oura-sormuksella, treenaa hullun lailla ja myös ulkoisesti on huippu-urheilijan näköinen (ja myös on lajissaan top 20 -urhelija Suomessa).

Olemme molemmat hitusen yli kolmekymppisiä enkä nyt tässä haluaisi ruveta toisen aikuisen ihmisen juomatottumuksia ääneen kyseenalaistamaan, mutta mietin silti, voiko tuossa olla orastavaa alkoholiongelmaa, josta saattaa tulevaisuudessa tulla isompi juttu.

Mitä olette mieltä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro hänelle, että pidät hänen alkoholinkäyttöään ongelmallisena. Jos hän sanoo siihen, että hänen alkoholinkäyttönsä on hänen asiansa, eikä hän pidä sitä mitenkään ongelmallisena, kerro hänelle, että hän saa sitten jatkossa pitääkin sen omana asianaan. Ilmoitat suhteenne päättyneeksi.

Vierailija
22/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshän on koko ajan pikkuhiprakassa, et näe häntä ikinä täysin selvinpäin. En minä ainakaan tuollaista jaksaisi katsella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko asiaa ottaa luontevasti puheeksi jossain kohtaa? Voi olla että mies on sokaistunut omalle toiminnalleen tuon suhteen

Vierailija
24/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilevien alkoholin käyttö on vieläkin tabu sillä eihän urheilevat juo. Moni tykkää että viini lasillinen illassa yömyssynä ja ruuan kanssa on terveellistä. Kolme pulloa viiniä viikossa on ihan kohtuullista. Jotkut juovat pullon tai pari olutta ennen nukkumaan menoa. Mieheni juo pari Sandels tölkkiä illalla, viikonloppuna menee vähän enemmän ja on huippukunnossa vajaa kuuskymppinen ikäisekseen kun on kuntotestissä käynyt. 

Vierailija
25/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo siitä, että on toleranssia. On juonut niin paljon, että ei enää näy käytöksessä pullollinenkaan. Voi juoda oikeasti enemmän. En jatkaisi. Tuo tulee tuosta lisääntymään. Jos hän pystyy lopettamaan, niin lopetta. Jollei, niin sun aika pistää loppu,

Vierailija
26/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa juo mies. Siis selvälle naiselle. Joku yhtä juova ei varmaan välitä. Tuossa iässä ehtii katsoa samantyyppistä seuraa kuin itse, eli selvää.

Itse vaihdoin raittiiseen mieheen vasta reilusti yli viisikymppisenä ja harmittaa, kun tuhlasin niin monta vuotta elämästäni juopon kanssa.

Tämä aloittaja ei ole juoppoa nähnytkään :D

Vierailija
27/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on aloittaja ehtinyt monenlaista miestä seurustella viime kuukausien aikana. Tarinat on samalla kirjoitustyylillä helppo tunnistaa, siis jos omaa edes alkeellisen hahmontunnistuksen. Mutta herkullinen tarina miehistä lienee monelle tärkeämpää, kuin tapahtumien todenperäisyys.

Vierailija
28/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät tarkan rajan, oletteko kaiken vapaa ajan yhdessä? Minulle selvisi vasta kahden vuoden suhteen lopussa että mies oli juonut usein arki iltoinakin ja monesri työväsymys olikin sitä että halusi juoda rauhassa. Itse en juo migreenin takia, siksi peitteli

Ainakin tulevaisuudessa on maksa ongelmia tiedossa. Voi olla että mies kontrolloi kaikkea muuta jotta voi ajatella ettei kulutuksen määrä ole pahasta juuri hänelle kun elää muuten terveellisesti

Vierailija
29/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vaikea kommentoida tuota, hänellä voi olla tuo pitkälle mietitty juttu. Että esim. ensin urheilu, sitten palkintona viiniä. Ja on miettinyt, miten urheilut sujuvat viininjuomisesta huolimatta.

Minusta tämä on hankala alkoholistityyppi, koska elämä on "normaalia" ja hoitaa asiansa. Ei kuitenkaan koe, että voisi olla ilman alkoholia. Eli samaa tyyppiä kuin työssäkäyvät, jotka juovat 3-5 olutta työpäivän jälkeen, kun "rentoutuvat" sohvalla. Eihän heillä ole ongelmaa, kun arki rullaa ja työnsä hoitavat.

Ihmettelen kuitenkin, miten tuo ei vaikuta hänen yöuniinsa. Mutta on sekin mahdollista. Jos aloittaa juomaan aikaisin, ehtii juoda useita vesilaseja ja syödä siihen päälle. Näin minä olen tehnyt, jos olen halunnu juoda ja seuraava päivä työpäivä.

Vierailija
30/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla vaikea kommentoida tuota, hänellä voi olla tuo pitkälle mietitty juttu. Että esim. ensin urheilu, sitten palkintona viiniä. Ja on miettinyt, miten urheilut sujuvat viininjuomisesta huolimatta.

Minusta tämä on hankala alkoholistityyppi, koska elämä on "normaalia" ja hoitaa asiansa. Ei kuitenkaan koe, että voisi olla ilman alkoholia. Eli samaa tyyppiä kuin työssäkäyvät, jotka juovat 3-5 olutta työpäivän jälkeen, kun "rentoutuvat" sohvalla. Eihän heillä ole ongelmaa, kun arki rullaa ja työnsä hoitavat.

Ihmettelen kuitenkin, miten tuo ei vaikuta hänen yöuniinsa. Mutta on sekin mahdollista. Jos aloittaa juomaan aikaisin, ehtii juoda useita vesilaseja ja syödä siihen päälle. Näin minä olen tehnyt, jos olen halunnu juoda ja seuraava päivä työpäivä.

Tarkoitin, että kommentoida miehelle siis.

31/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urheilija. Juo päivittäin. Eikä selvästi juovuksissa. Tosi urheilija.

Toleranssi kasvaa nopeasti, kun noin paljon viikoittain juo.

Eikä tossa ole sanottu mikä laji, ei kaikki laji vaadi mitää kovaa kuntoa tai kestävyyttä.

Vierailija
32/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, monet maailman pitkäikäisimmät ihmiset käyttävät viiniä kohtuudella (1-2 lasia päivässä ruuan kanssa). Oleellista on kai se, että määrät eivät ala kasvamaan vuosien varrella.

https://yle.fi/uutiset/3-12224223

Vierailija
33/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön joka aamu suuren lautasellisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee samoin, mutta lisää puuroon vaapukkahilloa. Olemme tehneet näin jo 18 vuotta.

Alkoholia emme käytä, emme ole ikinä käyttäneet. Ei ole tehnyt mieli edes kokeilla.

Vierailija
34/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 3 pulloa viiniä viikossa ei ole aikuiselle parhaassa iässään olevalle miehelle paljonkaan, jos määrä ei oikeasti ole tuon isompi. Pullo tai yli päivässä olisi liikaa ja sitähän se oikeasti saattaa ollakin, jos ongelma on syntymässä pikku hiljaa ja kaikki juominen ei tule ap:n tietoon. Ehkä teillä naisilla on oman alkoholin sietokykynne vuoksi väärä käsitys siitä, humaltuuko mies noin puolesta pullosta viiniä päivässä. Ei humallu eikä edes hiprakoidu.

M45

Vierailija
35/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä määrä eli 5-10 kertaa viikosta riippuen enemmän kuin itse juon. Tuo on sitä kuuluisaa riskijuomista.

Vierailija
36/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satutäti on herännyt.

Vierailija
37/37 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satutäti on herännyt.

Alkoholi lienee ongelma aika suuressa osassa suomalaisia parisuhteita. Siinä mielessä aika irrelevanttia, onko aloitus keksitty vai aito.