Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja ei päästä yliopiston pääsykokeisiin!

Vierailija
28.04.2015 |

Olen ollut myyjänä tässä työpaikassa pian puoli vuotta. Olen avoimesti kertonut hakevani yliopistoon opiskelemaan englantia. Nyt kun kokeet alkavat häämöttää kuukauden päästä, pomoni ilmoitti ehdot. Jos en saa toista tuuraamaan itseäni koepäiväksi, en pääse kokeeseen. Ihan tosissaanko minun pitää itse hankkia tuuraaja? Minun lisäkseni täällä on toki pomo ja sitten kaksi muuta. Nämä kaksi muuta vaihtelevat vuoroja keskenään ja ovat ylimmät ystävät, mutta minun kanssani eivät vaihtele. Jos olen sairaana, he pitävät mykkäkoulua minulle.
Olen nuori, eikä tällaista tilannetta ole vielä tullut vastaan. Mitä teen?

Kommentit (281)

Vierailija
241/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:58"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:30"]

Ilmeisesti saikku on nykyään automaatio. Luulisi, että jos pomo todistaa työntekijän olevan saikulla jossain kokeessa, niin siitä olisi suuremmat seuraukset kuin olemalla "omallalomalla". Pääsykoe on tärkeä. Itse ilmoittaisin pomolle, että yritän kaikin keinoin saada tuuraajan, mutta olisin erittäin kiitollinen jos hän voisi auttaa asiassa. Kertoisin, että pääsykoe on nyt elämäni tärkein asia ja siksi minun on pakko mennä sinne. Jos mikään ei auttaisi, kertoisin meneväni sinne joka tapauksessa ja pahoittelisin aiheuttamaani ongelmaa.

[/quote]

Sairaslomalla saa vaikka mennä ulkomaille, pomolla ei ole mitään naputtamista sen suhteen mitä saikulla tehdään.

[/quote]

Niinpä. Tosi moni kuvittelee, että jos on saikkua niin on pysyttävä kotona sisällä ja edes kauppaankaan ei viitsi mennä, ihan sama onko flunssa vai käsi murtunut. Itselläni oli selkä tohjona parin viikon verran ja töitäni en pystynyt tekemään, mutta kyllä mä pystyin käymään ihan normaalisti salilla, kahvilla, kaupassa ja ulkona. Ainoa ongelma oli samassa staattisessa asennossa pysyminen.

[/quote]Niin, mutta kun ap ei ole sairas, te vaan kehotatte häntä valehtelemaan olevansa. Kyllä varmaan voi salille tai ulkomaille mennä jos on selkä kipeä, mutta jos ei voi istua kassalla selän takia, ei voi istua myöskään 5 h kokeessa ilman taukoja. 

Ei muutenkaan  miltään kannalta järkevää ap:n valehdella olevansa sairas, kun ei kerran ole. Asiat julki ja seisot niiden takana selkä suorana. Saikulla juonittelu on paitsi munatonta pelleilyä, lisäksi potkujen aihe. 

Helvetti näitä työntekijöitä, jotka ovat "saikulla" vähän väliä, kun ei duuni nappaa. Oma työkaveri on just tällainen, ja arvatkaa kenelle ne työt jää. 

Vierailija
242/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kuulut liittoon. Jos pomo antaa potkut (laittomasti), saat lakimiehen liitosta ajamaan asiaasi ilmaiseksi.

Jokaisella työntekijällä on oikeus ottaa palkatonta vapaata hoitaakseen henkilökohtaisia asioita, ihan riippumatta työstä, kunhan ilmoittaa tarpeeksi ajoissa. Työntekijän velvollisuus ei ole hommata sijaista, se on työnantajan velvollisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:57"]

onko tuo laillista edes?

[/quote]

Työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta päästää työajalla mihinkään pääsykokeisiin ketään

Vierailija
244/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:00"]

Otapa yhteyttä liittoon ja kysy neuvoa.

[/quote]

Mitä sä sekoilet? Mitä liitolla on asian kanssa tekemistä? Opiskelu ei kuulu millään tavalla työnantajalle eikä ole mitenkään työnantajan ongelma. 

Vierailija
245/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:26"]

Palkatonta on pakko antaa henkilökohtaisiin menoihin kun hyvissä ajoin ilmoittaa.

[/quote]

Eikä ole pakko antaa. Älä keksi omiasi

Vierailija
246/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä päästää, tai sitten itkee ja päästää.

Ilmoitat että haluat kyseisen päivän palkattomaksivapaaksi henkilökohtaisesta syystä. Työntantajan on ryhdyttävä toimiin vapaa järestämiseski. Olet vielä näin hyvissä ajoin ilmoittamassa vapaan tarpeesta, niin tuohan on ihan silkkaa vittuilua. Hakisin sinuna samalla myös uuden työpaikan ja irtisanoutuisin.

https://www.tem.fi/files/26154/Tyosopimuslaki_01072014.pdf

Sivu 35-36

"Työstä poissaolo tilapäisen syyn vuoksi

...

Työntekijän esitys työstä poissaolosta luo

työnantajalle velvollisuuden selvittää, minkälaisin työpaikalla tehtävin järjestelyin työntekijän vapaa voisi toteutua. Säännös merkitsee normaalia sopimustilannetta ”pidemmälle menevää” työnantajan velvollisuutta selvittää erilaisia vaihtoehtoja töiden järjestämiseksi."

Vierailija
247/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä joku puliukko tuuraamaan itseäsi. Katsotaan haluaako pomo seuraavalla kerralla hankkia itse sijaisensa.

Vierailija
248/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 09:45"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 09:30"]Ihmeellistä veivaamista. Jos firmassa on useampi työntekijä ja tuohon pääsykokeeseen on kerran aikaa, niin silloin pomo vain järjestää työvuorot oikein. Jos olisin ap:n asemassa, niin kertoisin vain pomolle, että aion osallistua tuona päivänä pääsykokeeseen ja toivon hänen järjestävän työvuoron sen mukaan. Lisäksi kerron saman asian työkavereille. Jos työvuorot järjestetään kuitenkin toisin, niin sitten juttelet asiasta uudelleen pomon kanssa ja kerrot, että aiot joka tapauksessa mennä pääsykokeisiin ja että et ole tuolloin liikkeessä. Pomo sitten päättää, että jättääkö hän liikkeen tyhjäksi vai järjestääkö työvuorot uusiksi. Työkavereilla ei ole kuitenkaan mitään oikeaa tärkeää menoa ko. päivälle, joten kaikki muut järjestelyt ovat puhdasta kiusan tekemistä. Yhden päivän luvattomasta poissaolosta ei saa vielä potkuja, joten sun ei tarvii edes sanoa itseäsi irti.  [/quote] Mistä tiedät työkaverin suunnitelmat. 3 vapaapäivää ja miehen kanssa varattu matka Pariisiin! [/quote]Täällä tuntuvat kyllä tietävän muiden menot, minullakin mies ennen teki paljon reissuhommia ja oli ainoastaan viikonloput kotona, kyllä ne viikonloppu vapaat oli tärkeitä minulle vaikka ei ollut mitään "erityistä" menoa.

[/quote]

Tuskin ne pääsykokeet on viikonloppuna ja nyt ap:lle ei ole sanottu vapaan antamattomuuden syyksi sitä että muille olisi ehditty jo aikaisemmin luvata vapaa samalle päivälle. Silkkaa kiusaamsita ja vittuilua. Tarvittaessa työnantajan on annettava palkatonta vapaata.

Vierailija
249/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:17"]

Vittu että vituttaa vittumaiset pomot.

"olisit sen vapaan varmasti saanut, kun olisit jo työhaastattelussa nätisti kysynyt, voisitko saada pääsykoepäivän vapaaksi. Siis sen sijaan että itsestäänselvyytenä ilmoitat olevasi poissa."

Hyi saakeli kun on ällöttävää kyykyttämistä pomojen taholta tuollainen pikkumainen sadistinen ajattelu, että he ovat suunnilleen jumalan asemassa ja heidän edessään pitää työntekijöiden nöyristellä, ja pomon sana on jumallallinen laki, ja heitä täytyy palvoa ja anella jos haluaa jotain "vapauksia".

Sympatiat ap, tiedän tunteen.

[/quote]

Työajalla pomo määrää. Jos ei kelpaa niin eroa. Niin yksinkertaista. 

Vierailija
250/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:37"]

Pääsykoepäivä on palkaton vapaa, ja sijaisen järjestäminen ei ole sinun tehtäväsi, ap. Vaan pomon. Vapaata on käsittääkseni annettava, jos painavat henkilökohtaiset syyt sitä vaativat, ja kyllä pääsykokeeseen osallistuminen on sellainen syy. Ota liittoon ja pomon esimieheen nyt heti yhteyttä.

[/quote]

Eikä ole annettava. Älä keksi omiasi. 

Vierailija
251/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti saikku on nykyään automaatio. Luulisi, että jos pomo todistaa työntekijän olevan saikulla jossain kokeessa, niin siitä olisi suuremmat seuraukset kuin olemalla "omallalomalla". Pääsykoe on tärkeä. Itse ilmoittaisin pomolle, että yritän kaikin keinoin saada tuuraajan, mutta olisin erittäin kiitollinen jos hän voisi auttaa asiassa. Kertoisin, että pääsykoe on nyt elämäni tärkein asia ja siksi minun on pakko mennä sinne. Jos mikään ei auttaisi, kertoisin meneväni sinne joka tapauksessa ja pahoittelisin aiheuttamaani ongelmaa.

[/quote]

Sairaslomalla saa vaikka mennä ulkomaille, pomolla ei ole mitään naputtamista sen suhteen mitä saikulla tehdään.

[/quote]

Niinpä. Tosi moni kuvittelee, että jos on saikkua niin on pysyttävä kotona sisällä ja edes kauppaankaan ei viitsi mennä, ihan sama onko flunssa vai käsi murtunut. Itselläni oli selkä tohjona parin viikon verran ja töitäni en pystynyt tekemään, mutta kyllä mä pystyin käymään ihan normaalisti salilla, kahvilla, kaupassa ja ulkona. Ainoa ongelma oli samassa staattisessa asennossa pysyminen.

[/quote]

Ap voi mennä pari päivää ennen  koetta terveyskeskukseen ja sanoa että hän on ihan sressaantunut, väsynyt ja hermoromahduksen partaalla eikä saa nukuttua PÄÄSYKOKEEN VUOKSI, koska ei edes tiedä että pääseekö kokeeseen. Lääkäri kirjoittaa viikon saikkua (tulee vähän lukulomaa samalla) ja määrää hoidoksi pääsykokeeseen menemisen. Siinäpä pomo sitten järjestelköön vähen enemmänkin työvuoroja.

Vierailija
252/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 08:01"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 04:03"]Ja jos työnantaja on vahvistanut työkavereiden pitkät viikonloppuvapaat, niin miten ihmeessä sinun vapaasi on voinut jäädä katsotaan tilaan? Nyt kyllä työnantaja joko rikkoo sopimusta, että ei ole vahvistanut pyydettyä lomaa ajoissa tai jotain muuta häikkää asiassa. Työehtosopimuksessai kerrotaan , mihin mennešsä työntekijän on ilmoitettava vuosilomapäivät ja mihin mennessä työnantajan on ne vahvistettava. Oletko lukenut tätä sopimusta tai pyytänyt työnantajaasi kertomaan , mitkä ovat nämä ajankohdat ja osoittamaan sopimuksen kohdat joihin ne perustuvat? [/quote] Ap ei ole anonut lomaa vaan kysyi onko päivä palkallinen

Kertoohan hän tiedustelleensa voiko saada päivän vapaaksi.

En tiedä miten kyseisessä paikassa haetaan lomat, mutta meillä ne pitää ainakin kirjata järjestelmään , myös yksittäset päivät haettavaksi, jolloin esimies sitten vahvistaa ne tai hylkää.

Päivät voi siis hakea sieltä , kysymättä mitään, jos ei halua.  Vuosilomat pitää hakea maaliskuun loppuun mennessä. Myöhemminkin voi hakea, jos se sopii.

Jos itselläni olisi pääsykoepäivä tiedossa vuoden alusta, hakisin sen vuosilomapäivänä vapaaksi. AP:n työnantajan olisi tullut kertoa, mikä on menettely vuosilomapäivine hakemisessa heillä.

Pääsykoe itsessään ei ole epruste saada palkatonta vapaata, mutta pomo olisi voinut kertoa, mitkä ovat vaihtoehdot. On epäasiallinen pomo kyseessä , jos ei selvitä nuorelle tynötekijälle näitä. Vaihtoehdot ovat vuosiloma tai palkaton vapaa. Muu palkallinen vapaapäivä voi sopimuksesta riippuen olla esim. muuttopäivä.

Vai onko se ihan random- toimintaa, että toisten vapaat vahvistetaan ja toisten ei!  Esimerkiksi meillä rikkoisi työnantaja sopimusta, jos vahvistaisi haetut vuosilomapäivät vasta esm  heinäkuun alussa, jolloin en olisi tarkoitus pitää. Miten tässä siis ap:n pomo voi sanoa, että katsotaan myöhemmin!

Mielestäni on ritisriitaista, jos muiden vapaat on tiedossa ja ne on vahvistettu  ja siten siis haettu. Miksi ap:n vapaata ei ole vahvsitettu, jos  hän on sitä hakenut? Jos pomo ei ole kertonut, että miten se haetaan, esim. pitääkö hakea siis jossain järjestelmässä erikseen vai riittääkö kysyminen, on pomo pimittänyt tietoa.

Esimeihen vastuulla on kertoa menettelyt näissä asioissa.

Kyllä tes määrittää jonkin ajankohdan , johon mennessä normaalit vuosilomapäivät on annettava. Ap ei ole kertonut, mitä sopimuksessa lukee ja onko edes katsonut sitä.

[/quote]

Teillä kirjataan lomat järjestelmään noin, kaikkialla asia ei tapahdu samoin. Joillain aloilla pääsee myös mm. hyödyntämään esimerkiksi pekkaspäiviä.

Onko ihan mahdotonta tosiaan kuvitella, että jollain työpaikalla on erilaista kuin omallasi?

[/quote]

No ei kyllä ole, annoin vain esimerkin. Ap ei ole kertonut, mitään, miksi hänen lomaa ei olevahvistettu ja työkavereiden 3 päivän vapaat on. Tässä voisi olla kyse jo työntekijäiden syrjinnästä. Yritin ottaa kantaa siihen,että mihin mennessä työnantajan on vahvisetteva lomat vuosilomat. Aiankin Pam:n tes oikeuttaa ahkemaan myös paltonta tarvittassa, siinä nimenomaan todetaan, että työntekijälle on tarvittaessa annettava 3 päivän vapaa.

AP: nä hakisin palkatonta, vuosilomaa ja viime kädessä saiarslomaa  työtevesyhuollosta, jos mikään näistä ei auta ja  työnanatja ryhtyis toimenpiteisiin , veisina sian oikeuteen, jso tietäisin, että minulla on perusteet saada päivä vapaaksi.

[/quote]

Lopeta toi paskan jauhanta. Työntekijällä EI ole mitään oikeuksia saada mitään palkattomia vapaapäiviä. Lomapäiviäkään EI saa itse päättää vaan ne päättää työnantaja. Laki on yksiselitteinen asiassa

Vierailija
253/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanominen luvattomien poissaolojen johdosta

Luvattomat poissaolot ovat usein sovellettu irtisanomisperuste. Työntekijällä ei ole oikeutta olla työstään pois, ellei hänellä ole siihen lakiin, työehtosopimukseen, tai työsopimukseen perustuvaa syytä. Myös jatkuvat myöhästelyt voivat jo muodostaa irtisanomisperusteen. On myös huomattava, että jos työntekijä on työstään poissa viikon ilmoittamatta hyväksyttävää syytä poissaololleen, voi työnantaja pitää työntekijän työsopimusta purkautuneena.

Vierailija
254/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:37"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 03:54"]

Ja tottakai palkkaa saa, jos kyseessä on vuosilomapäivä vakituisessa työsuhteessa. Jos palkaton vapaa, ei saa. Katso tes miten vuosilomapäivät ilmoitetaan teillä. Itselläni lukee , että olisi kuunneltava työntekijän ehdotuksia vapaan ajankohdan pitämisestä. Työnantajaölakin on vastuu tiettyyn ajankohtaan mennessä kertoa, milloin vuosiloman voi pitää. Katso edelleen tes mitä siinä sanotaan. Pääsykoe pvm on tiedossa jo alkuvuodesta. Esim. jos itsellä olisi nyt kesällä , työnantajani olisi tullut maaliskuun loppuun mennessä vahvistaa lomani Rikkoolo työnantajasi tätä sääntöä, jos ei pysty vahvistamaan lomaasi? On kai sinulle kertynyt vuosilomaa?

[/quote]

Itse lukion jälkeen olin hommissa ja lomia ei herunut juuri siksi, kun minut oli palkattu lomittamaan muut. Eli kevät meni hommat opiskellessa vanhan työntekijän ohjauksessa ja kesällä sitten painettiin samat hommat yksin. Olin tosin tehtaassa töissä ja välillä jouduin/pääsin tekemään kaksi vuoroa putkeen, kun yksi samalla tavalla palkatuista työkavereista juoksi festareilla yms. omilla menoilla.

[/quote]

Voi "harmi". Itse tein opiskeluaikana erittäin mielelläni tuplavuoroja ylitöinä.

Jos sinut on palkattu sijaiseksi, niin soppari on varmaan nollatuntisomus. Sellainen ei käytännössä sido sinua mitenkään, voit vapaasti valita mitä työvuoroja käyt tekemässä ja mitä et, kunhan sopimasi nolla tuntia tulee täyteen ja sehän ei ole kovin vaativaa. Festareilla juokseva kaverisi tiesi tämän.

Vierailija
255/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:37"]

Lopeta toi paskan jauhanta. Työntekijällä EI ole mitään oikeuksia saada mitään palkattomia vapaapäiviä. Lomapäiviäkään EI saa itse päättää vaan ne päättää työnantaja. Laki on yksiselitteinen asiassa

[/quote]

Paskapuhetta. Palkatonta vapaata saa työnantajan kanssa sopimalla, mutta lain mukaan työnatajan on ryhdyttävä toimiin palkattoman tilapäisen vapaan järjestämiseen. Työehtosopimuksissa on myös erilaisia käytäntöjä palkattoman vapaan myöntämiseen. En tunne kaupan sopimusta, joten siihen en ota kantaa.

Vierailija
256/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:34"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ap voi mennä pari päivää ennen  koetta terveyskeskukseen ja sanoa että hän on ihan sressaantunut, väsynyt ja hermoromahduksen partaalla eikä saa nukuttua PÄÄSYKOKEEN VUOKSI, koska ei edes tiedä että pääseekö kokeeseen. Lääkäri kirjoittaa viikon saikkua (tulee vähän lukulomaa samalla) ja määrää hoidoksi pääsykokeeseen menemisen. Siinäpä pomo sitten järjestelköön vähen enemmänkin työvuoroja.

[/quote]Ai jaahas, kaikkea sitä oppii. Että ihanko viikon kirjoitan, ja tuollaisen hoidon määrään. T. lääkäri.

Vierailija
257/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:34"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Ai jaahas, kaikkea sitä oppii. Että ihanko viikon kirjoitan, ja tuollaisen hoidon määrään. T. lääkäri.

[/quote]

Masennuksesta voi saada helposti kuukaudenkin saikun, noin niin kuin aluksi, monet on useitakin kuukausia sairauslomilla. Yksikin kavarini on ollut jo yli vuoden, putosi jo perussairaspäivärahalle, mutta ei aio enää koskaan mennä takasin kyseiseen työpaikkaan.

Vierailija
258/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:37"]Irtisanominen luvattomien poissaolojen johdosta

Luvattomat poissaolot ovat usein sovellettu irtisanomisperuste. Työntekijällä ei ole oikeutta olla työstään pois, ellei hänellä ole siihen lakiin, työehtosopimukseen, tai työsopimukseen perustuvaa syytä. Myös jatkuvat myöhästelyt voivat jo muodostaa irtisanomisperusteen. On myös huomattava, että jos työntekijä on työstään poissa viikon ilmoittamatta hyväksyttävää syytä poissaololleen, voi työnantaja pitää työntekijän työsopimusta purkautuneena.

[/quote]

Ensimmäisestä luvattomasta poissaolosta voi saada vasta varoituksen. Irtisanomiseen tarvitaan viikon poissaolo tai toistuvia laiminlyöntejä. Kannattaa varmaan ottaa se varoitus jos on noin mulkku pomo. Samalla tuskalla voi olla sitten sen neljä päivää putkeen pois.

Vierailija
259/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan sinä karenssista huolehdit, sillä mikäli sinulla ei ole ammattia et saa kuitenkaan työkkäristä mitään...

Vierailija
260/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki se sijainen. Jos ei pomolle kelpaa sinun hankkimasi tai jos et saa sijaista...Niin sitten sanot, että menet kokeisiin. Jos siitä potkut tulee, niin sitten tulee. Onhan sinulla oma elämä.

tai kysy työkkäristä neuvoa. Kerro koko tilanne siellä.

mä menisin pääsykokeisiin. Kateellisuutta tuolla työpaikalla riittää. On eksi ei kaikkialla ole sellaista.ätsemppiä kokeisiin. Sun oma valinta. Ei sen takia tarvi irtsanoutua.

se on vaan työ. Onneks.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi