Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lintsaava 14v joka ei noudata koulun sääntöjä

Vierailija
28.04.2015 |

Voiko koulu mitään? Ilmeisesti ei. 14-vuotias on omalla luvalla pois useamman kerran viikossa, poistuu koulun alueelta jos huvittaa. Ei tottele opettajia, puhuu ja räplää puhelinta luokassa. Juoksee karkuun opettajia. Ei mene määrättyihin kasvatuskeskusteluihin, siis poistuu paikalta. Ei auta että opettaja sanoo, nyt olis aika mennä, kun ottaa jalat alle ja pinkoo kuin jänis tai muuten livahtaa. Myöntelee aina kaikkeen ja vastaa että hyvää kuuluu, jos jotain itsestään sanoo. Tulevaisuus ei kiinnosta, koulu ei kiinnosta. Osaa huonosti asioita, kun lukeminenkaan ei oikein suju. Ei ole koskaan sujunut.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ei voi. Siltä se näyttää.

Vierailija
22/32 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyttäydyin noin tuon ikäisenä koska mua kiusattiin. Jos nyt eka ottaisit selvää mistä tuo käytös johtuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi huostaanottaa vain koulunkäynnin takia. Siis jos ei käy.

Vierailija
24/32 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ole saatu selville vaikka kissojen ja koirien kanssa selvitetty. Opettajien, kuraattorin, terkan, koululääkärin, neuropsykologin, sosiaalityöntekijän ja psykiatrin voimin. Paitsi että lapsi on poikkeuksellisen kiinni äidissään. Haluaa olla vain kotona koko ajan. On sanonut ettei kiusata, eikä kukaan muukaan ole kiusaamista huomannut. Erityistä suosiota ei ole ranttaliksi lyömisellä saanut. Jollain luokalla niinkin olisi voinut käydä.

Vierailija
25/32 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei käy koulua, niin ei myöskään pääse seuraavalle luokalle.

Vierailija
26/32 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:43"]

Ei sitä ole saatu selville vaikka kissojen ja koirien kanssa selvitetty. Opettajien, kuraattorin, terkan, koululääkärin, neuropsykologin, sosiaalityöntekijän ja psykiatrin voimin. Paitsi että lapsi on poikkeuksellisen kiinni äidissään. Haluaa olla vain kotona koko ajan. On sanonut ettei kiusata, eikä kukaan muukaan ole kiusaamista huomannut. Erityistä suosiota ei ole ranttaliksi lyömisellä saanut. Jollain luokalla niinkin olisi voinut käydä.

[/quote]

Ei noihin mitään erityistä syytä aina ole. Mulla ainakin syy oli vaan yleisahdistus, joka johtui vaikeasta iästä. Kaikki vitutti. Ihmiset, yhteiskunta, koulu, koko maailma. Ilman mitään erityistä syytä. Siinähän se meni ohi kasvun myötä itsekseen. 

Ja jos joku ajattelee että syy tällaiseen olisi löysä kasvatus, niin ei ainakaan meillä. Vanhempani ovat uskovaisia ja varsin tiukkoja. Llisäksi veljeni oli ihan erilainen, hyvin kiltti ja tunnollinen. Joillain lapsilla vaan se kasvu ottaa vähän kovemmille kuin toisilla. Itselläni muuten ahdistusta helpotti se kun mun annettiin olla lopulta rauhassa, sitten kun todettiin ettei kukaan mulle mitään voi.

Niin kauan kuin minua jatkuvasti tutkittiin ja komennettiin ja kuritettiin, kapinoin entistä kovemmin vastaan ja vihasin entistä enemmän elämää ja maailmaa. Sitten kun sain rauhan, aloin itsekin rauhoittua.

t. 2

Vierailija
27/32 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:43"]

[/quote]

Ei noihin mitään erityistä syytä aina ole. Mulla ainakin syy oli vaan yleisahdistus, joka johtui vaikeasta iästä. Kaikki vitutti. Ihmiset, yhteiskunta, koulu, koko maailma. Ilman mitään erityistä syytä. Siinähän se meni ohi kasvun myötä itsekseen. 

Ja jos joku ajattelee että syy tällaiseen olisi löysä kasvatus, niin ei ainakaan meillä. Vanhempani ovat uskovaisia ja varsin tiukkoja. Llisäksi veljeni oli ihan erilainen, hyvin kiltti ja tunnollinen. Joillain lapsilla vaan se kasvu ottaa vähän kovemmille kuin toisilla. Itselläni muuten ahdistusta helpotti se kun mun annettiin olla lopulta rauhassa, sitten kun todettiin ettei kukaan mulle mitään voi.

Niin kauan kuin minua jatkuvasti tutkittiin ja komennettiin ja kuritettiin, kapinoin entistä kovemmin vastaan ja vihasin entistä enemmän elämää ja maailmaa. Sitten kun sain rauhan, aloin itsekin rauhoittua.

t. 2

[/quote]

"Annettiin olla rauhassa"? Tarkoittaa siis sitä, että sulta ei vaadittu mitään, eikä kukaan välittänyt olitko koulussa vai ryyppäämässä? Sait tietenkin päättötodistuksen samaan aikaan kuin muutkin ikätoverisi, joilta vaadittiin huomattavasti enemmän? 

Vierailija
28/32 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä et pakota lasta kouluun? Tietokone pois, kännykkä pois, tv:n katselu kielto, arestia jne.

Vierailija
29/32 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:26"]

Voiko koulu mitään? Ilmeisesti ei. 14-vuotias on omalla luvalla pois useamman kerran viikossa, poistuu koulun alueelta jos huvittaa. Ei tottele opettajia, puhuu ja räplää puhelinta luokassa. Juoksee karkuun opettajia. Ei mene määrättyihin kasvatuskeskusteluihin, siis poistuu paikalta. Ei auta että opettaja sanoo, nyt olis aika mennä, kun ottaa jalat alle ja pinkoo kuin jänis tai muuten livahtaa. Myöntelee aina kaikkeen ja vastaa että hyvää kuuluu, jos jotain itsestään sanoo. Tulevaisuus ei kiinnosta, koulu ei kiinnosta. Osaa huonosti asioita, kun lukeminenkaan ei oikein suju. Ei ole koskaan sujunut.

[/quote]

Älä ainakaan syyllistä itseäsi. Kerrot että on lukemisen kanssa on ollut ongelmaa aina yms. Koulukieltäytymiseen voi olla monta syytä. En tiedä asiasta muuten kuin että meilläkin on tilanne päällä. Lapsella on autisminkirjon diagnoosi ollut pienestä asti, mutta normaaliopetuksessa toistaiseksi. Ei mene aina  luokkaan. Lähtee kesken päivää kotiin.

Vierailija
30/32 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itsekin juuri tuollainen 14 vuotiaana. Siinä 16 v. rauhotuin, ja aloin panostaa kouluun. Säännöt ja rangaistukset saivat minut vaan kapinoimaan enemmän. Ihan tavalliseksi ihmiseksi kuitenkin kasvoin...tällä hetkellä opiskelen yliopistossa ja olen juuri saanut kandin tehtyä. Tuo voi siis tosiaankin olla ohimenevää. Voimia sinulle!

Vierailija
31/32 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:34"]

Ei koulu paljoa voi, enemmän se on kiinni huoltajasta ja itse koululaisesta. Jos on "tarpeeksi" pois koulusta, joutuvat ilmoittamaan lastensuojeluun. Vaikka koti tekisi yhteistyötä koulun kanssa.  Väittäisin että pakottaminen ei auta, jotenkin pitäisi päästä muuttamaan lapsen ajatuksia pään sisällä, jotta käytös muuttuisi.

Ehkä kannattaisi ehdottaa vaihtoehtoja tavalliselle koulunkäynnille. On olemassa pienryhmäopiskelua, kotikoulua, jne. Jos on oppimisen kanssa vaikeuksia voisi joku pienryhmämäinen opiskelu olla parempi, sitä voisi paremmin räätälöidä lapsen nykyiseen tasoon nähden?

[/quote]

Hänelle on ehdotettu vaikka ja mitä. On ehdotettu tukitoimia: pienryhmää, jopo-luokkaa, tukiopetusta. Pienryhmässä käy joskus, muut tuet on kuulemma "vammaisille" tarkoitettuja. Lastensuojelu oli jossain vaiheessa mukana hommassa, mutta kun äiti ja lapsi lupasivat, että kaikki muuttuu, he vetäytyivät pois. 

Vierailija
32/32 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:34"]

Ei koulu paljoa voi, enemmän se on kiinni huoltajasta ja itse koululaisesta. Jos on "tarpeeksi" pois koulusta, joutuvat ilmoittamaan lastensuojeluun. Vaikka koti tekisi yhteistyötä koulun kanssa.  Väittäisin että pakottaminen ei auta, jotenkin pitäisi päästä muuttamaan lapsen ajatuksia pään sisällä, jotta käytös muuttuisi.

Ehkä kannattaisi ehdottaa vaihtoehtoja tavalliselle koulunkäynnille. On olemassa pienryhmäopiskelua, kotikoulua, jne. Jos on oppimisen kanssa vaikeuksia voisi joku pienryhmämäinen opiskelu olla parempi, sitä voisi paremmin räätälöidä lapsen nykyiseen tasoon nähden?

[/quote]

Hänelle on ehdotettu vaikka ja mitä. On ehdotettu tukitoimia: pienryhmää, jopo-luokkaa, tukiopetusta. Pienryhmässä käy joskus, muut tuet on kuulemma "vammaisille" tarkoitettuja. Lastensuojelu oli jossain vaiheessa mukana hommassa, mutta kun äiti ja lapsi lupasivat, että kaikki muuttuu, he vetäytyivät pois. 

[/quote]

Lastensuojelulla lisäksi on vaihtunut vastuuhenkilö neljä kertaa vuoden aikana, joten ei siellä kukaan pysy kärryillä. Lapsella oli kontakti psykiatriselle, mutta äiti ei halunnut että lapsi menee sinne, eikä lapsi halunnut mennä, niin ei siitä tullut mitään.