Lintsaava 14v joka ei noudata koulun sääntöjä
Voiko koulu mitään? Ilmeisesti ei. 14-vuotias on omalla luvalla pois useamman kerran viikossa, poistuu koulun alueelta jos huvittaa. Ei tottele opettajia, puhuu ja räplää puhelinta luokassa. Juoksee karkuun opettajia. Ei mene määrättyihin kasvatuskeskusteluihin, siis poistuu paikalta. Ei auta että opettaja sanoo, nyt olis aika mennä, kun ottaa jalat alle ja pinkoo kuin jänis tai muuten livahtaa. Myöntelee aina kaikkeen ja vastaa että hyvää kuuluu, jos jotain itsestään sanoo. Tulevaisuus ei kiinnosta, koulu ei kiinnosta. Osaa huonosti asioita, kun lukeminenkaan ei oikein suju. Ei ole koskaan sujunut.
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:56"]Miksi sä et pakota lasta kouluun? Tietokone pois, kännykkä pois, tv:n katselu kielto, arestia jne.
[/quote]
En ole lapsen huoltaja.
Häh? Kyllä se on ihan huoltajan vastuulla, että lapsi käy koulua. Piste. Opettajat opettavat niitä, jotka ovat paikalla. Minkä minä sille mahdan, että joku on menettänyt hallinnan 14-vuotiaaseensa? Oletko tietoinen siitä, että aineenopettajalla voi olla jopa 600 oppilasta? Useimmilla lienee ainakin 200. Emme me ehdi juosta yhden pennun perässä.
Jos kerran mitään syytä lintsaamiseen ei ole löytynyt, niin yritäpä kasvattamista. Selität, että sinun vastuullasi on huolehtia, että hän käy koulunsa. Sitten kerrot, mitä seurauksia on lintsaamisella. Esimerkiksi aresti, viikkorahan menetys, kännykän vaihto huonompaan, tietokoneen menetys, pelikonsolin menetys jne. Lisäksi voit keksiä, miten palkitset onnistumisesta. Esimerkiksi yhteinen matka, uusi kännykkä jne.
Lisäksi suosittelisin lämpimästi, että viettäisit enemmän aikaa yhdessä lapsen kanssa mukavissa merkeissä, koska olet selkeästi menettänyt kontaktisi häneen.
Kaikkea ei voi ulkoistaa yhteiskunnalle!
Siis lapsi asuu toisen huoltajan luona eikä sieltä liikahda juuri kouluunkaan. Ei tapaa kavereita ollenkaan, paitsi pelatessa koneella. Ei käy leffassa, ei mitään kodin ulkopuolella olevaa harrastusta. Kouluongelmia ollut ihan aina, ekan luokan ekasta päivästä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:51"]Häh? Kyllä se on ihan huoltajan vastuulla, että lapsi käy koulua. Piste. Opettajat opettavat niitä, jotka ovat paikalla. Minkä minä sille mahdan, että joku on menettänyt hallinnan 14-vuotiaaseensa? Oletko tietoinen siitä, että aineenopettajalla voi olla jopa 600 oppilasta? Useimmilla lienee ainakin 200. Emme me ehdi juosta yhden pennun perässä.
Jos kerran mitään syytä lintsaamiseen ei ole löytynyt, niin yritäpä kasvattamista. Selität, että sinun vastuullasi on huolehtia, että hän käy koulunsa. Sitten kerrot, mitä seurauksia on lintsaamisella. Esimerkiksi aresti, viikkorahan menetys, kännykän vaihto huonompaan, tietokoneen menetys, pelikonsolin menetys jne. Lisäksi voit keksiä, miten palkitset onnistumisesta. Esimerkiksi yhteinen matka, uusi kännykkä jne.
Lisäksi suosittelisin lämpimästi, että viettäisit enemmän aikaa yhdessä lapsen kanssa mukavissa merkeissä, koska olet selkeästi menettänyt kontaktisi häneen.
Kaikkea ei voi ulkoistaa yhteiskunnalle!
[/quote]En ole huoltaja. Lapsi ei edes haluaisi matkalle. Eikä tavata minua.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:54"]Siis lapsi asuu toisen huoltajan luona eikä sieltä liikahda juuri kouluunkaan. Ei tapaa kavereita ollenkaan, paitsi pelatessa koneella. Ei käy leffassa, ei mitään kodin ulkopuolella olevaa harrastusta. Kouluongelmia ollut ihan aina, ekan luokan ekasta päivästä.
[/quote]
Siis asuu huoltajan luona, piti sanoa. Hän on ainoa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:13"]Olin itsekin juuri tuollainen 14 vuotiaana. Siinä 16 v. rauhotuin, ja aloin panostaa kouluun. Säännöt ja rangaistukset saivat minut vaan kapinoimaan enemmän. Ihan tavalliseksi ihmiseksi kuitenkin kasvoin...tällä hetkellä opiskelen yliopistossa ja olen juuri saanut kandin tehtyä. Tuo voi siis tosiaankin olla ohimenevää. Voimia sinulle!
[/quote]
Jäitkö luokalle? Lintsasitko viikkoja putkeen?
Parasta olisi järjetää kotiopetus. Autistinen murkku tekee just mitä itseä huvittaa. Onneksi rakastavat huonettaan ja tietokonettaan yleensä niin paljon, että niiden luona pysyvät, eivät lähde seikkailemaan ja tyhmäilemään minne sattuu.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:31"]Ai koulu? Voiskohan vanhemmat tehdä asialle kanssa jotain? Tai ehkä sen aika on jo ohi, olisi pitänyt tehdä jotain 10 vuotta sitten.
[/quote]
Tässä on sellainen ongelma mitä moni ei tule ajatelleeksi: vanhemmat ei aina voi mitään. Omani olivat täysin pulassa aikanaan kanssani. Jos tiukensivat kuria, karkasin.Jos sanoivat ettei jotain saanut tehdä tein sen varmasti. Auktoriteeteille näytin keskisormea. Ja kaikki tämä alkoi murrosiässä, sitä ennen olin oikein kiltti ja minulla oli tiukka kotikasvatus. Eli kurinpuutteestakaan ei ollut kiinni. Olin vain vaikea. Koulussa olin aivan surkea, en siksi että olisin tyhmä vaan siksi että pojat ja kaverit kiinnosti enemmän. Rauhoituin ja järkeennyin itse. Kirjoitin 5xL paperit lukiosta, valmistuin yliopistosta, perustin perheen ja nyt olen 3x teinipojan äiti jotka ovat onnekseni perineet isänsä temperamentin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:56"]Miksi sä et pakota lasta kouluun? Tietokone pois, kännykkä pois, tv:n katselu kielto, arestia jne.
[/quote]
Ei tämä toimi, kun on tarpeeksi omapäinen teini niin nauraa tuollaiselle uhoamiselle. Olin nimittäin tuollainen T. 25
No tämä lapsi ei laudaturia tule kirjoittamaan, koska jo neljän kokonaisen lauseen kirjoittaminen pistää puskemaan hikeä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:56"]Miksi sä et pakota lasta kouluun? Tietokone pois, kännykkä pois, tv:n katselu kielto, arestia jne.
[/quote]
Ei tämä toimi, kun on tarpeeksi omapäinen teini niin nauraa tuollaiselle uhoamiselle. Olin nimittäin tuollainen T. 25
[/quote]
Siis häpeämätön lapsi.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:31"]Ai koulu? Voiskohan vanhemmat tehdä asialle kanssa jotain? Tai ehkä sen aika on jo ohi, olisi pitänyt tehdä jotain 10 vuotta sitten. [/quote] Tässä on sellainen ongelma mitä moni ei tule ajatelleeksi: vanhemmat ei aina voi mitään. Omani olivat täysin pulassa aikanaan kanssani. Jos tiukensivat kuria, karkasin.Jos sanoivat ettei jotain saanut tehdä tein sen varmasti. Auktoriteeteille näytin keskisormea. Ja kaikki tämä alkoi murrosiässä, sitä ennen olin oikein kiltti ja minulla oli tiukka kotikasvatus. Eli kurinpuutteestakaan ei ollut kiinni. Olin vain vaikea. Koulussa olin aivan surkea, en siksi että olisin tyhmä vaan siksi että pojat ja kaverit kiinnosti enemmän. Rauhoituin ja järkeennyin itse. Kirjoitin 5xL paperit lukiosta, valmistuin yliopistosta, perustin perheen ja nyt olen 3x teinipojan äiti jotka ovat onnekseni perineet isänsä temperamentin.
[/quote]
Kasvatusmetodit olivat vanhemmillasi vääriä sinulle. Lukion paperit ja valmistuminen kertoo sinusta jonkun puolen, murrosiän käyttäytyminen sen toisen puolen...
Ei koulu paljoa voi, enemmän se on kiinni huoltajasta ja itse koululaisesta. Jos on "tarpeeksi" pois koulusta, joutuvat ilmoittamaan lastensuojeluun. Vaikka koti tekisi yhteistyötä koulun kanssa. Väittäisin että pakottaminen ei auta, jotenkin pitäisi päästä muuttamaan lapsen ajatuksia pään sisällä, jotta käytös muuttuisi.
Ehkä kannattaisi ehdottaa vaihtoehtoja tavalliselle koulunkäynnille. On olemassa pienryhmäopiskelua, kotikoulua, jne. Jos on oppimisen kanssa vaikeuksia voisi joku pienryhmämäinen opiskelu olla parempi, sitä voisi paremmin räätälöidä lapsen nykyiseen tasoon nähden?
Lasta pitää kuitenkin kasvattaa rakkaudella, ei kaikkea saa pahalla onnistumaan.
Tuollainen olin itse 14-vuotiaana. Vaikea ikä. Eipä sille kukaan yhtään mitään voinut. Kotona kun yrittivät tiukentaa kuria, karkasin kotoa.
Mutta eipä tuolla näin jälkeenpäin väliä ole ettei kukaan sille mitään voinut. IHan itsekseni järkiinnyin ja rauhoituin siitä ja ihan kunnon ihminen minusta on tullut vaikeasta teini-iästä huolimatta.
Joku koulun työntekijöistä (esim. kuraattori, koulunkäyntiavustaja) voi tulla aamulla hakemaan lapsen kouluun, mutta oikeasti se on huoltajan velvollisuus lakisääteisestikin huolehtia siitä, että lapsi tulee kouluun ja on siellä päivittäin määrätyn ajan. Jos meno ei muutu, lapsi voidaan ottaa huostaan ja laittaa lastensuojeluyksikköön asumaan lukkojen taakse.
Ai koulu? Voiskohan vanhemmat tehdä asialle kanssa jotain? Tai ehkä sen aika on jo ohi, olisi pitänyt tehdä jotain 10 vuotta sitten.
No tässä ongelmana on se, että osaaminen on jo muutenkin niin huonoa. Jos ei osaa oikein kunnolla edes lukea, että sen tekstin ymmärtäisi. Seiskaluokka meni vielä huonommin, lintsasi melkein puolet vuodesta.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:56"]
Miksi sä et pakota lasta kouluun? Tietokone pois, kännykkä pois, tv:n katselu kielto, arestia jne.
[/quote]
Hyvin vaikea on 14-v pakottaa yhtään mihinkään