Miksi varhaiskasvatuksesta ei pidetä samanlaista melua kuin lähikoulusta?
Yhtälailla, tai enemmänkin, se korona päiväkodeissa leviää. Päivähoitoikäisillä ei edes ole maskia toisin kuin koululaisilla ekaluokkalaisista alkaen, ainakin täälläpäin. Turvavälit on päiväkodissa mahdottomuus ja lapset ja aikuiset sekoittuvat sisä- ja ulkotiloissa.
Siellä ollaan kuin sillit suolassa, myös ne virikelapset, joiden vanhemmat ovat kotona.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatusammattilaisilla on maskit.
Oletko kokeillut olla maski naamalla 8h? Et, joten suu kiinni. Se aiheuttaa hengitysvaikeuksia vaikkei olisi keuhko-ongelmataustaa, silmätulehdus kierteitä, päänsärkyä jopa migreeniä jne.
Ja toisekseen se maski jonka työnantaja tarjoaa ei suojaa koronalta, koska se on vain se paperilappumaski!Ja kyllä, viimeksi toissapäivänä olin asiasta yhteydessä niin liittoon kuin työsuojeluun, mutta kun raha määrää, viis työntekijöiden terveydestä/hyvinvoinnista, toisin kuin vaikkapa sairaaloissa ym joissa kyllä on kunnon maskit tarjolla, eikä edes syödä potentiaalisten tartuttajien kanssa ihan ilman sitä maskia.
Minäpä olen. Katsos kun muissakin töissä sitä maskia täytyy pitää. Onhan se inhottavaa, etenkin, kun pitää koko ajan liikkua. Ja arvaa mitä! Sinä voit myös hankkia itse kunnon maskin!
Kuinka monta koronatartuntaa siellä työpaikallasi on ollut? Faktahan on, että päiväkodeissa huomattavasti vähemmän, mitä muilla työpaikoilla.
Se, että sinua kiukuttaa käyttää huonoa maskia, mutta et halua itse hankkia parempaa, ei ole mikään syy laittaa niitä lapsia kotihoitoon, niin ettei ne muutkaan aikuiset jotka oikeasti altistuvat töissä koronavirukselle pääse töihin.
Eri
Meillä on ollut koronaa useampaan kertaan lasten perheissä ja olen myös altistunut itse useampaan kertaan juuri työssäni.
On vain Luojan kulku, että en ole tautia vielä saanut enkä kuljettanut kotiini omaan perheeseeni jossa myös riskiryhmäläinen!
Että juu, minun mittani on täynnä!
Sama
Voisitteko lähestyä päättäviä elimiä näissä asioissa?!! Siitä voisi jopa olla jotain hyötyä, toisin kuin täällä riehumisessa.
Ja kyllä, olen pari päivää sitten laittanut sähköpostia liittoni puheenjohtajalle ja työpaikkani alueen työsuojeluvaltuutetulle.
Koska meillä ei ole väliä, sehän on tullut selväksi jo vuosien/vuosikymmenen ajan ainakin.
Oman liittoni puh.johtaja tuumasi samaa, kun oikeasti suojaa antavien maskien perään kyselin, kaikki huomio kun on mm sairaanhoitajissa ym eikä siitä siksi liikene varhaiskasvatukseen/kasvattajiin.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko lähestyä päättäviä elimiä näissä asioissa?!! Siitä voisi jopa olla jotain hyötyä, toisin kuin täällä riehumisessa.
Ja kyllä, olen pari päivää sitten laittanut sähköpostia liittoni puheenjohtajalle ja työpaikkani alueen työsuojeluvaltuutetulle.
On lähetetty. Vastaus on aina sama. "Nämä ovat ikäviä asioita joille pitäisi tehdä jotain ja ne tulee huomioida".
No ei tule tapahtumaan ennen kuin liitot alkavat tehdä yhteistyötä ja ilmoittavat lakosta. Eli ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä kannatan sitä, että mikä oli joskus kun tää hässäkkä alkoi! Eli kaikki etätöihin, ketkä voi ja lapset pois päiväkodeista! Myös virikelapset! Vain huoltovarmuuskriittisten alojen työntekijöiden lapset saa olla hoidossa.
Tuo ”vaatimus” ei koskaan kestänyt lainopillista tarkastelua, vaan sen tehokkuus perustui vain ja ainoastaan perheiden hyvään tahtoon ja omaan haluun. Tätä ei ole enää jäljellä. Ei ole mahdollista Suomen lain mukaan rajata päivähoitoa kuvaamallasi tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On lähetetty. Vastaus on aina sama. "Nämä ovat ikäviä asioita joille pitäisi tehdä jotain ja ne tulee huomioida".
No ei tule tapahtumaan ennen kuin liitot alkavat tehdä yhteistyötä ja ilmoittavat lakosta. Eli ei koskaan.
Uutta postia vaan menemään!!
Pitäisi tehdä se joukolla, joukossa on voimaa eikä yksittäisissä viesteissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä edelleen ihmettelen, kun näissä keskusteluissa aina puhutaan, että tehdään kotona etätöitä ja otetaan lapset pois päivähoidosta. Mitä ihmettä on sellainen etätyö, että siinä hoitaa sujuvasti pieniä lapsia samalla? Monilla on esim. puheluja ja teams-kokouksia, itse ainakin laitan tällöin työhuoneen oven kiinni ettei tule turhia häiriöitä.
Monissa töissä on myös tietyt työt, mitkä tulee olla tehtynä päivän mittaan. Ei niissä voi pitää joka puolen tunnin välein jotain taaperon viihdytystaukoja. Kaikkia töitä ei ylipäätään voi tehdä vaan toisella kädellä, samalla kun katsoo lapsen perään.
Ja miten rajata se, kuka päivähoitoa tarvitsee. Kaupan kassa ei ehkä ole yhteiskunnan kannalta kriittinen työ, mutta sille työssäkäyvälle se on siinä mielessä, että työ halutaan myös pitää. Entä masentuneen vanhemman lapset? Ilman päiväkotia tukimuotona voi edessä olla kodin ulkopuolinen sijoitus, joten voisi sanoa, että ne lapset päivähoitoa vasta tarvitsevatkin.
Että jos jollain on työ, jota pystyy tekemään etänä pienet lapset jaloissa pyörien, niin ottakaa vaan ne lapset sitten kotiin. Turha kuitenkaan alkaa muiden tilanteisiin puuttumaan, kun ette kuitenkaan tiedä mitään toisten työn luonteesta, sairauksista ym. Olisi jo korkea aika muutenkin alkaa näkemään, että tässä koronataistossa on muitakin uhkia kuin se koronan saaminen.
Kaupan ala itse asiassa on huoltovarmuuskriittinen ala. Siis ruokakauppa. Itse olen esimiehenä kyseisellä alalla.
No tuohon voi vaihtaa tilalle jonkun muun ammatin, vaikka vaatekaupan myyjän tai ihan jonkun muun. Pointtina oli se, että ihmiset haluavat säilyttää työnsä, jolloin sinne on mentävä eikä voi jäädä hoitamaan lapsia kotiin. Työ kuin työ on yksilöille ja perheille hyvinkin oleellinen asia ja sen menetys voi aiheuttaa isojakin ongelmia.
Pistin Kiurulle sähköpostia. Eihän se mitään "auta", mutta mitäpä tässä pieni ihminen muutakaan voi, paitsi vinkua siellä kentällä raataessaan.
Vähimmäisvaatimus mitä turvallisen varhaiskasvatuksen eteen voisi tehdä on se, että päiväkotiin saisi tulla vain täysin terveenä. Ei siis mitään ”jos tauti on helpottamassa” -höpinää!
Oma lapseni saa jokaisen taudin, mitä päiväkodissa on tarjolla, kun näitä toipilaita on siellä aina sankoin joukoin räkä poskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuskokemuksia instagramryhmästä on tägätty päättäjät, vaikuttajat ja liitot kymmeniä kertoja . Ei niitä kiinnosta ennenkuin se lakkouhka on oikeasti päällä , ja sitä ei naisten liitot aikaan saa. Itse olen alalta lähtenyt, ja siksi en pelkää pitää meteliä asiasta. Ihan liikaa hyssytellään epäkohtia.
Ymmärrän kyllä että etätöitä on hankala tehdä lapsen kanssa ja lapsi on hoitoon silloin vietävä,mutta "virike" paikoilla olevat lapset olisi hyvä pitää nyt kotona!..eri asia tietysti jos vanhempi on mt-ongelmainen tai muuten sairas,mutta ei tämmöisessä tilanteessa pelkästään "mukavuus" syistä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuskokemuksia instagramryhmästä on tägätty päättäjät, vaikuttajat ja liitot kymmeniä kertoja . Ei niitä kiinnosta ennenkuin se lakkouhka on oikeasti päällä , ja sitä ei naisten liitot aikaan saa. Itse olen alalta lähtenyt, ja siksi en pelkää pitää meteliä asiasta. Ihan liikaa hyssytellään epäkohtia.
Kunta-alan työsopimukset päättyvät 28.2, ja silloin päättyy myös työrauha eli lakkoon voidaan ryhtyä, niin vaka kuin sairaanhoitopuolellakin.
Nössöjä. Alistuvat kohtaloonsa työntekijät. Sosiaalialalla ollaan yhtä nössöjä.
FFP2-maskisuositus laajeni eli kyllä ne pitäisi nyt myös päiväkoteihin kasvattajille saada❗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kannatan sitä, että mikä oli joskus kun tää hässäkkä alkoi! Eli kaikki etätöihin, ketkä voi ja lapset pois päiväkodeista! Myös virikelapset! Vain huoltovarmuuskriittisten alojen työntekijöiden lapset saa olla hoidossa.
Minä en kannata tuota. Käytännössä meillä päiväkotilainen oli 8-16 television tai pleikkarin äärellä, poislukien pienet hetket mitä työnteon lomassa ehti jutella tai pitää lyhyen lounastauon.
Pistä siltä tv ja pleikkari kii?!! Pienet on murheet..
Et tainnut tajuta pointtia? Ainoa keino saada tehdä niitä töitä oli istuttaa se lapsi noiden ääreen. Yritäppä siinä tehdä jotain asiantuntijatyötä, esiintyä seminaarissa tai pitää koulutusta, kun 5-vuotias ei viihdy itsekseen 10 minuuttia kauempaa. Sä et selvästi joutunut tekemään tuollaista töitä tuolloin tuon ikäisen kanssa, joten oleppa hiljaa.
Eikö tuon ikäiselle jo voi kertoa tilanteesta? Että leikkii ja puuhailee yms myös? Kai lapsella muutakin on kuin TV ja pleikka?
Ymmärrän, että sinulla ei ole lapsia, ja kysyit ihan nätisti, yritän valaista asiaa.
Lapselle voi kertoa tilanteesta vaikka kuinka paljon. Se ei vain auta mitään, koska hän on lapsi eikä pienikokoinen aikuinen. Hän tarvitsee aikuisen huomiota aika paljon päivän mittaan. Jos hän ei saa mitä tarvitsee, hän ei istu "kiltisti" sohvalla odottamassa edes puolta tuntia, saati pidempään. Hän kitisee, mankuu, häiritsee, rikkoo jotain tai tarvitsee seuraa tai apua. Jos telkkari tai pleikka on käytettävissä, vanhempi voi tehdä työtään, lapsi viihtyy siinä 8-16 mutta onko se ok? Kenenkään mielestä?
Lasta ei voi eikä saa sulkea lukkojen taakse, pelotella ja karjua hiljaiseksi tai satuttaa, se olisi väärin ja lain vastaista. Lahjominenkaan ei tepsi, koska hän ei halua tikkaria illalla tai uutta lelua huomenna, hän tarvitsee aikuista juuri sillä hetkellä. Jopa kymmenen minuutin välein, koska hän on lapsi. Häntä ei voi jättää odottamaan kuten keskeneräistä kirjaa tai käsityötä.
Aikuinen voi huolehtia lapsesta kotitöiden lomassa, mutta ei työtä tehdessään. Pomo, työkaverit, asiakkaat, teams-palaverit eivät odottele sitä aikaa kun vanhempi käy vessassa pyyhkimässä, auttaa siivoamaan kaatuneen maidon ja kerää sirpaleet, lukee sadun, selvittelee sisarusten väliset riidat, hakee laastaria..mitä vaan mikä lapsen päivään ja elämään kuuluu.
Alle kouluikäiset lapset ovat päiväkodissa vanhempien työpäivän ajan siksi, että he eivät vielä pärjää itsenäisesti kotona. Päiväkodissakaan ei vain katsota päältä ja vahdita lapsia. Heille järjestetään tekemistä, ruokailua ja lepohetket, jutellaan ja opetetaan asioita.
Jos haluat lisätietoja, kokemuksia, keskustelua tai tutkimustietoon liittyviä linkkejä aiheesta, kannattaa aloittaa uusi aihe.
Höpö höpö. Me ollaan oltu karanteenissa vähän väliä samoin muita ryhmiä. Monia jatkotartuntoja kuten myös minulla ja ihan lapselta sen sain ilmeisesti ruokailun yhteydessä.