Miksi varhaiskasvatuksesta ei pidetä samanlaista melua kuin lähikoulusta?
Yhtälailla, tai enemmänkin, se korona päiväkodeissa leviää. Päivähoitoikäisillä ei edes ole maskia toisin kuin koululaisilla ekaluokkalaisista alkaen, ainakin täälläpäin. Turvavälit on päiväkodissa mahdottomuus ja lapset ja aikuiset sekoittuvat sisä- ja ulkotiloissa.
Siellä ollaan kuin sillit suolassa, myös ne virikelapset, joiden vanhemmat ovat kotona.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päikylle ei ole olemassa realistista vaihtoehtoa pandemiatilanteessa, siksi siitä on turha metelöidä. Toki voidaan suosittaa, että ne vanhemmat jotka pystyvät, pitävät lapsensa kotihoidossa. Kouluikäisen taas kyllä tulisi jo osata herätä ajoissa ja ottaa kaapista/jääkaapista ruokaa, vanhempi voi myös näyttää kuinka otetaan etäyhteys luokkaan, tai voi laittaa sen yhteyden lapselle jo valmiiksi päälle ennen töihin lähtöä.
Tuo on kyllä paljon vaadittu ekaluokkalaiselta. Monet eivät ole vielä olleet yksin kotona ja yllättäen täytyisi koko päivä viettää yksin, osata käyttää konetta yms. Ja vaikka uskaltaisikin olla yksin ja pärjäisi, tuntuu kyllä heitteillejätöltä ajatella 7-vuotiasta yksin kotona koko päivän.
Oon itse lapsuuteni elänyt 80-luvulla, ilman iltapäiväkerhoja ja lapsenvahteja. Vanhemmat kävivät töissä, yleensä koulujen loma-aikoinakin. Oma lapsi, 2000 alkupuolella syntynyt kasvatettiin myös omatoimiseksi.
Onko nykyisin siis heitteillejättö, jos lapsi viettää 8-9 tuntia kotonaan yksin, syöden hänelle valmiiksi varattuja välipaloja ja kommunikoiden opettajan ja luokkakavereiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kannatan sitä, että mikä oli joskus kun tää hässäkkä alkoi! Eli kaikki etätöihin, ketkä voi ja lapset pois päiväkodeista! Myös virikelapset! Vain huoltovarmuuskriittisten alojen työntekijöiden lapset saa olla hoidossa.
Minä en kannata tuota. Käytännössä meillä päiväkotilainen oli 8-16 television tai pleikkarin äärellä, poislukien pienet hetket mitä työnteon lomassa ehti jutella tai pitää lyhyen lounastauon.
Pistä siltä tv ja pleikkari kii?!! Pienet on murheet..
Et tainnut tajuta pointtia? Ainoa keino saada tehdä niitä töitä oli istuttaa se lapsi noiden ääreen. Yritäppä siinä tehdä jotain asiantuntijatyötä, esiintyä seminaarissa tai pitää koulutusta, kun 5-vuotias ei viihdy itsekseen 10 minuuttia kauempaa. Sä et selvästi joutunut tekemään tuollaista töitä tuolloin tuon ikäisen kanssa, joten oleppa hiljaa.
Eikö tuon ikäiselle jo voi kertoa tilanteesta? Että leikkii ja puuhailee yms myös? Kai lapsella muutakin on kuin TV ja pleikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päikylle ei ole olemassa realistista vaihtoehtoa pandemiatilanteessa, siksi siitä on turha metelöidä. Toki voidaan suosittaa, että ne vanhemmat jotka pystyvät, pitävät lapsensa kotihoidossa. Kouluikäisen taas kyllä tulisi jo osata herätä ajoissa ja ottaa kaapista/jääkaapista ruokaa, vanhempi voi myös näyttää kuinka otetaan etäyhteys luokkaan, tai voi laittaa sen yhteyden lapselle jo valmiiksi päälle ennen töihin lähtöä.
Tuo on kyllä paljon vaadittu ekaluokkalaiselta. Monet eivät ole vielä olleet yksin kotona ja yllättäen täytyisi koko päivä viettää yksin, osata käyttää konetta yms. Ja vaikka uskaltaisikin olla yksin ja pärjäisi, tuntuu kyllä heitteillejätöltä ajatella 7-vuotiasta yksin kotona koko päivän.
Oon itse lapsuuteni elänyt 80-luvulla, ilman iltapäiväkerhoja ja lapsenvahteja. Vanhemmat kävivät töissä, yleensä koulujen loma-aikoinakin. Oma lapsi, 2000 alkupuolella syntynyt kasvatettiin myös omatoimiseksi.
Onko nykyisin siis heitteillejättö, jos lapsi viettää 8-9 tuntia kotonaan yksin, syöden hänelle valmiiksi varattuja välipaloja ja kommunikoiden opettajan ja luokkakavereiden kanssa?
Monessa maassa olisi. Suomessa varmaan vieläkin ihan ok. Tosi karua ja välinpitämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kannatan sitä, että mikä oli joskus kun tää hässäkkä alkoi! Eli kaikki etätöihin, ketkä voi ja lapset pois päiväkodeista! Myös virikelapset! Vain huoltovarmuuskriittisten alojen työntekijöiden lapset saa olla hoidossa.
Minä en kannata tuota. Käytännössä meillä päiväkotilainen oli 8-16 television tai pleikkarin äärellä, poislukien pienet hetket mitä työnteon lomassa ehti jutella tai pitää lyhyen lounastauon.
Pistä siltä tv ja pleikkari kii?!! Pienet on murheet..
Et tainnut tajuta pointtia? Ainoa keino saada tehdä niitä töitä oli istuttaa se lapsi noiden ääreen. Yritäppä siinä tehdä jotain asiantuntijatyötä, esiintyä seminaarissa tai pitää koulutusta, kun 5-vuotias ei viihdy itsekseen 10 minuuttia kauempaa. Sä et selvästi joutunut tekemään tuollaista töitä tuolloin tuon ikäisen kanssa, joten oleppa hiljaa.
Eikö tuon ikäiselle jo voi kertoa tilanteesta? Että leikkii ja puuhailee yms myös? Kai lapsella muutakin on kuin TV ja pleikka?
No tietenkin voi, eri asia on miten asia menee jakeluun :D Tietenkin lapsella on muita leluja, huone täynnä. Mutta, et selvästi tajua koko etätyötä ja tilanteita mitä eteen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa leikkiä yhtään yksin? Vaikka legoilla? Ei lukea kirjaa? Ei kuunnella kirjaa? Ei värittää kirjaa? Ei tehdä tarra/tehtäväkirjaa? Ei osaa piirtää? Ei muovailla? Ei järjestää äidille yllärimajaa tyynyissä tmv. tauolle? Eikä varmasti osaa ulkoilla vaikka aamuin illoin äidin kanssa niin paljon, että vetäisi päivällä vaikka päikkärit?
Voi näitä päiväkodin ohjattuja kasvatteja 😔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa leikkiä yhtään yksin? Vaikka legoilla? Ei lukea kirjaa? Ei kuunnella kirjaa? Ei värittää kirjaa? Ei tehdä tarra/tehtäväkirjaa? Ei osaa piirtää? Ei muovailla? Ei järjestää äidille yllärimajaa tyynyissä tmv. tauolle? Eikä varmasti osaa ulkoilla vaikka aamuin illoin äidin kanssa niin paljon, että vetäisi päivällä vaikka päikkärit?
Onkohan sinulla lapsia, kun tuollaista edes kehtaat kysellä? Eri.
Lapset on kovin erilaisia. Jos kotona on yksi kaksivuotias ja pitäisi tehdä töitä keskittymistä vaativaa työtä samalla, niin vaikeaa on. Jotkut lapset ovat koko ajan kimpussa kun taas jotkut viihtyvät tuntikausia yksin - itsellä kaksi poikaa, ikäero 1,5 vuotta, leikkivät jo pienestä keskenään niin nätisti että pääsin helpolla ja pystyin tekemään töitä kotona, mutta yrittäjänä on täysin eri asia kuin palkkatyössä. En ollut kellekään tilivelvollinen, jos välillä kävin keittämässä ruokaa tai ulkoilemassa, tai ketään ei haitannut jos tein töitä toinen lapsi sylissä toisen ollessa päiväunilla. Ei edes se, että annoin jo aikaisin kirjoittamaan oppineen lapsen välillä kirjoittaa jonkun sanan. Ei näin voisi tehdä, jos tekisi palkkatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin VAPAApäivinä tehdään kaikenlaista, ulkoillaan aamuin illoin ja pitkin päivää, rakennellaan majoja, luetaan ja lapsi touhuilee itsekseen. Nyt on kuitenkin kyse vanhemman TYÖpäivistä, ei siellä päiväkodissakaan opeteta lapsia selviämään YKSIN sillä aikaa kun päiväkodin henkilökunta tekee jotain muuta. Päiväkodissa päiväkodin työntekijän tehtävänä on huolehtia näistä lapsista ja olla läsnä ja se on ihan kokopäiväistä hommaa. Kotona etätöissä sen vanhemman työ on tehdä esimerkiksi sitä asiantuntijatyötä, kahdeksasta neljään.
Meillä on lapset olleet päiväkodissa koko tämän koronakriisin ajan, lukuun ottamatta sitä pahinta aikaa kun olin itse lomautettuna jokusen viikon, ja sairasteluja.
Päiväkodissa ei koko tänä aikana ole todettu yhtään ainutta koronatartuntaa. Ei yhtään ainutta. Meilläkin on aina testattu, kun ollit vähänkin oireita. Kyseessä yksi Suomen isoimman kaupungin keskusta, jossa koronaa ollut paljon. Koulun ja töiden kautta meilläkin on pari karanteenia ollut.
En näe mitään syytä, miksi lapset eivät siis voisi mennä päiväkotiin, sen etäpäivähoidon järjestäminen kun on ihan mahdoton ajatus, eikä niitä "virikehoidossa" olevia lapsia ihan oikeasti ole siellä kuin kourallinen, heidän läsnäollollaan tai poissaolollaan ei ole mitään vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun serkkuni on varhaiskasvatuksen opettaja ja kauhuissaan, että sinne joutuu taas töihin maanantaina
Ystäväni on päiväkodin johtaja ja kauhuissaan siitä, mistä saa työntekijöitä jos pikkukoululaisten vanhemmat jää kotiin etäkoulun vuoksi.
No siimä ei sinällään ole mitään uutta, samaakaihua on jatkunut vuosikausia ja useimmat päivät vuodessa ryhmät toimivat alimääräusellä henkilöstöllä. Juuri eräs ystäväni kertoi, kuinka vain kymmenen päivää viime syksynä olivat normaalilla henkilösyömäärälällä. Kuusi tuttuni entisistä työkavereista lähti viime vuoden aikana alalta. Nykyään työntekijöitä koskee ilmoitusvelvollisuus Aville noista epäkohdista. Viime syksyn aikana pelkästään isoista kaupungeista niitä tuli yli 600. Joten jatkuva pula siellä on työntekijöistä ilman edikouluakin. Tähän Li Andersson hokee vaan, "asia on ikävä. Sille pitäisi tehdä jotain."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei taida olla lapsia. 😂😂😂
Lapset osaavat tehdä kaikkea tuota (paitsi lukea, se usein opitaan vasta koulussa), mutta sinulle voi tulla yllätyksenä, että niitä lapsia pitää myös valvoa. Ja niistä lähtee ääntä. Ei lapsia voi vaan heittää keskenään lastenhuoneeseen ja lukita ovea. Tälle on ihan oma terminsä, se on heitteillepano ja siitä voi saada rikosoikeudellisia seuraamuksia, ihan oikeasti.
En todellakaan jaksa enää hoitaa töitä ja lasta samaan aikaan, se on aivan järjettömän kuluttavaa ja voimat ihan loppu. Pienen lapsen kanssa ei hetkeäkään keskittymisrauhaa, kaikki työt hoidettava päiväuniaikaan tai illalla/yöllä mitä päivällä jää tekemättä (suurin osa). En jaksa enää sekuntiakaan, ei ole oikein, että joutuu tekemään kahta työtä päällekkäin kun tämä vaan jatkuu ja jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatusammattilaisilla on maskit.
Oletko kokeillut olla maski naamalla 8h? Et, joten suu kiinni. Se aiheuttaa hengitysvaikeuksia vaikkei olisi keuhko-ongelmataustaa, silmätulehdus kierteitä, päänsärkyä jopa migreeniä jne.
Ja toisekseen se maski jonka työnantaja tarjoaa ei suojaa koronalta, koska se on vain se paperilappumaski!
Ja kyllä, viimeksi toissapäivänä olin asiasta yhteydessä niin liittoon kuin työsuojeluun, mutta kun raha määrää, viis työntekijöiden terveydestä/hyvinvoinnista, toisin kuin vaikkapa sairaaloissa ym joissa kyllä on kunnon maskit tarjolla, eikä edes syödä potentiaalisten tartuttajien kanssa ihan ilman sitä maskia.
Minä olen työttömänä kotona ja jos minulla olisi päiväkotilainen niin voisin ottaa hänet kotiin (tosin hoidin lapset aina kotona muutenkin). Mutta koululaisia en voi noin vain ottaa kotiin etäkouluun vaan siihen tarvitsen viranomaisten päätöksen.
Eli päiväkotiin ei ole pakko viedä lasta mutta koulupaikko on (tai on mahdollista siirtyä kotikoulua mutta se on jo aika iso rumpa edessä verrattuna etäkouluun). Siksi koululaisten tilanteesta keskustellaan enemmän kun siihen ei yksittäiset vanhemmat ym voi vaikuttaa samassa määrin kuin päiväkodissa käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatusammattilaisilla on maskit.
Oletko kokeillut olla maski naamalla 8h? Et, joten suu kiinni. Se aiheuttaa hengitysvaikeuksia vaikkei olisi keuhko-ongelmataustaa, silmätulehdus kierteitä, päänsärkyä jopa migreeniä jne.
Ja toisekseen se maski jonka työnantaja tarjoaa ei suojaa koronalta, koska se on vain se paperilappumaski!Ja kyllä, viimeksi toissapäivänä olin asiasta yhteydessä niin liittoon kuin työsuojeluun, mutta kun raha määrää, viis työntekijöiden terveydestä/hyvinvoinnista, toisin kuin vaikkapa sairaaloissa ym joissa kyllä on kunnon maskit tarjolla, eikä edes syödä potentiaalisten tartuttajien kanssa ihan ilman sitä maskia.
Minäpä olen. Katsos kun muissakin töissä sitä maskia täytyy pitää. Onhan se inhottavaa, etenkin, kun pitää koko ajan liikkua. Ja arvaa mitä! Sinä voit myös hankkia itse kunnon maskin!
Kuinka monta koronatartuntaa siellä työpaikallasi on ollut? Faktahan on, että päiväkodeissa huomattavasti vähemmän, mitä muilla työpaikoilla.
Se, että sinua kiukuttaa käyttää huonoa maskia, mutta et halua itse hankkia parempaa, ei ole mikään syy laittaa niitä lapsia kotihoitoon, niin ettei ne muutkaan aikuiset jotka oikeasti altistuvat töissä koronavirukselle pääse töihin.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Toimii ehkä viikon joo, mutta jos tavoitetaso lapsen elämälle on korkeampi kuin että pysyy suunnilleen hengissä, niin ei lapsen, edes 15-vuotiaan, eristäminen yksin kotiin ole mikään ratkaisu mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Hoitakaa itse lapsenne!
Mieluusti. Hoida sinä sitten itse sairautesi. T. Lääkäri-äiti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapset olleet päiväkodissa koko tämän koronakriisin ajan, lukuun ottamatta sitä pahinta aikaa kun olin itse lomautettuna jokusen viikon, ja sairasteluja.
Päiväkodissa ei koko tänä aikana ole todettu yhtään ainutta koronatartuntaa. Ei yhtään ainutta. Meilläkin on aina testattu, kun ollit vähänkin oireita. Kyseessä yksi Suomen isoimman kaupungin keskusta, jossa koronaa ollut paljon. Koulun ja töiden kautta meilläkin on pari karanteenia ollut.
En näe mitään syytä, miksi lapset eivät siis voisi mennä päiväkotiin, sen etäpäivähoidon järjestäminen kun on ihan mahdoton ajatus, eikä niitä "virikehoidossa" olevia lapsia ihan oikeasti ole siellä kuin kourallinen, heidän läsnäollollaan tai poissaolollaan ei ole mitään vaikutusta.
Sama, paitsi meillä on ollut päiväkodissa kyllä kymmenkunta tartuntaa. Näistä on tullut nolla (0) jatkotartuntaa. Todennäköisemmin ne tarhantädit tartunnan saa ihan muualta kuin lapsilta.