Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi varhaiskasvatuksesta ei pidetä samanlaista melua kuin lähikoulusta?

Vierailija
06.01.2022 |

Yhtälailla, tai enemmänkin, se korona päiväkodeissa leviää. Päivähoitoikäisillä ei edes ole maskia toisin kuin koululaisilla ekaluokkalaisista alkaen, ainakin täälläpäin. Turvavälit on päiväkodissa mahdottomuus ja lapset ja aikuiset sekoittuvat sisä- ja ulkotiloissa.
Siellä ollaan kuin sillit suolassa, myös ne virikelapset, joiden vanhemmat ovat kotona.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun siihen ei ole vaihtoehtoa. Etäpäiväkotia on vielä mahdottomampi järjestää, kuin etäkoulua.

Vierailija
2/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun siihen ei ole vaihtoehtoa. Etäpäiväkotia on vielä mahdottomampi järjestää, kuin etäkoulua.

No voisihan sen päivähoidon ainakin rajata vain heille, jotka sitä todella tarvitsevat, niin kuin tehtiin toissa keväänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatusammattilaisilla on maskit.

Vierailija
4/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kannatan sitä, että mikä oli joskus kun tää hässäkkä alkoi! Eli kaikki etätöihin, ketkä voi ja lapset pois päiväkodeista! Myös virikelapset! Vain huoltovarmuuskriittisten alojen työntekijöiden lapset saa olla hoidossa.

Vierailija
5/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä.

Päivähoidon voisi rajata vain heille, jotka todella tarvitsevat. Ja lisäksi vaatimukseksi jälleen täysi oireettomuus.

Vierailija
6/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun serkkuni on varhaiskasvatuksen opettaja ja kauhuissaan, että sinne joutuu taas töihin maanantaina

Vierailija
7/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ruokaillessa lasten kanssa. Työnantaja ei myöskään kustanna FFP2-maskeja. Tässä vaiheessa pitäisi vanhempia kieltää tuomasta vanhempaa lasta päiväkotiin mikäli esim. äiti on vauvan kanssa kotona.

Vierailija
8/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla ei ole eivätkä pienet lapset ymmärrä suojata aivastuksiaan nenäliinalla tai osaa yskiä hihaan, saati niistää neniään.

Vierailija
9/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kannatan sitä, että mikä oli joskus kun tää hässäkkä alkoi! Eli kaikki etätöihin, ketkä voi ja lapset pois päiväkodeista! Myös virikelapset! Vain huoltovarmuuskriittisten alojen työntekijöiden lapset saa olla hoidossa.

Minä en kannata tuota. Käytännössä meillä päiväkotilainen oli 8-16 television tai pleikkarin äärellä, poislukien pienet hetket mitä työnteon lomassa ehti jutella tai pitää lyhyen lounastauon.

Vierailija
10/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päikylle ei ole olemassa realistista vaihtoehtoa pandemiatilanteessa, siksi siitä on turha metelöidä. Toki voidaan suosittaa, että ne vanhemmat jotka pystyvät, pitävät lapsensa kotihoidossa. Kouluikäisen taas kyllä tulisi jo osata herätä ajoissa ja ottaa kaapista/jääkaapista ruokaa, vanhempi voi myös näyttää kuinka otetaan etäyhteys luokkaan, tai voi laittaa sen yhteyden lapselle jo valmiiksi päälle ennen töihin lähtöä.

Vierailija
11/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en kannata tuota. Käytännössä meillä päiväkotilainen oli 8-16 television tai pleikkarin äärellä, poislukien pienet hetket mitä työnteon lomassa ehti jutella tai pitää lyhyen lounastauon.

Pistä siltä tv ja pleikkari kii?!! Pienet on murheet..

Vierailija
12/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun serkkuni on varhaiskasvatuksen opettaja ja kauhuissaan, että sinne joutuu taas töihin maanantaina

Ymmärrän hyvin serkkuasi. Itse sain koronatartunnan syksyllä ollessani töissä päiväkodissa.

Vierailija
13/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on päiväkodin johtaja ja kauhuissaan siitä, mistä saa työntekijöitä jos pikkukoululaisten vanhemmat jää kotiin etäkoulun vuoksi.

Vierailija
14/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tämmöisenä aikana uskaltaisi lastani laittaa "virikehoitoon". Ihan hirveästi on ollut kaikkia tauteja tuon koronan lisäksikin liikkeellä. Tunnen monta kotiäitiä,joilla on vauva kotona ja sitten isommat lapset virikehoidossa ja ihan jatkuvaan tuovat sieltä päiväkodista jotain tautia kotiin. Nyt pitäisi rajata hoito samallalailla kuin 20 keväällä,että vain niille jotka oikeasti sitä tarvitsee.

Ja voi ne virikelapset viedä tauteja sinne päiväkotiin päinkin!

Vierailija
15/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on päiväkodin johtaja ja kauhuissaan siitä, mistä saa työntekijöitä jos pikkukoululaisten vanhemmat jää kotiin etäkoulun vuoksi.

Siis ei kai työntekijät voi vaan jäädä pois töistä pikkukoululaisten seuraksi?! Meiltä töistä ei ainakaan tämmöinen ”vapaa” järjestyisi!! Eihän sitä voi vain päättää, että jää pois.

Vierailija
16/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päikylle ei ole olemassa realistista vaihtoehtoa pandemiatilanteessa, siksi siitä on turha metelöidä. Toki voidaan suosittaa, että ne vanhemmat jotka pystyvät, pitävät lapsensa kotihoidossa. Kouluikäisen taas kyllä tulisi jo osata herätä ajoissa ja ottaa kaapista/jääkaapista ruokaa, vanhempi voi myös näyttää kuinka otetaan etäyhteys luokkaan, tai voi laittaa sen yhteyden lapselle jo valmiiksi päälle ennen töihin lähtöä.

Tuo on kyllä paljon vaadittu ekaluokkalaiselta. Monet eivät ole vielä olleet yksin kotona ja yllättäen täytyisi koko päivä viettää yksin, osata käyttää konetta yms. Ja vaikka uskaltaisikin olla yksin ja pärjäisi, tuntuu kyllä heitteillejätöltä ajatella 7-vuotiasta yksin kotona koko päivän.

Vierailija
17/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä edelleen ihmettelen, kun näissä keskusteluissa aina puhutaan, että tehdään kotona etätöitä ja otetaan lapset pois päivähoidosta. Mitä ihmettä on sellainen etätyö, että siinä hoitaa sujuvasti pieniä lapsia samalla? Monilla on esim. puheluja ja teams-kokouksia, itse ainakin laitan tällöin työhuoneen oven kiinni ettei tule turhia häiriöitä.

Monissa töissä on myös tietyt työt, mitkä tulee olla tehtynä päivän mittaan. Ei niissä voi pitää joka puolen tunnin välein jotain taaperon viihdytystaukoja. Kaikkia töitä ei ylipäätään voi tehdä vaan toisella kädellä, samalla kun katsoo lapsen perään.

Ja miten rajata se, kuka päivähoitoa tarvitsee. Kaupan kassa ei ehkä ole yhteiskunnan kannalta kriittinen työ, mutta sille työssäkäyvälle se on siinä mielessä, että työ halutaan myös pitää. Entä masentuneen vanhemman lapset? Ilman päiväkotia tukimuotona voi edessä olla kodin ulkopuolinen sijoitus, joten voisi sanoa, että ne lapset päivähoitoa vasta tarvitsevatkin.

Että jos jollain on työ, jota pystyy tekemään etänä pienet lapset jaloissa pyörien, niin ottakaa vaan ne lapset sitten kotiin. Turha kuitenkaan alkaa muiden tilanteisiin puuttumaan, kun ette kuitenkaan tiedä mitään toisten työn luonteesta, sairauksista ym. Olisi jo korkea aika muutenkin alkaa näkemään, että tässä koronataistossa on muitakin uhkia kuin se koronan saaminen.

Vierailija
18/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä paljon vaadittu ekaluokkalaiselta. Monet eivät ole vielä olleet yksin kotona ja yllättäen täytyisi koko päivä viettää yksin, osata käyttää konetta yms. Ja vaikka uskaltaisikin olla yksin ja pärjäisi, tuntuu kyllä heitteillejätöltä ajatella 7-vuotiasta yksin kotona koko päivän.

Mutta kun ne työt on tehtävä. Koululainen on kuitenkin eri asia kuin päiväkotilainen. Pikkukoululaiset saattavat joutua uusiin ja ikäviin tilanteisiin, mutta minkäs teet. Ei tässä kivaa ole kenelläkään.

Vierailija
19/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei kai työntekijät voi vaan jäädä pois töistä pikkukoululaisten seuraksi?! Meiltä töistä ei ainakaan tämmöinen ”vapaa” järjestyisi!! Eihän sitä voi vain päättää, että jää pois.

Eihän niitä pienimpiä voi yksin jättää kotiin. Ja vaikka teet etätyötä, niin aika mahdotonta tehdä töitä täydellä teholla, kun samaan aikaan pitää auttaa pientä etäkoululaista. Ihan sama mitä teet, aina pomoporras kitisee, kun työpanos on lasten ollessa kotona mitä on.

Vierailija
20/57 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä edelleen ihmettelen, kun näissä keskusteluissa aina puhutaan, että tehdään kotona etätöitä ja otetaan lapset pois päivähoidosta. Mitä ihmettä on sellainen etätyö, että siinä hoitaa sujuvasti pieniä lapsia samalla? Monilla on esim. puheluja ja teams-kokouksia, itse ainakin laitan tällöin työhuoneen oven kiinni ettei tule turhia häiriöitä.

Monissa töissä on myös tietyt työt, mitkä tulee olla tehtynä päivän mittaan. Ei niissä voi pitää joka puolen tunnin välein jotain taaperon viihdytystaukoja. Kaikkia töitä ei ylipäätään voi tehdä vaan toisella kädellä, samalla kun katsoo lapsen perään.

Ja miten rajata se, kuka päivähoitoa tarvitsee. Kaupan kassa ei ehkä ole yhteiskunnan kannalta kriittinen työ, mutta sille työssäkäyvälle se on siinä mielessä, että työ halutaan myös pitää. Entä masentuneen vanhemman lapset? Ilman päiväkotia tukimuotona voi edessä olla kodin ulkopuolinen sijoitus, joten voisi sanoa, että ne lapset päivähoitoa vasta tarvitsevatkin.

Että jos jollain on työ, jota pystyy tekemään etänä pienet lapset jaloissa pyörien, niin ottakaa vaan ne lapset sitten kotiin. Turha kuitenkaan alkaa muiden tilanteisiin puuttumaan, kun ette kuitenkaan tiedä mitään toisten työn luonteesta, sairauksista ym. Olisi jo korkea aika muutenkin alkaa näkemään, että tässä koronataistossa on muitakin uhkia kuin se koronan saaminen.

Kaupan ala itse asiassa on huoltovarmuuskriittinen ala. Siis ruokakauppa. Itse olen esimiehenä kyseisellä alalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän