Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintakipu - auttakaa

Vierailija
27.04.2015 |

Onko paikalla av-lääkäreitä/hoitajia/ketään, joka osaisi auttaa?
Minulla on ollut vasemmalla puolella epämääräistä rintakipua nyt parin kolmen viikon ajan. Alussa kipu oli lievää, enkä kiinnittänyt siihen juurikaan huomiota. Sitten yksi yö heräsin siihen, että rintaan sattui niin, etten löytänyt sängyssä hyvää asentoa. Meni hetki, pelästyin, mutta sitten se meni ohi. Seuraavana päivänä menin lääkäriin, jossa otettiin EKG (siis ne anturat laitettiin rintaan, jalkoihin ja käsiin). Se oli OK, ja lääkäri käski tulemaan uudestaan jos kipu ei mene parissa viikossa ohi. Epäili, että kyseessä on vain jokin lihaskipu ym.

Nyt kipua on ollut päivittäin, ei koko aikaa mutta esim syvään hengittäessä sattuu. Tuolta sydämen kohdalta, vasemman rinnan takaa. Kipu on ehkä pistävää/vihlovaa... Vaikea selittää. En ole tehnyt mitään lihaskuntoliikkeitä tai muutenkaan mitään uusia liikkeitä. Eikä tämä tunnu tavalliselta lihaskivulta.
Mitä ihmettä tämä oikein on? :/

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumi tai stressi? Näin mulla. 

Vierailija
22/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:27"]Jumi tai stressi? Näin mulla. 
[/quote]

Työstressiä kyllä. Voisiko sellainen todella oireilla näin? :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon kaikille vastanneille! Hieman lievitti pelkoani :)

Vierailija
24/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranka jumissa, se aiheuttaa mulla just tollasia outoja kipuja. Eli mene omt-fysioterapeutille.

Vierailija
25/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa tietzen oireyhtymä. Se on nuorilla naisilla yleinen ja aiheuttaa pistävää kipua rintakehän alueella yhdessä kohdassa tai laajemmalla alueella. Mutta käy siis lääkärissäkin, jos kivut jatkuvat.

Vierailija
26/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:35"]Googlaa tietzen oireyhtymä. Se on nuorilla naisilla yleinen ja aiheuttaa pistävää kipua rintakehän alueella yhdessä kohdassa tai laajemmalla alueella. Mutta käy siis lääkärissäkin, jos kivut jatkuvat.
[/quote]

Vierailija
27/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:35"]Googlaa tietzen oireyhtymä. Se on nuorilla naisilla yleinen ja aiheuttaa pistävää kipua rintakehän alueella yhdessä kohdassa tai laajemmalla alueella. Mutta käy siis lääkärissäkin, jos kivut jatkuvat.
[/quote]

Kiitos vinkistä. Otan selvää.

Vierailija
28/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranka jumissa mullakin. Lääkäri aukaisi niitä kertalla 8 . Helpotti, mutta hiukka kivuliasta. Säteili myös ihan kuin sydämestä olis ottanut. Syynä yliliikkuvat nivelet.

Me uudestaan lekuriin. Hyvä kun ei ole sydänperäistä.

Vierailija
29/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli epämääräistä rintakipuja ja sydän pomppi välillä miten sattui. Korjaantui kilpirauhaslääkityksellä.

Vierailija
30/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:42"]Minulla oli epämääräistä rintakipuja ja sydän pomppi välillä miten sattui. Korjaantui kilpirauhaslääkityksellä.
[/quote]

Oho, täytyykin mennä otattamaan kaikki testit verikokeessa.

Vierailija
31/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan stressiä. 

Vierailija
32/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:46"]Veikkaan stressiä. 
[/quote]

Melkein toivon sitä itsekin. Ettei ainakaan mitään sydänperäistä tai muuta vakavaa.

Vierailija
33/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kuukauden aikana menny 2 kertaa keskellä yötä päivystykseen ku oon ollu ihan varma et saan sydänkohtauksen...sain yks päivä paniikkikohtauksen ku ahisti tää niin paljon..molemmilla kerroilla otettiin EKG,verenpaine,verikokeet yms. ja ei ollu mitään vikaa. Loppujen lopuks tajusin et mun koko yläkropan lihakset on ollu niin jumissa et se aiheutti sen tykytyksen ja muut oireet. Nyt ku oon venytelly ni lihakset on auennu oireet on hävinny ja pystyn taas nukkumaan öisin. Vaikka se kipu tuntuis rinnan kohdalla niin se saattaa olla silti esim. ruuansulatusvaiva. Mutta jos oot huolissas nii vaadi kaikki mahdolliset testit ni saat rauhan.

Vierailija
34/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylkiluu voi olla murtuneena. Minulla oli pari vuotta sitten hyvin samankaltainen kokemus. Ensimmäisellä kerralla kävin yöllä herättyäni päivystyksessä ja tutkittiin sydän (EKG ja jotkut verikokeet). Viikkoa myöhemmin menin juuri samasta syystä lääkäriin, kun oli voimistunut ja oli herättänyt jo useampana yönä. Silloin otettiin rötgen, mutta siinä ei näkynyt mitään. Ultrattiin vielä ja koska kylkiluun päällä oli kyhmy, sain lähetteen CT kuvaan, jossa tilanne näkyi selvästi.

Jos kivut jatkuu ja etenkin yöllä, jaksa sitkeästi vaatia tutkimuksia. Kylkiluiden muutokset eivät minun kokemuksella näy kovin helposti röntgenissä, joten ehdota suoraan CT:tä tai mieluummin MRI, jossa ei ole mitään niiden kaltaisia riskejä. Jos se on pelkkä kylkiluun murtuma, se paranee aikanaan.

Vierailija
35/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painele kylkiluita yksitellen siitä rivistä. Jos kipu on kyljessä ja painelet edestä, kylkiluun ollessa murtunut voimakas painallus tuntuu juuri siinä kipukohdassa ja vain murtunutta kylkiluuta painaessa selvästi. Sitä voi olla vaikeampaa painella itse, mutta jos onnistuu, sen saa paikannettua. Asennon vaikutus, etenkin yöllä havaitseminen ja kun se tuntuu hengittäessä viittaa kylkiluuhun. Sen takia on hyvä käydä lääkärissä, jos se kipu on voimistunut edellisen lääkärikäynnin jälkeen.

Vierailija
36/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylkiluita painellessa ei tunnu kipua, eikä muutenkaan painellessa. Lääkärikin silloin kokeili painella. Ei kai kylkiluu itsestään voi murtua? Mitään tapaturmia ym ei ole ollut.

Nyt tällä hetkellä sattuu taas enemmän. Tai sanotaanko useammin. Ei pelkästään syvään hengittäessä vaan ihan muutenkin. Kai sitä täytyy pian mennä lääkärille uudestaan. Mitä kaikkea se voi siellä tutkia? Jotain ehdotuksia tässä on jo tullutkin mutta muuta. Kaveri sanoo että olisi hyvä mennä fysioterapeutille. En ole koskaan käynyt.

Vierailija
37/54 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 22:18"]

Vielä sen verran, että nyt kun tässä sängyssä kierin, niin kipu tuntuu kun asentoa/kylkeä vaihtelee.

[/quote]

Nämä sun juuri kuvaamat pari oiretta myös hyvin tutun kuuloisia. Jumiin voi mennä huomaamattaan tosi pienestä. Olkalaukut, tunti enemmän koneella, jne. Ja kun se pinne on johonkin tullut, se ei ihan heti anna periksi. Eri ihmisillä vielä auttavat eri keinot, liikkeet jne. Hoidin tilaa muutamalla tavalla, venyttelyt, lihasrelaksantit, nakitin töitä puolisolle (oli pakkokin), etten valitettavasti tiedä, mistä apua lopulta tuli. Yhdistelmästä?

Mutta oli jotenkin pelottava kipu, juuri tuon sydänoireiden mahdollisuuden vuoksi. Ja sattui lujaa! Voi kun olisi sullakin jotain yhtä vaaratonta ja paranisi pian. terv. se 40-v

[/quote]

Kiitos kovasti sinulle! Toivon myös, ettei kyseessä ole mitään vakavaa. Pelottavaahan tämä on kun ei yhtään tiedä mistä on kyse. Se nyt vähän lohduttaa, että se ekg oli normaali.

Kokeilen ensisijaisesti täällä ehdotuttetuja venytyksiä ym. ja katon lääkäriin menemistä viikon parin päästä, jos ei tunnu kipu lähtevän. Näissä netin keskustelupalstoissa on mahtava voima, mutta miinuksena myös se, kun ihmiset ehdottelevat erilaisia vaivoja/sairauksia ja sitten alkaa pelottamaan entistä enemmän kun lukee, mitä kaikkea se voi olla :O

Vierailija
38/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen jäsenkorjaajalla käyntiä. Mulla on älyttömän yliliikkuvat nivelet, ja selkäranka menee aika säännöllisesti jumiin. Silloin tulee juuri tuollaisia oireita. Fysioterapiasta eikä hieronnasta ole ollut hyötyä, mutta jäsenkorjaaja tai kiropraktikko on auttanut.

Vierailija
39/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hierojalle!

Vierailija
40/54 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:35"]

Kylkiluita painellessa ei tunnu kipua, eikä muutenkaan painellessa. Lääkärikin silloin kokeili painella. Ei kai kylkiluu itsestään voi murtua? Mitään tapaturmia ym ei ole ollut. Nyt tällä hetkellä sattuu taas enemmän. Tai sanotaanko useammin. Ei pelkästään syvään hengittäessä vaan ihan muutenkin. Kai sitä täytyy pian mennä lääkärille uudestaan. Mitä kaikkea se voi siellä tutkia? Jotain ehdotuksia tässä on jo tullutkin mutta muuta. Kaveri sanoo että olisi hyvä mennä fysioterapeutille. En ole koskaan käynyt.

[/quote]

Jos sitä ei saa tuntumaan painelulla, se viittaa enemmän muuhun kuin luuhun. Painelu kuitenkaan ei onnistu helpolla.

Minulla lääkäri ei onnistunut painelemaan oikein, mutta fysioterapeutin ja ortopedin painelun jälkeen opin itsekin, kun ihmettelin miten ne voi olla toisilla niin selvät ja toisilla ei tunnu. Jos painaa muita kylkiluita samalla, ne jotka eivät ole murtuneet ottavat voiman, eikä sitä tunne. Lisäksi painalluksen pitää tulla sykäyksen kaltaisesti ja suuntautua hieman sinne kylkeen, ei keskelle. Odotellessani CT-kuvaa kävin yksityisellä yleislääkärillä, koska sitä ei julkisella puolella teipattu ja oli todella kipeänä, eikä sekään lääkäri osannut tai tohtinut painella riittävän selvästi.