Rintakipu - auttakaa
Onko paikalla av-lääkäreitä/hoitajia/ketään, joka osaisi auttaa?
Minulla on ollut vasemmalla puolella epämääräistä rintakipua nyt parin kolmen viikon ajan. Alussa kipu oli lievää, enkä kiinnittänyt siihen juurikaan huomiota. Sitten yksi yö heräsin siihen, että rintaan sattui niin, etten löytänyt sängyssä hyvää asentoa. Meni hetki, pelästyin, mutta sitten se meni ohi. Seuraavana päivänä menin lääkäriin, jossa otettiin EKG (siis ne anturat laitettiin rintaan, jalkoihin ja käsiin). Se oli OK, ja lääkäri käski tulemaan uudestaan jos kipu ei mene parissa viikossa ohi. Epäili, että kyseessä on vain jokin lihaskipu ym.
Nyt kipua on ollut päivittäin, ei koko aikaa mutta esim syvään hengittäessä sattuu. Tuolta sydämen kohdalta, vasemman rinnan takaa. Kipu on ehkä pistävää/vihlovaa... Vaikea selittää. En ole tehnyt mitään lihaskuntoliikkeitä tai muutenkaan mitään uusia liikkeitä. Eikä tämä tunnu tavalliselta lihaskivulta.
Mitä ihmettä tämä oikein on? :/
Kommentit (54)
Mimulla tuli samankuuloista rintakipua kun oli stressiä, kerran kipu oli niin paha että en pystynyt liikkumaan yhtään maatessani, tai heti vihlaisi
t: perusterve 17.v
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:22"]Ettei vaan olisi ihan vain rintaranka jumissa/lukossa. Itselläni ollut sama vaiva pitkään. Nyt pysyy kipu kurissa, kun teen päivittäin rintarankaa avaavia liikkeitä 2krt/pv sekä rintalihaksia venyttäviä liikkeitä. [/quote] Kiitos vinkistä. Täytyy googletella noita liikeohjeita.
[/quote]
Hei, mullakin oli julmat rintakivut ko. syystä vuosi-pari sitten. Ja huonoa tuuria kai kun paikka juuri tuo sama kuin aloittajan, totta kai alkoi pelätä pahinta. Just tuo pahin vihlaisu sisään hengittäessä. Olen hyväkuntoinen (en siis kuitenkaan urheilija, vaan kuntoilija) 40-v.
Hartiapistos? Jos olet lopettanut pillerit, onko endometrioositaustaa? Nestettä vatsaontelossa? Endometrioosi voi oireilla tuollaisena kun kuvailet. Voimistuuko kipu sisäänhengittäessä? Hartiapisto tuntuu itselläni juuri tissin 'takana'. Epämiellyttävä eikä lähde pois. Tarkkaile onko kipu linkassa kuukautiskierron kanssa, seuraa pari kolme kuukautta
Onko tietoa mistä tuollainen rintarangan jumi sitten johtuu?
Alan heti huomenna tekemään venytyksiä. Josko se auttaisi.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 22:04"]Hartiapistos? Jos olet lopettanut pillerit, onko endometrioositaustaa? Nestettä vatsaontelossa? Endometrioosi voi oireilla tuollaisena kun kuvailet. Voimistuuko kipu sisäänhengittäessä? Hartiapisto tuntuu itselläni juuri tissin 'takana'. Epämiellyttävä eikä lähde pois. Tarkkaile onko kipu linkassa kuukautiskierron kanssa, seuraa pari kolme kuukautta
[/quote]
Endometrioositaustaa ei ole. Ei ainakaan tiedossa olevaa. Mistään nesteestä ei myöskään ole tietoa.
Täytyy seurata kuukautiskiertoa. Tosin tämä on ollut nyt kolmisen viikkoa ja aika samanlaisena, joten en usko että liittyisi kiertoon. Pidän silti mielessä.
Niin ja kipu on voimakkain juuri sisäänhengityksen "lopussa" eli juuri ennen kuin puhaltaa ulos. Välillä tuntuu myös koko ajan mutta se ei kestä kauaa.
Vielä sen verran, että nyt kun tässä sängyssä kierin, niin kipu tuntuu kun asentoa/kylkeä vaihtelee.
Se endoa ehdottanut tässä vielä! Kun kaikki kivet on käännetty käy toki vielä munasarjojen ultrassa.Ties vaikka pillerien lopetus ja oman hormonitoiminnan alkaminen olisi buustannut munasarjakystan joka vuotaa vatsaonteloon hissukseen.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 22:18"]
Vielä sen verran, että nyt kun tässä sängyssä kierin, niin kipu tuntuu kun asentoa/kylkeä vaihtelee.
[/quote]
Nämä sun juuri kuvaamat pari oiretta myös hyvin tutun kuuloisia. Jumiin voi mennä huomaamattaan tosi pienestä. Olkalaukut, tunti enemmän koneella, jne. Ja kun se pinne on johonkin tullut, se ei ihan heti anna periksi. Eri ihmisillä vielä auttavat eri keinot, liikkeet jne. Hoidin tilaa muutamalla tavalla, venyttelyt, lihasrelaksantit, nakitin töitä puolisolle (oli pakkokin), etten valitettavasti tiedä, mistä apua lopulta tuli. Yhdistelmästä?
Mutta oli jotenkin pelottava kipu, juuri tuon sydänoireiden mahdollisuuden vuoksi. Ja sattui lujaa! Voi kun olisi sullakin jotain yhtä vaaratonta ja paranisi pian. terv. se 40-v
Googlaa tiezen syndrooma. Mulla oli vastaavaa kipua viime syksynä reilun viikon ajan, olin saikullakin, kun hengittäminen ja liikkuminen oli yhtä tuskaa. Uskon, että oli tuosta tiezestä kyse. Kipu oli pelottavan kovaa, mäkin kävin sydänfilmissä. Tulehduskipulääkettä kannattaa syödä.
Heii! Olen vähän myöhässä täällä mutta itselläni 100% samat vaivat ollut 2 vuotta! (ei siis putkeen ole koskenut joka päivä, eli taukoja on ollut :D) Mulla on myös koskenut kurkkuun melki joka aamu ja ilta (illalla harvemmin). Kävin lääkärissä ja sain Histecciä ja Losec tabletteja. Ne auttoivat vain hetkellisesti. Sitten saatiin tuloksia. Multa otettiin verikokeet, nieluviljely, ultraäänitutkinta ja sydänfilmi. Ultraäänestä eikä sydänfilmistä löytynyt mitään. Mutta verikokeista ja nieluviljelystä maa valaistui. Eli siis se mun kurkkukipu (oli jatkunut jo 6kk) johtui samasta syystä kuin se pistos. Eli olikohan se joku läppävika. Kivut siis johtuu siitä kun syöt esim illalla ruisleipää tai suklaata niin vatsahapot nousee semmosen jännän läpän kautta kurkkuun. Aamulla sitten koskee kurkkuun ja päivällä voi koskea rintaan/selkään). Hoidoksi sain siis niitä Histec- ja Losec tabletteja. Eivät auttaneet. Lauantaina saadaan lisää tietoja tästä. ON NÄÄ LÄÄKÄRIT IHAN USKOMATTOMIA!! <3
Mutta ei kai kylkiluu sentään itsestään murru?