Voisitteko te työttömät kertoa, mikä siinä työnhaussa on niin kamalaa, että sitä haluaa vältellä viimeiseen asti? Haetaan me töissäolevatkin toisiin työpaikkoihin eikä nähdä siitä painajaisia tai tehdä feikkihakemuksia
Voisitteko te työttömät kertoa, mikä siinä työnhaussa on niin kamalaa, että sitä haluaa vältellä viimeiseen asti? Haetaan me töissäolevatkin toisiin työpaikkoihin eikä nähdä siitä painajaisia tai tehdä feikkihakemuksia
Kommentit (106)
En tiedä mitä töitä saisi tällainen 28v ilman mitään ammattia tai työkokemusta. Jo yli 10v sitten pelkkä kesätöiden saaminen oli omalla kohdalla hankalaa ja nyt sekin on lähes mahdotonta.
Olen kyllä opiskellut pariakin alaa, toista vuoden ja toista kaksi, mutta ne olivat virheitä molemmat. Lukio jäi muista syistä kesken, sitäkin kävin pari vuotta. Kävin koulussa aina vain, jotta näkisin jotain ihmisiä ja olisi jotain tekemistä. Joskus oli ihan mukavia ja kiinnostaviakin hetkiä, mutta useimpina päivinä, kun vihdoin sai astua koulun ovista ulos, halusin vain unohtaa koko alan ja kaiken siihen liittyvän, enkä vääntää kotona yksinäni yhtäkään täysin turhaa ja lapsellista tai epäkiinnostavaa tehtävää tai hankkia mitään harjoittelupaikkaa siltä alalta. Vääriä aloja itselle selvästi siis. Pelkään, että seuraavankin kanssa käy samoin, vaikka kuinka hyvältä vaikuttaisi ensin.
Rivitollo-Ap yrittää jälleen pyhittää hakemisen (pelkkä väline ja "välttämätön paha") pyhemmäksi kuin konkreettisen työllistymisen eli työn löytämisen, saamisen ja säilyttämisen. Työ kun tekee vapaaksi ja silleen.
Kadehtinee itse yhä silti työttömiä, josta surullisena osoituksena tämä sama vanha kulunut kateusaivopieru.
Lisäksi kenen tahansa ei pidä huolia mitä tahansa työtä, esim. kettuhenkilö nyt tuskin suostuu turkistarhalle töihin ja sekin on ihan ok sekä ko. ihmisen omien arvojen/moraalin ja markkinatalouden faktojen mukaista.
Ei ollut ongelmia. Jäin työttömäksi 3v ennen eläköitymistä. Laitoin hakemuksia paljon. Pääsin 3 kertaa haastatteluun mutta en tullut valituksi. Syy on todennäköisesti ikärasismissa. Ammattitaidossa ei ollut vikaa. Eikä ole vieläkään vaikka nyt olen ollut eläkkeellä puoli vuotta. Eipä se enää haittaa. Ehdin olla 41v työssä joten se saa nyt riittää.
Vierailija kirjoitti:
"Tällä kertaa sinua ei valittu", "valinta ei tällä kertaa kohdistunut/ osunut sinuun" jne. on pahinta työpaikan haussa. Tai sitten ei vaivauduta vastaamaan yhtään mitään. Eipä silti, että tuo "tällä kertaa"- soopa olisi sen parempaa, koska ei valinta ensi kerrallakaan "kohdistu" minuun. Sitä paitsi tehdäänkö valinta tikkataululla, kun käytetään tuollaisia verbejä?
Tämä. Viimeisen 15 vuoden aikana olen päässyt 3 kertaa työhaastatteluun. Viimeisimmällä kerralla sain peräti 2 viikoksi töitä. Jollekin pitkästä työsuhteesta juuri potkut saaneelle, tai jopa jollekin toistuvien pätkätöiden sankarille tuo saattaisi olla sama kuin näyttäisi keskisormea, mutta minulle, akateemiselle pitkäaikaistyöttömälle tuo on kuin lottovoitto. Ei päävoitto, mutta jotain kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä, mutta vastaan silti.
Nämä vuokrafirmat mitä hel eä?
Soita jaakolle, että se kertoo martille mitä haluat sanoa heikille. Heikin firman nimeä ei kerrota, työnkuva kerrotaan suurinpiirtein, työsuhteen pituutta ei kerrota, eikä tarkkaa osoitetta. Haeppa siinä sitte.
Aina olen päässyt parhaiten töihin ihan vain soittamalla suoraan johonkin firmaan. Nykyään työnhakupakon vuoksi se on vain hirveän hankalaa, kun ei ne vastaa.
Minä työllistyin viime vuonna vuokrafirman kautta. Nyt tämän vuoden alusta sain vakituisen työpaikan sieltä minne menin vuokrafirman kautta. Enää en siis ole vuokrafirman työntekijä vaan suoraan sen työpaikan, ja palkkakin nousi jonkin verran. Tylsä tehdastyö, mutta saa rahaa elämiseen ja työpaikka on kävelymatkan päässä. Myin auton pois ja nyt jää oikein hyvin rahaa säästöön kun ei tarvitse enää peltilehmää ylläpitää.
Ei työnhaussa vaan siinä ettei hakemisesta huolimatta saa hakemaansa.
Työttömiä on enemmän kuin rehellisiä ja riistämättömiä palkkatyöpaikkoja.
Miksi ap hakee uusia kun nykyinenkin on? Pula kunnon lojaaleista työntekijöistä.
Kuten jo sanoin:
- Voisitteko ilmoittaa tämän roskaketjun asiattomaksi? Minä olen sen jo tehnyt.
Ketä palvelee se, että sekoomustrollien vihapuhe saa olla näkyvillä?
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo sanoin:
Palvelee kaikkia, jotka näkevät ja tajuavat näiden trollien todelliset karvat.
Vierailija kirjoitti:
Öh.. no varmaan se että työtä hakemalla voi pahimmassa tapauksessa joutua töihin.
Todennäköisyys tosin on suorastaan olematon, vaikka yrittäisi ihan tosissaankin.
Vuokrafirmoja on monenlaisia ja tilanteita on monenlaisia. Oma poika löysi uran sitä kautta ensin nollatuntisopimuksen kautta opiskelijana ja nyt on oman alansa toistaiseksi voimassa olevassa työssä. Jolllakin toisella taas on ihan päinvastaisia kokemuksia.
Mutta ap, kerrotko sinä, miksi työttömät ovat mielestäsi yksi homogeeninen ryhmä? Viestistäsi saa käsityksen, niinkuin kukaan työtön ei haluaisi töitä koskaan. Kuitenkin työttömiä työllistyy koko ajan, lähtee koulutuksiin, lähtee työkokeiluihin, eikä näitä ole suurita osaa edes pakotettu, vaan ihan itse haettuihin paikkoihin mon lähtee. Vaikka työttömien määrä pysyy vakiona, sitä porukassa suurin osa vaihtuu koko ajan. Jotkut työllistyvät ja lähtevät kouluihin, samalla tulee uusia työttömiä, esimerkiksi vastavalmistuneita, yt-neuvottelujen tai konkurssien yhteydessä työttömäksi jääneitä, määräaikaisten työsuhteiden loppumisen tai äitiyslomien ja hoitovapaiden loppumisen vuoksi.
On typerää ajatella, että kaikki työttömät välttelisivät töitä. Näin ajatteleva ihminen on kova yleistämään, eikä voi töissäkään tehdä mitään ajatustoimintaa vaativaa, koska ajatteluun kyky on rajallinen.
Terveisin entinen työtön joka sai työtä asennevammaisten typerysten ajattelutavoista huolimatta
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo sanoin:
Osuiko ja upposi ap:n aloitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo sanoin:
Näinpä.
Olen kaksi vuotta ollut nyt työttömänä mutta olen laittanut kymmeniä työhakemuksia menemään. Minua vain ei ole valittu. Jos olen pitempiä aikoja ollut laittamatta työhakemuksia, niiden syinä on ollut se, ettei haluamaan työpaikkaa ole ollut tarjolla.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta johtuisiko siitä, että työssäkäyvän ei ole pakko hakea töitä ihan mistä tahansa, koska uusi työpaikka ei ole niin pakollinen. Leppoisaahan sitä on katsella vähän sinne sun tänne, mistä sattuisi tärppäämään. Ajattele vaikka asunnotonta, onko pikkuisen pahemmat paineet löytää kiireesti asunto, kun taas sellainen, jolla on jo asunto, mutta vain haaveilee pikkuisen paremmasta asunnosta.
Me ollaan pienituloisia lasten vanhempia ja mitään järkeä ei ole töitä tehdä. Ennen jouduin ostamaan kirppareilta ja vastaavista paikoista lapsille tavaroita ja laskemaan rahoja ruokaan vuokran jälkeen. Jäätiin työttömiksi ja nyt saadaan kunnalta uudet lasten tarvikkeet aina kun tarvitaan, ei tarvitse stressata vuokran maksua ja vähän jää aina rahaa käyttöönkin. Nyt saadaan olla lasten kanssa kotona ja piuhata mitä tykätään. Ennen meni kummallakin 40h viikossa töihin ja käteen jäi muutama satanen enemmän kun nyt, mutta tosiaan ei saanut uusina kaikkia varusteita. On ihan järkevää elää nyt tuilla hetki ja mennä töihin kun lapset vähän vanhempia. Ymmärrän kyllä että eläkettä ei nyt kerry, mutta toisaalta on nyt sitä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan pienituloisia lasten vanhempia ja mitään järkeä ei ole töitä tehdä. Ennen jouduin ostamaan kirppareilta ja vastaavista paikoista lapsille tavaroita ja laskemaan rahoja ruokaan vuokran jälkeen. Jäätiin työttömiksi ja nyt saadaan kunnalta uudet lasten tarvikkeet aina kun tarvitaan, ei tarvitse stressata vuokran maksua ja vähän jää aina rahaa käyttöönkin. Nyt saadaan olla lasten kanssa kotona ja piuhata mitä tykätään. Ennen meni kummallakin 40h viikossa töihin ja käteen jäi muutama satanen enemmän kun nyt, mutta tosiaan ei saanut uusina kaikkia varusteita. On ihan järkevää elää nyt tuilla hetki ja mennä töihin kun lapset vähän vanhempia. Ymmärrän kyllä että eläkettä ei nyt kerry, mutta toisaalta on nyt sitä aikaa.
Mikäs siinä, mutta oletteko varmoja, että töitä löytyy sitten kun ne alkavat taas kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo sanoin:
Ei todellakaan ole näin! Todellisuus on, että typerykset (hyvin suuri osa kansasta) haluavat aina olla "voittajan" puolella. Jos suuri osa ketjuista tihkuu vihaa köyhiä ja työttömiä kohtaan, niin meidän köyhien ja työttömien tilanne vaan pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo sanoin:
Osuiko ja upposi ap:n aloitus?
Kyllä.
Eiköhän tässäkin ole aikalailla vaihtelua. Ainoatakaan hakemusta en ole tehnyt, tuskin teen vastakaan.