Voisitteko te työttömät kertoa, mikä siinä työnhaussa on niin kamalaa, että sitä haluaa vältellä viimeiseen asti? Haetaan me töissäolevatkin toisiin työpaikkoihin eikä nähdä siitä painajaisia tai tehdä feikkihakemuksia
Voisitteko te työttömät kertoa, mikä siinä työnhaussa on niin kamalaa, että sitä haluaa vältellä viimeiseen asti? Haetaan me töissäolevatkin toisiin työpaikkoihin eikä nähdä siitä painajaisia tai tehdä feikkihakemuksia
Kommentit (106)
Työvoimatoimisto pakottaa hakemaan töitä joihin en ole soveltuva ja valehtelemaan hakemuksissani.
En sovi millään lailla asiakaspalvelutöihin ja niitä työkkäri tyrkyttää minulle kerta toisensa jälkeen. Jos haen tällaista työtä, niin minun pitää heidän mukaansa kehua hakemuksessani kuinka mainio asiakaspalvelija olen mikä on täyttä pazkaa.
Olen joskus tullut valituksi tällaiseen työhön vaikka CV:ssäni ei ollut edes minkäänlaista asiakaspalveluhistoriaa. Tulos oli että sain potkut kun menetin hermoni muutamaan asiakkaaseen ja käyttäydyin heidän mukaansa epäasiallisesti.
Työkkäri jatkaa edelleen asiakaspalvelutöiden tarjoamista minulle. Haen toki näitä paikkoja koska jos en hae niin tulee karenssia. Tällä kertaa vain en enää valehtele niinkuin työkkäri odottaa vaan jätän mainitsematta sanaakaan koko asiasta. Muistan toki laittaa CV:hen maininnan että aiempi asiakaspalvelutyöni päättyi irtisanomiseen koeajalla epäasiallisen käytöksen vuoksi.
Oletko ap laskenut, että kuinka monta kertaa olisit saanut sen hakemasi paikan? Mitäs sitten, jos sulla ei olis kertaakaan ollut sitä nykyistä paikkaa, jossa jatkaa, kun "valinta ei tällä kertaa osunut teihin" tai "täydellinen radiohiljaisuus" osuu jatkuvasti omalle kohdallesi?
Työttömille vittuilevista kusipäistä 99.9% pilaa niitten kaikkien maineen.
Vierailija kirjoitti:
En kykene kokoaikatyöhön, juuri ja juuri jaksan tehdä työtunteja 25-40/kk. Saan työmarkkinatukea lisäksi, tulot kuukaudessa n.900e netto ja niillä pärjään hyvin. Aijon huolehtia etten työllisty kokoaikatyöhän koska tämä sopii minulle. Käyn sentään töissä 11,50/h palkalla enkä lorvi tyhjänpanttina kotona.
Sama täällä. Krooninen sairaus jo 30 vuotta. En pysty kokoaikatyöhön (väsyn ja palautuminen kestää) - olen osa-aikatyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kykene kokoaikatyöhön, juuri ja juuri jaksan tehdä työtunteja 25-40/kk. Saan työmarkkinatukea lisäksi, tulot kuukaudessa n.900e netto ja niillä pärjään hyvin. Aijon huolehtia etten työllisty kokoaikatyöhän koska tämä sopii minulle. Käyn sentään töissä 11,50/h palkalla enkä lorvi tyhjänpanttina kotona.
Sama täällä. Krooninen sairaus jo 30 vuotta. En pysty kokoaikatyöhön (väsyn ja palautuminen kestää) - olen osa-aikatyössä.
Oletko hakenut eläkettä? Veljeni oli lähes 30 vuotta eläkkeellä ja teki samalla 2-3 tuntia päivässä töitä. Vasta kuusikymppisenä joutui jättämään työn pois kokonaan. Hän oli eläkkeelle jäädessään huonossa kunnossa, mutta sittemmin parani niin että pystyi tuota osaa-aikatyötä tekemään, välillä kyllä sairauslomia. Mutta se oli työ, mihin oli helppo saada sijaisia, hänelle ehkä jossain määrin kunnan järjestemää terapiatyötä, mutta ihan oikeaa työtä kuitenkin.
Korostan heti alkuun, että en ole työtön ollut enää vuosiin.
Mutta mietin, jos olisi omalla kohdalla. Hain töitä, silloin kun olin, paljon enemmän kuin neljä hakemusta kuukaudessa. Mutta jos minun pitäisi jollekin virkailijalle lähettää kopiot hakemuksistani, niin kokisin sen tietosuojaani loukkaavaksi. Lisäksi jos pitäisi pyytää työnantajalta kuittaus siihen, että olen hakenut tätä työtä, se olisi sama kuin sanoisi "älkää ottako minua vain tähän". Omalla kohdallani se aiheuttaisi sen, että hakisin haluamani paikkojen lisäksi paikkoja, jotka eivät erityisemmin kiinnosta ja toimittaisin vain nämä hakemukset. Ne paikat, joihin todella haluaisin, jättäisin omaan tietooni.
En tiedä kuinka yleistä tällainen on, mutta pari kokemusta kuitenkin, tämä on ajalta kauan sitten. Sain sairausloman sijaisuuden hyvästä paikasta kuudeksi viikoksi. Tuon sijaisuuden loppupuolella kysyttiin, tulisinko pitemmäksi aikaa, kun toinen sijaisuus olisi alkamassa kahden kuukauden kuluttua. Totta kai, kun kyseessä oli luotettava työnantaja. Tuolla välillä etsin vain lyhytaikaisia hommia tietoisesti ja onnistuinkin yhden parin viikon sijaisuuden saamaan. Jos olisi pitänyt hakea töitä ja sitten ottaa mitä sattuu saamaan, olisin voinut menettää tuon hyvän työpaikan. Toinen kokemus pojalta, joka oli osa-aikaisessa. Hän kävi haastattelussa vakinaiseen ja työ alkoi vasta kahden kuukauden päästä valinnasta, tämä kokemus viime vuodelta. Siinä vain tilanne, että tulevien muutosten takia, mutta kriittissä toimissa haastateltiin hakijat hyvissä ajoin ja hommaan valittiin muutama kerralla. Miten tuollaisessa tilanteessa toimitaan? Olisiko hänen pitänyt hakea töitä, kun oli jo valittu toiseen? Olisiko hänen pitänyt ottaa joku määräaikainen, kun oli jo vakituinen tiedossa? Entä jos osa-aikainen on jo valittu opiskelemaan? Pitääkö hänen ottaa vastaan määräaikainen kuudeksi kuukaudeksi ja luopua opiskelupaikasta tai siirtää sitä, jäädäkseen sitten työttömäksi myöhemmäksi.
Asiat eivät ole mustavalkoisia ja kivahan se on tehdä määräyksiä, missä ei oteta huomioon millään tavoin erilaisia tilanteita. Vika on siinä, että - todella tyhmät ja miksi niin tyhmiä työllistetään, voi vain ihemtellä - ihmiset luulevat kaikkien työttömien olevan kotona lusmuilevia, vaikka suurin osa etsii aktiivisesti töitä. Moni myös työllistyy, ihan itse haettuihin paikkoihin, ilman mitään pakkoa, tajutkaa se, hölmöt!