Saunalahden asiakas, tarkista laskusi!
Saunalahti on muuttanut 1.4 alkaen kaikkiin (ainakin näihin vanhoihin) kännykkäliittymiin automaattisesti kuuluvan "alle euron päivät"-lisäpalvelun maksulliseksi. Eli laskuihin ilmestyy 1,99 euroa ylimääräistä kuukaudessa, ellei palvelua peruuta. Mielestäni tämä lisäpalvelu toimii jotenkin nurinkurisesti, maksat palvelusta jota et ole tilannut, ellet et tajua peruuttaa sitä.
Itselleni ei tullut asiasta mitään tiedotusta, käytössä on tekstarilasku eikä siinä mainittu asiasta mitään. Jälkikäteen huomasin, että oma-elisassa näkyvässä laskuerittelyssä oli helmikuun laskun yhteydessä viimeisellä sivulla maininta asiasta. Mielestäni tästä olisi pitänyt tulla ilmoitus joko tekstarilaskuni yhteydessä tai vaihtoehtoisesti tiedotus kotiin. Tai oikeastaan operaattorin olisi pitänyt lopettaa tämä ilmainen palvelu, ja tarjota asiakkaalle mahdollisuus tilata halutessaan maksullinen lisäpalvelu, jos hän sitä edes tarvitsee.
Asiakaspalvelusta poistivat tämän turhaan veloitetun summan mutinoitta, taitavat itsekin tajuta olevansa aika heikoilla vesillä tällaisessa automaattisella lisäpalvelulla rahastamisessa.
Noh, olin muutenkin tympäntynyt Saunalahden spämmiliittymään, joten vaihdoin tf:n liittymään. Saman hintainen, ilman jokapäiväistä tekstarispämmäystä yhteistyöyrityksiltä.
Kommentit (121)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:48"]
Lisäpalveluja ei ole pakko ottaa ollenkaan, jos niille ei ole tarvetta. Hintojen muutoksista on ilmoitettu ja ylimääräisiä hintoja ei ole ainakaan minulta laskutettu, maksan sen mitä olen tilannut.
Puhelimitse yrittivät myydä minulle "uutta ja edullista" liittymätyyppiä, mutta se olisi tullut kalliimmaksi, en siis vaihtanut. Ei ketään pakoteta mihinkään, jokaisen on itse tiedettävä mitä palveluita tarvitsee ja mistä haluaa maksaa.
[/quote]
Kerroppa tämä Saunalahden yritysjohdolle vai kuka siellä tekeekään näitä päätöksiä. AEP-lisäpalvelu tuli liittymiin automaattisesti jo 2013 pakkodatan lisäyksen yhteydessä, silloin tosin ilmaisena. Ovat alkaneet laskuttaa tästä palvelusta vasta nyt huhtikuun alusta, ei välttämättä näy vielä uusimmassa laskussa. Ja en todellakaan ole siis itse tilannut mitään lisäpalvelua.
[/quote]
Itsepä olet lisäpalvelut hyväksynyt. Ei kai kukaan kuvittele että on olemassa ilmaisia lounaita?
[/quote]
Hiukan laittomalta tuntuu kyllä menettely, jossa "hyväksyt" lisäpalvelun tekemättä mitään. Ei ainakaan vaikuta kovin reilulta asiakkaita kohtaan.
[/quote]
Pankit toimivat aivan samalla tavalla joka kerta korottaessaan maksuja. Jos et tee mitään, maksut nousevat. Jos et halua maksaa enempää, vaihdat pankkia. Ei ole suurta eroa mielestäni enkä siksi ymmärrä miksi puhelinoperaattorin tekemänä olisi laitonta. Pakolla ei ole nettiäkään myyty kenellekään, silloinkin asiakkaalla on ollut vapaus valita, eihän kaikilla ole mahdollisuutta edes käyttää nettiä puhelimellaan.
[/quote]
Pankit sentään (ne mistä minulla on kokemusta) tiedottavat asiakkaitaan muutoksista.
[/quote]
Niinhän Saunalahti/Elisakin teki. Jos asiakkaat eivät huomioi viestejä, mitä sille voi tehdä?
[/quote]
Ei tiedotukseksi kyllä riitä roskapostikansioon lentävä meili. Jos on käytössä tekstarilasku, olisi siinä pitänyt olla maininta asiasta tai sitten lähettää kotiin tiedote. Tiedotuksen pitäisi olla sellaista, että se menee pomminvarmasti perille! Pankit sentään lähettävät tiedotteet postissa!
[/quote]
Eipä mulle tuu pankin tiedotteet postissa. Tulevat vain ja ainoastaan verkkopankin viestilaatikkoon. Sieltä ne on ihan itse käytävä lukemassa. Ihan sama juttu kuin puhelinoperaattoreilla. Joskus vois käydä siellä omilla sivuilla katsomassa että mikä on meininki ja onko laskut ok ja liittymä ajantasalla. Ei ole liikaa vaadittu asiakkaaltakaan. Kyse on kuitenkin sun rahoista, mutta silti ei viitsitä edes laskuja katsoa läpi. Kuluttajaviranomainen kuitenkin vaatii että myös asiakas hieman kantaa sitä omaa vastuutaan. Ja siihen todellakin kuuluu edes se että lasku tarkistetaan ja luetaan tiedotteet. Niin ja muuten se että SUN sähköpostis heittää operaattorin tiedotteen roskapostiin EI ole operaattorin vika. Säädäpä ihan itse sitä roskapostia ettei sinne ohjaudu tärkeät postit. Ei ne operaattorit voi säädellä SUN sähköpostias.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:55"] Ettekö te ymmärrä, että sillä naurettavan pienellä 1,99 euron lisämaksulla kuukaudessa saatte puhua ja tekstata rajattomasti 1 eurolla/päivä? Jos jonakin päivänä et puhu tai tekstaa euron edestä, ei sitä euroa silloin veloiteta. Ihmiset tuijottaa aina vaan sitä kiinteää hintaa eivätkä ymmärrä mitä he saavat sillä hinnalla. [/quote] Facetimella ja pädin messenger toiminnolla pystyy myös puhua ja lähetellä viestejä rajattomasti, samoi whatsappillä. Kuka enää nykyaikana soittelee tai tekstailee kauheesti? Sehän teitä Saunalahtelaisia taitaakin ärsyttää. [/quote] Mulla on montaki kaveria joilla ei ole facebookkia saati whatsappia. Eli tulee soiteltua aika paljonkin ja laiteltua viestejä myös. Vaan sinähän et näytä ymmärtävän sitä, ettei kaikki ole jossain fuckbookissa eikä kaikilla ole uusinta älypuhelinta.
[/quote]
Ihmisillä on erilaiset liittymätarpeet, sen takia nämä muutokset pitäisikin tehdä niin, että halukkaat voivat ottaa käyttöön maksullisia lisäpalveluja eikä tunkea niitä joka ikisen asiakkaan liittymiin.
[/quote]
Sulla on vapaus valita mitä liittymääs otat.
Mun miehellä on liittymä jossa ei ole puheaikaa, eikä viestipaketteja. Ainoastaan netti.
Toki yritettiin tuputtaa vaikka ja mitä diipadaapaa mukaan, mutta mies ei puhelintaan käytä ja jos sillä on tarves soitella niin se soittelee mun puhelimella sit.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:40"]
Ettekö te ymmärrä, että sillä naurettavan pienellä 1,99 euron lisämaksulla kuukaudessa saatte puhua ja tekstata rajattomasti 1 eurolla/päivä? Jos jonakin päivänä et puhu tai tekstaa euron edestä, ei sitä euroa silloin veloiteta. Ihmiset tuijottaa aina vaan sitä kiinteää hintaa eivätkä ymmärrä mitä he saavat sillä hinnalla. [/quote] Facetimella ja pädin messenger toiminnolla pystyy myös puhua ja lähetellä viestejä rajattomasti, samoi whatsappillä. Kuka enää nykyaikana soittelee tai tekstailee kauheesti? Sehän teitä Saunalahtelaisia taitaakin ärsyttää. [/quote] Mulla on montaki kaveria joilla ei ole facebookkia saati whatsappia. Eli tulee soiteltua aika paljonkin ja laiteltua viestejä myös. Vaan sinähän et näytä ymmärtävän sitä, ettei kaikki ole jossain fuckbookissa eikä kaikilla ole uusinta älypuhelinta. [/quote] Ihmisillä on erilaiset liittymätarpeet, sen takia nämä muutokset pitäisikin tehdä niin, että halukkaat voivat ottaa käyttöön maksullisia lisäpalveluja eikä tunkea niitä joka ikisen asiakkaan liittymiin. [/quote]
Sulla on vapaus valita mitä liittymääs otat. Mun miehellä on liittymä jossa ei ole puheaikaa, eikä viestipaketteja. Ainoastaan netti. Toki yritettiin tuputtaa vaikka ja mitä diipadaapaa mukaan, mutta mies ei puhelintaan käytä ja jos sillä on tarves soitella niin se soittelee mun puhelimella sit.
[/quote]
Niinhän sit luulisi että olisi tällainen vapaus. Mulla oli vielä kaksi vuotta sitten halpa liittymä, kk-maksu 0,66 euroa ja oli tarpeisiini vallan mainio. Sit ekaks lisättiin pakkodata (ei ollut älypuhelinta, eli oli ihan turha) ja nyt yritettiin ujuttaa joku turha AEP-lisäpalvelu. Eihän siinä muuta voi kuin vaihtaa kilpailijalle.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:31"]
Lisäpalveluja ei ole pakko ottaa ollenkaan, jos niille ei ole tarvetta. Hintojen muutoksista on ilmoitettu ja ylimääräisiä hintoja ei ole ainakaan minulta laskutettu, maksan sen mitä olen tilannut.
Puhelimitse yrittivät myydä minulle "uutta ja edullista" liittymätyyppiä, mutta se olisi tullut kalliimmaksi, en siis vaihtanut. Ei ketään pakoteta mihinkään, jokaisen on itse tiedettävä mitä palveluita tarvitsee ja mistä haluaa maksaa.
[/quote]
Kerroppa tämä Saunalahden yritysjohdolle vai kuka siellä tekeekään näitä päätöksiä. AEP-lisäpalvelu tuli liittymiin automaattisesti jo 2013 pakkodatan lisäyksen yhteydessä, silloin tosin ilmaisena. Ovat alkaneet laskuttaa tästä palvelusta vasta nyt huhtikuun alusta, ei välttämättä näy vielä uusimmassa laskussa. Ja en todellakaan ole siis itse tilannut mitään lisäpalvelua.
[/quote]
Itsepä olet lisäpalvelut hyväksynyt. Ei kai kukaan kuvittele että on olemassa ilmaisia lounaita?
[/quote]
Hiukan laittomalta tuntuu kyllä menettely, jossa "hyväksyt" lisäpalvelun tekemättä mitään. Ei ainakaan vaikuta kovin reilulta asiakkaita kohtaan.
[/quote]
Pankit toimivat aivan samalla tavalla joka kerta korottaessaan maksuja. Jos et tee mitään, maksut nousevat. Jos et halua maksaa enempää, vaihdat pankkia. Ei ole suurta eroa mielestäni enkä siksi ymmärrä miksi puhelinoperaattorin tekemänä olisi laitonta. Pakolla ei ole nettiäkään myyty kenellekään, silloinkin asiakkaalla on ollut vapaus valita, eihän kaikilla ole mahdollisuutta edes käyttää nettiä puhelimellaan.
[/quote]
Pankit sentään (ne mistä minulla on kokemusta) tiedottavat asiakkaitaan muutoksista.
[/quote]
Niinhän Saunalahti/Elisakin teki. Jos asiakkaat eivät huomioi viestejä, mitä sille voi tehdä?
[/quote]
Ei tiedotukseksi kyllä riitä roskapostikansioon lentävä meili. Jos on käytössä tekstarilasku, olisi siinä pitänyt olla maininta asiasta tai sitten lähettää kotiin tiedote. Tiedotuksen pitäisi olla sellaista, että se menee pomminvarmasti perille! Pankit sentään lähettävät tiedotteet postissa!
[/quote]
Eipä mulle tuu pankin tiedotteet postissa. Tulevat vain ja ainoastaan verkkopankin viestilaatikkoon. Sieltä ne on ihan itse käytävä lukemassa. Ihan sama juttu kuin puhelinoperaattoreilla. Joskus vois käydä siellä omilla sivuilla katsomassa että mikä on meininki ja onko laskut ok ja liittymä ajantasalla. Ei ole liikaa vaadittu asiakkaaltakaan. Kyse on kuitenkin sun rahoista, mutta silti ei viitsitä edes laskuja katsoa läpi. Kuluttajaviranomainen kuitenkin vaatii että myös asiakas hieman kantaa sitä omaa vastuutaan. Ja siihen todellakin kuuluu edes se että lasku tarkistetaan ja luetaan tiedotteet. Niin ja muuten se että SUN sähköpostis heittää operaattorin tiedotteen roskapostiin EI ole operaattorin vika. Säädäpä ihan itse sitä roskapostia ettei sinne ohjaudu tärkeät postit. Ei ne operaattorit voi säädellä SUN sähköpostias.
[/quote]
Minä olen kyllä saanut pankin tärkeät tiedotteet ihan postissa, samoin kuin esim. sähkösopimuksia koskevat vaikka käytössä onkin sähköpostilasku.
Saunalahti lähettää päivittäin niin paljon muuta turhaa spämmiä, että kyllä heiltä tulevien viestien oikea paikka on se roskapostikansio. Ei olisi ollut iso vaiva heiltä laittaa tekstarilaskun yhteyteen joku viesti muuttuneista maksuista. Ymmärtäisin tällaisen tiedottamisen, jos kyseisen palvelun olisi saanut ottaa halutessaan käyttöön, en niin päin että jos on jäänyt yksi lasku selaamatta tuleekin kummasti hyväksyneensä maksullisen lisäpalvelun.
Taitavat vain yrittää päästä näistä vanhoista edullisista liittymistä eroon. Jos kännykän käyttö on lähinnä netissä oloa ja laskut jäävät alle kymmeneen euroon, ei asiakas taida tuottaa operaattorille juuri mitään. Parempi vain yrittää kiusata tälläiset asiakkaat pois ja kaupitella uusille asikkaille kalliita pakettiliittymiä...
Kiitos tiedosta. Kävinpä katsomassa ja niinpähän vain maksan liittymistäni jo toista kymppiä vaikken juuri käytä. Taitaa todellakin olla aika vaihtaa operaattoria, on saunalahdella kyllä ollut outoja palvelupuheluitakin läheisellä laskussa, eikä mitään voi tehdä, maksettava on.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 11:09"]
tästähän on tiedotusta. sähköpostina, tekstiviestinä ja televisiossakin mainostettiin vähän väliä
[/quote]
Mitenkäs sitten niin moni on missannut nämä kaikki tiedotteet? Olisko kuitenkin ollut parempi vaan lähettää asiakkaille tiedote ihan reilusti kotiin vaikka se vähän maksaisikin?
[/quote]
Siksi että ihmiset ei lue niitä tiedotteita eikä vaivaudu tsekkaamaan laskujaan. Johan sen on moni täällä kertonut, ettei edes halua vilkaista laskua. Pistää vaan maksuun. Siihen kun menis sitä kallisarvoista aikaa, jonkun vissiin pitäis tehdä se näiden ihmisten puolesta. Olis muuten jollekin markkinarako, palvelu joka tarkistais ihmisten laskut ja niiden oikeellisuuden. Ja samalla vaikka tiedottais ne muutokset palveluissa ym, kävis vaikka huutamassa ne suoraan korvaan.
Ja juu, mulle tosiaan tuli ilmoitus tuosta muutoksesta suoraan kännyyn ja vielä sähköpostiin. Katkaisin sen heti, eikä ongelmaa ollut. Sitä ei ole peitelty. Te vaan olette sivuuttaneet ne viestit, eikä se ole operaattorin vika. Vähän sitä vastuuta nyt itsellekin.
[/quote]
Mulle ei kyllä ainakaan tullut mitään tekstaria asiasta. Aika moni täällä ei edes saa niitä laskuerittelyitä auki, ei sopimusmuutostiedotteita pitäisi ujuttaa vain sinne. Muissakin palveluissa lähettävät sopimusehtojen muuttuessa tiedotteet reilusti asiakkaalle ihan paperiversiona.
Voisitte te Saunalahden/Elisan työntekijätkin puolustella huijaustanne täällä ihan yhtiön nimissä. Tuntuu oudolta, että jotkut olisivat muka saaneet tiedotteen tekstarina, miksei sitä olisi sitten lähetetty kaikille asiakkaille?
Liittymät lähti minullakin vaihtoon, ihme touhua Saunalahdelta!
Gallup: Jos sait tietää AEP-palvelusta vasta av-palstalta/muulta keskustelupalstalta/kaverilta/muu kuin Saunalahti, peukuta tätä ylöspäin. Jos Saunalahden tiedote tosiaan tuli sinulle perille, peukuta alaspäin.
En löydä oma-elisasta mitään mistä sen saisi peruttua!
Kuluttaja-asiamieheen on otettu yhteyttä asiaan liittyen, katsotaan johtaako mihinkään toimenpiteisiin. Täysin netissä tapahtuva tiedottaminen ei ole mielestäni riittävää niin kauan, kun osalla asiakkaista ei ole pääsyä nettiin. Vaikka liittymiin kuuluukin pakkodata, ei kaikilla ole käytössään älypuhelimia.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 17:41"]
En löydä oma-elisasta mitään mistä sen saisi peruttua!
[/quote]
Vasemmalla olevasta lisäpalvelut kohdasta pitäisi löytyä.
Kiitos vaan vinkistä aloittajalle, kävin sulkemassa turhan palvelun.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:19"]
Kuluttaja-asiamieheen on otettu yhteyttä asiaan liittyen, katsotaan johtaako mihinkään toimenpiteisiin. Täysin netissä tapahtuva tiedottaminen ei ole mielestäni riittävää niin kauan, kun osalla asiakkaista ei ole pääsyä nettiin. Vaikka liittymiin kuuluukin pakkodata, ei kaikilla ole käytössään älypuhelimia.
[/quote]
Saunalahtelaisetkin hiljenivät :)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:19"]
[/quote]
Saunalahtelaisetkin hiljenivät :)
[/quote]
Taisivat vihdoin ymmärtää täällä vänkäämisen aiheuttavan heille vain hallaa
Huomasin että Saunalahti nyt ottaa multa tuon 2 egeä kuussa 1.4. alkaen. Siis käytän puhelinta TODELLA vähän. Voinko nyt välttää tuon maksun ja millä tapaa ? Minä en löytänyt edellisestä laskusta mainintaa että maksua aletaan ottaa. En ole saanut tekstaria / spostia asiasta. Koska minulla on suoramarkkinointikielto ?
Oma-elisa sivulta saa peruttua, tai sit soittamalla asiakaspalveluun. Jos otat yhteyttä aspaan niin kannattaa vaatia sitä veloitettua 1,99 euroa hyvitettäväksi.
Valitin asiasta Elisan chattipalvelussa ja lisäpalvelu on osaltani nyt peruttu. En muuten saanut hyvitystä laskulla olleesta 1.99e lisäpalvelusta. Turhautti mutta ajattelin sen silti olevan jokseenkin kohtuullista, koska minun olisi myös itse pitänyt tarkistaa helmikuussa laskuni laskuvirheiden varalta (yleensä tarkistankin, en muista olenko katsonut helmikuun laskua mutta ainakaan en huomannut silloin tuota mainintaa AEP-palvelusta). Mutta nyt poikaystäväni sanoi että hänelle oli chattipalvelussa hyvitetty mukisematta tässä laskussa ollut lisämaksu palvelun perumisen yhteydessä. Täytyy ottaa huomenna yhteys taas chattiin ja vaatia hyvitystä kun sen on näköjään kaikki muutkin saaneet. Huoh.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:26"]
Voisitte te Saunalahden/Elisan työntekijätkin puolustella huijaustanne täällä ihan yhtiön nimissä. Tuntuu oudolta, että jotkut olisivat muka saaneet tiedotteen tekstarina, miksei sitä olisi sitten lähetetty kaikille asiakkaille?
[/quote]
No minä en edes ole enää saunalahden asiakas (vaihdoin viikko sitten dna:lle), saati heillä töissä. Mulle kuitenkin tuli siitä muutoksesta sekä tekstari että sähköposti. Sitä en tiedä miksei teille tullut. Onko teillä kenties tekstarimarkkinointikielto? Väärä tai puutteellinen sähköpostiosoite tai viesti on mennyt roskapostikansioon?