Saunalahden asiakas, tarkista laskusi!
Saunalahti on muuttanut 1.4 alkaen kaikkiin (ainakin näihin vanhoihin) kännykkäliittymiin automaattisesti kuuluvan "alle euron päivät"-lisäpalvelun maksulliseksi. Eli laskuihin ilmestyy 1,99 euroa ylimääräistä kuukaudessa, ellei palvelua peruuta. Mielestäni tämä lisäpalvelu toimii jotenkin nurinkurisesti, maksat palvelusta jota et ole tilannut, ellet et tajua peruuttaa sitä.
Itselleni ei tullut asiasta mitään tiedotusta, käytössä on tekstarilasku eikä siinä mainittu asiasta mitään. Jälkikäteen huomasin, että oma-elisassa näkyvässä laskuerittelyssä oli helmikuun laskun yhteydessä viimeisellä sivulla maininta asiasta. Mielestäni tästä olisi pitänyt tulla ilmoitus joko tekstarilaskuni yhteydessä tai vaihtoehtoisesti tiedotus kotiin. Tai oikeastaan operaattorin olisi pitänyt lopettaa tämä ilmainen palvelu, ja tarjota asiakkaalle mahdollisuus tilata halutessaan maksullinen lisäpalvelu, jos hän sitä edes tarvitsee.
Asiakaspalvelusta poistivat tämän turhaan veloitetun summan mutinoitta, taitavat itsekin tajuta olevansa aika heikoilla vesillä tällaisessa automaattisella lisäpalvelulla rahastamisessa.
Noh, olin muutenkin tympäntynyt Saunalahden spämmiliittymään, joten vaihdoin tf:n liittymään. Saman hintainen, ilman jokapäiväistä tekstarispämmäystä yhteistyöyrityksiltä.
Kommentit (121)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:58"]
Saako enään mistään normaalia liittymää ilman mitään paketteja? Olen tykännyt tästä saunalahdesta, menee se nettimaksu 1,99e/kk ja muuten maksan puheluista ja tekstareista 6snt/min/kpl. Laskut on 5-10e/kk. Mutta koko aika ollaan lisäämässä kaikkia uusia lisämaksuja :(
[/quote]
DNA:lta saa! Sieltä hitain netti on tietääkseni 5 e/kk, puhelut ja tekstarit oli jotain 7-8 senttiä per minuutti/kappale. Yritin itse kilpailuttaa liittymiä pari viikkoa sitten mutta luovutin, kun miltään operaattorilta ei löytynyt edullisempaa (muilla joko pelkkiä paketteja tai vain nettiyhteyksiä jotka maksoi 10-20 e/kk)
[/quote]
Tele finlandin mini on vielä halvempi, netin kanssa 3 e/kk, puhelut ja tekstarit 7 snt/min/kpl!
[/quote]
Tele finlandilla taitaa olla rajoitettua netin käyttö? Eli tietyn datamäärän jälkeen nopeus tippuu olemattomaksi jos ei osta lisää. Sama on soneralla.
[/quote]
Ei ole rajoitettu, mutta kahdella eurolla saa sen saman superhitaan nopeuden mikä Saunalahdellakin on.
Tai siis, kk-veloitus on euron ja hitaalla netillä 3 e/kk :)
Olivat muuten yrittäneet soittaa Eniasta (Elisan telemarkkinointi yhdistys) tänään. Harmi, että oli jäänyt kännykkä äänettömälle! Olisi ollut kiinnostavaa kuulla, millä ne olisivat houkutelleet minua takaisin Saunalahden asiakkaaksi. Ei olisi kyllä ihan helpolla onnistunut!
Tämän ketjun luettuani kirjauduin OmaElisaan etsiskelemään liittymieni tietoja. Taidan olla tyhmä tai jotain, mutta muutaman minuutin selailulla en löytänyt sivuilta tietoa siitä, kuinka nopea nettiliittymä minulla on ja mitä puhelinpakettiini kuuluu. Alkoi vituttaa niin paljon että vaihdoin operaattoria saman tien.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:48"]
Lisäpalveluja ei ole pakko ottaa ollenkaan, jos niille ei ole tarvetta. Hintojen muutoksista on ilmoitettu ja ylimääräisiä hintoja ei ole ainakaan minulta laskutettu, maksan sen mitä olen tilannut.
Puhelimitse yrittivät myydä minulle "uutta ja edullista" liittymätyyppiä, mutta se olisi tullut kalliimmaksi, en siis vaihtanut. Ei ketään pakoteta mihinkään, jokaisen on itse tiedettävä mitä palveluita tarvitsee ja mistä haluaa maksaa.
[/quote]
Kerroppa tämä Saunalahden yritysjohdolle vai kuka siellä tekeekään näitä päätöksiä. AEP-lisäpalvelu tuli liittymiin automaattisesti jo 2013 pakkodatan lisäyksen yhteydessä, silloin tosin ilmaisena. Ovat alkaneet laskuttaa tästä palvelusta vasta nyt huhtikuun alusta, ei välttämättä näy vielä uusimmassa laskussa. Ja en todellakaan ole siis itse tilannut mitään lisäpalvelua.
[/quote]
Itsepä olet lisäpalvelut hyväksynyt. Ei kai kukaan kuvittele että on olemassa ilmaisia lounaita?
[/quote]
Hiukan laittomalta tuntuu kyllä menettely, jossa "hyväksyt" lisäpalvelun tekemättä mitään. Ei ainakaan vaikuta kovin reilulta asiakkaita kohtaan.
[/quote]
Pankit toimivat aivan samalla tavalla joka kerta korottaessaan maksuja. Jos et tee mitään, maksut nousevat. Jos et halua maksaa enempää, vaihdat pankkia. Ei ole suurta eroa mielestäni enkä siksi ymmärrä miksi puhelinoperaattorin tekemänä olisi laitonta. Pakolla ei ole nettiäkään myyty kenellekään, silloinkin asiakkaalla on ollut vapaus valita, eihän kaikilla ole mahdollisuutta edes käyttää nettiä puhelimellaan.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:31"]
Lisäpalveluja ei ole pakko ottaa ollenkaan, jos niille ei ole tarvetta. Hintojen muutoksista on ilmoitettu ja ylimääräisiä hintoja ei ole ainakaan minulta laskutettu, maksan sen mitä olen tilannut.
Puhelimitse yrittivät myydä minulle "uutta ja edullista" liittymätyyppiä, mutta se olisi tullut kalliimmaksi, en siis vaihtanut. Ei ketään pakoteta mihinkään, jokaisen on itse tiedettävä mitä palveluita tarvitsee ja mistä haluaa maksaa.
[/quote]
Kerroppa tämä Saunalahden yritysjohdolle vai kuka siellä tekeekään näitä päätöksiä. AEP-lisäpalvelu tuli liittymiin automaattisesti jo 2013 pakkodatan lisäyksen yhteydessä, silloin tosin ilmaisena. Ovat alkaneet laskuttaa tästä palvelusta vasta nyt huhtikuun alusta, ei välttämättä näy vielä uusimmassa laskussa. Ja en todellakaan ole siis itse tilannut mitään lisäpalvelua.
[/quote]
Itsepä olet lisäpalvelut hyväksynyt. Ei kai kukaan kuvittele että on olemassa ilmaisia lounaita?
[/quote]
Hiukan laittomalta tuntuu kyllä menettely, jossa "hyväksyt" lisäpalvelun tekemättä mitään. Ei ainakaan vaikuta kovin reilulta asiakkaita kohtaan.
[/quote]
Pankit toimivat aivan samalla tavalla joka kerta korottaessaan maksuja. Jos et tee mitään, maksut nousevat. Jos et halua maksaa enempää, vaihdat pankkia. Ei ole suurta eroa mielestäni enkä siksi ymmärrä miksi puhelinoperaattorin tekemänä olisi laitonta. Pakolla ei ole nettiäkään myyty kenellekään, silloinkin asiakkaalla on ollut vapaus valita, eihän kaikilla ole mahdollisuutta edes käyttää nettiä puhelimellaan.
[/quote]
Pankit sentään (ne mistä minulla on kokemusta) tiedottavat asiakkaitaan muutoksista.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Pankit sentään (ne mistä minulla on kokemusta) tiedottavat asiakkaitaan muutoksista.
[/quote]
Niinhän Saunalahti/Elisakin teki. Jos asiakkaat eivät huomioi viestejä, mitä sille voi tehdä?
Ottaa kyllä päähän tää saunalahden toiminta, mutta pysyn silti asiakkaana, ei löytynyt edullisempaa liittymää mistään. nettipaketin tarvitsen ja siitä maksan saunalahdella 1,99e/kk, on toki se hitain, mutta riittää minulle. Puhelut ja tekstarit maksaa 8snt. Todennäköisesti minun kannattaa pitää tuo aep-palvelu, soitan harvoin, mutta puhelut saattavat venähtää tunninkin mittaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niinhän Saunalahti/Elisakin teki. Jos asiakkaat eivät huomioi viestejä, mitä sille voi tehdä?
[/quote]
Ei tiedotukseksi kyllä riitä roskapostikansioon lentävä meili. Jos on käytössä tekstarilasku, olisi siinä pitänyt olla maininta asiasta tai sitten lähettää kotiin tiedote. Tiedotuksen pitäisi olla sellaista, että se menee pomminvarmasti perille! Pankit sentään lähettävät tiedotteet postissa!
Lopettakaa noin pitkien lainausten ottaminen, menee koko näyttö ärsyttävän näköseks kännykällä lukiessa!
Ettekö te ymmärrä, että sillä naurettavan pienellä 1,99 euron lisämaksulla kuukaudessa saatte puhua ja tekstata rajattomasti 1 eurolla/päivä? Jos jonakin päivänä et puhu tai tekstaa euron edestä, ei sitä euroa silloin veloiteta. Ihmiset tuijottaa aina vaan sitä kiinteää hintaa eivätkä ymmärrä mitä he saavat sillä hinnalla.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:55"]
Ettekö te ymmärrä, että sillä naurettavan pienellä 1,99 euron lisämaksulla kuukaudessa saatte puhua ja tekstata rajattomasti 1 eurolla/päivä? Jos jonakin päivänä et puhu tai tekstaa euron edestä, ei sitä euroa silloin veloiteta. Ihmiset tuijottaa aina vaan sitä kiinteää hintaa eivätkä ymmärrä mitä he saavat sillä hinnalla.
[/quote]
Facetimella ja pädin messenger toiminnolla pystyy myös puhua ja lähetellä viestejä rajattomasti, samoi whatsappillä. Kuka enää nykyaikana soittelee tai tekstailee kauheesti? Sehän teitä Saunalahtelaisia taitaakin ärsyttää.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:59"]
[/quote]
Facetimella ja pädin messenger toiminnolla pystyy myös puhua ja lähetellä viestejä rajattomasti, samoi whatsappillä. Kuka enää nykyaikana soittelee tai tekstailee kauheesti? Sehän teitä Saunalahtelaisia taitaakin ärsyttää.
[/quote]
Olet oikeassa, omatkin puhelut ja viestit hoidan Whatsapin kautta. Tämän takia kaikkien liittymien hinnoittelu alkaa pikkuhiljaa määräytyä datasiirron nopeuden ja määrän, ei puheluiden ja tekstiviestien määrän mukaan.
[/quote]
Jos on kerta niin huipputarjous, niin miksei tota tehty niin, että halukkaat voivat ottaa käyttöön uudistetun AEP:n?
Mulla ei oo kyl mitää valitettavaa Saunalahdesta. Se on myös ainoa mikä meillä kuuluu parhaiten. En siis vaihda liittymää, mutta liittymätyyppiä tulee kyllä vaiheltua aika useinkin. Tarjousten mukaan meen.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:55"]
[/quote]
[/quote]
Mulla on montaki kaveria joilla ei ole facebookkia saati whatsappia. Eli tulee soiteltua aika paljonkin ja laiteltua viestejä myös.
Vaan sinähän et näytä ymmärtävän sitä, ettei kaikki ole jossain fuckbookissa eikä kaikilla ole uusinta älypuhelinta.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:05"]
[/quote]
Jos on kerta niin huipputarjous, niin miksei tota tehty niin, että halukkaat voivat ottaa käyttöön uudistetun AEP:n?
[/quote]
Koska operaattoreiden sopimusehdoissa lukee pienellä präntillä, että operaattorilla on oikeus korottaa hintoja yksipuolisesti kuluttajan vahingoksi, mikäli kyse on palveluiden laajentamisesta tai uudistamisesta. Sopimusehdot voi lukea jokaisen operaattorin nettisivuilta. Laitonta tuo ei ole.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:55"] Ettekö te ymmärrä, että sillä naurettavan pienellä 1,99 euron lisämaksulla kuukaudessa saatte puhua ja tekstata rajattomasti 1 eurolla/päivä? Jos jonakin päivänä et puhu tai tekstaa euron edestä, ei sitä euroa silloin veloiteta. Ihmiset tuijottaa aina vaan sitä kiinteää hintaa eivätkä ymmärrä mitä he saavat sillä hinnalla. [/quote] Facetimella ja pädin messenger toiminnolla pystyy myös puhua ja lähetellä viestejä rajattomasti, samoi whatsappillä. Kuka enää nykyaikana soittelee tai tekstailee kauheesti? Sehän teitä Saunalahtelaisia taitaakin ärsyttää. [/quote] Mulla on montaki kaveria joilla ei ole facebookkia saati whatsappia. Eli tulee soiteltua aika paljonkin ja laiteltua viestejä myös. Vaan sinähän et näytä ymmärtävän sitä, ettei kaikki ole jossain fuckbookissa eikä kaikilla ole uusinta älypuhelinta.
[/quote]
Ihmisillä on erilaiset liittymätarpeet, sen takia nämä muutokset pitäisikin tehdä niin, että halukkaat voivat ottaa käyttöön maksullisia lisäpalveluja eikä tunkea niitä joka ikisen asiakkaan liittymiin.
Mielestäni operaattorin on turha perustella tekemisiään sillä, että meidän parikytsivuisissa sopimusehdoissa kyllä luki pienellä präntillä että voimme mielivaltaisesti korottaa hintoja asiakkaista välittämättä. Tai voihan näin toimia, mutta turha sitten ihmetellä jos asiakkaat yllättäen kaikkoavatkin tällaiselta operaattorilta.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 11:58"]
Saako enään mistään normaalia liittymää ilman mitään paketteja? Olen tykännyt tästä saunalahdesta, menee se nettimaksu 1,99e/kk ja muuten maksan puheluista ja tekstareista 6snt/min/kpl. Laskut on 5-10e/kk. Mutta koko aika ollaan lisäämässä kaikkia uusia lisämaksuja :(
[/quote]
DNA:lta saa! Sieltä hitain netti on tietääkseni 5 e/kk, puhelut ja tekstarit oli jotain 7-8 senttiä per minuutti/kappale. Yritin itse kilpailuttaa liittymiä pari viikkoa sitten mutta luovutin, kun miltään operaattorilta ei löytynyt edullisempaa (muilla joko pelkkiä paketteja tai vain nettiyhteyksiä jotka maksoi 10-20 e/kk)
[/quote]
Tele finlandin mini on vielä halvempi, netin kanssa 3 e/kk, puhelut ja tekstarit 7 snt/min/kpl!
[/quote]
Tele finlandilla taitaa olla rajoitettua netin käyttö? Eli tietyn datamäärän jälkeen nopeus tippuu olemattomaksi jos ei osta lisää. Sama on soneralla.