En ole työtön, mutta kysymys silti uudesta mallista:
Työttömän pitää hakea neljää työpaikkaa kuukauden sisällä. Jos ei hae, tulee karenssia.
Entä jos ei ole oman alan töitä tarjolla, pitääkö hakea lehtimyyjäksi? Ja jos saa paikan pitääkö se ottaa vastaan? Joissakin tapauksessa se voi aiheutta tulotason laskun, esimerkiksi. Ja toiseksi: kaikki työ ei ole eettistä. Pitääkö tehdä omien arvojen vaustaista työtä?
Miten se tosiasia, että avoimia työpaikkoja on paljon vähemmän suhteessa työttömiin?
Ketä yleensäkään tällainen hyödyttää?
Tästä tulee se käsitys, että yritetään tehdä jotain toimenpiteitä vaan ihan siitä syystä, että se näyttäisi ulos päin siltä, että jotain yritetään tehdä.
Kommentit (1213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on se työpaikkojen hakumääräluku? 0-4? Millä perusteella 0, millä 4? Millä esim 1? vai vieläkö sitä arvotaan että mikä määrä?
Veikkaan, että asuinkunnan perusteella määräytyy se luku. Mitä pienemmässä kunnassa asut, niin vähemmän työpaikkoja. Ja tietenkin vaikuttaa varmaan mikä koulutus. Kaikki katsotaan henk. kohtaisesti jokaisen kohdalla :D
Kunnan koolla ei ole mitään merkitystä, töitä haetaan 80 km säteellä asuinpaikasta.
Onpas sulla vanhaa "tietoa". Googlaa ja opi.
Mulle työkkäristä sanottiin, että 1½h työmatka yhteen suuntaan eli käytännössä 80-150km, että mikä tuo nykyinen fakta sitten on työssäkäyntialueesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tätä hieno toimiva 4 työpaikan haku kuukaudessa alkaa? Harmi juttu, minulla on kiva osa-aikatyö ja saan myös soviteltua työmarkkinatukea. Viihdyn työssäni ja asiakkaat mukavia. Joudun siis jättämään tämän työpaikan?
Et joudu, mutta lopeta soviteltu niin saat olla rauhassa. En itsekään hakenut kun olin osa-aikatyössä.
Jos kaikki tekisivät osa-aikaista ja maksattaisivat loput muilla niin rahat loppuisivat äkkiä. Soviteltu on tarkoitettu tilanteisiin joissa kokopäivätyötä ei ole tarjolla.
Näinpä se on. Jos valitsee osa-aikatyön kokopäivätyön sijaan, ei tule nostaa tukia.
Jos nostaa tukia, on jo nyt velvollisuus hakea koko ajan kokopäivätyötä. Se tulee jatkumaan tulevaisuudessakin.
Entä jos ei ole onnistunut saamaan kokoaikatyötä, mutta vastaanottaa edes sen osa-aikatyön?
Eli ne hakemukset pitää lähettää työkkäriin todisteiksi? Tuleekohan kitinää siitä, jos ne neljä hakemusta ovat identtiset? Itse ajattelin käyttää samaa pohjaa, ja sittenhän ne saa työkkärissä joka kuukausi ne neljä samanlaista hakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Eli ne hakemukset pitää lähettää työkkäriin todisteiksi? Tuleekohan kitinää siitä, jos ne neljä hakemusta ovat identtiset? Itse ajattelin käyttää samaa pohjaa, ja sittenhän ne saa työkkärissä joka kuukausi ne neljä samanlaista hakemusta.
Ja itse olen siis tällä hetkellä osa-aikatyössä, ei ole mitään työntekoa vastaan. Tykkään työstäni, mutta niitä hakemuksia pitää siitä huolimatta alkaa toukokuussa lähettelemään, ja esiä uutta paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin helppoa kuin olla saamatta työpaikkaa.
Vaikka TE-toimisto menisi niinkin pitkälle, että vaatisi saada nähtäväkseen työhakemuksen, jotta sen asiallisuus voitaisiin todeta, viimeistään työpaikkahaastattelussa itsensä voi eliminoida vähällä vaivalla. Harva haluaa palkata ihmisen, joka alkaa kesken haastattelun raapia itseään, väännellä naamaansa tai tuijotella paikallaolijoita intensiivisesti. Hulluksi ei tarvitse heittäytyä, kun vähempikin riittää.
Työpaikkojen pakkohaku on pelkkää teatteria. Sen keksijöillä on ollut hätä omasta työpaikastaan, jonka pitääkseen heidän on pitänyt keksiä edes jotakin uutta.
Tämä viestiketju ja etenkin sinä on nyt osoittanut, että työttömät eivät edes halua töihin, heidän etuutensa ovat liian suuret. Isot puolueet ovat siis oikeassa: työttömät saavat nyt liian helpolla liikaa rajaa, jotta he suostuisivat töihin. Ainoa keino on pienentää tukia.
Mitä ihmettä? Minä vain osoitan, miten huono työllistymisenedistämiskeino tämä "pakkohaku" on. Ne, jotka haluavat töihin, tekevät hakemuksia ilman pakkoakin, ja ne, jotka eivät halua töihin, pystyvät välttämään töihinmenon erittäin helposti.
Älä ole niin tyhmä, että otat trolleja täynnä olevan keskustelupalstan jutut tosissasi.
Minä olen hakenut tosissani satoja työpaikkoja. Minulle ei ole mikään ongelma tehdä säännöllisesti neljää hakemusta päivässä. Siitä, että hakisin työtä, johon en pysty tai johon minua ei edes otettaisi, ei ole työllistymiselleni mitään hyötyä.
Elän kurjissa oloissa minimituilla. Edellinen aktiivimalli ei tehnyt minusta työnantajien silmissä yhtään mielenkiintoisempaa. Tukien pienentämisen tulos olisi yksinomaan se, että minä joutuisin murjusta kadulle.
Työnhakija vuosimallia 1964
Vierailija kirjoitti:
Oisko missään selkeää ohjeistusta siihen, mitä tämä kaikki tulee tarkoittamaan työttömän kannalta? Siis että millaisia toimenpiteitä työttömältä vaaditaan täyttääkseen nämä uudet ehdot? Nyt oli eka kerta, kun luin tuosta, että pitäisi kopiot lähettää työkkäriin. Wtf. Ihan älytöntä spämmiä edes sitä työkkäriä kerran kuussa hakemuksilla.
Ja toisekseen näin duunarina olen huomannut, että suurimmalla osalla työkkärin väestä ei ole mitään tietoa siitä, millaisella hakemuksella duunarihommiin haetaan. Siinä ei paljoa linkedin profiililla tehdä mitään. Itse teen hanttihommia raksalla ja viime työttömyyden aikana työkkärin setä ehdotti, että voisit mennä työnhakukurssille jossa viilataan linkedin kuntoon.
En "osa-aikatyötön", eli 3-5kk vuodesta työttömänä näin kausityöntekijänä.
Vierailija kirjoitti:
3kk työttömyyden jälkeen pitää hakea muita kuin oman alan paikkoja jo nyt. Palkka ei ole koskaan ollut millään tavalla merkittävä asia työkkärin mielestä, valitettavasti. Ei, tämä ei tule hyödyttämään työtöntä, mutta rahoja säästyy kun karensseja pukkaa enemmän kuin tähän asti. Periaatteessa eettisistä syistä saa kieltäytyä, mutta en ole varma, miten tuo käytännössä menee. Esim. itse en kasvissyöjänä teurastamoon menisi, mutta en usko että sinne minua palkattaisiin muutenkaan. Sitten taas vaikka puhelinmyynti on mielestäni epäeettistä, mutta en usko että riittäisi perusteeksi.
Käsittääkseni puhelinmyyntiin ei ole pakotettu ketään, koska usein ei ole mitään peruspalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli lyhyesti: Pakkohaku 0-4 työpaikkaa /kk. Niistä pitää uuden mallin mukaan olla todisteet työkkärille. Itse aion tehdä kaikki hakemukset samana päivänä, varaan siihen tunnin tai pari, enempää ei tarvitse kun cv ja muut pohjat valmiina koneella.
Yleispätevän hakemuksen kun vielä kirjoittaa ja spämmää sen neljään paikkaan kuun ekana päivänä, niin ei mene kuin 15 min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka TE-toimisto menisi niinkin pitkälle, että vaatisi saada nähtäväkseen työhakemuksen, jotta sen asiallisuus voitaisiin todeta, viimeistään työpaikkahaastattelussa itsensä voi eliminoida vähällä vaivalla. Harva haluaa palkata ihmisen, joka alkaa kesken haastattelun raapia itseään, väännellä naamaansa tai tuijotella paikallaolijoita intensiivisesti. Hulluksi ei tarvitse heittäytyä, kun vähempikin riittää.
Työpaikkojen pakkohaku on pelkkää teatteria. Sen keksijöillä on ollut hätä omasta työpaikastaan, jonka pitääkseen heidän on pitänyt keksiä edes jotakin uutta.
Tämä viestiketju ja etenkin sinä on nyt osoittanut, että työttömät eivät edes halua töihin, heidän etuutensa ovat liian suuret. Isot puolueet ovat siis oikeassa: työttömät saavat nyt liian helpolla liikaa rajaa, jotta he suostuisivat töihin. Ainoa keino on pienentää tukia.
'
Sinun viestisi osoittaa, että työpaikkoja menee paljon typeryksille. Olet jättänyt lukematta suurimman osan viesteistä. Minunkin varmaan oletat olevan työtön. Arvaa olenko? Vihje, en ole. Saattaa olla sinulle liian vaativa vihje. Suurin osa työttömistä haluaa ja hakee töitä ja on aika vähä-älyinen, jos niputtaa sadatuhannet, joista osa on koulutettuja, osalla pitkäkin työura takanaan yms., samaan ryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tätä hieno toimiva 4 työpaikan haku kuukaudessa alkaa? Harmi juttu, minulla on kiva osa-aikatyö ja saan myös soviteltua työmarkkinatukea. Viihdyn työssäni ja asiakkaat mukavia. Joudun siis jättämään tämän työpaikan?
Et joudu, mutta lopeta soviteltu niin saat olla rauhassa. En itsekään hakenut kun olin osa-aikatyössä.
Jos kaikki tekisivät osa-aikaista ja maksattaisivat loput muilla niin rahat loppuisivat äkkiä. Soviteltu on tarkoitettu tilanteisiin joissa kokopäivätyötä ei ole tarjolla.
Näinpä se on. Jos valitsee osa-aikatyön kokopäivätyön sijaan, ei tule nostaa tukia.
Jos nostaa tukia, on jo nyt velvollisuus hakea koko ajan kokopäivätyötä. Se tulee jatkumaan tulevaisuudessakin.Entä jos ei ole onnistunut saamaan kokoaikatyötä, mutta vastaanottaa edes sen osa-aikatyön?
Etkö osaa lukea? On velvollisuus hakea kokoaikatyötä. Eli jatkossa se 4 hakemusta kuukaudessa vähintään. Velvollisuus on ollut jo ennenkin, mutta sitä ei ole kovinkaan tehokkaasti kontrolloitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko missään selkeää ohjeistusta siihen, mitä tämä kaikki tulee tarkoittamaan työttömän kannalta? Siis että millaisia toimenpiteitä työttömältä vaaditaan täyttääkseen nämä uudet ehdot? Nyt oli eka kerta, kun luin tuosta, että pitäisi kopiot lähettää työkkäriin. Wtf. Ihan älytöntä spämmiä edes sitä työkkäriä kerran kuussa hakemuksilla.
Ja toisekseen näin duunarina olen huomannut, että suurimmalla osalla työkkärin väestä ei ole mitään tietoa siitä, millaisella hakemuksella duunarihommiin haetaan. Siinä ei paljoa linkedin profiililla tehdä mitään. Itse teen hanttihommia raksalla ja viime työttömyyden aikana työkkärin setä ehdotti, että voisit mennä työnhakukurssille jossa viilataan linkedin kuntoon.
Tämäpä tämä. Rekrytoijatkin antavat paljon vihjeitä hakemukseen, mutta jossain Penan hikipajalla Penaa ei hiton vertaa kiinnosta joku CV ja hienot fraasit, vaan Penaa kiinnostaa tasan yksi asia, eli osaatko tehdä sitä hommaa, mitä olet hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin saattaa olla alkukesästä työnhaku edessä ja vaikka se neljä hakemusta kuukaudessa ei sinänsä ole ongelma, v*tuttaa ajatus jatkuvista tapaamisista te-toimiston virkailijan kanssa. En näe minkäänlaista hyötyä tästä, perustuen aikaisempiin kokemuksiini ko. laitoksesta.
Ehkä kannattaisi vähitellen opetella ajattelemaan toisin. Jos olet työtön ja ilmoittaudut työnhakijaksi, hyväksyt työttömän oikeudet ja velvollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahdollisessa työllistymisessä niin pelottaa?
Tuollainen pieni patistus on ihan hyvä juttu, ei tästä työvoimapulasta muuten päästä.
Pelottaa, että paskaduuniin joutuessa tulot tippuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3kk työttömyyden jälkeen pitää hakea muita kuin oman alan paikkoja jo nyt. Palkka ei ole koskaan ollut millään tavalla merkittävä asia työkkärin mielestä, valitettavasti. Ei, tämä ei tule hyödyttämään työtöntä, mutta rahoja säästyy kun karensseja pukkaa enemmän kuin tähän asti. Periaatteessa eettisistä syistä saa kieltäytyä, mutta en ole varma, miten tuo käytännössä menee. Esim. itse en kasvissyöjänä teurastamoon menisi, mutta en usko että sinne minua palkattaisiin muutenkaan. Sitten taas vaikka puhelinmyynti on mielestäni epäeettistä, mutta en usko että riittäisi perusteeksi.
Käsittääkseni puhelinmyyntiin ei ole pakotettu ketään, koska usein ei ole mitään peruspalkkaa.
Näin sentään onneksi on. Peruspalkan pitää olla vähintään minimityöttömyyskorvauksen suuruinen, jotta voidaan velvoittaa ottamaan työ vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on se työpaikkojen hakumääräluku? 0-4? Millä perusteella 0, millä 4? Millä esim 1? vai vieläkö sitä arvotaan että mikä määrä?
Veikkaan, että asuinkunnan perusteella määräytyy se luku. Mitä pienemmässä kunnassa asut, niin vähemmän työpaikkoja. Ja tietenkin vaikuttaa varmaan mikä koulutus. Kaikki katsotaan henk. kohtaisesti jokaisen kohdalla :D
Kunnan koolla ei ole mitään merkitystä, töitä haetaan 80 km säteellä asuinpaikasta.
Onpas sulla vanhaa "tietoa". Googlaa ja opi.
Mulle työkkäristä sanottiin, että 1½h työmatka yhteen suuntaan eli käytännössä 80-150km, että mikä tuo nykyinen fakta sitten on työssäkäyntialueesta?
Julkisilla välineillä ei 1 1/2 h pitkälle pääse. Siihen työmatkaan sisältyy myös matka kotona pysäkille ja pysäkiltä työpaikalle. Usein liittyy myös liikennevälineen vaihtokin, tuo 80-150km täysin utopiaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten se tosiasia, että avoimia työpaikkoja on paljon vähemmän suhteessa työttömiin?
Ketä yleensäkään tällainen hyödyttää?
Tästä tulee se käsitys, että yritetään tehdä jotain toimenpiteitä vaan ihan siitä syystä, että se näyttäisi ulos päin siltä, että jotain yritetään tehdä.
No katsos kun maassa on kuulemma HUUTAVA työvoimapula! Yrittäjät yhtenään itkee sitä lehtien palstoilla.
Ja poliitikot uskoo, että näin on. Mm. demari työministeri Haatainen näkyy uskovan.
Kukaan ei ole heille käynyt kertomassa, että ei se työvoimapula sitä tarkoita, että paikkoihin ei olisi hakijoita, vaan sitä, että ei ole tasan tarkkaan työnantajan mielen mukaisia hakijoita. Eli jos viisikymppisena maisterina haet Heseen tai Mäkkäriin, et pääse sinne, ja työvoimapula on ihan yhtä huutava kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
Sinun viestisi osoittaa, että työpaikkoja menee paljon typeryksille. Olet jättänyt lukematta suurimman osan viesteistä. Minunkin varmaan oletat olevan työtön. Arvaa olenko? Vihje, en ole. Saattaa olla sinulle liian vaativa vihje. Suurin osa työttömistä haluaa ja hakee töitä ja on aika vähä-älyinen, jos niputtaa sadatuhannet, joista osa on koulutettuja, osalla pitkäkin työura takanaan yms., samaan ryhmään.
Kyllä minä niputan heidät kaikki samaan ryhmään ihan viestiketjun perusteella: en halua hakea töitä, miten voisin estää työnantajaa palkkaamasta minua, en halua hakea 80 km säteellä asuinpaikastani, käyttäydyn kuin vähä-älyinen, jos joudun haastatteluun jne.
Mistä muusta tämä kertoo kuin siitä, että töitä ei haluta tehdä? Että etuudet ovat liian suuret suhteessa palkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä tämä. Rekrytoijatkin antavat paljon vihjeitä hakemukseen, mutta jossain Penan hikipajalla Penaa ei hiton vertaa kiinnosta joku CV ja hienot fraasit, vaan Penaa kiinnostaa tasan yksi asia, eli osaatko tehdä sitä hommaa, mitä olet hakemassa.
Ulkopuoliset aloista mitään tietämättömät rekryfirmathan ne näitä hienoja fraaseja tuijottaa mikä on ihan hiton väärin. Siinä missä ennen pomo kysy osaatko lukea piirustuksia ja hitsata, vastasit kyllä ja teit työnäytteen, niin pääsit hommiin. Nyt on usein täysin ulkopuolinen palkattu rekrytoija, joka ei ota edes haastatteluun, jos siellä ei ole kaikkea kivaa persseen nuolemista CV:n kirjoitettu ja senkin jälkeen mieluiten videohaastattelu, jossa just sun persoona tulee esille <3.
Että sen suhteen on kyllä työnantajillakin peiliin katsomisen paikka. Ois ees oma hr-osasto joka oikeasti tietää mitä työntekijältä odotetaan, ei niin, että se mitään alasta tietämätön rekrytoija pitää ensin lumota päästäkseen round 2.
"Nyt oli eka kerta, kun luin tuosta, että pitäisi kopiot lähettää työkkäriin. Wtf. Ihan älytöntä spämmiä edes sitä työkkäriä kerran kuussa hakemuksilla."
Pitäisi tai ei, niin ehdottomasti kaikkien kannattaisi lähettää, ja mielellään paperisina. Vaikka kolmena kappaleena. Mitä enemmän (turhaa) hommaa tästä aiheutuu, sen selvemmin tulee selväksi homman järjettömyys.
Mullakin saattaa olla alkukesästä työnhaku edessä ja vaikka se neljä hakemusta kuukaudessa ei sinänsä ole ongelma, v*tuttaa ajatus jatkuvista tapaamisista te-toimiston virkailijan kanssa. En näe minkäänlaista hyötyä tästä, perustuen aikaisempiin kokemuksiini ko. laitoksesta.