Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun puhutaan kovasti etäkoulun haitoista niin mitkä ne sitten ovat?

Vierailija
06.01.2022 |

The evidence for and against. Itse olen nähnyt oliko tanskalaistutkimuksen jossa ei sen kummempaa haittaa löydetty, mutta ettei ole tilanne jossa sitä hoetaan mantrana niin pitäisi varmaan tarkastella todisteita. En sano, etteikö ole.

Olen melko varma, että yksi syy lähikoululle on ettei nykyään vaan tavoiteta kaikkia etäkoulun aikana koska maassa on tuhansia jotka eivät oikeastaan käy koulua eikä varsinkaan etäkoulua enkä tajua perustetta, että kotona on niin kamalaa että pitää olla koulussa. Siten on ongelma jossain muualla ja miten eroaa esim. kesälomasta?

https://yle.fi/uutiset/3-10439637
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006630619.html

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona ei ole vaarallinen lapsille ja nuorille! Etäkoulu ei siis turvaa heidän omas terveyttään vasn muita ihmisiä. Suojaa tarvitsevat nyt vain rokottamattomat sekä pieni immuunipuutteisten ryhmä. Jälkimmäiset voivat eristää itsensä, ensimmäisten tulisi joko hakea rokote tai pysyä omaehtoisessa karanteenissa ja antaa lasten ja nuorten käydä koulussa.

Eihän kukaan enää voi tosissaan väittää noin. Korona kaataa hyväkuntoisia urheilijoita ja terveitä ihmisiä. Toki ikä ja sairaudet ovat riskitekijöitä, kuten muissakin sairauksissa. Nuorilla, hyväkuntoisilla miehillä korona on lisännyt sydänlihastulehdusta ja rasituksessa on sitten tullut äkkikuolemia. Et voi olla välttynyt uutisilta, joten sinun täytyy trollata. En vain ymmärrä, mitä saat sellaisesta. 

Vierailija
62/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä etäkoulu ei korvaa tavallista koulun käyntiä, kun siitä puuttuu tämä sosiaalinen aspekti, mikä on tärkeää. Ja koulussakin motivoi enemmän ja paremmin opiskelemaan tunnillakin kun opettaja on läsnä. Kuten myös tiedettyä niin koulut ovat tärkeitä sosiaalisia ympäristöjä lapsille, missä opitaan sosiaalisia taitoja ja mistä hankitaan ystäviä.

Muuten, vaikka muutaman viikon tai kuukaudenkin olisi lomaa tai vastaavaa koulusta, kuten kesälomilla, niin en usko että siitä mitään harmia lapsille on.

Vanhemmille ehkä enemmänkin kun on totuttu laittamaan lapset kouluun siksi aikaa kun vanhemmat ovat töissä ja kouluruokailu pitää vatsat täytettyinä päiväsaikaan. Ja on lapsille valvottu rutiini koulussa ollessaan kullekin viikonpäivälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsenäinen ja omavetoinen opiskelu on monille vaikeaa. Pitkäjänteisen ja organisoidun opiskeluasenteen odottaminen lapsilta on usein epärealistista. Yhteisessä koululuokassa toteutettu opiskelu varmistaa että opettaja tietää kuka on paikalla, ryhmätyöt on helpompia ja apua ja neuvoja saa matalalla kynnyksellä. Etäkokeet mahdollistaa lunttauksen tai sen että äiti auttaa kokeissa ja oikea osaamistaso voi olla jotain ihan muuta.

Voihan kokeissa noinkin ehkä käydä, jos äiti keksii jonkun hyvän tavan toimia, mitä opettaja ei hoksaa. Mutta kyllä itse ainakin olin aika luottavainen oman koululaisen kokeisiin. Päiväsaikaan aika monet vanhemmat ovat töissä, ja kun koko ajan kokeessa piti olla kamera päällä ja kädet näkyvissä, opettaja vahti koko ajan, ja koe oli aikarajoitettu niin, että se alkoi tiettyyn aikaan ja meni kiinni kaikilta samaan aikaan, niin tuskin kovin paljon lunttauksia tuli. 

Vierailija
64/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä etäkoulu ei korvaa tavallista koulun käyntiä, kun siitä puuttuu tämä sosiaalinen aspekti, mikä on tärkeää. Ja koulussakin motivoi enemmän ja paremmin opiskelemaan tunnillakin kun opettaja on läsnä. Kuten myös tiedettyä niin koulut ovat tärkeitä sosiaalisia ympäristöjä lapsille, missä opitaan sosiaalisia taitoja ja mistä hankitaan ystäviä.

Muuten, vaikka muutaman viikon tai kuukaudenkin olisi lomaa tai vastaavaa koulusta, kuten kesälomilla, niin en usko että siitä mitään harmia lapsille on.

Vanhemmille ehkä enemmänkin kun on totuttu laittamaan lapset kouluun siksi aikaa kun vanhemmat ovat töissä ja kouluruokailu pitää vatsat täytettyinä päiväsaikaan. Ja on lapsille valvottu rutiini koulussa ollessaan kullekin viikonpäivälle.

opitulemaankiusatuksi.com

Vierailija
65/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etäkoulu on ihan hirveää koska mitään etäyhteyttä ei ole. Tulee vain tehtävälista ja vanhemmat joutuu opettamaan.

Mä en osaa opettaa esimerkiksi matematiikkaa.

Miksi ihmeessä tätä on alapeukutettu??

Varmaan siksi, kun opettaja opettaa sitä matikkaan meetin tai teamsin välityksellä joka matematiikan tunti. 

Ettekö te osaa lukea??

Kerroin ettei ollut mitään yhteyttä, ei meettiä tai teamsia.

Wilmaan tuli vain tehtävälista ja tehtävät piti palauttaa klo 13 mennessä.

Ai keväällä 2021. En usko.

Vierailija
66/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsenäinen ja omavetoinen opiskelu on monille vaikeaa. Pitkäjänteisen ja organisoidun opiskeluasenteen odottaminen lapsilta on usein epärealistista. Yhteisessä koululuokassa toteutettu opiskelu varmistaa että opettaja tietää kuka on paikalla, ryhmätyöt on helpompia ja apua ja neuvoja saa matalalla kynnyksellä. Etäkokeet mahdollistaa lunttauksen tai sen että äiti auttaa kokeissa ja oikea osaamistaso voi olla jotain ihan muuta.

Voihan kokeissa noinkin ehkä käydä, jos äiti keksii jonkun hyvän tavan toimia, mitä opettaja ei hoksaa. Mutta kyllä itse ainakin olin aika luottavainen oman koululaisen kokeisiin. Päiväsaikaan aika monet vanhemmat ovat töissä, ja kun koko ajan kokeessa piti olla kamera päällä ja kädet näkyvissä, opettaja vahti koko ajan, ja koe oli aikarajoitettu niin, että se alkoi tiettyyn aikaan ja meni kiinni kaikilta samaan aikaan, niin tuskin kovin paljon lunttauksia tuli. 

Ihanan naiivia ajattelua. Ihan kuin opettaja pystyisi läppärin ruudulla näkemään yhtä aikaa kaikki 25 oppilasta niin tarkasti, että käsien olinpaikka olisi tiedossa.

Vierailija
67/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä kaverisuhteiden ja kouluyhteisön puuttuminen voi aiheuttaa ongelmia. Nuoret kuitenkin tarvitsevat kavereitaan. Opiskeluun ei tuskin ole paljoa vaikutusta. Ne jotka haluavat oppia ja opiskella oppivat ja pääsevät eteenpäin ja ne joita ei kiinnosta ei kiinnosta koulussakaan käydessä yhtään mikään ja taso on sen mukainen. Erityisen tuen oppilaille etäkoulu on erityisen vaikea ja voi estää oppimisen kokonaan, mutta erityisen tuen oppilaat voitaisiin pitää lähiopetuksessa tilanteessa kuin tilanteessa. Eli periaatteessa oppiminen ei kärsi, jos olet kiinnostunut koulunkäynnistä. Tulokset saattavat itseasiassa parantua kun ei ole marakattilaumaa tunnilla häiritsemässä. Ne joita ei kiinnosta tippuvat kyllä lähiopetuksessakin kyydistä. Heitä vain kannatellaan tukiopetuksilla, kuraattorikäynneillä ja täydentävillä suullisilla tai kirjallisilla tehtävillä niin paljon, että opettaja pystyy edes sen vitosen antamaan.

Vierailija
68/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etäkoulu on ihan hirveää koska mitään etäyhteyttä ei ole. Tulee vain tehtävälista ja vanhemmat joutuu opettamaan.

Mä en osaa opettaa esimerkiksi matematiikkaa.

Miksi ihmeessä tätä on alapeukutettu??

Varmaan siksi, kun opettaja opettaa sitä matikkaan meetin tai teamsin välityksellä joka matematiikan tunti. 

Ettekö te osaa lukea??

Kerroin ettei ollut mitään yhteyttä, ei meettiä tai teamsia.

Wilmaan tuli vain tehtävälista ja tehtävät piti palauttaa klo 13 mennessä.

Ai keväällä 2021. En usko.

Ei tämä ole uskon asia vaan tosiasia.

Paikkakuntaa en sano mutta Pohjois-Suomessa.

Vierailija
69/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäkoulu haittaa minua, sillä tahmakäpäläni pyörivät jaloissani ja pyytävät koko ajan auttamaan tehtävien teossa ynnä muuta turhaa. Piruako se minun hommani on! Pitäisi omatkin bisnekset ja palikset hoitaa ilman että hellantelttumme kiljuvat huoneistaan "millon saa ruakaa!?". EI ETÄKOULULLE.

Vierailija
70/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ope ja koululaisten äiti.

Tiedättekö, mikä on ollut syksyllä koulujen tilanne? Sieltä on ollut paljon porukkaa pois, niin oppilaita kuin opettajiakin.

Ai miksi? Koska pienestäkin flunssan oireesta pitää jäädä kotiin ja hyvä, että on jäätykin. Siitä on tullut se ongelma, että kukin sairastaa pikkuköhäänsä kotona eikä mene kouluun. Etäopetusta ei ole järjestetty kuin niille, jotka ovat koronassa tai karanteenissa.

Myös opettajia on ollut valtavasti poissa. Sijaisia on ollut todella vaikea löytää.

Samanlainen omakohtainen kokemus viime syksyltä kolmesta eri koulusta eli omalta työpaikaltani ja lasteni kouluista. 

Vierailija
71/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan yleisesti etäopetusta mutta toki oman nuoren kannalta tämä tulee todella huonoon saumaan. On sairastunut syksyllä vaikeaan masennukseen ja lääkärin mukaan olisi hyvin tärkeää että kävisi koulussa edes pari tuntia päivässä. Oma nuoreni on siis hoitomyönteinen ja käy mielellään terapiassa ja syö lääkkeet mutta on kyllä hänen kannaltaan harmillista jos etäkoulu alkaisi nyt. Tarvitsee todella paljon tukea opiskeluun tällä hetkellä eikä etäopetus sitä anna, ennen masennuksen puhkeamista pärjäsi hyvin koulussa ilman mitään tukiopetuksia sun muita. Jos kyse olisi loman pidentämisestä niin asia olisi aivan eri koska silloin ei tarvitse oppia mitään. Meillä on ihan normaali perhe eikä mitään päihdeongelmia tms. kellään eli mistään sellaisesta syrjäytymisestä tai heitteille jättämisistä ei ole kyse vaan puhtaasti siitä että sairastumisensa vuoksi tarvitsisi enemmän tukea opiskeluun.

Vierailija
72/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäkoulu toimii niissä perheissä, joissa joku aikuinen voi olla lapsen kanssa kotona, ja auttaa tarvittaessa tehtävissä. Kaikissa työtehtävissä etätyö ei ole mahdollista, ja ainakin mulle oli aika raskasta kun piti olla työpaikalla töissä ja lapset kotona keskenään etäkoulussa.

Toisella opettaja piti tunnit kuten lähiopetuksessakin. Toinen sai vain tehtävät, jotka piti palauttaa jo ennenkuin olin päässyt töistä kotiin. Monesti tehtävät oli väärin tehty, ja niitä sai tehdä illalla uudestaan. 

Olisi toivonut että tehtävät olisi tulleet jo edellisenä päivänä, niin olisi ollut joku mahdollisuus lasta ohjeistaa miten ne tehdään. Mun on mahdotonta yhtä aikaa olla töissä ja auttaa lasta koulutehtävissä. 

En usko että olen näiden ongelmien kanssa yksin. Parhaiten pärjäsivät ne korkeakoulutettujen lapset, joiden vanhemmilla oli mahdollisuus laajamittaisesti tehdä etätöitä. Tuttavapariskunta kävi pohjoisessa hiihtämässä ja mökkeilemässä lasten kanssa, ja tekivät etätöitä. Me jotka joudutaan menemään fyysisesti työpaikalle töiden perässä olemme huonommassa asemassa ja samoin meidän lapset. 

Olisi suotavaa että etäkoulusta olisi joku hybridimalli jos näyttää ettei oppilas pärjää, niin vaikka yhtenä päivänä viikosta olisi sitten koululla opetusta. Edes yhtenä päivänä... 

Vierailija
73/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vajaalla suurimmalla osalla on vanhempien ränni ollut päällä joulusta asti. Lapset tarvitsevat lomaa alkoholisoituneista vanhemmistaan.

Se on vähän sama kun vaimo on jatkuvasti raskaana ja perhe vie kaiken tilan kotoa, niin miehen on haettava omaa aikaa työpaikalla mahdollisimman pitkiä aikoja haahuillen.

Vierailija
74/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä, ensin 6.lk ja sitten 7.lk etäkoulu toimi.

Opet piti tuntinsa, valvoivat läsnäolon ja tehtävät, apua sai pyydettäessä ja muutamaan kertaan ope/lv soitti henk koht oppilaille ja kyseli kuulumisia.

Ruokailut oli järjestetty idioottimaisesti (30min aikaa käydä koululla syömässä, jo matkaan menee 40min edes takas autolla jota koululainen ei tietenkään voi ajaa itse), (mitä etäilyä se koululla käyminen on) tai ruokakassin sai hakea toimistoaikaan 15km kuntakeskuksesta.

Kotitalousopella oli kumma käsitys ihmisten ruokakaappien sisällöstä. Tarvikelista olis pitänyt saada viikkoa ennen eikä aamulla, niin olis ehtinyt järjestää etäilyn vuoksi harvennetuilla kauppavuoroilla. Mutta tehtävät sinänsä oli hyviä ja siinä se lounaskin valmistui.

Kaverit piti iltaisin yhteyttä ja pelailivat pelejä teamsin välityksellä.

Oma lapsi oli paljon pirteämpi kun ilta ei mennyt koulun melusta ja keskittymisäiriöistä toipumiseen.

Vierailija
75/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni etäopetuksesta on se, että neuvojen kysyminen väheni merkittävästi, kuulumisten vaihto samoin. Kaikki epävirallinen yhteinen oleminen vitsailuineen loppui.

Useimmat oppilaat eivät halua olla äänessä etätunnilla. Toki yritin käydä tuntien aikana kahden kesken myös juttutuokioita, mutta kun aineenopettajalla voi olla päivässä sata oppilasta, niin siitä voi jotain päätellä, miten aika aika riitti.

Moni oppilas oli epämääräisen ahdistunut. Yksin kotona pitää eri tavalla pakottautua töihin, eikä kaikilla murrosikäisillä ole kykyä siihen.

Myös kollegat kertoivat, että oppilaat eivät halua näyttää kasvojaan. Osa oppilaista väitti myös, että mikki on rikki eikä voi puhua. Todennäköisesti osa näistä ei vain kyennyt puhumaan. Tätä voi tasapainoisen aikuisen olla vaikea ymmärtää. Mutta kun lapset ovat lapsia.

Livenä nämä samat oppilaat saattavat olla niitä, jotka koulussa ihan mielellään juttelevat eli kyse ei ollut meidän henkilökemioista. Jotenkin vain nuo murkut jäätyivät ja erkaantuivat.

Näköjään monilla aikuisilla ei ole kykyä asettua lapsen tai nuoren asemaan, vaan etäkoulua verrataan omiin etätöihin.

Lisäksi koulu on lapselle todella paljon muutakin kuin opiskelua. Ei lapsen kasvatusta voi tehdä etänä ja se yhdessäolo koulussa on tärkeä osa sitä.

T. Yläkoulun ope

Vierailija
76/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

The evidence for and against. Itse olen nähnyt oliko tanskalaistutkimuksen jossa ei sen kummempaa haittaa löydetty, mutta ettei ole tilanne jossa sitä hoetaan mantrana niin pitäisi varmaan tarkastella todisteita. En sano, etteikö ole.

Olen melko varma, että yksi syy lähikoululle on ettei nykyään vaan tavoiteta kaikkia etäkoulun aikana koska maassa on tuhansia jotka eivät oikeastaan käy koulua eikä varsinkaan etäkoulua enkä tajua perustetta, että kotona on niin kamalaa että pitää olla koulussa. Siten on ongelma jossain muualla ja miten eroaa esim. kesälomasta?

Seurannut sivusta, tunti koulua 10-11. lopun ajasta nuo koululaiset sitten tekevät kaikkea muuta, paitsi koulutehtäviään. En tiedä, mitä hyötyä etäkoulusta on, ainakaan ei näytä sivusta katsottuna hyvältä.

Säälin todella, että kapakat laitetaan koulujen edelle, tuhotaan useita ikäluokkia vain juoppojen takia.

Vierailija
77/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ope ja koululaisten äiti.

Tiedättekö, mikä on ollut syksyllä koulujen tilanne? Sieltä on ollut paljon porukkaa pois, niin oppilaita kuin opettajiakin.

Ai miksi? Koska pienestäkin flunssan oireesta pitää jäädä kotiin ja hyvä, että on jäätykin. Siitä on tullut se ongelma, että kukin sairastaa pikkuköhäänsä kotona eikä mene kouluun. Etäopetusta ei ole järjestetty kuin niille, jotka ovat koronassa tai karanteenissa.

Myös opettajia on ollut valtavasti poissa. Sijaisia on ollut todella vaikea löytää.

Samanlainen omakohtainen kokemus viime syksyltä kolmesta eri koulusta eli omalta työpaikaltani ja lasteni kouluista. 

Sama kokemus tällä opella. Sijaisia on vaikea saada ja sijaiset ovat yleensä juuri ylioppilaslakin saaneita eli auktoriteettia teineihin ei ole ollenkaan. Olen erityisopettaja ja puolet tunneistani on samanaikaisopetusta aineenopettajan kanssa. Olen saanut aika hyvän käsityksen siitä mitä tunnit sijaisten kanssa ovat. Sijainen ei ole välttämättä saanut mitään kunnon ohjeita tai jos on saanut niin ei tietenkään osaa opettaa niitä asioita kun ei ole koulutusta. Lapset eivät kunnioita haparoivaa nuorta ihmistä ollenkaan ja tekevät mitä lystäävät kunnes saavun paikalle ja pistän luokan järjestykseen. Yleensä kaksoistunnit ovat menneet niin, että muksut ovat ekan tunnin tehneet just mitä huvittaa ja kun tulen toiselle tunnille mukaan niin opetan ne ekan tunnin asiat oppilaille kun se eka tunti meni perseilyksi. Meillä on ollut niin paljon opettajia sairaana, että puolet koko viikon oppitunneista on olleet tällaisia. Etäopetuskin on tehokkaampaa kuin tämmöinen pelleily.

Vierailija
78/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten ja nuorten mielenterveys ei kiinnosta teitä? Miten esim pienet 1-2 luokkalaiset opiskelee kotona kun vanhemmat töissä? Kuka laittaa ruuan? Tulevaisuus pelottaa ja kavereita ja koulun yhteisöllisyyttä ja rutiinia ei ole. Tiedän lähipiiristä opettaja/lääkäriperheiden lapsia jossa lapsilla ilmennyt Koronan vuoksi voimakasta ahdistusta jopa niin että jouduttu osastohoitoon. Kuka ottaa vastuun lasten ja nuorten mielenterveydestä?

Kuka ottaa vastuun niiden lasten ja nuorten mielenterveydestä joita syystäkin pelottaa mennä sinne kouluun hakemaan se omikron? Kuka ottaa vastuun sen lapsen mielenterveydestä, jonka rokottamaton yh-äiti sairastuu lapsen lautta ja joutuu tehohoitoon? Kuka ottaa vastuun sen lapsen mielenterveydestä, jonka sisar saa umpisuolentulehduksen, mutta ei pääse hoitoon kun korona romahdutti sairaanhoidon?

Eivät lapset tätä nuhaa pelkää. Kyse on boomereiden hysteriasta ja kuolemanpelosta, voi teitä ressukoita.

Vierailija
79/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koululaiset kaipaavat seuraa & kavereitaan, niin eikö näitä voi tavata etäkoulupäivän jälkeen. Ihan vilpittömästi kysyn.

Minun puolestani (live)tukea tms. voisi tarjota vaikkapa kerran viikossa sellaisille, jotka kokevat tukea tarvitsevansa.

Yleisesti olen sitä mieltä, että näihin poikkeusoloihin olisi pitänyt valmistautua hyvissä ajoin jo syksyllä. Proaktiivisuutta reaktiivisuuden sijaan.

Vierailija
80/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurannut sivusta, tunti koulua 10-11. lopun ajasta nuo koululaiset sitten tekevät kaikkea muuta, paitsi koulutehtäviään. En tiedä, mitä hyötyä etäkoulusta on, ainakaan ei näytä sivusta katsottuna hyvältä.

Säälin todella, että kapakat laitetaan koulujen edelle, tuhotaan useita ikäluokkia vain juoppojen takia.

Jos kapakat laitetaan kiinni niin koulut voidaan pitää auki. Jää Maralla kaljat juomatta.