Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun puhutaan kovasti etäkoulun haitoista niin mitkä ne sitten ovat?

Vierailija
06.01.2022 |

The evidence for and against. Itse olen nähnyt oliko tanskalaistutkimuksen jossa ei sen kummempaa haittaa löydetty, mutta ettei ole tilanne jossa sitä hoetaan mantrana niin pitäisi varmaan tarkastella todisteita. En sano, etteikö ole.

Olen melko varma, että yksi syy lähikoululle on ettei nykyään vaan tavoiteta kaikkia etäkoulun aikana koska maassa on tuhansia jotka eivät oikeastaan käy koulua eikä varsinkaan etäkoulua enkä tajua perustetta, että kotona on niin kamalaa että pitää olla koulussa. Siten on ongelma jossain muualla ja miten eroaa esim. kesälomasta?

https://yle.fi/uutiset/3-10439637
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006630619.html

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koululaiset kaipaavat seuraa & kavereitaan, niin eikö näitä voi tavata etäkoulupäivän jälkeen. Ihan vilpittömästi kysyn.

Minun puolestani (live)tukea tms. voisi tarjota vaikkapa kerran viikossa sellaisille, jotka kokevat tukea tarvitsevansa.

Yleisesti olen sitä mieltä, että näihin poikkeusoloihin olisi pitänyt valmistautua hyvissä ajoin jo syksyllä. Proaktiivisuutta reaktiivisuuden sijaan.

Mitä ideaa on etäkoulussa jos samoja kavereita voi kuitenkin tavata, muttei koulussa?

Vierailija
82/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ollenkaan niitä kommentoijia, jotka vastustavat etäkoulua sillä, että lasten sosiaaliset kontaktit kärsivät. Haloo, nyt on pandemia. Tällaista aikaa ei ole meidän eläessämme ollut. Kumpi on tärkeämpää lapsen sosiaaliset kontaktit vai oikeus elämään terveenä? Kukaan ei vielä tiedä, kuinka pitkäkestoisiksi vammat tästä SARS2:sta jäävät. Vain se on tiedossa, että SARS1:n jäljiltä on vammautuneita yhä 15 vuoden jälkeen kaikissa ikäryhmissä. Meneillään olevasta SARS2:sta tutkijoiden käsitykset vain vahvistuvat viikko viikolta. Se on systeeminen verisuonisairaus, joka vaurioittaa kaikkia sisäelimiä aivot mukaanlukien. Kyseessä ei ole mikään flunssa, eikä kukaan tiedä, kuinka pitkäksi aikaa vammat jäävät ja kenelle pitkäaikaisia vammoja tulee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koululaiset kaipaavat seuraa & kavereitaan, niin eikö näitä voi tavata etäkoulupäivän jälkeen. Ihan vilpittömästi kysyn.

Minun puolestani (live)tukea tms. voisi tarjota vaikkapa kerran viikossa sellaisille, jotka kokevat tukea tarvitsevansa.

Yleisesti olen sitä mieltä, että näihin poikkeusoloihin olisi pitänyt valmistautua hyvissä ajoin jo syksyllä. Proaktiivisuutta reaktiivisuuden sijaan.

Mitäs järkeä on etäkoulussa, jos sitten kokoonnutaan yhteen etäkoulupäivän jälkeen? Vieläpä ei valvotusti.

Vierailija
84/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ideaa on etäkoulussa jos samoja kavereita voi kuitenkin tavata, muttei koulussa?

Siinä on tähdellinen ero. Jos lapsi tapaa muutamaa kaveria tai kaikki liki 30 lasta istuvat tuulettamattomissa sisätiloissa tuntikausia yhdessä ja joukossa on yksi sairastunut. Omikronin aikana lähemmäs puolet luokasta sairastuu jo siitä yhdestä sairastuneesta. 

Vierailija
85/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten ja nuorten mielenterveys ei kiinnosta teitä? Miten esim pienet 1-2 luokkalaiset opiskelee kotona kun vanhemmat töissä? Kuka laittaa ruuan? Tulevaisuus pelottaa ja kavereita ja koulun yhteisöllisyyttä ja rutiinia ei ole. Tiedän lähipiiristä opettaja/lääkäriperheiden lapsia jossa lapsilla ilmennyt Koronan vuoksi voimakasta ahdistusta jopa niin että jouduttu osastohoitoon. Kuka ottaa vastuun lasten ja nuorten mielenterveydestä?

Kuka laittaa ruuan?? Olisiko perhe yhdessä? Illalla? Oivaa puuhaa lasten kanssa. Jos lämmittäminen on liian vaikeaa seuraavana päivänä, niin salaatit, voileivät, kananmuna, kylmä kana/lohi jne. pitävät ehkä juuri ja juuri eka/tokaluokkalaisen hengissä koulupäivän ajan...

Lapset syövät vielä tosi mielellään ruokaa, jota ovat itse saaneet laittaa.

Vierailija
86/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etäkoulun suurin ongelma on vanhemmat, jotka mieluiten ulkoistaisivat kaiken lasten kasvatukseen ja opetukseen liittyvän yhteiskunnalle. Onhan se ikävää, että etätöissä ei saa olla yksin kotona haisemassa vaan siinä pitäisi vielä omalle lapsellekin laittaa lounasta. Eipäs otetakaan päivätorkkuja enää oman lounaan jälkeen, kun lapsi kaipaa huomiota.

Ehdottomasti mieluiten ulkoistan lasten opetuksen koululaitokselle jossa on korkeakoulutetut opettajat. Se on katsos vähän kuin tämän yhteiskunnan pyörimisen kannalta elinehto. Voi olla sinulle vierasta mutta tosi monet vanhemmat käyvät töissä ja maksavat veroja joilla se koulu ja sinunkin tuet maksetaan.

Vierailija
87/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten ja nuorten mielenterveys ei kiinnosta teitä? Miten esim pienet 1-2 luokkalaiset opiskelee kotona kun vanhemmat töissä? Kuka laittaa ruuan? Tulevaisuus pelottaa ja kavereita ja koulun yhteisöllisyyttä ja rutiinia ei ole. Tiedän lähipiiristä opettaja/lääkäriperheiden lapsia jossa lapsilla ilmennyt Koronan vuoksi voimakasta ahdistusta jopa niin että jouduttu osastohoitoon. Kuka ottaa vastuun lasten ja nuorten mielenterveydestä?

Lapsen kotiin viemästä koronasta sairaalaan joutuva, pysyvästi vammautunut tai jopa kuollut vanhempi jättäen lapseen elinikäiset traumat vai etäkoulumahdollisuus pahimman epidemiatilanteen ylitse? Hmm, onpas vaikea valinta... Eivät lapset sentään lasista tehtyjä ole, että muutamaan etäkouluviikkoon hajoaisivat.

Vierailija
88/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsi tapaa vapaa-ajallaan aina kaikkia koulun oppilaita, joita koulussa näkee? Ei vain lähimpiä ystäviään? Ihan uusi juttu minulle. Kenellä on tuollainen lapsi?

Vierailija
89/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on tähdellinen ero. Jos lapsi tapaa muutamaa kaveria tai kaikki liki 30 lasta istuvat tuulettamattomissa sisätiloissa tuntikausia yhdessä ja joukossa on yksi sairastunut. Omikronin aikana lähemmäs puolet luokasta sairastuu jo siitä yhdestä sairastuneesta. 

Tästä on olemassa esimerkki: Eräs  koulu Tuusulassa. Kaikki tietävät, että paikkakunnalla on ravintola, jonka pitäjä ei usko rokotteisiin eikä suojaustoimiin. Paikan pitäjällä on eri ikäisiä lapsia. Perheessä on jo ollut sairaalahoitoa vaatinut korona. Lapset on päästetty kouluun ja koulussa jatkotartuntoja ennen joulua suurinpiirtein joka viikko. Tilanne on kunnassa tiedossa, mutta sille ei tehdä mitään ja lapset on lasu-ilmoitusten uhalla ollut pakko ko. kouluun laittaa. Kapinoijia on kuitenkin ollut, mutta itse tartuntalähteelle eli sille ravintolalle ei ole tehty mitään. Siellä porskuttaa. 

Vierailija
90/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka laittaa ruuan?? Olisiko perhe yhdessä? Illalla? Oivaa puuhaa lasten kanssa. Jos lämmittäminen on liian vaikeaa seuraavana päivänä, niin salaatit, voileivät, kananmuna, kylmä kana/lohi jne. pitävät ehkä juuri ja juuri eka/tokaluokkalaisen hengissä koulupäivän ajan...

Lapset syövät vielä tosi mielellään ruokaa, jota ovat itse saaneet laittaa.

Et taida vaan ymmärtää. Kyse oli päivästä, miten ekaluokkalainen selviää yksin kotona koko päivän, osaa rytmittää päivän, opiskella ja elää ilman sosiaalisia kontakteja. Aika paljon vaadit 7vuotiaalta, et taida oikein ymmärtää asioita

Vierailija
91/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten sitten nämä yksinäiset (vaikka ainoat) lapset joilla ei ole paljoa sosiaalisia kontakteja koulun ulkopuolella, joutuvat olemaan kotona kaikki päivät opiskelemassa... Ei siinä ole muita kontakteja kuin isä ja äiti, ja sekin on aikamoinen rasite vanhemmille kun jatkuvasti pitää skarppina olla läsnä tilanteessa kuin tilanteessa ja etätyön lisäksi pitää toimia opettajina? Ei ole helppoa.

Vierailija
92/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsi tapaa vapaa-ajallaan aina kaikkia koulun oppilaita, joita koulussa näkee? Ei vain lähimpiä ystäviään? Ihan uusi juttu minulle. Kenellä on tuollainen lapsi?

nuoriso viihtyy vaihtelevissa kokoonpanoissa kauppakedkuksissatai muissa tiloissa, tietäisit, jos sinulla olisi lapsia. Lisäksi mukana naapurikoulujen porukkaa, kun vapaa-aika on nyt liikaakin, ahtaudutaan jonkun kotiin isommallaiin porukalla.

Vierailija
93/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kotiin viemästä koronasta sairaalaan joutuva, pysyvästi vammautunut tai jopa kuollut vanhempi jättäen lapseen elinikäiset traumat vai etäkoulumahdollisuus pahimman epidemiatilanteen ylitse? Hmm, onpas vaikea valinta... Eivät lapset sentään lasista tehtyjä ole, että muutamaan etäkouluviikkoon hajoaisivat.

Voisin kysyä, miksi muutaman viikon suljettu kapakka tai kuntosali sitten on kauhistus teille? Lapsi ei osaa käsitellä asioita vielä, mutta näköjään mielestäsi juopolla on isompi ongelma käsitellä asioita.

Vierailija
94/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on väläytetty myös erityisopetusta etäkouluun. Kauhulla odotan jos tuo oikeasti toteutuu. Oma autistinen lapseni kommunikoi alle kouluikäisen tasoisesti ja tarvii aikuisen valvonnan koko ajan tehtävien tekoon ja muutenkin. Ei todellakaan käytä mitään tietokonetta tms välinettä etäyhteyksistä puhumattakaan. Niitä tosin ei peruskoulussa täällä olekaan, lukiolaisilla vaan. Peruskoulussa (isommilla sisaruksilla) viimeksi tehtävät pedanetissä tai wilmassa. Opettajan tavoitti soittamalla. Jos erityisopetus menee etäkouluun, saakohan jompikumpi vanhempi töistä palkatonta vapaata..

Vierailija
95/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nuoriso viihtyy vaihtelevissa kokoonpanoissa kauppakedkuksissatai muissa tiloissa, tietäisit, jos sinulla olisi lapsia. Lisäksi mukana naapurikoulujen porukkaa, kun vapaa-aika on nyt liikaakin, ahtaudutaan jonkun kotiin isommallaiin porukalla.

Etkö tiennyt, että koronapandemia vei myös nuorten kauppakeskuskokoontumiset? Siellä on penkit pääosin pois käytöstä ja vartija häätää kokoontujat ulos. Kauppiaat yrittävät pitää huolta siitä, että kaupoissa olisi turvallista käydä ja samaan aikaan aikuiset eivät käytä edes maskeja, joita kauppojen ovilla pyydetään käyttämään. 

Vierailija
96/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaisen, ainoan lapsen vanhempana voin ainakin meidän adhd-lapsen osalta sanoa, ettei hän millään pärjäisi yksin kotona, jos me vanhemmat olisimme muualla. Onneksi emme ole. Lapsen pidän kotiopetuksessa niin pitkään kun tautitilanne on näin paha. Ymmärrän silti täysin niitä pienten koululaisten vanhempia, joilla ei ole mahdollisuutta jäädä töistä kotiin. Ei tässä ole kuin huonoja tai hyvin huonoja ratkaisuja vaikka tehtäisiin mitä. Itse priorisoin kuitenkin terveyden ihan kaikista tärkeimmäksi.

Vierailija
97/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on oikeilla jäljillä: yhteiskunta on uokoistanut nuorten syrjäytyjien ja mielenterveysongelmaisten hoidon kouluille!! Tästä minulla on tarkka tieto: erityisluokanopettajat sanonert, ettei sossut eikä terveyspuoli suostu hoitamaan nuorta, joka ei ole "hoitomyönteinen" mutta kouluun pitää mennä silti ja opettajista on tehty hoitajia!! Tästä on kysymys. Suurin osa oppilaista pärjää hyvin kotona ja saavat opiskeltua etänä mutta nyt mennään vähemmistön ehdoilla tartuttamaan kouluun sekä oppilaat että opettajat, kun etäkoulu on niin hirveää. Sama propaganda Hesarin pääkirjoituksessa tänään.

Tästähän tehtiin tutkimustakin 2020, 2 kk Etäkoulu sujui valtaosalla hyvin. Miksi eletään sen pienen pienen vähemmistön ehdoilla? Se on juuri se porukka, joka tuottaa jatkuvia ongelmia muulle luokalle käytöshäiriöiden ym johdolla. Erityisoppilaille, jotka tarvitsevat opiskelun tukea, pitää tietysti järjestää lähiopetus etäkoulun aikanakin.

Vierailija
98/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs järkeä on etäkoulussa, jos sitten kokoonnutaan yhteen etäkoulupäivän jälkeen? Vieläpä ei valvotusti.

Tapaa 5 kaveriaan tai 600 oppilasta ruokailussa, käytävillä, valinnaisaineryhmissä, bussissa, liikuntatunneillakinntaitaa olla luokat sekoitettu.... Sen lisäksi tiedän kavereiden vanhemmista ketkä hoitaa koronapotilaita, ketkä reissaavat aurinkolomilla, ketkä pysyttelevät kotosalla, keillä lapsilla on paljon joukkueharrastuksia... keihin luotan että lapset ei lähde kyläilemään sairaina

Vierailija
99/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän sota-aikana pärjättiin? Äitini joutui evakkoon äitinsä kanssa 300 km päähän kotoa ja evakkokouluun. Nykyiset velliperseet ei pärjää kolme viikkoa etäkoulussa !? Tarjotaan oppikirjat ja koneet ja vielä ruoka koululta.

Vierailija
100/134 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et kai sinä nyt lastasi kavereille päästä, jos etäkoulu on. Eihän koko hommassa ole mitään järkeä, jos aikuiset ei käyttäydy vastuullisesti.