Moni yli 50 + korkeasti koulutettu ei pääse edes työvoimatoimiston koulutuksiin. Eli he ovat myös huonossa asemassa. Töihin ei oteta eikä k...
Jotenkin omituista. Tuttu haki välinehuoltajan koulutukseen mutta ei päässyt kun on korkeasti koulutettu.
Töihin ei kelpaa ja koulutukseen ei pääse.
Tarjotaan jotain tsemppikoulutusta!
Kommentit (338)
Siirryin keikkatöihin omalle alalle. Onnellisempi kuin ikinä, kun itse määritän työ ja vapaa, ja lomien määrät. Ihan fiiliksen mukaan kulloinkin.
+50v sotealalla
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut näitä työttömien työkkärikokemuksia aika ihmeissäni. Olen nelikymppinen nainen ja jäin työttömäksi viime kesänä. Muutaman kuukauden olin kotona, kunnes silmääni sattui työvoimakoulutus, jossa sai suorittaa toisen asteen tutkinnon minua kiinnostavalta alalta. Ongelmana oli se, että minulla on saman alan amk-tutkinto (jonka töitä en ollut koskaan tehnyt), joten olin varma, etten voi päästä koulutukseen. Hain kuitenkin ja perustelin hakemuksessani, että saisin päivitettyä vanhaa koulutustani ja samalla hankittua työkokemusta, koska työvoimakoulutukseen kuuluu työssäoppimisjakso. Ja pääsin koulutukseen. Rahoituksena minulla on ansiosidonnainen, johon vielä koulutuksen ajalta saan korotusosan ja päivärahan.
Pointtina siis se, että olen saanut tosi hyvää ja asiantuntevaa palvelua työkkäristä. Toki itse saa olla aktiivinen ja asioita joutuu selvittelemään ja kyselemään, mutta aika hyvin on työttömien asiat Suomessa.
Ei kannata yleistää omaa kokemustaan.
Vierailija kirjoitti:
Yli 50 v kuuluvat eläkkeelle eikä työelämään. Työt nuorille ja pikkulasten vanhemmille eikä eläkepapparaisille.
50v ei ole eläkepapparainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on ettei yli 45 vuotiaat saa nykyään töitä. Karsitaan iän perusteella, aivan sama vaikka olisi tohtori.
Tosin tuokin vaikeuttaa työn saantia.
Tilanteita on erilaisia, ei kannata yleistää. Itse olen 50+ korkeakoulutettu. Olen viimeisen kahden vuoden aikana vaihtanut työtä kaksi kertaa ja tämä viimeisin on ns. unelmatyö.
Tahdon nostaa esiin sen että on olemassa työnantajia jotka eivät ikää katso vaan palkkaavat sopivimman hakijan. En kiistä ettei ikäsyrjintää ole, mutta haluan valaa uskoa kaikkiin yli viisikymppisiin että elämä jatkuu ja mahdollisuuksia on.
Työnvaihtajat saakin töitä. Koitapa hakea työttömänä idiootti
Edeleen eduskunnan ja virkarälssin suurin huoli on miten saataisiin maailma töihin suomeen ja nussimaan kaiken.
Minä opiskelin ansiosidonnaisella vuoden yliopistolla täydennyskoulutusta, työllistyin ekaan hakemaani työpaikkaan puolen vuoden viransijaiseksi ja nyt sain uuden samanlaisen viransijaisuuden.
Ja olen yli 60.
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen.
Potkulaki tulee voimaan keväällä ja koskee myös julkisen työpaikkoja.
"Potkulaki on käsittelyssä parasta aikaa."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1bc5a9d0-ce8d-4355-a05a-447ad9aaf…
Vierailija kirjoitti:
Opintotukea saa ihan normaalisti ammattikouluun. Sinne vaan hakemaan, ei tarvitse työkkäriä.
Ei välttämättä, yliopisto-opinnoissa jo kului opintotuki.
"Paikallisen sopimisen uudistus etenee."
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/paikallisen-sopimisen-uudistus-ete…
Opiskelijat siirretään asumislisän piiriin elokuussa 2025 ja siinä maksimi on 260 eikä sitä saa kesäkuukausina.
Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu.
"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat siirretään asumislisän piiriin elokuussa 2025 ja siinä maksimi on 260 eikä sitä saa kesäkuukausina.
Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu.
Näinhän se oli pitkän aikaan kunnes tehtiin emämunaus maksella asumistukea ja opiskelijoista tuli ikiopiskelijoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotukea saa ihan normaalisti ammattikouluun. Sinne vaan hakemaan, ei tarvitse työkkäriä.
Ei välttämättä, yliopisto-opinnoissa jo kului opintotuki.
Ammattikoulu on toinen aste. Korkeakouluopintojen opintotuki ei vaikuta toisen asteen tukiin.
Vierailija kirjoitti:
"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."
Oikein! Ostettiin aduntoja, jotka maksatettiin veronmaksajilla täysine tukineen
Ei pidäkään päästä koulutuksiin. Ne on ihan höpöhöpö koulutuksia ja siellä vaan juodaan kahvia ja syödään pullaa.
Moni 50 vee haluaisi kouluttautua alalle joka työllistää ja voisi mahdollisesti myös eläkkeellä tehdä töitä.
Tämä ei onnistu kun työkkärin kursseille ei oteta ja aikuiskoulutustukikin loppui.
Eli sohvalla makoilu on lähes ainoa vaihtoehto kun töihin ei pääse mutta työkkäri pompottaa.