Moni yli 50 + korkeasti koulutettu ei pääse edes työvoimatoimiston koulutuksiin. Eli he ovat myös huonossa asemassa. Töihin ei oteta eikä k...
Jotenkin omituista. Tuttu haki välinehuoltajan koulutukseen mutta ei päässyt kun on korkeasti koulutettu.
Töihin ei kelpaa ja koulutukseen ei pääse.
Tarjotaan jotain tsemppikoulutusta!
Kommentit (338)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut näitä työttömien työkkärikokemuksia aika ihmeissäni. Olen nelikymppinen nainen ja jäin työttömäksi viime kesänä. Muutaman kuukauden olin kotona, kunnes silmääni sattui työvoimakoulutus, jossa sai suorittaa toisen asteen tutkinnon minua kiinnostavalta alalta. Ongelmana oli se, että minulla on saman alan amk-tutkinto (jonka töitä en ollut koskaan tehnyt), joten olin varma, etten voi päästä koulutukseen. Hain kuitenkin ja perustelin hakemuksessani, että saisin päivitettyä vanhaa koulutustani ja samalla hankittua työkokemusta, koska työvoimakoulutukseen kuuluu työssäoppimisjakso. Ja pääsin koulutukseen. Rahoituksena minulla on ansiosidonnainen, johon vielä koulutuksen ajalta saan korotusosan ja päivärahan.
Pointtina siis se, että olen saanut tosi hyvää ja asiantuntevaa palvelua työkkäristä. Toki itse saa olla aktiivinen ja asioita joutuu selvittelemään ja kyselemään, mutta aika hyvin on työttömien asiat Suomessa.
Tämä on täysin kaupunkikohtaista. Yleensä pienissä kaupungeissa homma toimii paremmin kuin isoissa. Paljon on kiinni myös siitä, millainen virkailija sattuu kohdalle. Virkalija voi itsekin olla työllistetty, joka vihaa sitä neuvojan työtä.
Erikoinen näkökulma. Olen hakenut yli 10 kertaa asiantuntijatyötä te-palveluista. Aina ollut 30-50 hakijaa. Kahdesti päässyt haastatteluun asti. Työ on kevyttä päivätyötä ja palkka siihen nähden ok, joten hakijoita riittää.
Sekö on erikoinen näkökulma, että virkailjat on työllistettyjä? Kyllä heitä vain on ja virkoihin valitaankin suurin osa niistä, jotka ovat aluksi olleet työllistettynä. Minä olen itsekin ollut työkkärissä työllistämistuella töissä. Tästä on kyllä jo jokunen vuosi aikaa, joten tilanne voi olla nykään toinen, mutta siihen aikaan 10-20 % sen työvoimatoimiston työntekijöistä oli työllistettyjä, joista osa virkailijoita, osa taustatöissä. En hakenut, vaan minulle tuli siihen osoitus ja sain paikan. Muutama haastateltiiin. En tosin ollut virkailija, vaan taustatöissä - virkailijan paikkoja oli auki ja minun olisi haluttu hakevan niihin, "sinulla on hyvät mahdollisuudet kun sulla on noin paljon tietoa ja sopiva luonne", sanoi päälliköt, mutta lähdin kuitenkin opiskelemaan, sillä ei se työvoimaneuvojan työ ole minun juttuni ja nykyään teen töitä hyvin toisenlaisella alalla.
Olen ollut tahtomattani mukana rekrytoimassa yhtä yksityisen konsulttifirman X "muuntokoulutusohjelmaan" päässyttä kaveria ja täytyy sanoa että homma on puhdasta huijausta jossa siirretään veronmaksajien rahaa oikeat poliittiset suhteet omaavan koijarin taskuun.
Meidän yrityksellämme oli tarve palkata voitetun asiakasprojektin takia ihan pysyvään työsuhteeseen täydellä palkalla IT ammattilainen joka hallitsee tietyn tuoreen kehitystyökalun- ja ympäristön. Emme olisi ruvenneet kouluttamaan ketään hommaan puolta vuotta edes ilmaiseksi koska projekti oli käynnissä ja työt piti alkaa välittömästi.
Hakijoita kyllä löytyi muutamia ja erään kumisaapas/vessapaperifirman tuhon jäljiltä jopa työttömäksi jääneinä mikä piti palkkapyynnötkin kohtuullisina.
Sitten haastetteluun tulee yksi jokseenkin vakiotaustan omaava kaveri: ylempi korkeakoulututkinto IT-alalta ja duunissa oli tehnyt jonkin verran töitä ko. ympäristössä ja saanut siihen työnantajan maksaman toimittajan kurssituksen. Eli ei pätevin hakijoista mutta riittävä osaaminen juuri tähän hommaan.
HR:n täti ihastui niin että pikkuhousut pyörivät jaloissa kun tämä kertoi että jos palkkaamme hänet niin tämä pääsee mukaan työkkärin maksamaan konsulttifirman X "uudelleenkoulutusohjelmaan" jossa työttömistä IT-ammattilaisista koulutetaan ko. alan osaajia. Saamme käytännössä ilmaisen työntekijän vuodeksi eikä tämä joudu olemaan poissa töistä kuin pari viikkoa jonkin kurssiin kuuluvan yhdentekevän luentopätkän takia.
Arvatkaapa kuka valittiin. Lopputuloksena maahan ei saatu yhtään uutta työpaikkaa vaan päinvastoin yksi pysyvä paikka tuhottiin kun siihen saatiinkin ilmainen orja eikä Suomeen syntynyt edes yhtään uutta erikoisosaajaa koska koulutusohjelmaan valittiin henkilöt nimenomaan sillä perusteella etteivät ne tarvitse koulutusta vaan voivat aloittaa suoran työssä.
Vierailija kirjoitti:
Ei noille yliopistojen huuhaatutkinnon hankkineille töitä ole.
Nämä alat hakee työntekijöitä, sinne vaan oikeisiin töihin.
Siitä valkkaamaan työpaikka.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/540d996d-3555-4414-b1e4-795978820278
Luulen myös että ala vaikuttaa tähän. On aloja joissa ammattiin itseensä kuuluu tiettyä mannekiinimaisuutta, eli osa työtehtävästä on näyttää tietynlaiselta ja olla tietyn ikäinen.
Jos työtehtävässä on olennaista vain työn tulos, eikä työn tehnyttä henkilöä tarvitse välttämättä edes nähdä, niin iällä ei ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut näitä työttömien työkkärikokemuksia aika ihmeissäni. Olen nelikymppinen nainen ja jäin työttömäksi viime kesänä. Muutaman kuukauden olin kotona, kunnes silmääni sattui työvoimakoulutus, jossa sai suorittaa toisen asteen tutkinnon minua kiinnostavalta alalta. Ongelmana oli se, että minulla on saman alan amk-tutkinto (jonka töitä en ollut koskaan tehnyt), joten olin varma, etten voi päästä koulutukseen. Hain kuitenkin ja perustelin hakemuksessani, että saisin päivitettyä vanhaa koulutustani ja samalla hankittua työkokemusta, koska työvoimakoulutukseen kuuluu työssäoppimisjakso. Ja pääsin koulutukseen. Rahoituksena minulla on ansiosidonnainen, johon vielä koulutuksen ajalta saan korotusosan ja päivärahan.
Pointtina siis se, että olen saanut tosi hyvää ja asiantuntevaa palvelua työkkäristä. Toki itse saa olla aktiivinen ja asioita joutuu selvittelemään ja kyselemään, mutta aika hyvin on työttömien asiat Suomessa.
Sinua lykästi.
Itse en ole onnistunut puhumaan itseäni mihinkään koulutukseen. Pariinkymmeneen yritin.
Ehkä sekin auttaa, että olet "vasta" nelikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Näitä viestejä spämmäävät vajagit eivät tietenkään koskaan hämäänny sellaisesta pikku detaljista että lähihoitajan koulutus vaatii 2-3 vuotta ja sairaanhoitajan 3,5 vuodesta eteenpäin.
"Hei, mä keksin. Miksei kaikki työttömät mee vaan näihin oikeisiin töihin lähihoitajaksi kerta niistä on hirvee pula!"
Sopisiko että meen suoraan aivokirurgin hommaan kun niistäkin on hirveä pula eikä minun akateemisella tutkinnollani ole yhtään sen epäpätevämpi tuohon hommaan kuin lähihoitajan virkaankaan.
Toivottavasti saan tämän tyypin ensimmäiseksi potilaaksi. Minulla on aika selkeä käsitys siitä miten lobotomia suoritetaan. Näin youtubessa opetusvideon.
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä teille taas yksi esimerkki näistä koulutetuille työttömille tarkoitetuista "koulutusohjelmista" jotka ovat aivan avointa ilmaisen orjatyön hyväksikäyttöä mikä kaikki toki tietävätkin.
Minulla on matemaattis-luonnontieteellisen alan ylempi korkeakoulututkinto ja olen jopa tehnyt pari vuotta töitä assarina yliopiston labrassa mm. mittaustulosten analysoinnin parissa ennen kuin siirryin yksityiselle sektorille lähinnä suurten kehitysprojektien vetotehtäviin.
Jäin työttömäksi 52-vuotiaana yrityskaupan seurauksena mutta eipä hätää, työkkäristä löytyi parin kuukauden päästä data-analyytikon täydennyskoulutusohjelma joka kuulosti todella hyvältä koska olin lukenut että näistä on hirveä pula ja minun koulutuspohjallani olisi todella vaivatonta täydentää osaaminen data-analyytikon tehtävään kelpaavaksi.
Miten kävikään? Lensin heti kättelyssä ulos ohjelmasta kun vaatimuksena oli se että mukaan päästäkseen pitäisi löytää yksityisestä yrityksestä data-analyytikon työpaikka jossa voin aloittaa käytännössä heti ko. tehtävässa eli minun pitäisi hallita "täydennyskoulutukseen" päästäkseni niiden ohjelmien ja menetelmien käyttö jota ohjelmassa opetetaan.
Toisin sanottuna ohjelmassa käytetään veronmaksajien rahoja siihen että yritykset voivat palkata puoleksi vuodeksi ilmaisen datan-analyytikon joka tekee alusta lähtien data-analyytikon töitä eikä tarvitse siihen mitään lisäkoulutusta. Ja konsulttifirma X (tunnistatte taatusti mikä yksityinen firma näitä järjestää) käärii messevät hillot.
Tutkimattomia ovat työkkärin tiet.
Virkailija tarjosi minulle asiakaspalvelun rekrykoulutusta, jonka päätteeksi voisi mahdollisesti työllistyä osapäiväisesti erään ketjukaupan kassalle. Minä olen vuonna 1990 alkaneen urani aikana pitänyt säännöllisesti asiakaspalvelukursseja eri alojen ammattilaisille, en suomeksi, vaan kolmella muulla kielellä. Virkailijan käyttämä logiikka ei ihan avautunut minulle. Ilmoitin, että menisin kyllä, mutta vain kouluttamaan ja täydellä palkalla, joten ei sitten tarvinnutkaan mennä.
Virkailija tarjosi minulle asiakaspalvelun rekrykoulutusta, jonka päätteeksi voisi mahdollisesti työllistyä osapäiväisesti erään ketjukaupan kassalle. Minä olen vuonna 1990 alkaneen urani aikana pitänyt säännöllisesti asiakaspalvelukursseja eri alojen ammattilaisille, en suomeksi, vaan kolmella muulla kielellä. Virkailijan käyttämä logiikka ei ihan avautunut minulle. Ilmoitin, että menisin kyllä, mutta vain kouluttamaan ja täydellä palkalla, joten ei sitten tarvinnutkaan mennä.
Eli työkkäri ehdotti sinulle koulutusta jonka saatuasi voit hakea tehtävään johon pyrkiviltä vaaditaan pakollisena ....eee... no, ehkä pulssi pitäisi löytyä?
Kaikki ylimääräinen koulutus päinvastoin vähentää mahdollisuuksia päästä kyseiseen hommaan koska jokainen työnantaja karttaa automaattisesti ylikoulutettuja hakijoita jotka lähtevät kävelemään samalla sekunnilla kun saavat paremmin omaa koulutusta ja osaamista vastaavan paikan.
Vierailija kirjoitti:
Eli työkkäri ehdotti sinulle koulutusta jonka saatuasi voit hakea tehtävään johon pyrkiviltä vaaditaan pakollisena ....eee... no, ehkä pulssi pitäisi löytyä?
Kaikki ylimääräinen koulutus päinvastoin vähentää mahdollisuuksia päästä kyseiseen hommaan koska jokainen työnantaja karttaa automaattisesti ylikoulutettuja hakijoita jotka lähtevät kävelemään samalla sekunnilla kun saavat paremmin omaa koulutusta ja osaamista vastaavan paikan.
Kyllä. Samoihin hommiin, joissa kesäisin näkee kaikenlaisia juuri ammattikoulutuksensa aloittaneita untuvikkoja. En usko, että minua olisi kuitenkaan otettu kassalle istumaan neljäkymmentä vuotta nuorempien sekaan. Hain nimittäin muutama vuosi sitten erään ketjun omaan esimieskoulutukseen, mutta en päässyt, vaikka kuvittelin sujuvan saksan olevan eduksi.
Ja tottahan se tietysti on, että jos omien alojeni paikka löytyisi, olisi äkkiä vapaa kassa siinä kohdassa, jossa minä juuri istuin. Toisaalta taas omien alojeni paikkoja ei tähän mennessäkään ole löytynyt, joten kauppiaalla ei olisi niin suurta riskiä kuin hän ehkä kuvittelee.
Eipä hätää, kohta saa tehdä hakemuksia urakalla. Ja kaikki te-plösöt joudutaan irtisanomaan kun loppuu työttömät.
Tämä on niin onnetonta. Levitellään käsiä, kun ei viranomaiset tee puolesta. Kouluun menoon ei tarvita te-toimistoa. Kysy apua lukiolaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin onnetonta. Levitellään käsiä, kun ei viranomaiset tee puolesta. Kouluun menoon ei tarvita te-toimistoa. Kysy apua lukiolaisilta.
Työtön tarvitsee kouluun menemiseen TE-toimistoa. Ilman lupaa ei saa opiskella.
Minä sain TE-toimistolta luvan suorittaa jo töissä ollessani aloittamani AMK-tutkinnon loppuun. Toiseen ammattitutkintoon en saanutkaan lupaa, koska työ, johon sitä olisin tarvinnut, olisi todennäköisesti ollut provisiopalkkainen. Viime vuonna työttömien oli mahdollista suorittaa avoimen yliopiston opintoja maksutta, mutta minä en saanut lupaa perusopintokokonaisuuden suorittamiseen. Jos opiskelisin ilman TE-toimiston lupaa, karenssi uhkaisi.
Älä siis pyydä apua lukiolaisilta vaan lupaa työkkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä pitäisi olla sen verran säästöjä, ettei enää niin kirpaise jäädä työttömäksi.
Haha, siitä työmarkkinatuestako pitäisi säästää?
No jos on koko ikänsä ollut työtön, niin luulisi jo ymmärtävän ettei 5-kymppisenä enää tapahdu työllistymisen ihmettä? Luulin että tässä keskustellaan ihmisistä jotka JÄÄVÄT työttömiksi 50+ ja ovat sitä ennen olleet korkeaa koulutusta vaativissa töissä (eli oletuksena ihan hyvällä palkalla) vuosikymmeniä.
Miksi tällaisia ihmisiä sitten pidetään ihmiskunnan saastana ja huudetaan, että "mene töihin, heti!"? Eikö pitäisi vain hyväksyä, että tietyssä tilanteessa työllistyminen on käytännössä mahdotonta ja antaa näiden ihmisten elää elämäänsä rauhassa ilman syyttelyä?
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä työtön, mutta onpa lohduttavaa tietää, että nykyään voi tuosta vaan valita minkä tahansa alan työpaikan ilman alan koulutusta ja/tai kokemusta. Hyvä juttu, ei tässä sitten huolta, kun nykyisen työpaikan toiminta loppuu. Valitsen sähköasentajan tai sairaanhoitajan työn.
No tosiasia, onhan noista moni sellainen, mihin ei vaadita koulutusta, mutta en päässyt niihin nuorempanakaan kun olin työtön. Omalle alalle pääsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/540d996d-3555-4414-b1e4-795978820278En ole vielä työtön, mutta onpa lohduttavaa tietää, että nykyään voi tuosta vaan valita minkä tahansa alan työpaikan ilman alan koulutusta ja/tai kokemusta. Hyvä juttu, ei tässä sitten huolta, kun nykyisen työpaikan toiminta loppuu. Valitsen sähköasentajan tai sairaanhoitajan työn.
No tosiasia, onhan noista moni sellainen, mihin ei vaadita koulutusta, mutta en päässyt niihin nuorempanakaan kun olin työtön. Omalle alalle pääsin.
Optikko voisi olla helpolta kuulostava ammatti näin kouluttamattomalle. Ainakaan ei tarvitse leikellä ketään ja ne mutulla arvotut linssiarvotkin on sen asiakkaan päänsärky... (padam, tsihh)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse onkin siitä, miten aikuinen pystyy taloudellisesti järjestämään opintonsa. On aika kurjaa olla tilanteessa, jossa esim. koulutus on vanhentunut ja huonosti työlistävältä alalta. Uusi koulutus olisi avain työhön, mutta opintojen rahoittaminen on vaikeaa.
Tämä on totta. Minullakin vaihtoehdot työttömäksi jäädessäni oli lähteä kouluun opintotuella (en muusta paljonko se on, alle 300e?) tai sitten työkkärin kautta ansiosidonnaisella, josta saan käteen noin 1200e kuukaudessa. Tottakai perheellisenä ja asuntovelkaisena yritän ensin päästä työkkärin kautta koulutuksiin ja onneksi pääsin. Ei se ole kikkailua tai kieroilua tai toisten paikkojen viemistä. Se on sitä, että ottaa omista mahdollisuuksistaan selvää ja toimii sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä pitäisi olla sen verran säästöjä, ettei enää niin kirpaise jäädä työttömäksi.
Haha, siitä työmarkkinatuestako pitäisi säästää?
No jos on koko ikänsä ollut työtön, niin luulisi jo ymmärtävän ettei 5-kymppisenä enää tapahdu työllistymisen ihmettä? Luulin että tässä keskustellaan ihmisistä jotka JÄÄVÄT työttömiksi 50+ ja ovat sitä ennen olleet korkeaa koulutusta vaativissa töissä (eli oletuksena ihan hyvällä palkalla) vuosikymmeniä.
Miksi tällaisia ihmisiä sitten pidetään ihmiskunnan saastana ja huudetaan, että "mene töihin, heti!"? Eikö pitäisi vain hyväksyä, että tietyssä tilanteessa työllistyminen on käytännössä mahdotonta ja antaa näiden ihmisten elää elämäänsä rauhassa ilman syyttelyä?
Vikahan on selvästi yhteiskunnassa jossa ei ole töitä likikään riittävästi kaikille. Jännä kyllä, sen sijaan että nää säntäisi korjaamaan sitä ilmeisintä vikaa nää keskittyy syyttämään sitä joka ei löydä niitä olemattomia työpaikkoja itselleen eikä ongelma näytä korjautuneen itsekseen ainakaan viimeisen 30 vuoden aikana. Mutta kuten sanottua, hyvin harvaa poliitikkoa kiinnostaa tässä vasemmistolaisessa etuuksienjakeluyhteiskunnassa se miten yrityksillä menee ja kukaan muu niitä työpaikkoja ei maahan luo.
Tämä mielipide on epäsuosittu, mutta sanon sen ääneen: miksei nuo 50+ voi vaan tyytyväisenä eläköityä, kun meitä nuorempiakin työttömiä on ihan hirveästi jotka halutaan töihin muttei päästä?
Vierailija kirjoitti:
Tämä mielipide on epäsuosittu, mutta sanon sen ääneen: miksei nuo 50+ voi vaan tyytyväisenä eläköityä, kun meitä nuorempiakin työttömiä on ihan hirveästi jotka halutaan töihin muttei päästä?
Me "nämä" 50+ ei olla mikään yhtenäinen joukko, joka tuosta vaan eläköityy ihan itsekseen ja ilman eläkettä, jota saa eläkeikästä alkaen ja se eläkkeellepääsyikä ei ole 50+. Sairaseläkkeelle pääsee jos on siihen oikeuttava sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Olen tietenkin vain yksittäistapaus, mutta kommentoin silti.
Minulta meni yhden hengen yrityksen töiden loputtua muutamassa vuodessa kaikki asuntoa ja eläkettä myöten. (Tuo eläkejuttu on palkansaajalle ihan käsittämätön asia.) Ainoa tapa päästä asumaan ihmisarvoisella tavalla ja saada edes vähän eläkekertymää olisi palkkatöihin pääseminen. Eläkeikään on toistakymmentä vuotta aikaa, ja takana on viisi vuotta jatkuvaa mutta turhaa työnhakua. Työpaikan saadakseni potkisin ilomielin tieltäni liudan alle viisikymppisiä, joilla kuitenkin on aikaa eli toivoa jäljellä.