Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni yli 50 + korkeasti koulutettu ei pääse edes työvoimatoimiston koulutuksiin. Eli he ovat myös huonossa asemassa. Töihin ei oteta eikä k...

Vierailija
06.01.2022 |

Jotenkin omituista. Tuttu haki välinehuoltajan koulutukseen mutta ei päässyt kun on korkeasti koulutettu.

Töihin ei kelpaa ja koulutukseen ei pääse.

Tarjotaan jotain tsemppikoulutusta!

Kommentit (338)

Vierailija
101/338 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minunkaan mielestäni ole mitään järkeä korkeasti koulutettua kouluttaa uudelleen matalamman koulutustason ammattiin.

Kyllä se työelämään pääsy pitää toteutua korkeastikoulutetun lähtökohdista. Jotainhan siinä on tietysti viallakin, kun korkeakoulutetut eivät työllisty. Tähän epäkohtaan pitäisi löytää ratkaisu.

Ratkaisu ei ole se, että viedään koulutuspaikka esimerkiksi siltä, jolla ei ole koulutusta ensinkään.

Ihan oikein, että niitä koulutuspaikkoja ei jaella korkeasti koulutetuille.

Ai sinusta on ihan oikein, että jos on koulutus alalle joka ei työllistä, niin saa pysyäkin työttömänä?

No niinpä. Kummallinen ylipäänsä tämä näkemys, että korkeasti koulutetuilla on jotain "enemmän" kuin muilla. Kyse on vain erilaisista aloista ja ammateista, ei jostain enemmästä ja vähemmästä. Jos on pulaa vaikka kuorma-autonkuljettajista, siihen työhön ei pääse, vaikka olisi miten korkeasti koulutettu, jos sitä ammattipätevyyttä ei ole. Eikä pääse kokin koulutuksellakaan. Mitä ihmeen merkitystä on syynätä tässä tapauksessa ihmisen aiempaa koulutusta ja sen "korkeutta"? On vain laadultaan erilaisia töitä, ei korkeampia tai matalampia, joihin sitten valikoiduttaisiin jonkin älyn perusteella. Olen itse yliopiston käynyt ja poikani oli aikanaan juuri esimerkkini ammattikuski. Ei minun älyni olisi koskaan riittänyt hänen työhönsä, avaruudellinen hahmottamiseni on huonoa. Eikä kai hänen älynsä minun työhöni. Kyllä työmarkkinat ja koulutus sinne olisi aika paljon jouhevampaa, jos luovuttaisiin näistä luutuneista asenteista.

Vierailija
102/338 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni 50 vee haluaisi kouluttautua alalle joka työllistää ja voisi mahdollisesti myös eläkkeellä tehdä töitä.

Tämä ei onnistu kun työkkärin kursseille ei oteta ja aikuiskoulutustukikin loppui.

Eli sohvalla makoilu on lähes ainoa vaihtoehto kun töihin ei pääse mutta työkkäri pompottaa.

aikuiskoulutustukikin loppui.

Faktantarkistustoimistosta päivää. Aikuisoulutustuesta ei tänä päivänäkään ole työttömälle hyötyä koska sitä on saanut/saa ainoastaa sellaiset, joilla on työpaikka johon palata. Mutta jatka toki valehtelua ja turhaa öyhötystä, senhän te demarivihervasut parhaiten osaatte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/338 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
104/338 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömille tästä näin vinkkii.

Lopeta päihteet ja mene TÖIHIN.

Mene suoraan töihin kulkematta lähtöruudun kautta.

Vierailija
105/338 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
106/338 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus on epäonnistunut totaalisesti

Vierailija
107/338 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko tiimi irtisanottiin, kun olin 54 v. Sain ensin määräaikaisen työsuhteen, joka jatkui toistaiseksi voimassa olevana. Ei ollut mitään tarvetta työvoimatoimiston koulutuksiin.

Kuka korkeakoulutettu niillä edes työllistyy? 

Vierailija
108/338 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en päässyt alle viisikymppisenäkään niihin oikeisiin, ammattiin johtaviin työkkärin koulutuksiin. Syynä juurikin kuulemma se, että olen korkeasti koulutettu. Enää en edes yritä, olen 55.

30-vuotias poikani haki juuri kolmatta kertaa tietyn alan rekrykoulutukseen. Hylky tuli taas, perusteena se ettei vaikuta motivoituneelta. Montako kertaa pitää hakea, jotta vaikuttaa???

No ei sinne vaan mahdu kaikki. Voi olla yli parisataa hakijaa, joista alle 10% valitaan ja heistäkään kaikki ei edes työllisty harjoittelupaikkaan. Rekrykoulutuksiin on vaikeampi päästä kuin yliopistoon. Vitsikästä. Kyllä koulutus kannattaa!

Vierailija
109/338 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minunkaan mielestäni ole mitään järkeä korkeasti koulutettua kouluttaa uudelleen matalamman koulutustason ammattiin.

Kyllä se työelämään pääsy pitää toteutua korkeastikoulutetun lähtökohdista. Jotainhan siinä on tietysti viallakin, kun korkeakoulutetut eivät työllisty. Tähän epäkohtaan pitäisi löytää ratkaisu.

Ratkaisu ei ole se, että viedään koulutuspaikka esimerkiksi siltä, jolla ei ole koulutusta ensinkään.

Ihan oikein, että niitä koulutuspaikkoja ei jaella korkeasti koulutetuille.

Ei niitä työpaikkoja vaan ole kaikille maistereille ja tohtoreille. Minäkin maisterina hain rekrykoulutukseen ja onneksi pääsin. Nykyiseen työhöni olisi riittänyt amis, mutta eipä se tutkintopaperi paljon lämmitä, jos sillä ei työllisty.

Vierailija
110/338 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
111/338 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskin hallitus ikinä 

Vierailija
112/338 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 50 v kuuluvat eläkkeelle eikä työelämään. Työt nuorille ja pikkulasten vanhemmille eikä eläkepapparaisille.

Eläkeikä n. 65 tai 66 vuotiaana. Eli yli 15 vuotta työaikaa, työttömänä.

Vierailija
113/338 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen.

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

Hehhh. Työvoimatoimisto ei välitä työpaikkoja. 

Vierailija
114/338 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä homma kun mun äiti 68 vuotta painaa täyttä päivää osastonsihteerinä sairaalassa. Hän jäi jo eläkkeelle 6 vuotta sitten, mutta malttoi 2 vuotta olla jouten. Hoitoalalle tuli kova työvoimapula silloin ja äitiä pyydettiin monta kertaa ensin osa-aikatöihin ja sitten erilaisiin tuurauksiin. Nyt on vuoden 2024 alusta ollut määräaikaisessa kokoaikatyössä, kyseessä ensin äitiysvapaan ja perään perhevapaan tuuraus. Siihen ei vissiin kerta kaikkiaan saatu ketään muuta niin melkein seittenkymppinen piti ottaa. Eläkeikäisiä hoitajia käy keikkalaisina tekemässä tuurauksia muutenkin koko ajan kun muita ei vaan ole tarjolla. Kuulemma keikkalaisten palkka on vakituisia parempi. Äidin kotikaupunki on keskikokoinen suomalaiskaupunki Savossa.

Vierailija
115/338 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä homma kun mun äiti 68 vuotta painaa täyttä päivää osastonsihteerinä sairaalassa. Hän jäi jo eläkkeelle 6 vuotta sitten, mutta malttoi 2 vuotta olla jouten. Hoitoalalle tuli kova työvoimapula silloin ja äitiä pyydettiin monta kertaa ensin osa-aikatöihin ja sitten erilaisiin tuurauksiin. Nyt on vuoden 2024 alusta ollut määräaikaisessa kokoaikatyössä, kyseessä ensin äitiysvapaan ja perään perhevapaan tuuraus. Siihen ei vissiin kerta kaikkiaan saatu ketään muuta niin melkein seittenkymppinen piti ottaa. Eläkeikäisiä hoitajia käy keikkalaisina tekemässä tuurauksia muutenkin koko ajan kun muita ei vaan ole tarjolla. Kuulemma keikkalaisten palkka on vakituisia parempi. Äidin kotikaupunki on keskikokoinen suomalaiskaupunki Savossa.

Ei ole mitenkään jännä. Työnantaja ei halua kouluttaa uutta työhön, jonka vanha työntekijä osaa. Pääsevät helpommalla ja halvemmalla.

Vierailija
116/338 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitenkään jännä. Työnantaja ei halua kouluttaa uutta työhön, jonka vanha työntekijä osaa. Pääsevät helpommalla ja halvemmalla.<

Eläkeläisen palkkaajan ei tarvitse maksaa kaikkia lisämaksuja. Taas saa halvemmalla työntekijän.

Vierailija
117/338 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin lyhyempiin ei edes kannattaisi mennä, kun porukassa kaikenlaista päihdeongelmaista ja vaikeaa ripulihousua. Yleensä miehiä. Ovat olleet työelämän ulkopuolella tai muuten vaikeita tapauksia,

Vierailija
118/338 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut näitä työttömien työkkärikokemuksia aika ihmeissäni. Olen nelikymppinen nainen ja jäin työttömäksi viime kesänä. Muutaman kuukauden olin kotona, kunnes silmääni sattui työvoimakoulutus, jossa sai suorittaa toisen asteen tutkinnon minua kiinnostavalta alalta. Ongelmana oli se, että minulla on saman alan amk-tutkinto (jonka töitä en ollut koskaan tehnyt), joten olin varma, etten voi päästä koulutukseen. Hain kuitenkin ja perustelin hakemuksessani, että saisin päivitettyä vanhaa koulutustani ja samalla hankittua työkokemusta, koska työvoimakoulutukseen kuuluu työssäoppimisjakso. Ja pääsin koulutukseen. Rahoituksena minulla on ansiosidonnainen, johon vielä koulutuksen ajalta saan korotusosan ja päivärahan.

Pointtina siis se, että olen saanut tosi hyvää ja asiantuntevaa palvelua työkkäristä. Toki itse saa olla aktiivinen ja asioita joutuu selvittelemään ja kyselemään, mutta aika hyvin on työttömien asiat Suomessa.

Muuten hyvä tarina, mutta Työtön ei saa

Opiskella

Yrittää

Tehdä työtä

Muuten joutuu karenssille.

Vierailija
119/338 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
120/338 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki tulee voimaan keväällä ja  paikallinen sopiminen on jo voimassa. 

Eli jatkossa pääsee helpommin töihin kun voi mennä tessiä alemmalla palkalla töihin ja vakituisia saa kohta irtisanoa helposti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän