Moni yli 50 + korkeasti koulutettu ei pääse edes työvoimatoimiston koulutuksiin. Eli he ovat myös huonossa asemassa. Töihin ei oteta eikä k...
Jotenkin omituista. Tuttu haki välinehuoltajan koulutukseen mutta ei päässyt kun on korkeasti koulutettu.
Töihin ei kelpaa ja koulutukseen ei pääse.
Tarjotaan jotain tsemppikoulutusta!
Kommentit (338)
Työnvälitys yksityistettävä koska viranomaiset eivät osaa luoda suhteita mihinkään. Te-palvelujen omavalmentajan tehtävä on päivittää työttömän työllisyyssuunnitelma ja lähettää lausunto Kelaan. Lausuntoautomaatti.
Vierailija kirjoitti:
Jännä homma kun mun äiti 68 vuotta painaa täyttä päivää osastonsihteerinä sairaalassa. Hän jäi jo eläkkeelle 6 vuotta sitten, mutta malttoi 2 vuotta olla jouten. Hoitoalalle tuli kova työvoimapula silloin ja äitiä pyydettiin monta kertaa ensin osa-aikatöihin ja sitten erilaisiin tuurauksiin. Nyt on vuoden 2024 alusta ollut määräaikaisessa kokoaikatyössä, kyseessä ensin äitiysvapaan ja perään perhevapaan tuuraus. Siihen ei vissiin kerta kaikkiaan saatu ketään muuta niin melkein seittenkymppinen piti ottaa. Eläkeikäisiä hoitajia käy keikkalaisina tekemässä tuurauksia muutenkin koko ajan kun muita ei vaan ole tarjolla. Kuulemma keikkalaisten palkka on vakituisia parempi. Äidin kotikaupunki on keskikokoinen suomalaiskaupunki Savossa.
Pirhassa on rekrykielto.
No voi raukkaa. Minä 50+ osatyökyvytön duunari en saa töitä.
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui.
Potkulaki tulee voimaan keväällä.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1bc5a9d0-ce8d-4355-a05a-447ad9aaf…
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki tulee voimaan keväällä.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1bc5a9d0-ce8d-4355-a05a-447ad9aaf…
Alle 50 hengen työpaikoilla poistuu takaisinottovelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutettuja halutaan mielellään näihiin rahastusvalmennuksiin ynnä muuhun paskaan, mikä ei hyödytä muuta kuin niitä huijar....ööh kouluttajia, jotka niillä rahastavat. Ei näihin ikinä, ne ei hyödytä mitään!
Sitten koulutuksessa pitää osallistua ilmaiseen työharjoitteluun. Harjoittelupaikka pitää itse etsiä. No totuus on, että kukaan ei ota yli 50 vuotiaita edes ilmaiseksi.
Kannattaa nauttia pakkolomasta, kunnes pääsee eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut näitä työttömien työkkärikokemuksia aika ihmeissäni. Olen nelikymppinen nainen ja jäin työttömäksi viime kesänä. Muutaman kuukauden olin kotona, kunnes silmääni sattui työvoimakoulutus, jossa sai suorittaa toisen asteen tutkinnon minua kiinnostavalta alalta. Ongelmana oli se, että minulla on saman alan amk-tutkinto (jonka töitä en ollut koskaan tehnyt), joten olin varma, etten voi päästä koulutukseen. Hain kuitenkin ja perustelin hakemuksessani, että saisin päivitettyä vanhaa koulutustani ja samalla hankittua työkokemusta, koska työvoimakoulutukseen kuuluu työssäoppimisjakso. Ja pääsin koulutukseen. Rahoituksena minulla on ansiosidonnainen, johon vielä koulutuksen ajalta saan korotusosan ja päivärahan.
Pointtina siis se, että olen saanut tosi hyvää ja asiantuntevaa palvelua työkkäristä. Toki itse saa olla aktiivinen ja asioita joutuu selvittelemään ja kyselemään, mutta aika hyvin on työttömien asiat Suomessa.
Sinulla täyttyi kriteerit kun myönnettiin tuki, nähtiin koulutuksen auttavan työllistymisessä kohdallasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noille yliopistojen huuhaatutkinnon hankkineille töitä ole.
Nämä alat hakee työntekijöitä, sinne vaan oikeisiin töihin.
Siitä valkkaamaan työpaikka.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/540d996d-3555-4414-b1e4-795978820278
Näitä viestejä spämmäävät vajagit eivät tietenkään koskaan hämäänny sellaisesta pikku detaljista että lähihoitajan koulutus vaatii 2-3 vuotta ja sairaanhoitajan 3,5 vuodesta eteenpäin.
"Hei, mä keksin. Miksei kaikki työttömät mee vaan näihin oikeisiin töihin lähihoitajaksi kerta niistä on hirvee pula!"
Sopisiko että meen suoraan aivokirurgin hommaan kun niistäkin on hirveä pula eikä minun akateemisella tutkinnollani ole yhtään sen epäpätevämpi tuohon hommaan kuin lähihoitajan virkaankaan.
Toivottavasti saan tämän tyypin ensimmäiseksi potilaaksi. Minulla on aika selkeä käsitys s
Ihan pari päivää sitten oli juttu, että ekaa kertaa lähihoitajakursseja valmistuu työttömiksi. Piti olla varma duuni, mutta ei olekaan. Sama homma sairaanhoitajilla ja sosionomeilla, että työt vähentyneet, kun alueet irtisanovat. Vasta alalle tulleet ovat ne, joille ei riitä töitä.
Tämän puolesta ilmeisesti suomalaiset ovat äänestäneet, että julkista sektoria supistetaan. Se tarkoittaa irtisanomisia.
Ainoat varmat duunit ovat lääkäri ja sosiaalityöntekijä ja siinä on sitten kova lukeminen pääsykokeisiin ja 5-6 opinnot tehtävänä ja rahoitettavana.
Vierailija kirjoitti:
Minä en päässyt alle viisikymppisenäkään niihin oikeisiin, ammattiin johtaviin työkkärin koulutuksiin. Syynä juurikin kuulemma se, että olen korkeasti koulutettu. Enää en edes yritä, olen 55.
30-vuotias poikani haki juuri kolmatta kertaa tietyn alan rekrykoulutukseen. Hylky tuli taas, perusteena se ettei vaikuta motivoituneelta. Montako kertaa pitää hakea, jotta vaikuttaa???
Ajatuksena tässä on,että yhteiskunta on jo yhden kalliin tutkinnon kustantanut. Mieluimmin otetaan ilman tutkintoa oleva jota koulutus auttaa työllistymään. Työkkärissä hyvin tiedetään ikä syrjinnästä työnantajan puolelta joten myös tämä otetaan huomioon kun valitaan koulutukseen. Turha kouluttaa jos ei töihin kumminkaan pääse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en päässyt alle viisikymppisenäkään niihin oikeisiin, ammattiin johtaviin työkkärin koulutuksiin. Syynä juurikin kuulemma se, että olen korkeasti koulutettu. Enää en edes yritä, olen 55.
30-vuotias poikani haki juuri kolmatta kertaa tietyn alan rekrykoulutukseen. Hylky tuli taas, perusteena se ettei vaikuta motivoituneelta. Montako kertaa pitää hakea, jotta vaikuttaa???
Ajatuksena tässä on,että yhteiskunta on jo yhden kalliin tutkinnon kustantanut. Mieluimmin otetaan ilman tutkintoa oleva jota koulutus auttaa työllistymään. Työkkärissä hyvin tiedetään ikä syrjinnästä työnantajan puolelta joten myös tämä otetaan huomioon kun valitaan koulutukseen. Turha kouluttaa jos ei töihin kumminkaan pääse
Siksi pitää lakkautta koulutukset, mistä ei työllisty.
Koirakouluun opettelemaan temppuratoja että työnsaantimahdollisuudet paranisivat vuokratyöfirmojen keksimissä monipolvisissa hakijoiden nöyryytys... köh, karsimisprosesseissa.