Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni yli 50 + korkeasti koulutettu ei pääse edes työvoimatoimiston koulutuksiin. Eli he ovat myös huonossa asemassa. Töihin ei oteta eikä k...

Vierailija
06.01.2022 |

Jotenkin omituista. Tuttu haki välinehuoltajan koulutukseen mutta ei päässyt kun on korkeasti koulutettu.

Töihin ei kelpaa ja koulutukseen ei pääse.

Tarjotaan jotain tsemppikoulutusta!

Kommentit (338)

Vierailija
41/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 50 v kuuluvat eläkkeelle eikä työelämään. Työt nuorille ja pikkulasten vanhemmille eikä eläkepapparaisille.

Siirtyisin hyvinkin eläkkeelle! Mutta työttömänä vaan pitävät sairasta.

Vierailija
42/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on ettei yli 45 vuotiaat saa nykyään töitä. Karsitaan iän perusteella, aivan sama vaikka olisi tohtori.

Tosin tuokin vaikeuttaa työn saantia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30-vuotias poikani haki juuri kolmatta kertaa tietyn alan rekrykoulutukseen. Hylky tuli taas, perusteena se ettei vaikuta motivoituneelta. Montako kertaa pitää hakea, jotta vaikuttaa???

Ei pelkkä hakeminen osoita, että on motivoitunut. Niissä haastatteluissa kannattaa puhua, että haluaa itse aktiivisesti edistää omaa työllistymistään ja sen takia olisi tärkeää päästä tähän koulutukseen jne. Jos poikasi on saanut tuollaisen vastauksen, niin hän ei varmaan ole vaikuttanut motivoituneelta ja paikka on annettu jollekin, joka on paikan halunnut. Silloinhan se menee ihan oikein?

Joten jos osaa hypätä "oikein", niin "Hyvä poika! Tässä namia!" Sairasta!!!

Vierailija
44/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän siinä on, että yleensä nämä koulutukset sisältävät harjoittelujakson ja etuoikeutettuja ovat he, joilla on jo valmiiksi työpaikka sille jaksolle.

Vierailija
45/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villakangasmi kirjoitti:

Laitettaisiinko kuntouttavaan työtoimintaan kierrätyskeskuksessa?

On varmaan elämänhallintaongelmaa, kun on koulutusta, mutta ei työtä.

Jokin voimaannuttava kurssi, jossa ollaan pikku poneja ja heitetään peppua hopsis hopsis hei!

Elämänhallintaongelmaa???? Itse sain potkut, olen +50, kun piti kaverille saada minun työ. Laiton irtisanominen. Nyt on mahdotonta enää saada työtä. Sitä sanotaan ikäsyrjinnäksi. Olen hakenut varmaan satoja ttöpaikkoja. Haastatteluihin pääsen, mutta työtä en saa,kun a) ikä ja b) julkishallinnon työ jaetaan suhteilla.

Vierailija
46/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä teille taas yksi esimerkki näistä koulutetuille työttömille tarkoitetuista "koulutusohjelmista" jotka ovat aivan avointa ilmaisen orjatyön hyväksikäyttöä mikä kaikki toki tietävätkin.

Minulla on matemaattis-luonnontieteellisen alan ylempi korkeakoulututkinto ja olen jopa tehnyt pari vuotta töitä assarina yliopiston labrassa mm. mittaustulosten analysoinnin parissa ennen kuin siirryin yksityiselle sektorille lähinnä suurten kehitysprojektien vetotehtäviin.

Jäin työttömäksi 52-vuotiaana yrityskaupan seurauksena mutta eipä hätää, työkkäristä löytyi parin kuukauden päästä data-analyytikon täydennyskoulutusohjelma joka kuulosti todella hyvältä koska olin lukenut että näistä on hirveä pula ja minun koulutuspohjallani olisi todella vaivatonta täydentää osaaminen data-analyytikon tehtävään kelpaavaksi.

Miten kävikään? Lensin heti kättelyssä ulos ohjelmasta kun vaatimuksena oli se että mukaan päästäkseen pitäisi löytää yksityisestä yrityksestä data-analyytikon työpaikka jossa voin aloittaa käytännössä heti ko. tehtävässa eli minun pitäisi hallita "täydennyskoulutukseen" päästäkseni niiden ohjelmien ja menetelmien käyttö jota ohjelmassa opetetaan.

Toisin sanottuna ohjelmassa käytetään veronmaksajien rahoja siihen että yritykset voivat palkata puoleksi vuodeksi ilmaisen datan-analyytikon joka tekee alusta lähtien data-analyytikon töitä eikä tarvitse siihen mitään lisäkoulutusta. Ja konsulttifirma X (tunnistatte taatusti mikä yksityinen firma näitä järjestää) käärii messevät hillot.

Vierailija
47/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en päässyt alle viisikymppisenäkään niihin oikeisiin, ammattiin johtaviin työkkärin koulutuksiin. Syynä juurikin kuulemma se, että olen korkeasti koulutettu. Enää en edes yritä, olen 55.

30-vuotias poikani haki juuri kolmatta kertaa tietyn alan rekrykoulutukseen. Hylky tuli taas, perusteena se ettei vaikuta motivoituneelta. Montako kertaa pitää hakea, jotta vaikuttaa???

Työkkärin leipääntynyt virkailijahan se siellä mutuilee näitä hakijoiden motiiveja, ei tuo muuta ole. Mistä kristallipallosta se sitten niitä motiiveja näkee, en tiedä. 

Työnantaja valitsee osallistujat rekrykoulutuksiin, tarkoitus on palkata porukka heille töisin, siksihän he maksavat ison osan koulutuksen kuluista. Työnantaja on todennäköisesti todennut, että ei ole motivaatiota, työkkäristä on oltu mukana vain järjestämässä koulutusta.

Ei valinnut. Esikarsinnan teki etähaastattelun perusteella työkkärivirkailija.

Vierailija
48/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en päässyt alle viisikymppisenäkään niihin oikeisiin, ammattiin johtaviin työkkärin koulutuksiin. Syynä juurikin kuulemma se, että olen korkeasti koulutettu. Enää en edes yritä, olen 55.

Työkkärin leipääntynyt virkailijahan se siellä mutuilee näitä hakijoiden motiiveja, ei tuo muuta ole. Mistä kristallipallosta se sitten niitä motiiveja näkee, en tiedä. 

Työnantaja valitsee osallistujat rekrykoulutuksiin, tarkoitus on palkata porukka heille töisin, siksihän he maksavat ison osan koulutuksen kuluista. Työnantaja on todennäköisesti todennut, että ei ole motivaatiota, työkkäristä on oltu mukana vain järjestämässä koulutusta.

Ei valinnut. Esikarsinnan teki etähaastattelun perusteella työkkärivirkailija.

Kyllä valitsi. Etähaastatteluun valinnan teki työnantaja, haastattelut teki työkkärivirkailija ja valinnan teki työnantaja. Maksaja valitsee!

Vierailija
49/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fakta on ettei yli 45 vuotiaat saa nykyään töitä. Karsitaan iän perusteella, aivan sama vaikka olisi tohtori.

Tilanteita on erilaisia, ei kannata yleistää. Itse olen 50+ korkeakoulutettu. Olen viimeisen kahden vuoden aikana vaihtanut työtä kaksi kertaa ja tämä viimeisin on ns. unelmatyö. 

Tahdon nostaa esiin sen että on olemassa työnantajia jotka eivät ikää katso vaan palkkaavat sopivimman hakijan. En kiistä ettei ikäsyrjintää ole, mutta haluan valaa uskoa kaikkiin yli viisikymppisiin että elämä jatkuu ja mahdollisuuksia on.

Vierailija
50/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä teille taas yksi esimerkki näistä koulutetuille työttömille tarkoitetuista "koulutusohjelmista" jotka ovat aivan avointa ilmaisen orjatyön hyväksikäyttöä mikä kaikki toki tietävätkin.

Minulla on matemaattis-luonnontieteellisen alan ylempi korkeakoulututkinto ja olen jopa tehnyt pari vuotta töitä assarina yliopiston labrassa mm. mittaustulosten analysoinnin parissa ennen kuin siirryin yksityiselle sektorille lähinnä suurten kehitysprojektien vetotehtäviin.

Jäin työttömäksi 52-vuotiaana yrityskaupan seurauksena mutta eipä hätää, työkkäristä löytyi parin kuukauden päästä data-analyytikon täydennyskoulutusohjelma joka kuulosti todella hyvältä koska olin lukenut että näistä on hirveä pula ja minun koulutuspohjallani olisi todella vaivatonta täydentää osaaminen data-analyytikon tehtävään kelpaavaksi.

Miten kävikään? Lensin heti kättelyssä ulos ohjelmasta kun vaatimuksena oli se että mukaan päästäkseen pitäisi löytää yksityisestä yrityksestä data-analyytikon työpaikka jossa voin aloittaa käytännössä heti ko. tehtävässa eli minun pitäisi hallita "täydennyskoulutukseen" päästäkseni niiden ohjelmien ja menetelmien käyttö jota ohjelmassa opetetaan.

Toisin sanottuna ohjelmassa käytetään veronmaksajien rahoja siihen että yritykset voivat palkata puoleksi vuodeksi ilmaisen datan-analyytikon joka tekee alusta lähtien data-analyytikon töitä eikä tarvitse siihen mitään lisäkoulutusta. Ja konsulttifirma X (tunnistatte taatusti mikä yksityinen firma näitä järjestää) käärii messevät hillot.

Joo, tää sama on ollut it-alan työkkärikoulutusten ongelma eli niihin valitaan lähinnä niitä jotka ei sitä koulutusta oikeastaan tarvitse ja jotka olisi palkattu muutenkin. Koko koulutus on firmalle ilmainen perehdytys ja työntekijähän tekee ilmeisesti ekan vuoden tai pari halvemmalla työtä kun koulutusfirma saa jotkut provikat palkasta. Lisäksi valtio maksaa koulutukset eli pelkkää win-winniä firmalle ja koulutusfirmalle. 

Vierailija
51/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanteita on erilaisia, ei kannata yleistää. Itse olen 50+ korkeakoulutettu. Olen viimeisen kahden vuoden aikana vaihtanut työtä kaksi kertaa ja tämä viimeisin on ns. unelmatyö. 

Tahdon nostaa esiin sen että on olemassa työnantajia jotka eivät ikää katso vaan palkkaavat sopivimman hakijan. En kiistä ettei ikäsyrjintää ole, mutta haluan valaa uskoa kaikkiin yli viisikymppisiin että elämä jatkuu ja mahdollisuuksia on.

Voi niitä mahdollisuuksia toki olla mutta jossain kohtaa sitä tajuaa että käsissä olevilla edellytyksillä todennäköisyys päästä niihin kiinni on todella pieni. 

Vierailija
52/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villakangasmi kirjoitti:

Laitettaisiinko kuntouttavaan työtoimintaan kierrätyskeskuksessa?

On varmaan elämänhallintaongelmaa, kun on koulutusta, mutta ei työtä.

Jokin voimaannuttava kurssi, jossa ollaan pikku poneja ja heitetään peppua hopsis hopsis hei!

Elämänhallintaongelmaa???? Itse sain potkut, olen +50, kun piti kaverille saada minun työ. Laiton irtisanominen. Nyt on mahdotonta enää saada työtä. Sitä sanotaan ikäsyrjinnäksi. Olen hakenut varmaan satoja ttöpaikkoja. Haastatteluihin pääsen, mutta työtä en saa,kun a) ikä ja b) julkishallinnon työ jaetaan suhteilla.

Et ymmärrä sarkasmia, vaikka siihen ilmiselvästi nimimerkillä viitataan?

Vierailija
53/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tää sama on ollut it-alan työkkärikoulutusten ongelma eli niihin valitaan lähinnä niitä jotka ei sitä koulutusta oikeastaan tarvitse ja jotka olisi palkattu muutenkin. Koko koulutus on firmalle ilmainen perehdytys ja työntekijähän tekee ilmeisesti ekan vuoden tai pari halvemmalla työtä kun koulutusfirma saa jotkut provikat palkasta. Lisäksi valtio maksaa koulutukset eli pelkkää win-winniä firmalle ja koulutusfirmalle. 

Kaikki työkkärin kautta tarjottavat "täydennyskoulutuksen" tai "muutonkoulutuksen" nimellä tarjottavat yksityisen konsulttifirman järjestämät 6-12kk koulutusohjelmat noudattavat samaa muottia.

Nimellisesti ohjelmien tarkoitus on tarjota korkeasti koulutetuille sellainen täydennyskoulutus joka pätevöittää ne johonkin uuteen ammattiin jonka osaajista on ja tulee olemaan tulevaisuudessakin pulaa.

Heti seuraavalla rivillä paljastuu kuitenkin kupletin todellinen juoni. Ohjelmaan päästäkseen työttömän pitää käytännössä löytää kyseistä osaamista vaativa työpaikka yksityisestä yrityksestä.

Vasta kun olet jo saanut data-analyytikon työpaikan yksityisestä firmasta, sinut hyväksytään mukaan työkkärin 6kk koulutusohjelmaan jonka suoritettuasi olet pätevä hakemaan data-analyytikon työpaikkaa. 

Väistämätön lopputulos on tietenkin se että yritykset suostuvat osallistumaan ohjelmaan vain jos saavat palkattua 6-12kk ajaksi ilmaisen data-analyytikon tekemään data-analyytikon työtä mutta työkkäri maksaa lystin koska nimellisesti menossa on "täydennyskoulutus".

Kuulostaa täsmälleen siltä kun kaikki muukin suomalainen "työllistämistoimet".

Näissä työkkärin "koulutusohjelmissa" ei ole käytännössä mitään eroa sille että opiskelijalle asetetaan lääkikseen pääsyyn ehdoksi se että saat ensin kunnanlääkärin viran jostain päin Suomea. 

Vierailija
54/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut näitä työttömien työkkärikokemuksia aika ihmeissäni. Olen nelikymppinen nainen ja jäin työttömäksi viime kesänä. Muutaman kuukauden olin kotona, kunnes silmääni sattui työvoimakoulutus, jossa sai suorittaa toisen asteen tutkinnon minua kiinnostavalta alalta. Ongelmana oli se, että minulla on saman alan amk-tutkinto (jonka töitä en ollut koskaan tehnyt), joten olin varma, etten voi päästä koulutukseen. Hain kuitenkin ja perustelin hakemuksessani, että saisin päivitettyä vanhaa koulutustani ja samalla hankittua työkokemusta, koska työvoimakoulutukseen kuuluu työssäoppimisjakso. Ja pääsin koulutukseen. Rahoituksena minulla on ansiosidonnainen, johon vielä koulutuksen ajalta saan korotusosan ja päivärahan.

Pointtina siis se, että olen saanut tosi hyvää ja asiantuntevaa palvelua työkkäristä. Toki itse saa olla aktiivinen ja asioita joutuu selvittelemään ja kyselemään, mutta aika hyvin on työttömien asiat Suomessa.

Tämä on täysin kaupunkikohtaista. Yleensä pienissä kaupungeissa homma toimii paremmin kuin isoissa. Paljon on kiinni myös siitä, millainen virkailija sattuu kohdalle. Virkalija voi itsekin olla työllistetty, joka vihaa sitä neuvojan työtä. 

Erikoinen näkökulma. Olen hakenut yli 10 kertaa asiantuntijatyötä te-palveluista. Aina ollut 30-50 hakijaa. Kahdesti päässyt haastatteluun asti. Työ on kevyttä päivätyötä ja palkka siihen nähden ok, joten hakijoita riittää.

Vierailija
55/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tule sillä kertaa valituksi, niin vika on järjestelmän? Miksi korkeakoulutetun pitäisi automaattisesti päästä. Työkkärin koulutuksiin voi olla pk-seudulla 70 hakijaa, joista tietty määrä valitaan, esim. 20. Tosi hienoa käytöstä tulla palstalle itkemään, ettei tullut valituksi. Ensi sijalla ovat ne työttömät, joilla on 1. motivaatiota 2. Jotain kokemusta alalta 3. aiempi koulutus, jolla ei enää voi työllistyä tai ei lainkaan koulutusta. Haet myöhemmin uudestaan. Niin ne 50 muutakin joutuvat hakemaan, jotka eivät tällä kertaa päässeet.

Vierailija
56/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo motivoituneisuuden arviointi on kyllä tosi outoa hommaa. Miten rekryn arvioija sitä mittaa? Taitaa olla jokin epäselvä intuitiivinen ajatus, jolle ei ole mitään perustetta.

Vierailija
57/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin onnetonta. Levitellään käsiä, kun ei viranomaiset tee puolesta. Kouluun menoon ei tarvita te-toimistoa. Kysy apua lukiolaisilta.

Kyse onkin siitä, miten aikuinen pystyy taloudellisesti järjestämään opintonsa. On aika kurjaa olla tilanteessa, jossa esim. koulutus on vanhentunut ja huonosti työlistävältä alalta. Uusi koulutus olisi avain työhön, mutta opintojen rahoittaminen on vaikeaa.

Vierailija
58/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä pitäisi olla sen verran säästöjä, ettei enää niin kirpaise jäädä työttömäksi.

Haha, siitä työmarkkinatuestako pitäisi säästää?

Näinpä. Minä esimerkiksi kouluttauduin kypsemmällä iällä, mutta mistäpä olisin säästänyt jäätyäni työttömäksi, kun vuonna 2010 ei saanut edes työmarkkinatukea puolison tulojen mukaan. En minä puolisoltani halunnut pyytää enää rahaaa, kun  hän joutui jo ruokanikin maksamaan. Itse sain jostain satunnaisista pikkuhommista pieniä tuloja, ei vaikuttanut korvauksiin kun niitä ei edes saanut.  Sitä ennen tein vuosia pätkiä, koulutuksia, kursseja. 

Olen varmasti fiksumpi kuin useimmat "en ole koskaan ollut työttömänä" -tyypit, mutta joskus vain käy huono tuuri. Suurin yllätys yhdessä harjoittelupaikassa oli se, että vakkarit olivat kateellisia siitä, että osasin niin paljon ja alkoivat väheksyä, jättivät töitä antamatta jne. Tämähän aiheutti sen, että taitoni nähnyt pomo antoi johtopuolen tehtäviä, mikä aiheutti lisää kateutta.  Mm sain tehdä erään kilpailutuksen kokonaisuutena ja sain siitä kehut, vakkarit totesivat "eipä meitä tuolla tavalla koskaan kehuta, vaikka täällä raadetaan". Juu raatoivat käytävällä valittamassa miten kiire on. 

Nykyään olen suunnittelija insinöörialalla ja säästöön kyllä jää, mutta jos jäisin tulottomaksi, säästöt riittäisivät oikein tiukalla ja tarkalla elämisellä nykyasunnossa pariksi-kolmeksi vuodeksi.  Tosin minulla on työssä käyvä puoliso, mutta tässä iässä jo käy joskus mielessä, että jompi kumpi voi jäädä yksinkin. Jos saisimme asunnon myytyä ja muuttaisimme halvemmalle paikkakunnalle edulliseen kaksioon, eläisimme varmaan eläkeikään saakka ilman tulojakin, jos molemmat olisivat työttömiä.

Vierailija
59/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työkkärin kautta tarjottavat "täydennyskoulutuksen" tai "muutonkoulutuksen" nimellä tarjottavat yksityisen konsulttifirman järjestämät 6-12kk koulutusohjelmat noudattavat samaa muottia.

Nimellisesti ohjelmien tarkoitus on tarjota korkeasti koulutetuille sellainen täydennyskoulutus joka pätevöittää ne johonkin uuteen ammattiin jonka osaajista on ja tulee olemaan tulevaisuudessakin pulaa.

Heti seuraavalla rivillä paljastuu kuitenkin kupletin todellinen juoni. Ohjelmaan päästäkseen työttömän pitää käytännössä löytää kyseistä osaamista vaativa työpaikka yksityisestä yrityksestä.

Vasta kun olet jo saanut data-analyytikon työpaikan yksityisestä firmasta, sinut hyväksytään mukaan työkkärin 6kk koulutusohjelmaan jonka suoritettuasi olet pätevä hakemaan data-analyytikon työpaikkaa. 

Väistämätön lopputulos on tietenkin se että yritykset suostuvat osallistumaan ohjelmaan vain jos saavat palkattua 6-12kk ajaksi ilmaisen data-analyytikon tekemään data-analyytikon työtä mutta työkkäri maksaa lystin koska nimellisesti menossa on "täydennyskoulutus".

Kuulostaa täsmälleen siltä kun kaikki muukin suomalainen "työllistämistoimet".

Näissä työkkärin "koulutusohjelmissa" ei ole käytännössä mitään eroa sille että opiskelijalle asetetaan lääkikseen pääsyyn ehdoksi se että saat ensin kunnanlääkärin viran jostain päin Suomea. 

Alempienkin koulutusten kohdalla tuota harjoitetaan tai on ainakin harjoitettu.

90-luvun laman jälkimainingeissa jotkut firmat oikein niittivät mainetta käyttämällä ilmaisorjia työvoimana koulutuksen nimissä.

Mm. heikkovirta-amiksen käyneenä ja 2 vuotta testaus- kokoonpano- osavalmistus- ja vianhaku/korjaustyötä tehneenä jäin laman ja armeijan jäljiltä hetkeksi, (muutama kuukausi) työttömäksi.

Minut yritettiin saada "täydennyskoulutukseen" virittämään suotimia kempeleläiseen firmaan, jonka nimeä en kerro 🤣

Onneksi listoilta löytyi toinen kurssi, joka oikeasti oli täydennyskoulutusta(mm. tietotekniikkaa) ja pääsin sinne, vaikka työkkärin täti yritti vakuutella, että virittäjäkurssi olisi minulle sopivampi.

Vierailija
60/338 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaako ja onko edellytyksiä hoitoalalle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme