Moni yli 50 + korkeasti koulutettu ei pääse edes työvoimatoimiston koulutuksiin. Eli he ovat myös huonossa asemassa. Töihin ei oteta eikä k...
Jotenkin omituista. Tuttu haki välinehuoltajan koulutukseen mutta ei päässyt kun on korkeasti koulutettu.
Töihin ei kelpaa ja koulutukseen ei pääse.
Tarjotaan jotain tsemppikoulutusta!
Kommentit (338)
30-vuotias poikani haki juuri kolmatta kertaa tietyn alan rekrykoulutukseen. Hylky tuli taas, perusteena se ettei vaikuta motivoituneelta. Montako kertaa pitää hakea, jotta vaikuttaa???[/quote]
Ei pelkkä hakeminen osoita, että on motivoitunut. Niissä haastatteluissa kannattaa puhua, että haluaa itse aktiivisesti edistää omaa työllistymistään ja sen takia olisi tärkeää päästä tähän koulutukseen jne. Jos poikasi on saanut tuollaisen vastauksen, niin hän ei varmaan ole vaikuttanut motivoituneelta ja paikka on annettu jollekin, joka on paikan halunnut. Silloinhan se menee ihan oikein?
Vierailija kirjoitti:
Minä en päässyt alle viisikymppisenäkään niihin oikeisiin, ammattiin johtaviin työkkärin koulutuksiin. Syynä juurikin kuulemma se, että olen korkeasti koulutettu. Enää en edes yritä, olen 55.
30-vuotias poikani haki juuri kolmatta kertaa tietyn alan rekrykoulutukseen. Hylky tuli taas, perusteena se ettei vaikuta motivoituneelta. Montako kertaa pitää hakea, jotta vaikuttaa???
Työkkärin leipääntynyt virkailijahan se siellä mutuilee näitä hakijoiden motiiveja, ei tuo muuta ole. Mistä kristallipallosta se sitten niitä motiiveja näkee, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
30-vuotias poikani haki juuri kolmatta kertaa tietyn alan rekrykoulutukseen. Hylky tuli taas, perusteena se ettei vaikuta motivoituneelta. Montako kertaa pitää hakea, jotta vaikuttaa???
Ei pelkkä hakeminen osoita, että on motivoitunut. Niissä haastatteluissa kannattaa puhua, että haluaa itse aktiivisesti edistää omaa työllistymistään ja sen takia olisi tärkeää päästä tähän koulutukseen jne. Jos poikasi on saanut tuollaisen vastauksen, niin hän ei varmaan ole vaikuttanut motivoituneelta ja paikka on annettu jollekin, joka on paikan halunnut. Silloinhan se menee ihan oikein?
No herranjestas huvikseenko te kuvittelette että väki hakee noihin koulutuksiin? Vieläpä kymmeniä kertoja??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan mielestäni ole mitään järkeä korkeasti koulutettua kouluttaa uudelleen matalamman koulutustason ammattiin.
Kyllä se työelämään pääsy pitää toteutua korkeastikoulutetun lähtökohdista. Jotainhan siinä on tietysti viallakin, kun korkeakoulutetut eivät työllisty. Tähän epäkohtaan pitäisi löytää ratkaisu.Ratkaisu ei ole se, että viedään koulutuspaikka esimerkiksi siltä, jolla ei ole koulutusta ensinkään.
Ihan oikein, että niitä koulutuspaikkoja ei jaella korkeasti koulutetuille.
Minä olen vähän eri mieltä. Eikö tarkoitus ole kuitenkin saada se korkeastikin koulutettu töihin? Itselläni on korkeakoulututkinto (alempi kylläkin), muttei yhtään työkokemusta ja sillä yhtälöllä on tosi vaikeaa saada töitä. Sen takia hain alemman tutkinnon koulutukseen, jotta saisi jalkaa oven väliin ja työkokemusta.
Toivotaan onnea hakuprosessiin.
Kiitos, mutta minä siis pääsin jo koulutukseen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No herranjestas huvikseenko te kuvittelette että väki hakee noihin koulutuksiin? Vieläpä kymmeniä kertoja??
Ei, vaan siksi kun on pakko. Kyllähän koulutuksen järjestäjäkin haluaa opiskelijoiksi ne motivoituneimmat, jotka varmasti saa koulutuksen käytyä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan mielestäni ole mitään järkeä korkeasti koulutettua kouluttaa uudelleen matalamman koulutustason ammattiin.
Kyllä se työelämään pääsy pitää toteutua korkeastikoulutetun lähtökohdista. Jotainhan siinä on tietysti viallakin, kun korkeakoulutetut eivät työllisty. Tähän epäkohtaan pitäisi löytää ratkaisu.Ratkaisu ei ole se, että viedään koulutuspaikka esimerkiksi siltä, jolla ei ole koulutusta ensinkään.
Ihan oikein, että niitä koulutuspaikkoja ei jaella korkeasti koulutetuille.
Minä olen vähän eri mieltä. Eikö tarkoitus ole kuitenkin saada se korkeastikin koulutettu töihin? Itselläni on korkeakoulututkinto (alempi kylläkin), muttei yhtään työkokemusta ja sillä yhtälöllä on tosi vaikeaa saada töitä. Sen takia hain alemman tutkinnon koulutukseen, jotta saisi jalkaa oven väliin ja työkokemusta.
Kiitos, mutta minä siis pääsin jo koulutukseen :)
Mukava kuulla! Onnea uudelle uralle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en päässyt alle viisikymppisenäkään niihin oikeisiin, ammattiin johtaviin työkkärin koulutuksiin. Syynä juurikin kuulemma se, että olen korkeasti koulutettu. Enää en edes yritä, olen 55.
Työkkärin leipääntynyt virkailijahan se siellä mutuilee näitä hakijoiden motiiveja, ei tuo muuta ole. Mistä kristallipallosta se sitten niitä motiiveja näkee, en tiedä.
Itse asiassa haastattelun tekee yleensä koulutuksen järjestäjä, eli oppilaitos ja sen opettaja. Ja yleensä he haluavat sellaisia opiskelijoita, jotka kykenevät ja haluavat koulutuksen suorittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan siksi kun on pakko. Kyllähän koulutuksen järjestäjäkin haluaa opiskelijoiksi ne motivoituneimmat, jotka varmasti saa koulutuksen käytyä läpi.
Ei tuo järjestäjä saati sitten työkkärin virkailija sitä opiskelijan motiivia mistään näe mutta näemmä päättää sen opiskelijan puolesta silkalla vahvalla mutulla. Ei ihme ettei noi koulutuksetkaan toimi siten miten on väitetty.
Lisäksi enimmäkseen noihin hyödyllisempiin rekrykoulutuksiin hakeminen on vapaaehtoista eikä pakollista. Vain nää cv-kurssit sun muut turhat ajanvietteet on pakollisia mutta eipä niihin muuten kukaan hakisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa haastattelun tekee yleensä koulutuksen järjestäjä, eli oppilaitos ja sen opettaja. Ja yleensä he haluavat sellaisia opiskelijoita, jotka kykenevät ja haluavat koulutuksen suorittaa.
Ei sinne haastatteluun pääse kuin harvat ja valitut eli karsinta tehdään jo paljon tuota vaihetta ennen, mutulla.
Vierailija kirjoitti:
Eipä noihin pääse muut kuin pitkäaikaistyöttömät.
Vain harvat heistäkin.
Opintotukea saa ihan normaalisti ammattikouluun. Sinne vaan hakemaan, ei tarvitse työkkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ole hyviä puhumaan kuin ruuneperi, mutta voisivat olla parempia työntekijöitä työssä, jossa puhetaito ei ole oleellinen.
Etähaastattelun perusteella arvioitava motivaatio on ihan pyllystä, kai sen tajuat.
Vierailija kirjoitti:
Opintotukea saa ihan normaalisti ammattikouluun. Sinne vaan hakemaan, ei tarvitse työkkäriä.
Rekrykoulutukset on usein lyhyempiä ja tehokkaampia, viisikymppisellä ei ole aikaa notkua kolmea vuotta amiksen kirjoilla muutaman tunnin koulupäiviä tehden.
Vierailija kirjoitti:
Yli 50 v kuuluvat eläkkeelle eikä työelämään. Työt nuorille ja pikkulasten vanhemmille eikä eläkepapparaisille.
Tee lakialoite eläkeiän laskemisesta 50 vuoteen.
Jäisin mielelläni eläkkeelle.
Viimeaikainen suunta on ollut nostsa eläkeikää ja vaikeuttaa vajastyökykyosten ikääntyneiden eläkkeellepääsyä kaikin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekrykoulutukset on usein lyhyempiä ja tehokkaampia, viisikymppisellä ei ole aikaa notkua kolmea vuotta amiksen kirjoilla muutaman tunnin koulupäiviä tehden.
Siellä tehdään yksilöllinen suunnitelma, voit varsin hyvin suorittaa 3 vuoden koulutuksen vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu jäi 52v iässä työttömäksi. Hän soitti paikalliseen ammattioppilaitokseen, kysyi kouluttautumismahdollisuuksia, haki yhteishaussa ja opiskelee nyt ihan tavallisena opiskelijana ilman mitään työvoimakoulutuksia. Tätä ei ole kielletty keneltäkään, mutta kun oletusarvoisesti kouluja pitää voida käydä täydellä palkalla.
Samalla tavoin teki yksi minunkin tuttu. Aluksi nuorempi porukka luokassa vähän naureskeli tälle ”mummolle”, mutta sellaisesta ei tuttuni välitä vähääkään, sen verran on kova pinta elämän varrella muodostunut.
Opinnot sujuvat hänellä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja valitsee osallistujat rekrykoulutuksiin, tarkoitus on palkata porukka heille töisin, siksihän he maksavat ison osan koulutuksen kuluista. Työnantaja on todennäköisesti todennut, että ei ole motivaatiota, työkkäristä on oltu mukana vain järjestämässä koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu jäi 52v iässä työttömäksi. Hän soitti paikalliseen ammattioppilaitokseen, kysyi kouluttautumismahdollisuuksia, haki yhteishaussa ja opiskelee nyt ihan tavallisena opiskelijana ilman mitään työvoimakoulutuksia. Tätä ei ole kielletty keneltäkään, mutta kun oletusarvoisesti kouluja pitää voida käydä täydellä palkalla.
Samalla tavoin teki yksi minunkin tuttu. Aluksi nuorempi porukka luokassa vähän naureskeli tälle ”mummolle”, mutta sellaisesta ei tuttuni välitä vähääkään, sen verran on kova pinta elämän varrella muodostunut.
Opinnot sujuvat hänellä hyvin.
Meillä on ammattikoulussa samalla kurssilla hyvin erilaista porukkaa, osa on työvoimakoulutuksessa, osa nuorisoasteella, osa monimuoto-opetuksessa jne. Harva hoksaa edes sitä, että jo töissäollessa voi aloittaa monimuoto-opinnot.
Systeemi on sairas, ja yritykset käyttävät sitä sumeilematta hyväkseen.
Oma alunperin kunnallinen (kaupungin omistama) yksikkö yhtiöitettiin osaksi suurempaa kokonaisuutta. Samassa yhteydessä oli YT:t, joiden kautta meidät vanhimmat työntekijät saatiin kätevästi hoidettua ulos.
Koko ikäni töitä tehneenä sain jäädä ansiosidonnaiselle kuukautta ennen, kuin täytin 55 vuotta. Nuorimmaiseni oli alaikäinen, joten hänen takiaan pysyin paikkakunnalla, koko ajan töitä hakien. En päässyt edes haastatteluun. TE-palveluiden kanssa käytiin joku CV-juttu, jossa jo itse laatimani todettiin erinomaiseksi.
Pääkaupunkiseudulta (parinsadan kilometrin päästä kotoa), löytyi projektityö, joka auttoi taas uuteen ansiosidonnaiseen, sain siirrettyä anssin loppumista, ihan itse tehden.
Nuorimmainenkin tuli täysi-ikäiseksi ja muutti omilleen.
Olin vapaa lähtemään, ja tein sen siirron: muutin yli 200 km:n päähän.
Tein töitä edelleen samalle firmalle pääkaupunkiseudulla.
Sitten tuli korona, ja siirryimme etätöihin. Nyt valmistelen muuttoa takaisin lähelle aikuisia lapsiani, koska etätyö on tullut jäädäkseen.
Tsemppiä kaikille yli 50 v. korkeakoulutetuille naisille!