Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä oppiaine sai sinut kouluaikoina lähes epätoivon partaalle?

Vierailija
06.01.2022 |

Minulla se oli käsityö. En koskaan oppinut kutomaan sukkia enkä lapasia.

Kommentit (185)

Vierailija
161/185 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta. Tuntuu, että Suomen liikuntatunnit ovat suunniteltu sellaisiksi, että pienikin oma innostus liikuntaan kitketään pois. Esim. eritasonojapuut ja pallo-ohjelma... örp. Tähän yhdistettynä sellainen suorittaja-reipas liikunnanopettaja 🙄

Vierailija
162/185 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matikka ja fysiikka

Mikä, MIKÄ tämä on???:

https://fy06mk.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/01/kondensaattorit…

Kondensaattorien rinnankytkentää tuossa esitetään, ilmeisesti perustellaan miksi kytkennän yhteinen kapasitanssi on erillisten kondensaattoreiden kapasitanssien summa. Aika helppoa vielä, Sarjaankytkentä on paljon vaikeampi ja minunkin täytyy aina kerrata siinä kapasitanssin lain perustelu, vaikka olen nysiikan opettaja :-(

Hämmästyneenä ja surullisena luen, monesta viestistä, miten fysiikkaa inhotaan. Syyn täytyy olla tavassa, miten sitä opetetaan. Fysiikka kuitenkin kertoo, miten tämä meidän aineesta ja säteilystä koostuva maailmamme toimii. Eikä luonto ikinä valehtele. Kun luonnolta kysytään, eli tehdään koe, vastaus on aina totta. On vain ihmisen asia ymmärtää se vastaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/185 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAMA! Kässä oli niin tylsää ja tympeää etenkin kun olisin halunnut valita puukässän mutta junttilassa vain tytöt valitsivat rättikässän. Kaikki kaverit oli tyttöjä enkä tullut toimeen luokan poikien kanssa. Ne tuotoksetkin oli niin rumista kankaista ettei edes kiinnostanut alkaa yrittää. Sain numeron 6 muistaakseni peruskoulussa.

Vierailija
164/185 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historia oli melko ikävää. Aina vaan sotia ja kurjuutta. Lukiossa rasismia ja naisvihaa. Pelkkiä miehiä tekemässä jotain typerää p*skaa. Enkä minä ole kuninkaallinen niin miksi niitten asiat olisi pitänyt kiinnostaa.

Vierailija
165/185 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historia. Ihan päätöntä. Ope kirjoitti taululle ranskalaisilla viivoilla luetteloita kaikesta ja myös vuosilukuja. Ne listat olisi pitänyt osata. Hissan kirja oli tiivis paketti ilman 'sivutarinoita' ja jos yritit alleviivata tärkeitä asioita niin KAIKKI rivit ja lauseet joutui alleviivaamaan. Olin tulla hulluksi tämmöisestä. Olen matikkalinjalainen ja matikka aineissa kymppejä joten ihan tyhmä en ollut. Kun oli abitentit niin hissamaikka sanoi että älä jännitä niin paljon ja antoi seiskan. Tämä oli 1960-luvun loppua.

Vierailija
166/185 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matikka ja fysiikka

Mikä, MIKÄ tämä on???:

Kondensaattorien rinnankytkentää tuossa esitetään, ilmeisesti perustellaan miksi kytkennän yhteinen kapasitanssi on erillisten kondensaattoreiden kapasitanssien summa. Aika helppoa vielä, Sarjaankytkentä on paljon vaikeampi ja minunkin täytyy aina kerrata siinä kapasitanssin lain perustelu, vaikka olen nysiikan opettaja :-(

Hämmästyneenä ja surullisena luen, monesta viestistä, miten fysiikkaa inhotaan. Syyn täytyy olla tavassa, miten sitä opetetaan. Fysiikka kuitenkin kertoo, miten tämä meidän aineesta ja säteilystä koostuva maailmamme toimii. Eikä luonto ikinä valehtele. Kun luonnolta kysytään, eli tehdään koe, vastaus on aina totta. On vain ihmisen asia ymmärtää se vastaus.

Minä itse asiassa näin aikuisiällä olen kiinnostunut jonkun verran fysiikasta ja kymppiluokalla alkoi hieman aueta koko aihe kun minulla sattui olemaan opettaja joka käytti todella paljon esineitä ja kuvia (ja huumoria) havainnollistakseen asioita. Ala- ja yläasteen opetus oli enimmäkseen lukemista ja kuuntelua jotka ei oppimisvaikeuksiselle minulle olleet tehokas tapa oppia. 

Vierailija
167/185 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matikka ja fysiikka

Mikä, MIKÄ tämä on???:

Hämmästyneenä ja surullisena luen, monesta viestistä, miten fysiikkaa inhotaan. Syyn täytyy olla tavassa, miten sitä opetetaan. Fysiikka kuitenkin kertoo, miten tämä meidän aineesta ja säteilystä koostuva maailmamme toimii. Eikä luonto ikinä valehtele. Kun luonnolta kysytään, eli tehdään koe, vastaus on aina totta. On vain ihmisen asia ymmärtää se vas

T. Sama

Vierailija
168/185 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikka. Kukaan ei opettanut tai hyvin. Liikunta, pakkosuoritus. Käsityöt ja puutyöt, oli oudot tekniikat sekä aiheet. Muukin.

Vierailija
169/185 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta etsin tilanteeseen sopivat kaavat ja heitin ne laskimeen. Ei minun tarvinnut ymmärtää asioita, riitti että sain oikeat tulokset.

Onneksi tuo ei enää tänä päivänä toimi. Nykyisessä fysiikan yo-kokeessa täytyy ymmärtääkin jotain, pelkkä kaavoilla ratsastaminen ei pitkälle auta, jos kunnon arvosanaa haluaa. No, tietysti siellä on mukana sellaisiakin tehtäviä jotka koulutettu simpanssikin osaisi, että ne ymmärtämättömätkin pääsisivät läpi jos ovat yhtään asiaan panostaneet.

Vierailija
170/185 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsi 

Vierailija
171/185 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkku

Vierailija
172/185 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastin historiaa ja vihasin saksaa ja tyttöjen käsitöitä

Vierailija
173/185 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta peruskoulussa. Hirveintä ikinä. Sain arvosanaksi 7 tai 8 muuten hyvää keskiarvoa laskemaan ja hävisin kaikessa luku- ja laskutaidottomille idiooteille. Sittemmin lukiossa olin itse pitkässä matikassa se huono, arvosana hädin tuskin 8.

Vierailija
174/185 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntatunnit aikoinaan 80-luvulla olivat jotenkin pakkotahtisia ja ahdistavia; oli pakko hiihtää, suunnistaa, uida, jumpata jne 

Vierailija
175/185 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki. En viihtynyt koulussa ja se johti siihen, etten myöskään opiskellut. Vasta koulujen loputtua olen alkanut opiskelemaan, ihan omasta mielenkiinnosta. Aineet joita vihasin koulussa, luen nyt vapaa-ajalla. Ei tuossa varmaan ole järkeä. 

Vierailija
176/185 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin ap:llä eli kässä. Olin vasenkätinen ja aivan surkea virkkaaja. 9-10 oppilas muuten, mutta kässästä aina 7, jopa 6 numerona. Lisäksi kässän opet oli poikkeuksen vmäisiä. Nyt kun olen katsonut omien lasteni kässän opetusta, opettajat vaikuttavat tosi mukavilta ja töissä on vaihtoehtoja. En tiedä tarvitseeko virkatakaan enää. Tästä olen helpottunut. Ihan turha taito suurimmalle osalle nykypäivänä. Toki saa virkata, jos tykkää, mutta pakkopulla ei saisi olla.

Vierailija
177/185 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta. Tuntuu, että Suomen liikuntatunnit ovat suunniteltu sellaisiksi, että pienikin oma innostus liikuntaan kitketään pois. Esim. eritasonojapuut ja pallo-ohjelma... örp. Tähän yhdistettynä sellainen suorittaja-reipas liikunnanopettaja 🙄

Nykyään ei onneksi tämmöistä hirviöliikuntaa ole. Lukiossa jopa saa sanoa opelle, jos jostain ei tykkää ja voi tehdä muuta. Tämmöinen on ihanaa. Eikä vie liikunnan iloa keltään. 

Vierailija
178/185 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puukäsityön opetus on suorastaan mullistunut. Nykyään jokainen saa tehdä omalla tyylillä ja tahdilla.

Kun itse olin alakoulussa, puukäsityön ohjeita piti noudattaa tarkoin ja valmista piti myös syntyä. Jos joko teki virheen tai oli liian hidas, siitä sai kovan kielteisen palautteen.

Vierailija
179/185 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielet. Pystyn kyllä opettelemaan sanoja ja lauseita ulkoa, mutta kieliopista en hahmottanut mitään. Enkä hahmota tänä päivänäkään. Lauserakenteet on väärin ja verbit puuttuu.

Ylä asteella tuli ruotsi englannin rinnalle ja siihen loppui kaikki oppiminen kun kielet meni päässä vain sekaisin.

Huoh.. tarvitsisin englantia hyvinkin paljon elämässäni (toisin kuin ruotsia).

Ruotsi. Olen ollut kesätöissä laivalla, osaan puhua, mutta teen just sen verran kirjoitusvirheitä, että oli aina rimaa hipoen läpipääsy. 

Koulusss pitikin ruotsin tunnilla kertoa jotain luokan edessä ja opella oli suu auki, kun puhua pälpätin, mutta tidistuksessa olinhuono numero.

Sama vika jatkui ja mm seuraavassa koulussa otin heti ruotsin kurssit, jotta kerkeän päästä

läpi ennen opiskeluiden loppua

Vierailija
180/185 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysiikka jostain syystä. Olin kyllä hyvä matematiikassa, joten ei ollut siitä kiinni. En tiedä, mikä siinä niin tökki. Sama opettaja opetti kemiaa, ja siellä pärjäsin loistavasti.