5-vuotiaan ulkonäkökeskeiset joululahjat :(
Miksi ihmeessä pitää pikkulapsille valmistaa ja miksi pitää sukulaisten vielä ostaa leluja, jotka kasvattavat tyttölasta tiettyyn ajattelutapaan. 5-v. tyttömme sai lahjaksi mm. Kampauspään, kauneussalonki lego friends-setin, leikkimeikkisetin, jossa mm. poispestävää kynsilakkaa, huulikiiltoa, jonkun barbien-kaltaisen nuken, jolla iso pää ja isot silmät, merkilliset seksikkään näköiset vaatteet. Sai muutakin, ihan ikäiselleen sopivaa, mutta tuohan on ihan karmeeta materiaalia, jolla aletaan jo pikkutyttö opettaa mikä on elämässä tärkeintä. En voi ottaa leluja poiskaan, harmittaa vietävästi. Miten saan jatkossa sukulaiset ymmärtämään, että EI tällasta?
Kommentit (75)
Mitähän sitten pitäisi antaa lahjaksi? Autoja, sotapelejä, leikkipyssyjä? Jotain mahdollisimman poikamaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot niinku mun sisko. Hänen 3-vuotiaalle tyttärelle ei saa mitään "tyttöjen leluja" hankkia - mielellään ei leluja ollenkaan, vaan kirjoja, palapelejä yms.
Tuo tyttö oli pari tuntia joulun aikaan mun luona kylässä, ja onnellisena puki mun tyttärien barbeille vaatteita ja letitti näiden hiuksia - vaikka ei ole "kasvatettu sukupuolisidonnaisiin" leluihin. Ja kyllä, meillä on leluja laidasta laitaan, mutta tyttö halusi leikkiä barbeille. Siinä vaan mietin, että ei saa tuo lapsi tehdä itselleen mieleisiä asioita kotona, tai ainakaan valita itse.
Siskosi opettaa lapselleen noin, että tyttöjen jutut on huonompia kuin poikien.
Niinpä. Omat lapset saa just sen genren leluja, vaatteita, elokuvia mistä tykkäävät. Ovat leikkineet niin autoilla, nukeilla, eläin figuureilla kuin pyssyillä (lelu). Vaatteissa kaikkia kuoseja ja värejä. Heillä koulussa kavereina niin tyttöjä kuin poikakin. Esikoisen paras ystävä esikoulussa oli poika. Eli aika samalla kaavalla menen kuin omassa lapsuudessa mentiin, mutta siskoni jostain syystä korostaa hirveästi muita sukupuolirooleja - ja nimenomaan itse tekee niistä numeron.
Ei ole poikien leluja/vaatteita yms eikä tyttöjen. Kaikki voivat leikkiä millä haluavat ja pukeutua mihin haluavat on mun mottoni.
T. Tuo jolle vastasit
Mun tyttäreni jättäis nuo kaikki käyttämättä vaikka kuinka rohkaisen kohti tyttöyttä. Oma mallini on surkea: vaikka meikkaan ja laitan kotia niin olen aika maskuliininen nainen. Mua kiinnostaa autot ja remontointi. Olen tottunut itse ratkaisemaan asiat ja otan tyttäreni usein avuksi. Kotona olen usein aikas homssuisen näköinen ja kaikki tämä varmaan vaikuttaa tyttööni.
Meillä ei tyttö koskaan leikkinyt prinsessaa, nukeilla kyllä leikki. Meikkamaankin oppi vasta opiskelemaan lähdön jälkeen, vaikka harvoin meikkaa. Jouluna lakkasi kynsiä ja samalla 5v poikansa halusi myös, ihanasti isotäti 87v ihaili pojan sinisiä kynsiä, onpas sinulla hienot joulukynnet.
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttäreni jättäis nuo kaikki käyttämättä vaikka kuinka rohkaisen kohti tyttöyttä. Oma mallini on surkea: vaikka meikkaan ja laitan kotia niin olen aika maskuliininen nainen. Mua kiinnostaa autot ja remontointi. Olen tottunut itse ratkaisemaan asiat ja otan tyttäreni usein avuksi. Kotona olen usein aikas homssuisen näköinen ja kaikki tämä varmaan vaikuttaa tyttööni.
Meillä ei kyllä sukupolviin ole eroteltu sukupuolta remonteissa tai autoilussa, omat vanhempani ovat kahden leskiäidin kasvattamat, siinä on pojan pitänyt ruokkia pikku sisko kun äiti on ollut töissä ja tytön vaihtaa polkupyörän renkaansa äidin opastuksella. Tuollaisten vanhempien 60-70 luvulla kasvattamana oli minulle järkytys kun 80-luvulla menin naimisiin ja perheessä oli muka naisten ja miesten töitä, kummasti minun ajatusmaailmani on siirtynyt tytölle, mutta poika koittaa kovin palata 50-luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot niinku mun sisko. Hänen 3-vuotiaalle tyttärelle ei saa mitään "tyttöjen leluja" hankkia - mielellään ei leluja ollenkaan, vaan kirjoja, palapelejä yms.
Tuo tyttö oli pari tuntia joulun aikaan mun luona kylässä, ja onnellisena puki mun tyttärien barbeille vaatteita ja letitti näiden hiuksia - vaikka ei ole "kasvatettu sukupuolisidonnaisiin" leluihin. Ja kyllä, meillä on leluja laidasta laitaan, mutta tyttö halusi leikkiä barbeille. Siinä vaan mietin, että ei saa tuo lapsi tehdä itselleen mieleisiä asioita kotona, tai ainakaan valita itse.
Siskosi opettaa lapselleen noin, että tyttöjen jutut on huonompia kuin poikien.
Hyvä huomio!
En saanut pointtia läpi. Mielestäni on ok, jos lelujen joukossa on vaikka joku tuossa aloituksessa mainitsemistani, mutta nyt sukulaiset ovat joukkopsykoosin vallassa suunanneet etsimään leluhyllyltä lahjaa 5-VUOTIAALLE TYTÖLLE ja yhtäkkiä lahjapaketista toisensa jälkeen ilmestyy tämän saman genren tavaroita. Vuosi sitten tyttö oli ilmeisesti vielä pikkulapsi, nyt hän on pikkuteini. Miksi tämän ikäusille lapsille edes suunnataan tällaisia leluja? Voiko tarve leikkiä huulipunalla ja glitter-koristelluilla rintaliivieillä (jotka tuolla isopäisellä, isorintaisella nukella on) olla oikeasti tytölle synnynnäinen?
Ja kyllä, meiltä löytyy nuket, nukenvaunut, leikkikeittiö, prinsessarooliasu ym.
-ap
Kyllähän sen huomaa nykyajan instababeista mitä se kasvatus on ollut. Osaahan ne keimailla ja viettää highlife elämää ja retostella luxusella sekä olla pinnallisia, mutta korkea kulttuuria niistä ei löydy. Ja hengen sivistystä niinkuin ennen vanhaan.
Ja tämän huomaa joka paikassa, musiikkimaussa, harrastuksissa, pinnallisuudessa joka paikassa, hengen köyhyydessä, sisäisen valon puutteessa, viisauden vajavaisuudessa jne. Kertakäyttö ja muovikulttuuria mistä ei paljoa käteen jää kunhan on aikuistunut.
Menkää nyt hyvät ihmiset kauppaan katsomaan sinne leluosastolle mikä on tarjonta. Suuremmat tahot siellä päättävät, millaiset asetukset lasten aivoihin luodaan.
Vierailija kirjoitti:
En saanut pointtia läpi. Mielestäni on ok, jos lelujen joukossa on vaikka joku tuossa aloituksessa mainitsemistani, mutta nyt sukulaiset ovat joukkopsykoosin vallassa suunanneet etsimään leluhyllyltä lahjaa 5-VUOTIAALLE TYTÖLLE ja yhtäkkiä lahjapaketista toisensa jälkeen ilmestyy tämän saman genren tavaroita. Vuosi sitten tyttö oli ilmeisesti vielä pikkulapsi, nyt hän on pikkuteini. Miksi tämän ikäusille lapsille edes suunnataan tällaisia leluja? Voiko tarve leikkiä huulipunalla ja glitter-koristelluilla rintaliivieillä (jotka tuolla isopäisellä, isorintaisella nukella on) olla oikeasti tytölle synnynnäinen?
Ja kyllä, meiltä löytyy nuket, nukenvaunut, leikkikeittiö, prinsessarooliasu ym.
-ap
Etkö itse leikkinyt lapsena barbeilla? Ainakin 80-luvun lapset usein leikki ja niillä barbeilla oli minihameita, discoasuja ja bikineitä. Pilasiko se leikkijät? Ja mitä pahaa on huulipunassa? Moni lapsi kokeilee äidinkin meikkejä. Se on leikkiä.
Kysymys ei ole lapsen pilallemenemisen pelosta vaan siitä miksi tällaista tavaraa markkinoidaan, myydään ja ostetaan pikkulapsille. Ulkonäkö, kauneus, ehostaminen, korostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apEtkö itse leikkinyt lapsena barbeilla? Ainakin 80-luvun lapset usein leikki ja niillä barbeilla oli minihameita, discoasuja ja bikineitä. Pilasiko se leikkijät? Ja mitä pahaa on huulipunassa? Moni lapsi kokeilee äidinkin meikkejä. Se on leikkiä.
Leikin kyllä ja muutama barbie on vielä jäljelläkin ja lasten leikeissä mukana tai ainakin saatavilla, jos haluavat leikkiä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ei ole lapsen pilallemenemisen pelosta vaan siitä miksi tällaista tavaraa markkinoidaan, myydään ja ostetaan pikkulapsille. Ulkonäkö, kauneus, ehostaminen, korostaminen.
Miksi lapset ei saisi leikkiä meikkaamista, pukeutumista tai hiustenlaittoa siinä missä kaupassa käymistä tai autolla ajamista? Mikä aikuinen on arvottamaan leikkejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apEtkö itse leikkinyt lapsena barbeilla? Ainakin 80-luvun lapset usein leikki ja niillä barbeilla oli minihameita, discoasuja ja bikineitä. Pilasiko se leikkijät? Ja mitä pahaa on huulipunassa? Moni lapsi kokeilee äidinkin meikkejä. Se on leikkiä.
Leikin kyllä ja muutama barbie on vielä jäljelläkin ja lasten leikeissä mukana tai ainakin saatavilla, jos haluavat leikkiä.
-ap
Miksi lapset saa leikkiä isotissisillä barbie-nukeilla? Etkö paheksu?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tyttö ei saisi leikkiä nukeilla, kampauspäillä, kauneussalonkilegoilla jne? On erittäin positiivista, että lapsi saa sukupuolesta riippumatta valita itse leikkinsä, mutta sitä en ymmärrä miksi se joillekin tarkoittaa sitä, että tyttö ei saisi tykätä pinkistä ja leikkiä tyttömäisiä leikkejä.
Miksi nämä tyttöjen jutut liittyy ulkonäköön? Tulee viesti, että naisessa tärkeintä on ulkonäkö.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kannattaa myös miettiä omaa asennettaan. Miksi "tyttömäiset" meikkilelut olisi paha asia ja vaikkapa supersankarien tyrkyttäminen pojalle ei olisi? Ei siinä ole mitään väärää jos tyttö leikkii prinsessaa, eikä se tee lapsesta ulkonäkökeskeistä ja pinnallista. Niinkuin ei poikien pyssyleikit tee väkivaltaista. Muu kasvatus vaikuttaa paljon enemmän. Tietty paras olisi kuunnella lasta ja hankkia semmoisia leluja jotka kyseistä lasta kiinnostaa, aika ikävää olisi jos esim. autoista tykkäävälle tytölle ostettaisiin vain barbeja, ihan vaan siksi että tytöt tykkää barbeista.
Meikkaus ei ole kyllä mitään muuta kuin ulkonäkökeskeistä.
90% naisista on turhamaisia kaakattajoita, joten sellaisia vastauksiakin tulet tältä palstalta saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kannattaa myös miettiä omaa asennettaan. Miksi "tyttömäiset" meikkilelut olisi paha asia ja vaikkapa supersankarien tyrkyttäminen pojalle ei olisi? Ei siinä ole mitään väärää jos tyttö leikkii prinsessaa, eikä se tee lapsesta ulkonäkökeskeistä ja pinnallista. Niinkuin ei poikien pyssyleikit tee väkivaltaista. Muu kasvatus vaikuttaa paljon enemmän. Tietty paras olisi kuunnella lasta ja hankkia semmoisia leluja jotka kyseistä lasta kiinnostaa, aika ikävää olisi jos esim. autoista tykkäävälle tytölle ostettaisiin vain barbeja, ihan vaan siksi että tytöt tykkää barbeista.
Meikkaus ei ole kyllä mitään muuta kuin ulkonäkökeskeistä.
Se on leikkiä lapsille. Tiedätkö mitä tarkoittaa leikki? Paheksutko sotaleikkien leikkijiä tappamiskeskeisyydestä?
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti yritti tehdä musta glitteriprinsessaa.
Osti noita päitä ja leluja, sekä tyttömäisiä vaatteita, koruja ja yritti millon mitäkin prinsessa juttua tuputtaa. Niin siis yritti, vuodesta toiseen.
Mut en muuttunut mihinkään. Veljieni miekat varastin ja hyviä leikkejä leikin.Vaikutat niin tiukkis neuroottiselta yliajattelijalta et älä huoli sun tyttösi traumatisoituu lapsuudessa jollekin ihan muulle kuin tyttömäisille jutuille.
Munkin äiti yritti väkisin vääntää musta tuollaista. En myöskään ole mitenkään pinnallinen tai ulkonäkökeskeinen. En edes meikkaa ja hiekan värinen tukkakin on vain ponnarilla aina.
Mutta mun vanhin tyttö on tuollainen tyttömäinen tyttö. Kiinnostunut kaikesta tuosta glitterhömpästä. Ihan ilman tuputusta ja malleja. Annan hänen olla ja osallistun näihin hömpötyksiin. Se on ihan kivaa kun lapsi tykkää. Nuorempi siskonsa taas on aika poikamainen. Hyvä kun antaa hiuksensa harjata.
Mun äiti yritti tehdä musta glitteriprinsessaa.
Osti noita päitä ja leluja, sekä tyttömäisiä vaatteita, koruja ja yritti millon mitäkin prinsessa juttua tuputtaa. Niin siis yritti, vuodesta toiseen.
Mut en muuttunut mihinkään. Veljieni miekat varastin ja hyviä leikkejä leikin.
Vaikutat niin tiukkis neuroottiselta yliajattelijalta et älä huoli sun tyttösi traumatisoituu lapsuudessa jollekin ihan muulle kuin tyttömäisille jutuille.