Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5-vuotiaan ulkonäkökeskeiset joululahjat :(

Vierailija
05.01.2022 |

Miksi ihmeessä pitää pikkulapsille valmistaa ja miksi pitää sukulaisten vielä ostaa leluja, jotka kasvattavat tyttölasta tiettyyn ajattelutapaan. 5-v. tyttömme sai lahjaksi mm. Kampauspään, kauneussalonki lego friends-setin, leikkimeikkisetin, jossa mm. poispestävää kynsilakkaa, huulikiiltoa, jonkun barbien-kaltaisen nuken, jolla iso pää ja isot silmät, merkilliset seksikkään näköiset vaatteet. Sai muutakin, ihan ikäiselleen sopivaa, mutta tuohan on ihan karmeeta materiaalia, jolla aletaan jo pikkutyttö opettaa mikä on elämässä tärkeintä. En voi ottaa leluja poiskaan, harmittaa vietävästi. Miten saan jatkossa sukulaiset ymmärtämään, että EI tällasta?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5v ei saa siis enää tehdä kampauksia, leikkiä meikeille jne?

Miksi häntä kiinnostaisi sellaiset?

Koska ne on tyttöjä.

Vierailija
22/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tykkäisi jos tuon ikäiselle tulisi meikkejä tai leikkimeikkejä lahjaksi. Muut mainitut ovat ok. Osta sinä itse tytölle lahjaksi autoja yms. Minäkin ostin pojilleni leikkitehosekottimen ja leikkikahvinkeittimen, sekä nuken ja sille vaunut. Monitaitoisia heteromiehiä heistä on kasvanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkääkö se niistä? Itselläni tuollaiset lahjat olisi jääneet käyttämättä. Saman tyyppisiä ja siksi tympeitä lahjoja, jos eivät olekaan saajan tyyppisiä. No, voit itse pitää huolen, että leluissa ja leikeissä on vaihtelevuutta.

Vierailija
24/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurini pontevasti kertoi, että heidän tyttönsä ei leiki nukeilla. Ei leikkinyt, kun ei niitä ollut. Joitakin pehmoleluja kyllä paijasi. Ostin sitten yksi vuosi n. 3 v. (en muista oliko 3 vai 4) lahjaksi nuken. Ei näyttänyt pistävän pahakseen, mutta äitinsä mulkaisi pahasti.

Mä en ymmärrä tätä, että ei anneta leluja ja katsota mikä kiinnostaisi lasta.

Vierailija
25/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole meidän pojalle annettu tuollaista ulkonäkökeskeistä roinaa koskaan. Hänelle olisi voinut sen meikkisetin antaakin vastapainoksi.

-ap

Just. Eli et hyväksy, että lapsesi saavat leikkiä niillä leluilla mistä itse tykkäävät.

Vierailija
26/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni nuket, prinsessajutut, tavalliset kirjat, pehmolelut, pelit (myös ne pinkit ja prinsessat) on ihan ok, kylläkin myös legot, rakennnussarjat jne. Nyt oli eka kerta, kun sai selkeästi "tyttöjen ihania omia hömpsötyksiä". Sukulaisissa joku samanainainen vinksahdus. Yöööh!

-ap

Vierailija
27/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3 tyttöä ja meillä on kyllä tykätty jo aika pienestä leikkiä prinsessaa, nukeilla ja meikeillä. Varmaan joo aika ällötyttöilyä välillä, mutta en ole edes ajatellut, että se olisi ollut huono juttu. Kivaa on ollut kaikilla. Ei sitä nyt tarvitse noin pelätä, että nyt se lapsi menee pilalle kun leikkii, öö, meikeillä ja pinkeillä esineillä?

Vierailija
28/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tietää että lasta kiinnostavat tuon kaltaiset asiat niin ovat hyviä lahjoja. Jos puolestaan ostetaan vain sukupuolen takia ja että hänen pitäisi automaattisesti niistä pitää niin menee helposti mönkään. Minä esimerkiksi en olisi noilla leikkinyt lainkaan ja sisareni olisi ollut innoissaan. Olisin vaihtanut koko kasan vaikkapa siskon yhteen pehmoleluun tai mihin muuhun tahansa mielenkiintoiseen. 

Vierailija
29/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni nuket, prinsessajutut, tavalliset kirjat, pehmolelut, pelit (myös ne pinkit ja prinsessat) on ihan ok, kylläkin myös legot, rakennnussarjat jne. Nyt oli eka kerta, kun sai selkeästi "tyttöjen ihania omia hömpsötyksiä". Sukulaisissa joku samanainainen vinksahdus. Yöööh!

-ap

Jos lapsesi ei tykkää "tyttöjen ihanista omista hömpsötyksistä", hän ei tule leikkimään niillä. Jos taas tykkää, niin siinä ei ole mitään pahaa. Sellainen kampauspää on varmaan hyvä sorminäppäryyden harjoittaja.

Vierailija
30/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kannattaa myös miettiä omaa asennettaan. Miksi "tyttömäiset" meikkilelut olisi paha asia ja vaikkapa supersankarien tyrkyttäminen pojalle ei olisi? Ei siinä ole mitään väärää jos tyttö leikkii prinsessaa, eikä se tee lapsesta ulkonäkökeskeistä ja pinnallista. Niinkuin ei poikien pyssyleikit tee väkivaltaista. Muu kasvatus vaikuttaa paljon enemmän. Tietty paras olisi kuunnella lasta ja hankkia semmoisia leluja jotka kyseistä lasta kiinnostaa, aika ikävää olisi jos esim. autoista tykkäävälle tytölle ostettaisiin vain barbeja, ihan vaan siksi että tytöt tykkää barbeista.

Vierailija
31/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 3 tyttöä ja meillä on kyllä tykätty jo aika pienestä leikkiä prinsessaa, nukeilla ja meikeillä. Varmaan joo aika ällötyttöilyä välillä, mutta en ole edes ajatellut, että se olisi ollut huono juttu. Kivaa on ollut kaikilla. Ei sitä nyt tarvitse noin pelätä, että nyt se lapsi menee pilalle kun leikkii, öö, meikeillä ja pinkeillä esineillä?

Ei ole siis huono juttu sinun lapsillesi koska he pitävät tuollaisista asioista vaan juuri oikeita lahjoja. 

Vierailija
32/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nämä ovat huono asia koska? 

Miksi  ns. tyttömäisyyttä ja naisellisuutta on ok halveksia? Mistä tämä kumpuaa?

Anna tytön leikkiä millä haluaa.

Vierailija
33/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittaja kääntynyt vl:ksi tai johonkin muuhun vastaavaan?

Tuossa nyt niputetaan ihan erilaisia asioita yhteen. Tietysti lapsia pitää suojella seksiasioilta eikä kuulu mitkään seksikkäät vaatteet ei 5- eikä 10-vuotiaalle.

Toisaalta taas tytöt ovat ihan aikojen alusta tykänneet leikkiä aikuista naista tai hienoa naista. Ennen siihen leikkiin kuului äidin korkkareihin sonnustautuminen. Nykyään äidit kulkee enemmän tennareissa ja leikkiin kuuluu ennemminkin kampaus- ja meikkileikkit kuin korkkarit. Eikä siinä ole mitään pahaa ja ennemmin treenatkoon niitä villejä meikkejä ensin kampauspäähän. Eikä näissä jutuissa ole mitään pahaa tai kiellettävää.

Vierailija
34/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapset jaksa kauan yhdestä lelusta innostua. Tammikuun lopulla voit ne jo siirtää varastoon eikä lapsi taida edes huomata. Annat sitten yksitellen takaisin jos jotain kaipaa. 

Vierailija
35/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö toivoi tuon ikäisenä kampauspäätä joululahjaksi ja sellaisen saikin. En huomaa mitään vaikutusta, kun lapsi on aina itse inhonnut kaikkea omien hiusten laittamista ja jopa harjaamista. Kampauspää ei tätä muuttanut mitenkään.

Luuletko, että hänestä tulee turhamainen joidenkin lahjojen takia?

Vierailija
36/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot niinku mun sisko. Hänen 3-vuotiaalle tyttärelle ei saa mitään "tyttöjen leluja" hankkia - mielellään ei leluja ollenkaan, vaan kirjoja, palapelejä yms.

Tuo tyttö oli pari tuntia joulun aikaan mun luona kylässä, ja onnellisena puki mun tyttärien barbeille vaatteita ja letitti näiden hiuksia - vaikka ei ole "kasvatettu sukupuolisidonnaisiin" leluihin. Ja kyllä, meillä on leluja laidasta laitaan, mutta tyttö halusi leikkiä barbeille. Siinä vaan mietin, että ei saa tuo lapsi tehdä itselleen mieleisiä asioita kotona, tai ainakaan valita itse.

Vierailija
37/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö rakasti pikkuautoja vajaa 3-vuotiaaksi asti. Sitten alkoi kiinnostaa kaikki "tytttöhömppä". Olisiko pitänyt väkisin ostaa vaan niitä autoja?

Vierailija
38/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5v ei saa siis enää tehdä kampauksia, leikkiä meikeille jne?

Miksi häntä kiinnostaisi sellaiset?

aika montaa kiinnostaa ja aika moni leikkinyt vähintäänkin äitinsä meikeillä. Miksi ei kiinnostaisi? oletteko kieltäneet kaiken? Saa vain kiinnostua siis mistä? Värittämisestä, jos vihko on oikea eli värittää vain puita, eläimiä ei, koska monet niistä voi olla liian tyttömäisiä?

Vaaleanpunaisella ei sit saa värittää mitään! Menee muuten tyttö pilalle.

Kait te jo ennen lapselle värien antamista poistatte lajitelmasta vaaleanpunaisen värikynän.

Vierailija
39/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot niinku mun sisko. Hänen 3-vuotiaalle tyttärelle ei saa mitään "tyttöjen leluja" hankkia - mielellään ei leluja ollenkaan, vaan kirjoja, palapelejä yms.

Tuo tyttö oli pari tuntia joulun aikaan mun luona kylässä, ja onnellisena puki mun tyttärien barbeille vaatteita ja letitti näiden hiuksia - vaikka ei ole "kasvatettu sukupuolisidonnaisiin" leluihin. Ja kyllä, meillä on leluja laidasta laitaan, mutta tyttö halusi leikkiä barbeille. Siinä vaan mietin, että ei saa tuo lapsi tehdä itselleen mieleisiä asioita kotona, tai ainakaan valita itse.

Siskosi opettaa lapselleen noin, että tyttöjen jutut on huonompia kuin poikien.

Vierailija
40/75 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun 6v tyttö olisi kovasti halunnut kampauspään kun semmoisen kaupassa näki. Ihan on ollut tarjolla kaikenlaisia leluja ja vaatteita pienestä pitäen, mutta eniten leikkii nukeilla ja mieluiten käyttää kauniita mekkoja. Ei siinä ole mitään pahaa, hyvin voisin hänelle sen kampauspään hommata että saa harjoitella. Lapsen iholle tulevista meikeistä en ilahtuisi, kemikaalien takia (vaikka lasten meikit onkin varmaan hellävaraisempia), enkä seksikkäistä vaatteista. Vaikka ei kai ne meikitkään satunnaisesti käytettynä niin paha olisi. Toisaalta saa meillä poikakin käyttää mekkoja ja kimalletta ja leikkiä nukeilla. Minusta nukke on semmoinen että jokaiselta lapselta pitäisi löytyä ainakin yksi, samoin kuin jotkut autot, eläimet ja legot. Että saa harjoitella erilaisia leikkejä ja rooleja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi