5-vuotiaan ulkonäkökeskeiset joululahjat :(
Miksi ihmeessä pitää pikkulapsille valmistaa ja miksi pitää sukulaisten vielä ostaa leluja, jotka kasvattavat tyttölasta tiettyyn ajattelutapaan. 5-v. tyttömme sai lahjaksi mm. Kampauspään, kauneussalonki lego friends-setin, leikkimeikkisetin, jossa mm. poispestävää kynsilakkaa, huulikiiltoa, jonkun barbien-kaltaisen nuken, jolla iso pää ja isot silmät, merkilliset seksikkään näköiset vaatteet. Sai muutakin, ihan ikäiselleen sopivaa, mutta tuohan on ihan karmeeta materiaalia, jolla aletaan jo pikkutyttö opettaa mikä on elämässä tärkeintä. En voi ottaa leluja poiskaan, harmittaa vietävästi. Miten saan jatkossa sukulaiset ymmärtämään, että EI tällasta?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
5v ei saa siis enää tehdä kampauksia, leikkiä meikeille jne?
Miksi häntä kiinnostaisi sellaiset?
Lapsesi ikäinen ei leiki saamillaan lahjoilla jos ne eivät häntä kiinnosta eli turha huolestua mistään aivopesusta. Voit hankkia hänelle jotain kehittävämpää.
No joo, oishan tuossa joku tasapaino voinut olla vaikkei meikkipää vielä yksistään mikään paha asia ole. Ettekö itse ostaneet tytölle lahjoja? Ensi kerralla pyydätte myös jotain fiksua, lautapelejä, kirjoja ja lasten tiedesettejä.
Onnen tyttö. Mä toivoin kampauspäätä itselleni joululahjaksi 80-luvulla, en saanut :(
Kyllä ne arvot opitaan vanhemman ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa, leluilla ei ole niin väliä, Esim.pyssy ei tee lapsesta sotahullua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö ettei kiinnosta? Jos kiinnostaa niin miksi ei saisi leikkiä niillä.
Miksi ihmeessä tyttö ei saisi leikkiä nukeilla, kampauspäillä, kauneussalonkilegoilla jne? On erittäin positiivista, että lapsi saa sukupuolesta riippumatta valita itse leikkinsä, mutta sitä en ymmärrä miksi se joillekin tarkoittaa sitä, että tyttö ei saisi tykätä pinkistä ja leikkiä tyttömäisiä leikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aika montaa kiinnostaa ja aika moni leikkinyt vähintäänkin äitinsä meikeillä. Miksi ei kiinnostaisi? oletteko kieltäneet kaiken? Saa vain kiinnostua siis mistä? Värittämisestä, jos vihko on oikea eli värittää vain puita, eläimiä ei, koska monet niistä voi olla liian tyttömäisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei kiinnostaisi? Eikö saa kiinnostaa koska on tyttö?
Sanotte sukulaisille että ostatte tästä lähtien lapsenne lahjat itse, ongelma ratkeaa tällä.
Sukulaiset voivat sitten ostaa kampauspäät ym. vaikka vähäosaisten lasten lahjakeräyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tyttö ei saisi leikkiä nukeilla, kampauspäillä, kauneussalonkilegoilla jne? On erittäin positiivista, että lapsi saa sukupuolesta riippumatta valita itse leikkinsä, mutta sitä en ymmärrä miksi se joillekin tarkoittaa sitä, että tyttö ei saisi tykätä pinkistä ja leikkiä tyttömäisiä leikkejä.
Lapsella ei saa olla omia haluja, sille opetetaan omaa keksittyä pseudopsykologiaa.. Odotapa vain kun tämä lapsi menee eskariin ja sitten kouluun… Saadaan lukea monta huvittavaa tarinaa, miten lapsi yritetään iskeä muottiin jne.
Minulla oli tapana avata ja katsoa varkain kaikki pienten lasten lahjat etukäteen. Tuli sellaisia lahjoja, jotka olivat kaukana ikätasosta ja siksi jopa vaarallisia irtoilevien pikkuosien vuoksi. Sukulaiset asuvat kaukana, joten pystyin sensuroimaan lahjoja. Panin joitakin lahjoja varastoon odottamaan, että lapsella on enemmän ikää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan jos on tyttö. Pojalle nähtävästi olisi ok.
Ap, olet kiittämätön. Lahja on lahja, hyvästä sydämestä annettu ja ilahduttamaan tarkoitettu ja sinä ruinaat että on vääränlainen.
Riippu ihan tytöstä alkaako edes leikkiä noilla. Itsellä lapsena jäi kaikki vauvanuket, kampauspäät, meikkijutut leikkimättöminä nurkkaan. Pehmoleluilla, piirtotarvikkeilla ja luovilla askerteluleluilla tuli leikittyä senkin edestä. Lelut ei saa lasta aivopestyä mihinkään muottiin, jos lapsella itsellään ei ole kiinnostusta tuollaisiin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aika montaa kiinnostaa ja aika moni leikkinyt vähintäänkin äitinsä meikeillä. Miksi ei kiinnostaisi? oletteko kieltäneet kaiken? Saa vain kiinnostua siis mistä? Värittämisestä, jos vihko on oikea eli värittää vain puita, eläimiä ei, koska monet niistä voi olla liian tyttömäisiä?
Vaaleanpunaisella ei sit saa värittää mitään! Menee muuten tyttö pilalle.
Ei ole meidän pojalle annettu tuollaista ulkonäkökeskeistä roinaa koskaan. Hänelle olisi voinut sen meikkisetin antaakin vastapainoksi.
-ap
Minulla oli lapsena paljonkin mainitun kaltaisia leluja, mutta ei minusta silti kasvanut lainkaan ulkonäkökeskeistä.
Paljon enemmän vaakakupissa painoi vanhemmilta saatu malli. En koskaan muista heidän komentoineen muiden ihmisten ulkonäköä, haukkuneen omaansa tai tuoneet millään tavalla esille, että minun arvoni olisi ihmisenä mitenkään kiinni ulkonäöstä.
No onhan se aika ankeaa, jos lapselle tyrkytetään vain tuommoisia leluja. Mutta muiden joukossa menee nuokin (paitsi seksikkään näköiset vaatteet, mitä ihmettä?). Hommaa itse niitä muita leluja, ja toisaalta voit varmaan sanoa sukulaisille jos et halua lapselle meikkejä ym. Minusta olisi hyvä että lapsille sukupuolesta riippumatta tarjottaisiin kaikenlaisia leluja, ja kuunneltaisiin ensisijaisesti sitä mitä lapsi haluaa, eikä ostettaisi sukupuolen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Riippu ihan tytöstä alkaako edes leikkiä noilla. Itsellä lapsena jäi kaikki vauvanuket, kampauspäät, meikkijutut leikkimättöminä nurkkaan. Pehmoleluilla, piirtotarvikkeilla ja luovilla askerteluleluilla tuli leikittyä senkin edestä. Lelut ei saa lasta aivopestyä mihinkään muottiin, jos lapsella itsellään ei ole kiinnostusta tuollaisiin..
Ap tässä yrittää lasta aivopestä kun julistaa nämä lelut huonoiksi vaihtoehdoiksi.