Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin asuntotilanne masentaa perheellistä

Vierailija
05.01.2022 |

Olen kolmekymppinen syntyperäinen helsinkiläinen. Pikkuhiljaa minua on alkanut masentaa, että perheemme mahdollisuudet omistusasumisessa ovat niin rajalliset. Meillä molemmilla on korkeakoulututkinnot ja siedettävät palkat, mutta fakta on, ettemme voi saada perheasuntoa kuin kohtalaisen huonomaineisista lähiöistä tai sitten alueilta, jotka ovat järkyttävän kaukana. Täällä asuu suku, ystävät ja isovanhemmat, joten toiseen kaupunkiin muuttaminen ei tule kyseeseen. Jos olisin vaikka Tampereelta kotoisin, niin muuttaisin ilosta kiljuen takaisin sinne! Nyt asumme lapsen kanssa pienessä omistuskaksiossa.

Vielä 15 vuotta sitten asuntojen hinnat olivat myös Helsingissä sellaisia, ettei elämä täällä tuntunut niin mahdottomalta. Nyt asuntojen hinnat ovat yli puolet korkeampia kuin silloin.

Tuntuu myös siltä, ettei meidän tuloilla kannata edes haaveilla toisesta lapsesta, valitettavasti.

Kommentit (373)

Vierailija
61/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelläkään tutullani ei ole ollut varaa väljään perheasuntoon Helsingin paraatipaikoilta, joten niin ne Töölön, Kampin ja Kallion yksiöt on vuosien varrella vaihtuneet Espoon, Vantaan ja Itä-Helsingin rivareiksi ja omakotitaloiksi. Kyllä siitä on jokainen hengissä selvinnyt. Ja moni ei muuttaisi enää takaisin. Ratikka-alue on minusta ykkössijainti nuoria sinkkuja ja opiskelijoita varten, siihen elämään se oli aikanaan täydellinen, lapsiperhevaiheessa taas alkaa arvostamaan mm. omaa pihaa ja ulkoilumahdollisuuksia enemmän.

Tää on ihan totta. Itse en haluaisi kasvattaa lapsia jossain Kalasataman betoniviidakossa tai ydinkeskustassa.

Mulle on tärkeetä, että lapsi pääsee suoraan kotiovelta luontoon leikkimään, voi lähteä pyöräilemään ja seikkailemaan. On isot pihat ja leikkialueet.

Lähiöissä tämä on vielä mahdollista, eikä keskustaan ole välttämättä ihan tuhottoman pitkä matka.

Kalasatama on järkyttävä sokkelo, ei yhtään vihreää. Pasilan kopio.

Kalasatama on kiva alue. Uusia taloja, meri vieressä, aivan mahtavat ulkoilumaastot Mustikkamaalla vieressä.

Jos menee vierailulle tai vaikka asioimaan minne voi jättää auton? Entä jos on miojonääri ja on varaa ostaa sieltä asunto. Minne auto? Pitääkö miljonäärin luopua Ferraristaan?

Parkkihalliin...? Ihme kysymys. 

Vierailija
62/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, espoo ja Vantaa on käytännössä myös Helsinkiä

Pakkoitellen olet keskustassa 30 min matkalla

Lahdesta on ajallisesti matkaa Helsingin keskustaan 1h, mutta Helsingin kantakaupungin kolmion hinnalla saa omakotitalon järven rannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelläkään tutullani ei ole ollut varaa väljään perheasuntoon Helsingin paraatipaikoilta, joten niin ne Töölön, Kampin ja Kallion yksiöt on vuosien varrella vaihtuneet Espoon, Vantaan ja Itä-Helsingin rivareiksi ja omakotitaloiksi. Kyllä siitä on jokainen hengissä selvinnyt. Ja moni ei muuttaisi enää takaisin. Ratikka-alue on minusta ykkössijainti nuoria sinkkuja ja opiskelijoita varten, siihen elämään se oli aikanaan täydellinen, lapsiperhevaiheessa taas alkaa arvostamaan mm. omaa pihaa ja ulkoilumahdollisuuksia enemmän.

Tää on ihan totta. Itse en haluaisi kasvattaa lapsia jossain Kalasataman betoniviidakossa tai ydinkeskustassa.

Mulle on tärkeetä, että lapsi pääsee suoraan kotiovelta luontoon leikkimään, voi lähteä pyöräilemään ja seikkailemaan. On isot pihat ja leikkialueet.

Lähiöissä tämä on vielä mahdollista, eikä keskustaan ole välttämättä ihan tuhottoman pitkä matka.

Taas joku joka on nähnyt Pasilan vain junan ikkunasta :D. Mä asun Itä-Pasilassa ja tästä kilometrin säteellä on 4 puistoa ja jopa pari pientä metsikköä. Länsi-Pasila sijaitsee suoraan Keskuspuison vieressä.

Asun Helsingissä ja alkaa olla betonisokkelo. Ihan joka suunnasta katsottuna, myös näin paljasjalkaisen silmin. Pöndeistä on jännää kun on kerrostaloja eikä näy lehmiä. Grynderit nauraa matkalla pankkiin ja pankissa pankin lainatädin kanssa.

Vierailija
64/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

My Story kirjoitti:

Kerron vähän ohi aiheen.

Itse menetin erossa käytännössä kaiken. Talo oli miehen ja vaikka olin panostanut perheeseen ja taloon paljon, käteen jäi "mustapekka ".

Sain edullisen ara- vuokra- asunnon. Aloin tienata kivasti kun jaloille pääsin. Lapset saivat uudet kaverit ns. huonomaineiselta alueelta mutta silti uskollisia ihania ystäviä ja perheitä.

Niin vaan aloin säästää. Nyt yli 10v jälkeen on osake- ja rahastosalkku niin komea että voisin myydä kaiken ja ostaa vaikka Töölöstä unelmakämpän. Mutta en nyt halua sitä koska olen oppinut tyytymään siihen mitä on. Ehkä ostan sen merenrantamökin mukavan ajomatkan päästä Stadista. Katsellaan nyt... Mutta ihan voittaja olo, kun ero oli tökerö ja jäin tyhjän päälle. Ja olen onnellinen kun lapsilla pyyhkii hyvin.

Exällä on nyt talossaan yhden sortin pirttihirmu.... ei käy kateeksi. 🤭

Paljon onnea, olen tosi onnellinen sun puolesta. Itsellä viime vuonna samanlainen kuvio. Uskon kyllä vahvasti, että täältä noustaan.

Vierailija
65/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahdesta on ajallisesti matkaa Helsingin keskustaan 1h, mutta Helsingin kantakaupungin kolmion hinnalla saa omakotitalon järven rannalta.

Niin, toinen on Lahti ja toinen Helsinki. Toisesta pääsee laivoille ja lentokentälle helposti, toisesta pitää vaivautua tulemaan paikan päälle. Näin yhtenä esimerkkinä.

Hinnassa ratkaisee sijainti ja Helsingin sijainti ei tule muuttumaan tai paikan arvo laskemaan.

Vierailija
66/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainko tunti. Oletko koskaan ajanut autolla suomessa talvella. Eikö se vaatimuksia vastaavan auton ylläpito ja arvonalennus mitään maksa.

Vierailija
67/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi myös kysyä, miksi Helsinki rakentaa jatkuvasti lisää yksiöitä? Missä on asuntopolitiikka, joka kannustaa hankkimaan lapsia? On aika masentava ajatus, jos perheelliset työnnetään Helsingistä pois. Luulisi, etteivät yksiöissä asuvat opiskelijat ole niitä parhaita veronmaksajia.

Ap

Hyvä pointti. Olet oikeassa. Helsingin asuntopolitiikka on mielestäni vinoutunut TÄSSÄKIN kohtaa. Tällä hetkellä noin 5000 tyhjillään nököttävää vuokra- asuntoa, ja kaikki kohtalaisen pieniä.

Perheasuntoja 'köyhille asotuotannolla. Mutta kun ei ole riittävän köyhä ei saa kaupungilta vuokra- asuntoa.

Miten olisi Honkasuo? Tai Kuninkaantammi? Uusia kivoja alueita.

Niinpä. Helsingissä olisi hyvä olla joko todella rikas tai tarpeeksi köyhä. Alempi keskiluokka taas joutuu ongelmiin, kun kaikki raha menee asumiseen - jos asunnon ylipäätään onnistuu ostamaan.

Kiitos vinkeistä! Kuninkaantammi on kyllä kiinnostava. Palvelut eivät taida olla vielä parhaimmasta päästä, mutta ehkä ne pikkuhiljaa paranevat.

Ap

Keskiluokkaa rokotetaan muutenkin verotuksessa liikaa. Perhelisäkin loppui Helsingissä, mutta päiväkotipaikkoja vaikea saada kävelymatkan päästä. Minun mielestäni Helsinki ei enää suosi lapsiperheitä samalla tavalla kuin aiemmin, kun omat lapset pieniä.

Vierailija
68/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukaa asossa. Olet vasta kolmekymppinen ja olet tehnyt lapsia, ei mikään ihmekään ettei teillä ole tuon enempään varaa vielä.

Vierailija
69/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän toki tulevassa putkirempassakaan ongelmaa ole jos se on huomioitu hinnassa

99 % varmuudella ne on huomioitu hinnassa, mutta sitten on eri asia, jos sinun mielestäsi asunto pitää saada täysin pilkkahinnalla.

Luepa noi viestit uudestaan. Aiempi kirjoittaja sanoi, että ei kannata ostaa asuntoja jos on tulevia remppoja ja minä nimenomaan vastasin, että ei jossain putkiremontissa sinäänsä ole ongelmaa kunhan se on huomioitu myyntihinnassa.

En ole sanonut että asunto pitäisi saada pilkkahintaan.

Vierailija
70/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas joku joka on nähnyt Pasilan vain junan ikkunasta :D. Mä asun Itä-Pasilassa ja tästä kilometrin säteellä on 4 puistoa ja jopa pari pientä metsikköä. Länsi-Pasila sijaitsee suoraan Keskuspuison vieressä.

Asun Helsingissä ja alkaa olla betonisokkelo. Ihan joka suunnasta katsottuna, myös näin paljasjalkaisen silmin. Pöndeistä on jännää kun on kerrostaloja eikä näy lehmiä. Grynderit nauraa matkalla pankkiin ja pankissa pankin lainatädin kanssa.

Riippuu, missä päin Helsingiä asut. Itse asun löhellä rantaa, jossa hyvät ulkoilumaastot. Ostin juuri myös asunnon toisaalta, missä vielä asun ja sekin on lähellä rantaa, julkinen liikenne ja metsää vieressä.

Vierailija
71/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadilainenukko kirjoitti:

Joo, itsekin olen itä- Helsingistä kotoisin ja aikuisenakin jonkin aikaa parissa eri osoitteessa Itä Hgissä...mutta en muuta takaisin Itään vaikka joutuisin asumaan kuinka ahtaasti muualla. Asian tajuaa vasta kun muuttaa sieltä pois, vähän paremmille alueille. Itä Hgiä ei voi enää verrata siihen lapsuuden Itään vaan kyllä nämä viimeisen 15v vuoden aikana Suomeen rantautuneet lieveilmiöt ovat ajaneet sinänsä ihan kivat asuinalueet lähi-idän sivukonttoreiksi. Lapsia pitää myös ajatella, itä Hgin kouluissa ei voi kukaan normilapsi opiskella. 

Ystävät ja lapset ovat muuttaneet Itä-Helsinkiin ja tykkäävät kovasti. Vartiokylässä poika asuu omakotitalossa, tytär kerrostalossa Roihuvuoressa. Parhaat ystävät muuttivat Aurinkolahteen ja toiset omakotitaloon Mellunmäkeen.

Vierailija
72/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne kyllä käytännössä ole. 

Ei ole. Mutta molemmissa on kivoja pientaloalueita ja luontoa. En silti muuttaisi ellei ihan pakko.

Vierailija
73/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla on ihan ok asua. Vaikka totta, Helsingin hinnat järkyttävät. Mutta vuokranmaksun jälkeen jää rahaa matkusteluun ja muuhun kivaan. Eikä ole loppuelämää pankin kanssa naimisissa. Asumisoikeusasunto myös hyvä vaihtoehto.

ethän sä pankin kanssa loppuelämää ole naimisissa. Sen asunnon voi myydä milloin haluaa, ja Helsingissä ainakaan tuskin tulee tapahtumaan niin, että asunnon arvo ainakaan laskisi. Niin voit halutessasi aina myydä ja maksaa asuntolainan pois.

Monellahan asumiskulut itse asiassa pienenee kun ostavat oman, verrattuna kalliiseen vuokraan.

Kannattaa myös ajatella tulevaisuutta. Mitä sulla on vuosien kuluttua jäljellä kun vuokraan mennyt iso osa tuloista ja loput sitten matkusteluun ja muuhun kivaan?

Jää sitä lainanlyhennyksen ja vastikkeenkin jälkeen rahaa yli, mutta 20-30 vuoden kuluttua sulla on maksettu asunto.

Ok, itse nuori 90 luvun lama-aikaan, kun joillekin jäi omistus-asunnosta jäljelle vain velka. Asunto meni pankille. Ennen lamaa oli tämä sama tieto vallalla. Ei asunnon arvo koskaan lasken pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
74/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, toinen on Lahti ja toinen Helsinki. Toisesta pääsee laivoille ja lentokentälle helposti, toisesta pitää vaivautua tulemaan paikan päälle. Näin yhtenä esimerkkinä.

Hinnassa ratkaisee sijainti ja Helsingin sijainti ei tule muuttumaan tai paikan arvo laskemaan.

Kyllä Helsingin lähiöstäkin pitää vaivautua siirtymään, julkisilla voi mennä 30 min - jopa tunti. Toki uberilla pääsee toisin kuin Lahdesta Helsinkiin.

Vierailija
75/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainko tunti. Oletko koskaan ajanut autolla suomessa talvella. Eikö se vaatimuksia vastaavan auton ylläpito ja arvonalennus mitään maksa.

Olen ajanut.

Junat ja bussitkin kulkee.

Vierailija
76/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadilainenukko kirjoitti:

Joo, itsekin olen itä- Helsingistä kotoisin ja aikuisenakin jonkin aikaa parissa eri osoitteessa Itä Hgissä...mutta en muuta takaisin Itään vaikka joutuisin asumaan kuinka ahtaasti muualla. Asian tajuaa vasta kun muuttaa sieltä pois, vähän paremmille alueille. Itä Hgiä ei voi enää verrata siihen lapsuuden Itään vaan kyllä nämä viimeisen 15v vuoden aikana Suomeen rantautuneet lieveilmiöt ovat ajaneet sinänsä ihan kivat asuinalueet lähi-idän sivukonttoreiksi. Lapsia pitää myös ajatella, itä Hgin kouluissa ei voi kukaan normilapsi opiskella. 

Eli toisin sanoen et ole asunut Itä-Helsingissä vuosiin eikä sulla ole omia lapsia siellä koulussa?

Itä-Helsinki on kuitenkin aika hemmetin iso alue, sinne mahtuu vaikka mitä. Ei voi vain heittää tuollaisia blanket statementteja.

Vierailija
77/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitkä ovat ne kohtalaisen huonomaineiset lähiöt ja mikä on liian kaukana? Ihan hyvien julkisten päästä esim. Vantaalta pitäisi löytyä kohtuuhinnalla perheasuntoja. Mutta onko tämä taas sitä, että vaan Töölö ja keskusta käy? Silloin on vähän itse tehty ongelma.

No esimerkiksi Mellunmäki tai Malminkartano eivät houkuttele. Lapsettomana voisi vielä kuvitella, mutta en lapsen kanssa.

Vantaalla vaikka Tikkurila on jo hurjan kallis. Ja ehkä tätä ei saa sanoa ääneen, mutta jossain Koivukylässä asuminen ei minusta ole varsinaista kaupunkiasumista...

Ap

Mikä vika Malminkartanossa on?

Täällä on uusipäivä koti ja kaikki palvelut lähellä, asuntojen hintataso kohtuullinen.

Keskustaan junalla 15min matka + hyvät ulkoilumahdollisuudet (mätäjoki + täyttömäki)

Malminkartanon keskusta on ainut ns "villilänsi", muuten alue mainettaan parempi.

Olen asunut 6 vuotta maltsussa ja tiedän mistä puhun.

Vierailija
78/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitkä ovat ne kohtalaisen huonomaineiset lähiöt ja mikä on liian kaukana? Ihan hyvien julkisten päästä esim. Vantaalta pitäisi löytyä kohtuuhinnalla perheasuntoja. Mutta onko tämä taas sitä, että vaan Töölö ja keskusta käy? Silloin on vähän itse tehty ongelma.

köyhyys on itse tehty ongelma

-kokoomuksen puolue toimisto.

Vierailija
79/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla on ihan ok asua. Vaikka totta, Helsingin hinnat järkyttävät. Mutta vuokranmaksun jälkeen jää rahaa matkusteluun ja muuhun kivaan. Eikä ole loppuelämää pankin kanssa naimisissa. Asumisoikeusasunto myös hyvä vaihtoehto.

ethän sä pankin kanssa loppuelämää ole naimisissa. Sen asunnon voi myydä milloin haluaa, ja Helsingissä ainakaan tuskin tulee tapahtumaan niin, että asunnon arvo ainakaan laskisi. Niin voit halutessasi aina myydä ja maksaa asuntolainan pois.

Monellahan asumiskulut itse asiassa pienenee kun ostavat oman, verrattuna kalliiseen vuokraan.

Kannattaa myös ajatella tulevaisuutta. Mitä sulla on vuosien kuluttua jäljellä kun vuokraan mennyt iso osa tuloista ja loput sitten matkusteluun ja muuhun kivaan?

Jää sitä lainanlyhennyksen ja vastikkeenkin jälkeen rahaa yli, mutta 20-30 vuoden kuluttua sulla on maksettu asunto.

Ok, itse nuori 90 luvun lama-aikaan, kun joillekin jäi omistus-asunnosta jäljelle vain velka. Asunto meni pankille. Ennen lamaa oli tämä sama tieto vallalla. Ei asunnon arvo koskaan lasken pääkaupunkiseudulla.

90-luvulla kun löysä asuntovelan anto pankeista johti pankkikriisiin, sai asuntoja jo puolen vuoden päästä 60% alennushintaan. Halvimmillaan myytiin keskustasta jopa muutamalla tonnilla, kun perikunta halusi päästä eroon vastikkeiden maksusta.

Ihan sama oli kuin nytkin. Ylimieliset välittäjät superhintoineen ja yhtäkkiä asunnot olikin yli puolet halvempia.

Vierailija
80/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matkustelee paljon, Tikkurila ja Aviapolis ja muut alueet siellä suunnalla ok asua.

Mutta parasta Vantaata on Vantaanlaakso ja Ylästö. Heppatallikin lähellä.

Miten olisi ap, oletko näitä alueita ajatellut? Aika kallista on Ylästössä mutta kiva paikka lähellä Helsinkiä ja Jumbo on paras kauppakeskus täällä päin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi