Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin asuntotilanne masentaa perheellistä

Vierailija
05.01.2022 |

Olen kolmekymppinen syntyperäinen helsinkiläinen. Pikkuhiljaa minua on alkanut masentaa, että perheemme mahdollisuudet omistusasumisessa ovat niin rajalliset. Meillä molemmilla on korkeakoulututkinnot ja siedettävät palkat, mutta fakta on, ettemme voi saada perheasuntoa kuin kohtalaisen huonomaineisista lähiöistä tai sitten alueilta, jotka ovat järkyttävän kaukana. Täällä asuu suku, ystävät ja isovanhemmat, joten toiseen kaupunkiin muuttaminen ei tule kyseeseen. Jos olisin vaikka Tampereelta kotoisin, niin muuttaisin ilosta kiljuen takaisin sinne! Nyt asumme lapsen kanssa pienessä omistuskaksiossa.

Vielä 15 vuotta sitten asuntojen hinnat olivat myös Helsingissä sellaisia, ettei elämä täällä tuntunut niin mahdottomalta. Nyt asuntojen hinnat ovat yli puolet korkeampia kuin silloin.

Tuntuu myös siltä, ettei meidän tuloilla kannata edes haaveilla toisesta lapsesta, valitettavasti.

Kommentit (373)

Vierailija
101/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelläkään tutullani ei ole ollut varaa väljään perheasuntoon Helsingin paraatipaikoilta, joten niin ne Töölön, Kampin ja Kallion yksiöt on vuosien varrella vaihtuneet Espoon, Vantaan ja Itä-Helsingin rivareiksi ja omakotitaloiksi. Kyllä siitä on jokainen hengissä selvinnyt. Ja moni ei muuttaisi enää takaisin. Ratikka-alue on minusta ykkössijainti nuoria sinkkuja ja opiskelijoita varten, siihen elämään se oli aikanaan täydellinen, lapsiperhevaiheessa taas alkaa arvostamaan mm. omaa pihaa ja ulkoilumahdollisuuksia enemmän.

Tää on ihan totta. Itse en haluaisi kasvattaa lapsia jossain Kalasataman betoniviidakossa tai ydinkeskustassa.

Mulle on tärkeetä, että lapsi pääsee suoraan kotiovelta luontoon leikkimään, voi lähteä pyöräilemään ja seikkailemaan. On isot pihat ja leikkialueet.

Lähiöissä tämä on vielä mahdollista, eikä keskustaan ole välttämättä ihan tuhottoman pitkä matka.

Kalasatama on järkyttävä sokkelo, ei yhtään vihreää. Pasilan kopio.

Taas joku joka on nähnyt Pasilan vain junan ikkunasta :D. Mä asun Itä-Pasilassa ja tästä kilometrin säteellä on 4 puistoa ja jopa pari pientä metsikköä. Länsi-Pasila sijaitsee suoraan Keskuspuison vieressä.

Pasila on oikeen jännä rukoushuoneineen ja hiekkaihmisineen miehet kaavuissaan.

Niin...Joillekin on elämä jännittävää ylipäätään kun näkyy ihmisiä jossain :).

Voi kun olisi pelkkää näkymistä. Ovat aktiivisia roikkumaan rinnuksissa. Ensin kävellään tahallen päin ja sitten suomi-pojalta aletaan tivata anteeksipyyntöä.

Jaa. Mä olen mieheni kanssa asunut 16v tässä Itä-Pasilassa, eikä kummankaan rinnuksiin ole käyty koskaan kiinni. Eikä ainakaan mua päin ole kävelty. Ei varmaan miestäkään päin, kaipa tuo olisi kertonut. Naapureina on ulkomaalaisia, ei mitään ongelmaa koskaan heidän kanssa. 

Mutta nyt alkaa vaikuttaa persuilulta niin en jatka tätä keskustelua. Teikäläisten kanssa on turha jankata. 

Vierailija
102/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. meillä on kolmio suht hyvämaineisella Itä-Helsingin alueella. Ostettu 2013 hieman alle 200k. Lainaa vajaa 100k, putkiremppa maksettu. Vastike n. 300/kk, laina 600/kk. Ei tarvitse itkeä asumiskuluista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toisessa viestissä jollotetaan sitä miten pitkä matka paikasta X on Helsingin keskustaan. Miksi?

Kenellä edes pk-seudulla asuvalla on muka tarve päästä Helsingin keskustaan niin usein että tuolla matkalla olisi mitään merkitystä.

Olen nyt asunut 25v Espoon puolella ja viimeksi olin töissä keskustassa juuri ennen teknokuplan puhkeamista jonka jälkeen kaikki suurimmat yritykset ovat siirtäneet konttorinsa muualle.

2000-luvun alussa keskustassa oli vielä sellaisia erikoisliikkeitä joiden takia siellä piti käydä välillä ostoksilla mutta nämäkin ovat korvautuneet 100% verkkokaupalla. Autoilu keskustaan on tehty niin mahdottomaksi etten ole ostanut sieltä mitään enää 20 vuoteen.

Jäljelle jäivät teatterit, elävä musiikki ja paremmat ravintolat. Tavastiaa lukuunottamatta nämäkin alkavat olla lakkautettu ja jäljelle jäävät käynnit teatterissa sekä sen jälkeen illallisella. Tuota tulee perheellisenä työssäkäyvänä harrastettua niin harvoin että sen puolesta voisimme asua vaikka Oulussa.

Helsingin keskusta voisi minun puolestani vajota vaikka mereen enkä huomaisi sitä kuukauteen pariin eikä tuttavapiiriin kuulu enää ketään muutakaan jonka työpaikka olisi enää Helsingin keskustassa vaikka 20v sitten tuo oli ihan yleistä.

Vierailija
104/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. meillä on kolmio suht hyvämaineisella Itä-Helsingin alueella. Ostettu 2013 hieman alle 200k. Lainaa vajaa 100k, putkiremppa maksettu. Vastike n. 300/kk, laina 600/kk. Ei tarvitse itkeä asumiskuluista.

Saako tiedustella aluetta?

Vierailija
105/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi nyyh. työntekijän palkalla ei ole varaa ostaa asuntoa helsingin kalleimmasta osasta miljonäärien keskeltä ja missään muualla ei voi asua. jaksuhali

Minä en ole sanallakaan maininnut sanaa keskusta koko keskustelussa, ja emme nytkään asu keskustassa. Olen koko ajan puhunut hyvistä asuinalueista Helsingin sisällä, hyvien liikeyhteyksien ja palveluiden äärellä. Mainitsin myös, että rauhattomimpiin lähiöihin en lapsen kanssa haluaisi muuttaa ja nimesin mm. Mellunmäen.

Esimerkiksi Oulunkylä juna-aseman lähistöltä olisi kiva paikka asua, mutta jo varsin kovissa hinnoissa meidän tuloihin nähden.

Ap

Vierailija
106/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelläkään tutullani ei ole ollut varaa väljään perheasuntoon Helsingin paraatipaikoilta, joten niin ne Töölön, Kampin ja Kallion yksiöt on vuosien varrella vaihtuneet Espoon, Vantaan ja Itä-Helsingin rivareiksi ja omakotitaloiksi. Kyllä siitä on jokainen hengissä selvinnyt. Ja moni ei muuttaisi enää takaisin. Ratikka-alue on minusta ykkössijainti nuoria sinkkuja ja opiskelijoita varten, siihen elämään se oli aikanaan täydellinen, lapsiperhevaiheessa taas alkaa arvostamaan mm. omaa pihaa ja ulkoilumahdollisuuksia enemmän.

Tää on ihan totta. Itse en haluaisi kasvattaa lapsia jossain Kalasataman betoniviidakossa tai ydinkeskustassa.

Mulle on tärkeetä, että lapsi pääsee suoraan kotiovelta luontoon leikkimään, voi lähteä pyöräilemään ja seikkailemaan. On isot pihat ja leikkialueet.

Lähiöissä tämä on vielä mahdollista, eikä keskustaan ole välttämättä ihan tuhottoman pitkä matka.

Kalasatama on järkyttävä sokkelo, ei yhtään vihreää. Pasilan kopio.

Taas joku joka on nähnyt Pasilan vain junan ikkunasta :D. Mä asun Itä-Pasilassa ja tästä kilometrin säteellä on 4 puistoa ja jopa pari pientä metsikköä. Länsi-Pasila sijaitsee suoraan Keskuspuison vieressä.

Pasila on oikeen jännä rukoushuoneineen ja hiekkaihmisineen miehet kaavuissaan.

Niin...Joillekin on elämä jännittävää ylipäätään kun näkyy ihmisiä jossain :).

Voi kun olisi pelkkää näkymistä. Ovat aktiivisia roikkumaan rinnuksissa. Ensin kävellään tahallen päin ja sitten suomi-pojalta aletaan tivata anteeksipyyntöä.

Jaa. Mä olen mieheni kanssa asunut 16v tässä Itä-Pasilassa, eikä kummankaan rinnuksiin ole käyty koskaan kiinni. Eikä ainakaan mua päin ole kävelty. Ei varmaan miestäkään päin, kaipa tuo olisi kertonut. Naapureina on ulkomaalaisia, ei mitään ongelmaa koskaan heidän kanssa. 

Mutta nyt alkaa vaikuttaa persuilulta niin en jatka tätä keskustelua. Teikäläisten kanssa on turha jankata. 

Niin ei käy naisiin käsiksi ainakaan päiväsaikaan ja tosiaan miehesi on vaan jättänyt kertomatta kun huushollissa on tietty poliittinen kontrolli. Naisille ovat mielikielin kun tietää että suomessa nainen päättää kaikesta.

Vierailija
107/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on. Siksi me asummekin itäisessä Huonomaiseisessa lähiössä. Todettakoon, että tämäon lintukolo ja tosi rauhallinen paikka. Maine vain ei ole kovin hyvä. Asuinpaikka paperilla huono, käytännössä hyvä.

Meillä on myös sijoitusasunto tämän lisäksi, ja tiedän, että taloyhtiössämme usealla on.

Vierailija
108/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voi nyyh. työntekijän palkalla ei ole varaa ostaa asuntoa helsingin kalleimmasta osasta miljonäärien keskeltä ja missään muualla ei voi asua. jaksuhali

Minä en ole sanallakaan maininnut sanaa keskusta koko keskustelussa, ja emme nytkään asu keskustassa. Olen koko ajan puhunut hyvistä asuinalueista Helsingin sisällä, hyvien liikeyhteyksien ja palveluiden äärellä. Mainitsin myös, että rauhattomimpiin lähiöihin en lapsen kanssa haluaisi muuttaa ja nimesin mm. Mellunmäen.

Esimerkiksi Oulunkylä juna-aseman lähistöltä olisi kiva paikka asua, mutta jo varsin kovissa hinnoissa meidän tuloihin nähden.

Ap

Käpylä on ihana! Riittääkö rahat esim. Olympiakylään?

Vierailija
109/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla on ihan ok asua. Vaikka totta, Helsingin hinnat järkyttävät. Mutta vuokranmaksun jälkeen jää rahaa matkusteluun ja muuhun kivaan. Eikä ole loppuelämää pankin kanssa naimisissa. Asumisoikeusasunto myös hyvä vaihtoehto.

ethän sä pankin kanssa loppuelämää ole naimisissa. Sen asunnon voi myydä milloin haluaa, ja Helsingissä ainakaan tuskin tulee tapahtumaan niin, että asunnon arvo ainakaan laskisi. Niin voit halutessasi aina myydä ja maksaa asuntolainan pois.

Monellahan asumiskulut itse asiassa pienenee kun ostavat oman, verrattuna kalliiseen vuokraan.

Kannattaa myös ajatella tulevaisuutta. Mitä sulla on vuosien kuluttua jäljellä kun vuokraan mennyt iso osa tuloista ja loput sitten matkusteluun ja muuhun kivaan?

Jää sitä lainanlyhennyksen ja vastikkeenkin jälkeen rahaa yli, mutta 20-30 vuoden kuluttua sulla on maksettu asunto.

Ok, itse nuori 90 luvun lama-aikaan, kun joillekin jäi omistus-asunnosta jäljelle vain velka. Asunto meni pankille. Ennen lamaa oli tämä sama tieto vallalla. Ei asunnon arvo koskaan lasken pääkaupunkiseudulla.

Kun katsoo Suomen ja varsinkin Helsingin asuntojen hintakehitystä ennen ja jälkeen laman, niin huomaa että arvot tosiaan notkahtivat lama-aikaan, mutta sen jälkeen nousivat todella pian ja todella paljon korkeammalle kuin mitä ne olivat ennen lamaa.

Asuntomarkkinoita pitää katsoa pitkällä aikavälillä, tulee hetkiä milloin hinnat saattavat pysyä ennallaan tai jopa laskea, mutta vuosien saatossa hintakehitys on kuitenkin ylöspäin.

Nykyään asuntolainojen marginaalit on sidoksissa Euriboriin, enkä usko, että pankit antaisivat korkojen kasvaa.

Asuntolainaa ottaessa voit myös ottaa korkosuojan lainalle halutessasi.

Ensinnäkin asuntojen hinnat kesti nousta takaisin kuplatasolle eli nykyiseen 30 vuotta ja toisekseen asuntolainaeriä maksavan maksukyä uhkaa muutkin asiat kuin korko. Inlfaatio vie yhä suuremman osan asuntovelkaisen ostovoimasta ja lainanhoitokyvystä. Ihan sama konkreettinen vaikutus kuin koronnousulla.

Samat syythän ne sitten vuokrienkin hintoja kasvattaisivat.

Itselläni lainassa aika edullinen korkosuoja, joten lainanmaskukyky on turvattu vaikka korot nousisivat kuinka korkealle.

Joka kuukausi maksan lainaa pois, ja asunnon arvo on tähän mennessä noussut vain.

Sanotaan nyt näin, että aika katastrofaalisen huonosti pitäisi maailman tilanne mennä, että tässä kakka osuisi tuulettimeen niin sanotusti.

Mielummin pankitkin antavat lyhennysvapaata ja pitävät asiakkaan maksamassa korkoja kuin pakottavat myymään asunnon pilkkahintaan.

Vierailija
110/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla on ihan ok asua. Vaikka totta, Helsingin hinnat järkyttävät. Mutta vuokranmaksun jälkeen jää rahaa matkusteluun ja muuhun kivaan. Eikä ole loppuelämää pankin kanssa naimisissa. Asumisoikeusasunto myös hyvä vaihtoehto.

ethän sä pankin kanssa loppuelämää ole naimisissa. Sen asunnon voi myydä milloin haluaa, ja Helsingissä ainakaan tuskin tulee tapahtumaan niin, että asunnon arvo ainakaan laskisi. Niin voit halutessasi aina myydä ja maksaa asuntolainan pois.

Monellahan asumiskulut itse asiassa pienenee kun ostavat oman, verrattuna kalliiseen vuokraan.

Kannattaa myös ajatella tulevaisuutta. Mitä sulla on vuosien kuluttua jäljellä kun vuokraan mennyt iso osa tuloista ja loput sitten matkusteluun ja muuhun kivaan?

Jää sitä lainanlyhennyksen ja vastikkeenkin jälkeen rahaa yli, mutta 20-30 vuoden kuluttua sulla on maksettu asunto.

Ok, itse nuori 90 luvun lama-aikaan, kun joillekin jäi omistus-asunnosta jäljelle vain velka. Asunto meni pankille. Ennen lamaa oli tämä sama tieto vallalla. Ei asunnon arvo koskaan lasken pääkaupunkiseudulla.

Kun katsoo Suomen ja varsinkin Helsingin asuntojen hintakehitystä ennen ja jälkeen laman, niin huomaa että arvot tosiaan notkahtivat lama-aikaan, mutta sen jälkeen nousivat todella pian ja todella paljon korkeammalle kuin mitä ne olivat ennen lamaa.

Asuntomarkkinoita pitää katsoa pitkällä aikavälillä, tulee hetkiä milloin hinnat saattavat pysyä ennallaan tai jopa laskea, mutta vuosien saatossa hintakehitys on kuitenkin ylöspäin.

Nykyään asuntolainojen marginaalit on sidoksissa Euriboriin, enkä usko, että pankit antaisivat korkojen kasvaa.

Jos menee työpaikka alta, et pysyt maksamaan asuntolainaasi esim. osa-aikaisena jakelutyöläisen palkalla. Silloin se asunto menee pankille, vaikka laman jälkeen tilanteesi mahdollistaisi taas lainan lyhennyksen. Odottaako pankki X vuotta tilanteesi kohentumista. Erityisesti, jos tämä tapahtuu yhtaikaa monelle pankkien asiakkaille? Pankkihan tässä ei häviä. Sinä lyhennät velan, maksat vuokraa jollekin ja pankki realisoi entisen asuntosi.

Vierailija
111/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, espoo ja Vantaa on käytännössä myös Helsinkiä

Pakkoitellen olet keskustassa 30 min matkalla

Lahdesta on ajallisesti matkaa Helsingin keskustaan 1h, mutta Helsingin kantakaupungin kolmion hinnalla saa omakotitalon järven rannalta.

lahessa on sanonta: "lahtelaiset käy helsingissä toissä ja hollolaiset lahessa".

minulla ei ole varsinaisesti kokemusta mutta en usko että kukaan maksaa työmatkasta eli siitä että istuu autossa 2 tunnista 3 tuntiin joka päivä? 

Tiedän stadilaisia jotka käyvät Lahdessa päivätöissä junalla.

Vierailija
112/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa katsoa asuntoa hyvien junayhteyksien päästä Vantaalta ja Espoosta ihan suosiolla. Ihan totta ettei Helsingistä saa hyviltä alueilta asuntoa todellakaan kohtuuhinnalla.

Me ollaan kaksi freelanceria (ei mitkään vakaat tai hurjat tulot) ja muutetaan lapsen kanssa ihan hyvälle alueelle Espooseen suht uuteen kolmioon (omistusasunto), juna-asema ihan vieressä. Niin se vain on ettei kaikilla ole varaa niille parhaille alueille Helsingissä. Ihan totta että hinnat on kallistuneet tosi paljon melko lyhyen ajan sisään. Parempi mielestäni vähän suurempi asunto kauempana (kuitenkin max. 30 min Helsingin keskustaan) kuin liian ahdas kämppä jossain rauhattomassa lähiössä Hgissä.

Vantaalla ja Espoossa asuvana ei pelkkä junayhteys riitä. Siellä pitää käytännössä katsoen olla myös oma autokin päivittäisiin menoihin. Sen lisäksi jos ostat asunnon juna-aseman vierestä, niin sama kuin osatisit sen asunnon suoraan Helsingistä. Ei Espoossa ja Vantaallakaan ole mielekästä asua muualla kuin raiteen varressa ja toivo, että junat kulkee silloin, kun niitä käyttää.

Vierailija
113/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

111 jatkaa.

Me asumme Mellunmäessä. Mummoja, rauhallista, hiljaista. Metron seudulla on outoa porukkaa, kun siinä on alko ja ma mut tulevat Länsämäestä.

Tämä alue on menossa putkiremonttiin. Kun koko alue on rempattu, niin hinnat lähtevät nousuun. Jos vanhat merkit pitää paikkansa

Mellunmmäessä ja Kontulassa nyt paljon putkiremppoja käynnissä.

Kummallakin alueella asuntojen arvot tulevat nousemaan roimasti tulevina vuosina ja vuosikymmeninä.

Varsinkin kun Kontulassa alkaa tuo ostarin alueen siistimisprojekti.

Vierailija
114/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

111 jatkaa.

Me asumme Mellunmäessä. Mummoja, rauhallista, hiljaista. Metron seudulla on outoa porukkaa, kun siinä on alko ja ma mut tulevat Länsämäestä.

Tämä alue on menossa putkiremonttiin. Kun koko alue on rempattu, niin hinnat lähtevät nousuun. Jos vanhat merkit pitää paikkansa

Kummallakin alueella asuntojen arvot tulevat nousemaan roimasti tulevina vuosina ja vuosikymmeninä.

Näin on. Myllypuro oli aikanaan samanlainen räkälä kuin Kontula, ennen ostarin siivoamista. Nykyään ihan toista. Hinnat myös kovemmat.

Vierailija
115/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannata mihinkään Vantaalle tai Espooseen lähteä.

Siellä oot yksinäsi sitten, asunto ei ole sielläkään enää mainittavasti halvempi, joudut todennäköisemmin pitämään autoa jne.

Sitäpaitsi Vantaa on Vantaa ja Espoo on Espoo, eli eivät vaihtoehtoja ihmiselle joka haluaa asua Helsingissä.

Vierailija
116/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako tiedustella aluetta?

Laajasalo. N. 5-6 vuoden päästä ei tarvitse myöskään itkeä keskustaan pääsystä, vaikka sinne ei olekaan säännöllistä asiaa. Toki hinnat ovat nousseet ja gentrifikaatio mielestäni myös näkyy ympäristössä.

Ymmärrän kyllä ahdistuksen hinnoista. Itse lykkäsin asunnonhankintaa 10 vuotta kun oli olevinaan niin kallista. Kuuluin myös koulukuntaan, jossa susiraja kulki Eteläisellä Hesperiankadulla. Tyhmyydestä sakotetaan.

Jos taas ei kestä nähdä ei-valkoisia ihmisiä, kannattaa muuttaa johonkin Kihniöön.

Vierailija
117/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika  vaikea  uskoa ettei  2  työssä käyvää  tervettä saa asintoa  itselleen. P K-seudun kuntarajat   ovat ihan vain teoriaa.Paikalliset  tietä  että  esim. Länsi- Vantaalla on  mukavia alueita  lapsiperheelle  ja tilavia  perheasuntoja.Muuttakaa vain Tampereelle  kun ei Espoo ja  Vantaa kelpaa.

Vierailija
118/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

111 jatkaa.

Niin varmaan joo 😁 Olen kulluut tätä viimeiset 25v, että molemmat alueet raketoi… Viimeisen 25v aikana molemmat alueet ovat omissa silmissä mennyt sellaiseksi, ettei tarvitse edes harkita enää.

Vierailija
119/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheasunnon vuokra Helsingissä lähtee 1500 eurosta, jos on siihen varaa niin on kyllä varaa omaankin.

Mutta moniko maksaa vuokran kokonaan itse? Jos joka viides hesalainen saa asumistukea.

Arvatenkin sitten neljä viidestä vuokralla asuvasta helsinkiläisestä.... (vaikka eikö asumistukea voi saada omistusasuntoonkin?)

Vierailija
120/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin asuntojen hinnat kesti nousta takaisin kuplatasolle eli nykyiseen 30 vuotta ja toisekseen asuntolainaeriä maksavan maksukyä uhkaa muutkin asiat kuin korko. Inlfaatio vie yhä suuremman osan asuntovelkaisen ostovoimasta ja lainanhoitokyvystä. Ihan sama konkreettinen vaikutus kuin koronnousulla.

Samat syythän ne sitten vuokrienkin hintoja kasvattaisivat.

Itselläni lainassa aika edullinen korkosuoja, joten lainanmaskukyky on turvattu vaikka korot nousisivat kuinka korkealle.

Joka kuukausi maksan lainaa pois, ja asunnon arvo on tähän mennessä noussut vain.

Sanotaan nyt näin, että aika katastrofaalisen huonosti pitäisi maailman tilanne mennä, että tässä kakka osuisi tuulettimeen niin sanotusti.

Mielummin pankitkin antavat lyhennysvapaata ja pitävät asiakkaan maksamassa korkoja kuin pakottavat myymään asunnon pilkkahintaan.

Ei sitä asuntoa tarvita siihen lainanmaksuun. Asunto on vaan keino myydä sitä velkaa, kyllä sitä lainaa joutuu maksamaan vaikka sen asunnon joutuisi luovuttamaan pantinhaltijalle eli pankille. Kyllä toi inflaatio jotain vaikuttaa ostovoimaan, eli ostovoiman romahdus.

Ihmetyttää toi helsingin sijoitusasunto buumi kun miten ihmisillä on varaa tyhjistä vuokra-asunnoista maksaa oman asumisen lisäksi vastikkeet ja lyhennykset. Sähkökin kuuluu maksettavaksi vuokranantajalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä