Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin asuntotilanne masentaa perheellistä

Vierailija
05.01.2022 |

Olen kolmekymppinen syntyperäinen helsinkiläinen. Pikkuhiljaa minua on alkanut masentaa, että perheemme mahdollisuudet omistusasumisessa ovat niin rajalliset. Meillä molemmilla on korkeakoulututkinnot ja siedettävät palkat, mutta fakta on, ettemme voi saada perheasuntoa kuin kohtalaisen huonomaineisista lähiöistä tai sitten alueilta, jotka ovat järkyttävän kaukana. Täällä asuu suku, ystävät ja isovanhemmat, joten toiseen kaupunkiin muuttaminen ei tule kyseeseen. Jos olisin vaikka Tampereelta kotoisin, niin muuttaisin ilosta kiljuen takaisin sinne! Nyt asumme lapsen kanssa pienessä omistuskaksiossa.

Vielä 15 vuotta sitten asuntojen hinnat olivat myös Helsingissä sellaisia, ettei elämä täällä tuntunut niin mahdottomalta. Nyt asuntojen hinnat ovat yli puolet korkeampia kuin silloin.

Tuntuu myös siltä, ettei meidän tuloilla kannata edes haaveilla toisesta lapsesta, valitettavasti.

Kommentit (373)

Vierailija
21/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Etuovessa on pelkästään Helsingissä myynnissä 37 neljän huoneen kämppää mitkä maksavat alle 250 000€."

Sijainti ratkaisee. Ja rakennusvuosi. Aika paljon on 70- luvun taloja myynnissä, niiden kanssa oltava tarkka. Melkein aina tietää ongelmia => lisäkuluja.

Eli ei löydy mitään onkin ei löydy uutta keskusta-alueelta. Niinpä niin.

Vierailija
22/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Etuovessa on pelkästään Helsingissä myynnissä 37 neljän huoneen kämppää mitkä maksavat alle 250 000€."

Sijainti ratkaisee. Ja rakennusvuosi. Aika paljon on 70- luvun taloja myynnissä, niiden kanssa oltava tarkka. Melkein aina tietää ongelmia => lisäkuluja.

Totta. Kannattaa olla tarkka. Eihän toki tulevassa putkirempassakaan ongelmaa ole jos se on huomioitu hinnassa, mutta lapsen kanssa ei ole helppoa sitten muutella väliaikaiseen asuntoon. Mielummin sitä putkirempatun ostaa. Mutta onneksi niitäkin on paljon tarjolla.

Itse suosittelen 1960-luvulla rakennettuja taloja, monesti isommat rempat jo tehty ja lähiöissä useasti omilla isoilla tonteillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin somaleille ym. kustannetaan suurperheet valtion piikistä, en suosittele, että suomalaiset liiemmin miettivät raha-asioita perhesuunnittelussaan.

jos yhtään lohduttaa niin valtion piikkiin ne persutkin asuu, niin Helsingissä kuin muuallakin

Vierailija
24/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun teillä on kaksi lasta, ette ehdi ystäviä nähdä muutenkaan, joten voitte ihan hyvin muuttaa Helsingistä muualle pk tai jopa kaemmas, eli kuuma-kuntiin, puoli tuntia autolla.

Vierailija
25/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuminen on hyvä vaihtoehto, ei kannata kuunnella ihmisiä joilla ei ole mitään käsitystä helsingissä asumisesta.

Pidemmän päälle ei ole mitään järkeä asua vuokralla, jos omaan asuntoon on mahdollisuus. Helsingissä asuntojen hinnat jatkavat kasvuaan.

Mielummin sitä itselleen maksaa kuin vieraan taskuun.

Niin sitten se on Vantaa osastoa se loppu elämä. Elämä on valintoja.

Ja toisilla se on sitä sitä vuokrakaksio-osastoa loppu elämä. Lähiön omakotitalon voi sentään halutessaan muuttaa pieneksi omistuskämpäksi Eirasta kun lapset on lentäneet pesästä. Sen sijaan jos rahat on palaneet vuokriin, niin aika tuskaa tekee maksaa sitä keskustakämpän vuokraa eläkkeellä.

Vierailija
26/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin somaleille ym. kustannetaan suurperheet valtion piikistä, en suosittele, että suomalaiset liiemmin miettivät raha-asioita perhesuunnittelussaan.

jos yhtään lohduttaa niin valtion piikkiin ne persutkin asuu, niin Helsingissä kuin muuallakin

Ei, kyllä työttömät äänestävät etenkin demareita.

T. Kokoomusta äänestävä

Vierailija
27/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, eipä yleistetä.

Meidän Hekan talossa asuu kivoja somaleja jotka tekevät raskaita vuoroja bussikuskeina, lähihoitajana jne. Ihmisinä aivan ihania. Veroja hekin maksavat tähän maahan.

Vierailija
28/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla on ihan ok asua. Vaikka totta, Helsingin hinnat järkyttävät. Mutta vuokranmaksun jälkeen jää rahaa matkusteluun ja muuhun kivaan. Eikä ole loppuelämää pankin kanssa naimisissa. Asumisoikeusasunto myös hyvä vaihtoehto.

ethän sä pankin kanssa loppuelämää ole naimisissa. Sen asunnon voi myydä milloin haluaa, ja Helsingissä ainakaan tuskin tulee tapahtumaan niin, että asunnon arvo ainakaan laskisi. Niin voit halutessasi aina myydä ja maksaa asuntolainan pois.

Monellahan asumiskulut itse asiassa pienenee kun ostavat oman, verrattuna kalliiseen vuokraan.

Kannattaa myös ajatella tulevaisuutta. Mitä sulla on vuosien kuluttua jäljellä kun vuokraan mennyt iso osa tuloista ja loput sitten matkusteluun ja muuhun kivaan?

Jää sitä lainanlyhennyksen ja vastikkeenkin jälkeen rahaa yli, mutta 20-30 vuoden kuluttua sulla on maksettu asunto.

Vierailija
29/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit on ultralöysällä rahoituksella velkarahaa markkinoille pumppaamalla saanut hinnat new yorkin tasolle. Myös asuntokeinottelu näkyy hinnoissa.

Vierailija
30/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on valintoja. Joku valitsee säästää lapsiluvussa, joku muuttaa mieluummin 10-15 min kauemmas keskustasta ja tekee kaikki ne lapset joita on halunnutkin. Jos se paraatipaikan kämppä on tärkeämpi kuin toinen lapsi, niin varmaan ihan hyvä että jää tekemättä.

Vierailija
31/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pitäisi myös muistaa asumiseen liittyvät odotukset tässä keskustelussa. Jos asuu vaikkapa siellä Koivukylässä tai Korsossa, se on lähes sama asia kuin asua vaikka Hyvinkäällä. Sillä erolla, että Hyvinkäällä on paremmat palvelut.

Kyllä minä ainakin toivon asuinalueelta myös viihtyisyyttä, kohtalaisia palveluita ja hyviä liikenneyhteyksiä. En halua asua Korsossa tai Koivukylässä, piste. Joku muu voi siellä viihtyä, mutta minä en.

Pitäisi myös kysyä, miksi Helsinki rakentaa jatkuvasti lisää yksiöitä? Missä on asuntopolitiikka, joka kannustaa hankkimaan lapsia? On aika masentava ajatus, jos perheelliset työnnetään Helsingistä pois. Luulisi, etteivät yksiöissä asuvat opiskelijat ole niitä parhaita veronmaksajia.

Ap

Vierailija
32/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelläkään tutullani ei ole ollut varaa väljään perheasuntoon Helsingin paraatipaikoilta, joten niin ne Töölön, Kampin ja Kallion yksiöt on vuosien varrella vaihtuneet Espoon, Vantaan ja Itä-Helsingin rivareiksi ja omakotitaloiksi. Kyllä siitä on jokainen hengissä selvinnyt. Ja moni ei muuttaisi enää takaisin. Ratikka-alue on minusta ykkössijainti nuoria sinkkuja ja opiskelijoita varten, siihen elämään se oli aikanaan täydellinen, lapsiperhevaiheessa taas alkaa arvostamaan mm. omaa pihaa ja ulkoilumahdollisuuksia enemmän.

Tää on ihan totta. Itse en haluaisi kasvattaa lapsia jossain Kalasataman betoniviidakossa tai ydinkeskustassa.

Mulle on tärkeetä, että lapsi pääsee suoraan kotiovelta luontoon leikkimään, voi lähteä pyöräilemään ja seikkailemaan. On isot pihat ja leikkialueet.

Lähiöissä tämä on vielä mahdollista, eikä keskustaan ole välttämättä ihan tuhottoman pitkä matka.

Vierailija
33/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuminen on hyvä vaihtoehto, ei kannata kuunnella ihmisiä joilla ei ole mitään käsitystä helsingissä asumisesta.

Pidemmän päälle ei ole mitään järkeä asua vuokralla, jos omaan asuntoon on mahdollisuus. Helsingissä asuntojen hinnat jatkavat kasvuaan.

Mielummin sitä itselleen maksaa kuin vieraan taskuun.

Niin sitten se on Vantaa osastoa se loppu elämä. Elämä on valintoja.

Niin no, Vantaalla asuu yli 200 000 ihmistä, kaikki varmasti onnettomia?

Ja oletko kuullut asuntohissistä? Ostat nyt asunnon vaikka ei niin mielekkäältä alueelta, maksat lainaa pois muutaman vuoden minä aikana asunnon arvo nousee, sitten myyt asunnon pois ja olet voitolla arvonnousun ja maksetun lainan verran, sitten voit käyttää tuon voitetun rahan uuden asunnon ostoon jolloin sinulla on varaa kalliimpaan asuntoon.

Ja tuotahan voi halutessaan tehdä niin monta kertaa kuin huvittaa ja kannattaa.

Sitten sulla onkin 20 vuoden kuluttua kummasti parempi asunto kuin millä aloitit.

Vuokralla ollessa vuokrat vaan nousee nousemistaan, ja vuosikymmenien asumisen jälkeen sulla ei oo kertynyt mitään omaa, mutta vuokranantajien taskuun olet maksanut satoja tuhansia.

Mutta toki jos haluaa asuaa vuokralla niin ei siinä mitään. Jokainen tekee omilla rahoillaan mitä haluaa. :)

Kyllä. Varsinkin jos elämä pyörii töistä prisman kautta kotiin akselilla on lähiö oikein hyvä vaihtoehto. On kuitenkin typerää yleistää että omistus asuminen olisi aina parempi vaihtoehto.

Vierailija
34/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla on ihan ok asua. Vaikka totta, Helsingin hinnat järkyttävät. Mutta vuokranmaksun jälkeen jää rahaa matkusteluun ja muuhun kivaan. Eikä ole loppuelämää pankin kanssa naimisissa. Asumisoikeusasunto myös hyvä vaihtoehto.

ethän sä pankin kanssa loppuelämää ole naimisissa. Sen asunnon voi myydä milloin haluaa, ja Helsingissä ainakaan tuskin tulee tapahtumaan niin, että asunnon arvo ainakaan laskisi. Niin voit halutessasi aina myydä ja maksaa asuntolainan pois.

Monellahan asumiskulut itse asiassa pienenee kun ostavat oman, verrattuna kalliiseen vuokraan.

Kannattaa myös ajatella tulevaisuutta. Mitä sulla on vuosien kuluttua jäljellä kun vuokraan mennyt iso osa tuloista ja loput sitten matkusteluun ja muuhun kivaan?

Jää sitä lainanlyhennyksen ja vastikkeenkin jälkeen rahaa yli, mutta 20-30 vuoden kuluttua sulla on maksettu asunto.

Tämä. Siksi minä omistan, ettei tarvitse muuttaa vanhana perähikiälle kun eläke ei enää riitäkään pk-seudun nouseviin vuokriin.

Vierailija
35/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta pitäisi myös muistaa asumiseen liittyvät odotukset tässä keskustelussa. Jos asuu vaikkapa siellä Koivukylässä tai Korsossa, se on lähes sama asia kuin asua vaikka Hyvinkäällä. Sillä erolla, että Hyvinkäällä on paremmat palvelut.

Kyllä minä ainakin toivon asuinalueelta myös viihtyisyyttä, kohtalaisia palveluita ja hyviä liikenneyhteyksiä. En halua asua Korsossa tai Koivukylässä, piste. Joku muu voi siellä viihtyä, mutta minä en.

Pitäisi myös kysyä, miksi Helsinki rakentaa jatkuvasti lisää yksiöitä? Missä on asuntopolitiikka, joka kannustaa hankkimaan lapsia? On aika masentava ajatus, jos perheelliset työnnetään Helsingistä pois. Luulisi, etteivät yksiöissä asuvat opiskelijat ole niitä parhaita veronmaksajia.

Ap

Helsinki on nimenomaisesti säännöstellyt yksiöiden rakentamista. Rakennuttajat toki mielellään niitä rakentavat, koska ne menevät helposti kaupaksi. Kaupunki on kuitenkin vaatinut yksiöiden rinnalle rakennettavaksi myös isoja perheasuntoja.

Vierailija
36/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittäisi Tampereelle muuton syyksi jo pelkästään se että koko suku asuu Helsingissä.

Vierailija
37/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on valintoja. Joku valitsee säästää lapsiluvussa, joku muuttaa mieluummin 10-15 min kauemmas keskustasta ja tekee kaikki ne lapset joita on halunnutkin. Jos se paraatipaikan kämppä on tärkeämpi kuin toinen lapsi, niin varmaan ihan hyvä että jää tekemättä.

Hei mahtavaa, kiitos! Tulihan se huono äiti -kortti myös! Äideillähän ei lapsen saamisen jälkeen saa olla enää mitään omia toiveita tai haluja! Toivottavasti kommentin kirjoittamisesta tuli oikein hyvä mieli!

Vierailija
38/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Helsingillä on vuosikymmeninä ollut politiikka pakottaa rakentamaan perheasuntoja, jopa niin paljon että tämä kaavoitusmääräys on välillä jopa hidastanut uudiskohteiden aloitusta. Yksiöistä on edelleenn huutava pula, perheasunnoista jopa ylitarjontaa.

Vierailija
39/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelläkään tutullani ei ole ollut varaa väljään perheasuntoon Helsingin paraatipaikoilta, joten niin ne Töölön, Kampin ja Kallion yksiöt on vuosien varrella vaihtuneet Espoon, Vantaan ja Itä-Helsingin rivareiksi ja omakotitaloiksi. Kyllä siitä on jokainen hengissä selvinnyt. Ja moni ei muuttaisi enää takaisin. Ratikka-alue on minusta ykkössijainti nuoria sinkkuja ja opiskelijoita varten, siihen elämään se oli aikanaan täydellinen, lapsiperhevaiheessa taas alkaa arvostamaan mm. omaa pihaa ja ulkoilumahdollisuuksia enemmän.

Tää on ihan totta. Itse en haluaisi kasvattaa lapsia jossain Kalasataman betoniviidakossa tai ydinkeskustassa.

Mulle on tärkeetä, että lapsi pääsee suoraan kotiovelta luontoon leikkimään, voi lähteä pyöräilemään ja seikkailemaan. On isot pihat ja leikkialueet.

Lähiöissä tämä on vielä mahdollista, eikä keskustaan ole välttämättä ihan tuhottoman pitkä matka.

Kalasatama on järkyttävä sokkelo, ei yhtään vihreää. Pasilan kopio.

Vierailija
40/373 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Helsingillä on vuosikymmeninä ollut politiikka pakottaa rakentamaan perheasuntoja, jopa niin paljon että tämä kaavoitusmääräys on välillä jopa hidastanut uudiskohteiden aloitusta. Yksiöistä on edelleenn huutava pula, perheasunnoista jopa ylitarjontaa.

Yksiöitä ja kaksioita on oikotiellä vuokralle tarjolla 5300 Helsingissä. Ei ole pula. Myynnissäkin on muutama.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi