Voiko kuukautiset jäädä pois jo alle 50v?
Vaihdevuosia kyllä odottelen, mutta en odottanut että ne jäisivät jo nyt pois, olen 47v.
Kommentit (80)
Jos vähän päälle 40v ja säännölliset menkat jää tulematta niin ostaisin raskaustestin...
Mikä kysymys tuo on. Tietysti voi. Jos loppuvat ennen 40 ikävuotta, aletaan tutkimaan mistä johtuu. Sen jälkeen on normaalia kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vähän päälle 40v ja säännölliset menkat jää tulematta niin ostaisin raskaustestin...
Sehän on vain hyvä, että ei ole kuukautisia. Ei ole raskauden mahdollisuutta. Ultrattu on, ihan normaalilta näyttää, paitsi kuukautiset puuttuu.
Jos kuukautiset loppuvat alle 40 vuotiaana, puhutaan ennenaikaisista vaihdevuosista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on alkanut noin 41 - 42 -vuotiaana. Eli mahdollista.
Hiukan nuorena alkoi, mutta toisaalta oli korona ja muuta stressiä, joten ei mikään ihme.
Vierailija kirjoitti:
Miksi, jos ei ole harrastanut seksiäkään? Ihme oletus, että kaikki naiset harrastavat seksiä miesten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Aina ennen erittäin säännölliset menkkani loistavat nyt poissaolollaan tässä kuussa. Viime ovulaation (tai silloin kun sen olisi pitänyt olla) aikaan tuli viikon verran pientä tiputtelua, joka on todella epätavallista. Tämän viikon alkupuolella menkkojen olisi pitänyt alkaa, mutta ei näy, ei kuulu. Edes etukäteisoireita (tietynlainen alavatsasärky joka tulee jo viikkoa ennen) ei ole ollut.
Voiko tämä olla vaihdevuosioireilua? Pitääkö olla huolissaan? Olen 43v ja menkkani alkoivat 10-vuotiaana. Kiitos jos joku vastaa.
Jos olet ollut siittiöitä tuottavan henkilön kanssa seksuaalisessa kanssakäymisessä, voi raskaustestin tekeminen olla ajankohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuukautiset loppuvat alle 40 vuotiaana, puhutaan ennenaikaisista vaihdevuosista.
Olen itse kelannut tätä juttua niin, että mulla on ollut korkea hedelmällisyys, mutta loppuu lyhyeen. Raskaaksi olen tullut melkein saman tien, kun on yritetty lasta. Toisilla taas hedelmällinen ikä kestää pidempään ja on tasaisempaa.
k kirjoitti:
Jep, alle 50-vuotiaana loppuivat menkat, samoin kiinnostus seksiin ja parisuhteeseen lopahti. Surullista.
Jotain muuta vikaa siellä syynä, vaihdevuodet ei lopeta naisen seksuaalisuutta.
Minulla loppuivat 47 vuotiaana. Vuoden verran oli epäsäännöllinen kierto ja sitten loppuivat kokonaan. Äidilläni loppuivat 50vuotiaana.
Harmi, että en tiedä milloin minun kuukautiseni olisivat luonnostaan loppuneet. Minulle laitettiin hormonikierukka 47-vuotiaana. Kuukautiset olivat olleet muutaman vuoden niin runsaat, että oli tuskaista vuorata auton penkkikin muovilla kun työssäni ajoin paljon.
Ihanaa oli kun se vuoto loppui kierukan vuoksi vähitellen kokonaan.
Nyt olen 56-vuotias ja koen päässeeni suht helpolla. Joskus vähän lämmin olo yöllä. Oikeastaan ei muuta.
Mielialakin on hyvä. Tasainen elämä ilman draamaa.
Jos syön runsaasti sokeria, on kyllä hankalampaa mm. nivelkivut.
Ruoka vaikuttaa paljon.
Alkoholia tai tupakka en käytä. Voisi olla vaikeammat oireet.
Mulla loppui 40 vuoden iässä, aina olleet niukat ja sitten vaan loppui, labratestillä todettiin asia. Onneksi pääsin karseista pms oireista ja kivuista. Eikä edes hikoiluta, nyt on 20v mennyt, johtunee niukoista kuukautisista sekä etten muutenkaan hikoile.. Muuta eroa ei ole paitsi ettei ole kuukautisia.
Mitä arvelette, onko mulla menopaussi?
Oon 45, syönyt 5 vuotta minipillereitä. Alkuun pillerit ei vieneet menkkoja vaan ne tuli ehkä vaan vähän epäsäännöllisemmin ja joskus jäi yksi kierto välistä. Nyt viime syksyn jälkeen on ollut kahdet menkat.
Oon lisännyt liikuntaa aika paljon, käyn salilla päivittäin noin tunnin verran. Ennen pari kertaa viikossa.
Olisko tää liikunnan ja pillereiden vaikutusta vai menopaussia? Muita vaihdevuosioireita ei ole. Äidillä menkat loppui vasta lähellä kuuttakymppiä.
Minulla loppui kuukautiset 46vuotiaana. Kun edellisistä kuukautisista on kulunut vuosi, lasketaan vaihdevuodet alkaneeksi. Olin silloin 47.
Voi kun loppuiskin. Mulla on nyt 42v iässä vain kierto tihentynyt. Ennen oli 29-31pv, nyt usein vain 25pv.
Vierailija kirjoitti:
Minulla loppui kuukautiset 46vuotiaana. Kun edellisistä kuukautisista on kulunut vuosi, lasketaan vaihdevuodet alkaneeksi. Olin silloin 47.
Gyne sanoi, että jos fsh on korkea, menopaussi/vaihdevuodet ovat alkaneet. Vaikka viimeiset menkat oisivat olleet viimeisen kerran muutama kuukausi sitten.
Miksi joillakin on suht aikaisin vaihtarit? Huonot elämäntavat ja lihavuus syynä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin jos olet koronarokotteen ottanut.
En ole ottanut. Ihmetyttää kun ne loppuivat kerrasta. Toki väli on vaihdellut viime vuodet, mutta silti yllätys.
Etkö käy kynekoloogilla asiasta keskustelemassa tai edes terveyskeskus lääkäri puhumassa?Voi olla monta muta syytä.Todella menopaussikin tai vaihdevuodet? Joillain ne yllätää jopa neljäkympisenä.Jokaisen naisen sisäelimet on yksilöitä!Myös hormooni toiminnat.
Miksi sana MENOpaussi. Ei taida kaikilla olla paussia eli taukoa ulos menossa tai baarissa käynnissä. Jotkut eivät käy koskaan baarissa.
Minulla on alkanut noin 41 - 42 -vuotiaana. Eli mahdollista.