Voiko kuukautiset jäädä pois jo alle 50v?
Vaihdevuosia kyllä odottelen, mutta en odottanut että ne jäisivät jo nyt pois, olen 47v.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Aina ennen erittäin säännölliset menkkani loistavat nyt poissaolollaan tässä kuussa. Viime ovulaation (tai silloin kun sen olisi pitänyt olla) aikaan tuli viikon verran pientä tiputtelua, joka on todella epätavallista. Tämän viikon alkupuolella menkkojen olisi pitänyt alkaa, mutta ei näy, ei kuulu. Edes etukäteisoireita (tietynlainen alavatsasärky joka tulee jo viikkoa ennen) ei ole ollut.
Voiko tämä olla vaihdevuosioireilua? Pitääkö olla huolissaan? Olen 43v ja menkkani alkoivat 10-vuotiaana. Kiitos jos joku vastaa.
Mulla alkoi hikoilu ja draama ja kiihtyvä kierto vähän päälle nelikymppisenä. Onneksi oli lapset tehty. Oireet laukaisi kyllä kaamea stressi. Sitten jäivät 45- vuotiaana. Ihana vapaus!
Ei kai se oo normaalia, jos loppuu alle 50 v.? Ylipaino ja kova alkoholinkulutus syynä? Röökaaminen?
Menkat loppui samassa kuussa kun täytin 50 v. Hikoilu alkoi jo vuosia aiemmin.
Koronapiikin jälkeen loppuivat, oireita oli ollut pari vuotta. Lopahti kyllä kiinnostus kaikkeen muuhunkin.
Kuumat aallot ja muut vaihtarioireet alkoi 45-vuotiaana. Siitä lähtien olen käyttänyt ehkäisytablettia, jolla oireet pysyy kurissa ja pieni tyhjennysvuotokin tulee vielä nyt 50-vuotiaana, mutta en tiedä olisiko mulla enää varsinaisia menkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin jos olet koronarokotteen ottanut.
En ole ottanut. Ihmetyttää kun ne loppuivat kerrasta. Toki väli on vaihdellut viime vuodet, mutta silti yllätys.
Eihän ne sitten kerrasta loppuneet jos olivat jo muuttuneet ensin epäsäännöllisiksi?
Samaa ihmettelin. Kerrasta ne loppuu silloin, kun ne loppuu kerrasta. Mutta jos on vähänkään vuotojen välien pitkittymistä tai lyhentymistä muuta ongelmaa vuodoissa, niin ei sen silloin pitäisi olla yllätys, että kuukautiset jää kokonaan pois.
Miksi joillakin loppuu suht nuorena???
Minulla piti kuukautisten alkaa tasan 1vko sitten, mutta eipä näy ei kuulu, tätä ennen tulleet aina paitsi ne 2 kertaa, kun olen ollut raskaana.
Viimeisen 1v ajan olleet hieman epäsäännöllisemmät eli kierto ollut 23-27pv sen entisen 27-29 sijasta.
Täytän loppuvuodesta 48v.
Eli?
Ei ne kuukautiset ala ja lopu kaikilla saman ikäisinä.
Jos kuukautiset ovat alkaneet hyvin nuorena niin vaihdevuodet voivat alkaa aikaisemmin kuin muilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kuukautiset ala ja lopu kaikilla saman ikäisinä.
Jos kuukautiset ovat alkaneet hyvin nuorena niin vaihdevuodet voivat alkaa aikaisemmin kuin muilla.
Melkein kaikilla loppuu yli viisikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Ei menopaussi tuu alle 50. Esivaihtarit ne on.
Kyllä helpostikin voi tulla. Itselläni tuli 46-vuotiaana. Eihän kuukautisetkaan ala kaikilla samassa iässä, joten tottakai menopaussi tapahtuu yksilöllisessä iässä myös.
Vierailija kirjoitti:
Aina ennen erittäin säännölliset menkkani loistavat nyt poissaolollaan tässä kuussa. Viime ovulaation (tai silloin kun sen olisi pitänyt olla) aikaan tuli viikon verran pientä tiputtelua, joka on todella epätavallista. Tämän viikon alkupuolella menkkojen olisi pitänyt alkaa, mutta ei näy, ei kuulu. Edes etukäteisoireita (tietynlainen alavatsasärky joka tulee jo viikkoa ennen) ei ole ollut.
Voiko tämä olla vaihdevuosioireilua? Pitääkö olla huolissaan? Olen 43v ja menkkani alkoivat 10-vuotiaana. Kiitos jos joku vastaa.
Mietin tässä samaa, 41v. Tosin kuukautiseni muuttuivat rokotteiden jälkeen (en väitä että olisi syy-yhteys) hieman epäsäännöllisiksi, mutta väli lähinnä lyheni. Nyt 5 päivää myöhässä. Muut oireet oli kyllä, mutta menivät jo enimmäkseen ohi. Menkkoja vaan ei näy...
Minulta loppui kun olin 36. Sitä ennen n pari vuotta oli epäsäännölliset ja 36 v loppui. Joskus kun olin 40, verikokeella selvitettiin että vaihdevuodet eivät ole vielä alkaneet. Nyt 46 v eikä muita oireita ole.
Varhainen menopaussi kertoo siitä, että naisen vanhenemisprosessi on nopea. Nainen on vanhentunut ennen aikojaan. Surullista.
Oisko niin, että synnyttäneet naiset säilyttävät hedelmällisyytensä tavallista pitempään ...
Ei voi.