Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyisitkö nyt maksamaan 1000 euroa, jos tulisi joku yllättävä lasku?

Vierailija
05.01.2022 |

Itse en.

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä. Perintörahat on sijoitettu ja niin, että pääsen niihin käsiksi, jos tarve vaatii.

Eräs ystäväni ihmetteli, miksi "säilön" perintörahani, hän olisi kuulemma vastaavassa tilanteessa matkustellut ympäriinsä ja usein. Minä taas en koskaan ole nähnyt maailmalla ravaamisessa mitään mieltä. Jos niin olisin tehnyt, ei olisi nyt tuota puskuria sairastua vakavasti tai muuta "pahan päivän varaa". Onneksi olen varovaista jalat maassa -tyyppiä.

Vierailija
102/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättäviä laskuja ei tule, mutta suunnitelemattomia menoja tuli kun jouduin olemaan sairaalassa osastohoidossa ja lasku oli liki 1000€. Kyllä, itse maksoin ja koko summan yhdellä kertaa, siksi minulla on säästöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole elämää. Kyselen täällä joutavia.

Minut kasvatti juoruämmä.

Vierailija
104/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kaikki rikkaat av-mammat täällä pystyy maksamaan vaikka kymmenien tuhansien yllätys laskut.

Eihän 1000e yllärilasku ole vielä sinällään ihmeellinen asia. Ja enemmän hämmästelen sitä kun ihmisillä ei ole penniäkään säästössä. 1000e on kuitenkin työtätekevälle "pieni" summa. Suhteellisen helppo saada säästöön.

Pystyisin helpostikin ja käyttötilille jäisi vielä 7000e ja säästötilille 38 000e.  Sitä tosin en ymmärrä, millä ilveellä minulle voisi tulla 1000e yllärilasku, kyllä sen verran olen asioitani hoitanut. Tarkoitan, että ellei aivan meteori talon päälle putoa, osaan kyllä ennakoida senkin, mikä osa mahd. voi mennä korjaukseen. Sitä varten on miehen kanssa kolmas tili, jossa on näitä varten 12 000e tällä hetkellä. laskuja kk sisään tulossa n. 700e.

Vierailija
105/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin.

Vierailija
106/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä38452 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti.

85 000€ tilillä

-

Onko missä määrin mielestäsi järkevää pitää 85.00 tavallisella käyttötilillä?

No tietenkään se ei ole järkevää vaan aivan pähkähullua. Minulla on eri tileillä yhteensä 150 000 euroa. Säästötilejä toki noista suurin osa, mutta eihän niistä saa kuin jotain 0,1 % korkoa. Häviän siis inflaation takia rahaa joka vuosi. Mutta en vaan saa sijoittamista aikaiseksi! Tunnen tästä jatkuvaa syyllisyyttä ja tajuan kyllä että pitäisi tehdä jotain asian eteen, mutta aloittaminen tuntuu niin vaikealta. Olen lisäksi hyvin turvallisuushakuinen ja pelkään menettäväni sijoitukseni, joten tosi huono yhdistelmä. Ja eikös nyt ole osakekurssit hyvin ylhäällä, ja ennustetaan että tulevat alas jossain vaiheessa? Joten huono aika sijoittaa nyt.

Ihan kuin minun tekstiäni. Eli jonkinlaisissa pitkän ajan rahastoissa (2 erinlaista) minulla on noin 50.000 euroa, mutta tavallisella ns säästötilillä makaa tällä hetkellä noin 40.000 euroa. Hölmöä rahaa siellä makuuttaa, mutta turvallisuudenhaluisena en uskalla tehdä mitään niille. En ymmärrä noista rahastohommistakaan mitään. Pienituloisena olen jokaisen euron säästänyt eikä mitään ole tullut ilmaiseksi. Työtä tehnyt 16 vuotiaasta ja aina välillä vähän laittanut sivuun, töitä tehnyt nyt 32 vuotta eikä työttömänä ole tarvinnut olla. Asuntolaina on maksettu alle vuoden päästä pois.

Mihin säästät?

Jos et aio sijoittaa etkä ilmeisesti kuluttaakaan niin miksi kerrytät rahaa tilille?

Ei kai sitä sen kummemmin tarvitse kerryttää vaan sitä kertyy jos ei kuluta. Vähän kuin tukkakin kasvaa kun sitä ei leikkaa. Kaikki aina ihmettelee miten jaksan kasvattaa tukkaa. Helposti, kun on vain. Samalla tavalla se rahakin tilille kerääntyy.

Ymmärrän kyllä miten rahaa kertyy jos sitä ei käytä.

Mutten käsitä mikä pointti on kerryttää. Onko ainoa tavoite on saada kokoon suuri summa ja kuola mahdollisimman suuren tiliotteen kanssa?

Eri. Ainakin omalla kohdallani elän niin tavallista ja tasaista elämää pienine tarpeineen, että mihin se nyt oikeastaan kuluisi. Olen vuosia tehnyt matkatöitä ympäri maailman, joten matkusteluun ei ole mitään hinkua ja aikaakin, siis lomaa, on vain rajoitettu, tavallinen määrä. Autot ei kiinnosta eikä muut sellaiset kalliit vermeet. Mökkielämää inhoan, joten miksi olisi tullut sellainen ostettua, veneen kanssa sama asia. Sijoitusasunto on, mutta sehän on vaan tuloa. Siitä on semmoinen riesa, että muita en osta. Muotivaatteet, -laukut ja design lähinnä naurattaa ja on usein mun mielestä rumaa.

Toisin sanoen: kun suurin onni elämässä on olla kotona puolison kanssa, laitella ruokaa, kesällä oleilla puutarhassa, joskus kutsua kavereita, niin tulee sen verran vähällä toimeen, että kyllä sitä kertyy.

Olettaisin muuten, että aika monella keskitasoisesti varakkaalla ja miksei varakkaammallakin varakkuuden syy on juuri se, että ei paljon halua eikä tarvitse.

Vierailija
107/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti.

Vierailija
108/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kuukauden ajasta, palkkapäivä tienoilla joo jos visalaskua ei oo maksettu vielä (ostan kaiken visalla ja kuittaan normaalisti pois eräpäivänä) mutta muuten en suoraan tililtä pystyisi.

Mulla on 25.000€ rahastoissa joista saan parin päivän sisään rahat tilille tarvittaessa, mutta en mielellään noihin turvaudu vaan jätän Visalle luottoa

Tulot on hyvät mutta isot on kulutkin niin tilillä ei kauheesti rahaa pyöri

Vierailija
109/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin. Säästötilillä seisoo pahan päivän varalle 30.900e tällä hetkellä, saldo kasvaa joka kuukausi vähintään 200e jonka pistän tuonne tilille enkä käytä. Käyttötilillä on nyt 16750e ja käteistä kotona 300e. Sinänsä ihan hyvä tilanne näin työmarkkinatuella eläjälle, toki käyn osa-aikatyössä, tulot keskimäärin työmarkkinatuki + palkka yhteensä 900e netto. Aviomiehellä paljon vähemmän mutta ei hänellekään olisi ongelma maksaa 1000e laskua

Vierailija
110/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Olen sen verran saita että vaikka käyttötilille jäisi vielä 10.000€ niin silti kirpaisisi.

Vierailija
111/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

työtön säästäjä kirjoitti:

Pystyisin. Säästötilillä seisoo pahan päivän varalle 30.900e tällä hetkellä, saldo kasvaa joka kuukausi vähintään 200e jonka pistän tuonne tilille enkä käytä. Käyttötilillä on nyt 16750e ja käteistä kotona 300e. Sinänsä ihan hyvä tilanne näin työmarkkinatuella eläjälle, toki käyn osa-aikatyössä, tulot keskimäärin työmarkkinatuki + palkka yhteensä 900e netto. Aviomiehellä paljon vähemmän mutta ei hänellekään olisi ongelma maksaa 1000e laskua

Lainaan itseäni. 1000e yllärilaskut ei ole mikään ihme meillä. Meillä on useampi koira ja 1000e menee helposti eläinlääkäriin isomman ongelman sattuessa, etenkin päivystysaikaan. Meillä oli varattuna koiralle sterilisaatio tälle kuulle mutta eiköhän märkäkohtu tullut juuri joulunpyhinä ja lasku 1800e. Tuollaiset summat on vaan oltava käytettävissä kun omistaa koiria.

Vierailija
112/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä38452 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti.

85 000€ tilillä

-

No tietenkään se ei ole järkevää vaan aivan pähkähullua. Minulla on eri tileillä yhteensä 150 000 euroa. Säästötilejä toki noista suurin osa, mutta eihän niistä saa kuin jotain 0,1 % korkoa. Häviän siis inflaation takia rahaa joka vuosi. Mutta en vaan saa sijoittamista aikaiseksi! Tunnen tästä jatkuvaa syyllisyyttä ja tajuan kyllä että pitäisi tehdä jotain asian eteen, mutta aloittaminen tuntuu niin vaikealta. Olen lisäksi hyvin turvallisuushakuinen ja pelkään menettäväni sijoitukseni, joten tosi huono yhdistelmä. Ja eikös nyt ole osakekurssit hyvin ylhäällä, ja ennustetaan että tulevat alas jossain vaiheessa? Joten huono aika sijoittaa nyt.

Ihan kuin minun tekstiäni. Eli jonkinlaisissa pitkän ajan rahastoissa (2 erinlaista) minulla on noin 50.000 euroa, mutta tavallisella ns säästötilillä makaa tällä hetkellä noin 40.000 euroa. Hölmöä rahaa siellä makuuttaa, mutta turvallisuudenhaluisena en uskalla tehdä mitään niille. En ymmärrä noista rahastohommistakaan mitään. Pienituloisena olen jokaisen euron säästänyt eikä mitään ole tullut ilmaiseksi. Työtä tehnyt 16 vuotiaasta ja aina välillä vähän laittanut sivuun, töitä tehnyt nyt 32 vuotta eikä työttömänä ole tarvinnut olla. Asuntolaina on maksettu alle vuoden päästä pois.

Mihin säästät?

Jos et aio sijoittaa etkä ilmeisesti kuluttaakaan niin miksi kerrytät rahaa tilille?

Mikä logiikka tässä on? Miksi pitäisi sijoittaa, jolloin luultavasti jonkin ajan kuluttua sitä rahaa olisi vielä enemmän. Ei se raha tilillä tuota, mutta siellä se pysyy turvana. Ei tarvitse edes tulla paha päivä, voi ostaa jotakin kalliimpaa jos huvittaa. Usein ei huvita, siksi rahaa säästyy.

Samat mietinnöt on itsellä olleet. Ulkopuolelta tulee painetta sijoittamiseen

Mutta miksi? Jos rahat riittävät jo nyt hyvään elämään, miksi pitäisi haluta lisää? Tällä hetkellä harkitsen maksaisinko pois kerralla taloyhtiön rahoitusvastikkeen vai jatkanko maksamista suurempana vastikkeena. Kumpaankin on mahdollisuus. Miten te muut olette tehneet?

Vierailija
113/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi. Minulla menee edelleen koko palkka elämiseen ja laskuihin, vaikka olen jo yli 50v. Tilillä on just nyt sen verran, että pärjätään ruokakaupassa mun seuraavaan palkkapäivään saakka. Ylimääräisiä ei ostella.

Vierailija
114/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri kolahti s-postiin 800 euron sähkölasku joulukuulta, kun se normisti on ollut talvella 100 - 150 euroa. Lasku maksetaan ajallaan ja sopimus vaihdettu kiinteähintaiseen, ettei tule lisää 'yllätyksiä'. Viime talvena hajosi maalämpöpumppu ja korjaukset maksoi 1.500 euroa plus noin 600 euroa ylimääräistä sähkölaskua, kun varavoimalla lämmitettiin taloa 2 kk.

Omakotitalossa näitä yllätyksiä tulee aina, joten puskuria laskujen maksuun on pakko olla.

Rivarissa yllätys tippuu joka kuukausi postiluukusta(=yhtiövastike). Omakotitalossa kannattaa pistää jokin vastaava summa joka kk syrjään, koska kohta jossain posahtaa. Omakotitalo toki halvempi.

Vierailija
115/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin mutta se veisi puolet säästöistäni joten harmittaisi kovasti.

Vierailija
116/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000€ tekisi kipeää, mutta pystyisin.

t. Pienyrittäjä

Vierailija
117/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin 150 kertaa

Vierailija
118/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä38452 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti.

85 000€ tilillä

-

Mihin säästät?

Mikä logiikka tässä on? Miksi pitäisi sijoittaa, jolloin luultavasti jonkin ajan kuluttua sitä rahaa olisi vielä enemmän. Ei se raha tilillä tuota, mutta siellä se pysyy turvana. Ei tarvitse edes tulla paha päivä, voi ostaa jotakin kalliimpaa jos huvittaa. Usein ei huvita, siksi rahaa säästyy.

Samat mietinnöt on itsellä olleet. Ulkopuolelta tulee painetta sijoittamiseen

Mutta miksi? Jos rahat riittävät jo nyt hyvään elämään, miksi pitäisi haluta lisää? Tällä hetkellä harkitsen maksaisinko pois kerralla taloyhtiön rahoitusvastikkeen vai jatkanko maksamista suurempana vastikkeena. Kumpaankin on mahdollisuus. Miten te muut olette tehneet?

No etpä todellakaan ole mestarisijoittaja. Jos rahoitusvastike on samansuuruinen osissa tai kerralla niin silloin tietysti osissa. Jos osissa kalliimpi niin sinun tapauksessa tietysti kerralla koska et rahoja sijoita muualle. Jos sijoittaisit niin pitäisi miettiä tuottaako sijoitus enemmän kuin rahoituksen osamaksukulu.

Siis ihan rationaalisesti pitää laskea mikä kannattaa ja mikä ei.

Vierailija
119/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään syytä noin isolle yllättävällä laskulle en keksi, mutta tietenkin minulla olisi mahdollista se maksaa (jos siis olisi asiallinen lasku).

Vierailija
120/121 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri kolahti s-postiin 800 euron sähkölasku joulukuulta, kun se normisti on ollut talvella 100 - 150 euroa. Lasku maksetaan ajallaan ja sopimus vaihdettu kiinteähintaiseen, ettei tule lisää 'yllätyksiä'. Viime talvena hajosi maalämpöpumppu ja korjaukset maksoi 1.500 euroa plus noin 600 euroa ylimääräistä sähkölaskua, kun varavoimalla lämmitettiin taloa 2 kk.

Omakotitalossa näitä yllätyksiä tulee aina, joten puskuria laskujen maksuun on pakko olla.

Rivarissa yllätys tippuu joka kuukausi postiluukusta(=yhtiövastike). Omakotitalossa kannattaa pistää jokin vastaava summa joka kk syrjään, koska kohta jossain posahtaa. Omakotitalo toki halvempi.

Miten sinulle tulee joka kuukausi yhtiövastike yllätyksenä? Kyllä meillä ainakin päätetään yhtiökokouksessa koko vuoden yhtiövastike etukäteen, sen mukaan, mihin sen pitää riittää. Omakotitalossa maksat joka laskun itse. Rivarissa kaikki laskut maksetaan yhtiövastikkeesta (lämmitys, jätemaksut, tonttivuokrat ja kiinteistöverot ynnä muut)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi