Mä en jaksa enää ton lapsen yöllisiä huutoja!
Joka yö sama juttu! Suoraa kurkkua huutoa niin että naapuritkin heräävät. Ja joka yö ja ilta käydään samat keskustelut: "Ei saa huutaa", "En enää huuda".
Neuvolasta ei mitään apua saa. Sanovat vain että "koliikkivauva on tottunut huutamaan öisin". Lapsi on nyt jo 4-vuotias. Kauanko tätä vielä jatkuu? Mitä mä teen? Päiväkodista sanoivat että "jotkut ihmiset vaan on herkkäunisia vielä aikuisenakin".
Kommentit (33)
Niin, ei tosiaan tarvittu lääkkeitä tmv. Eikä niitä ollutkaan joka yö.
18
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 07:38"]
Se huutaa koska annat huutaa. Minä laittaisin parvekkeelle yöllä jos ei osaa olla.
[/quote]näin ulkopuolisena tähän kommenttiin...että siirry sinä parvekkeelle älyvapaa kommentoija. Tollo.
lapsu tarvii turvaa. Ei se pelottelulla ja väkivallalla tokene. Ahdistuu vaan. Ja pahasti.
Lapsi pelkää. Ja tarvitsee turvaa.
Ei siihen kiukkuinen aikuinen auta.
Kauhea ajatella pienen lapsen tuskaa. Mieti itseäsi hänen asemaansa
Kauhukohtaukset on eri asia mutta tuo nyt on varmaan ihan tahallista tai siltä kuulostaa. Huutaa ihan huutamisen ilosta.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 10:55"]
Kauhukohtaukset on eri asia mutta tuo nyt on varmaan ihan tahallista tai siltä kuulostaa. Huutaa ihan huutamisen ilosta.
[/quote]
Niin, elikkä sun logiikan mukaan lapsi pistää herätyskellon soimaan joka yö, että saa kesken sikeimmän unensa nousta vittuilemaan aikuisille? :D Just. Se, jolla tässä on hankalinta, on lapsi.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 07:38"]
Se huutaa koska annat huutaa. Minä laittaisin parvekkeelle yöllä jos ei osaa olla.
[/quote]näin ulkopuolisena tähän kommenttiin...että siirry sinä parvekkeelle älyvapaa kommentoija. Tollo.
lapsu tarvii turvaa. Ei se pelottelulla ja väkivallalla tokene. Ahdistuu vaan. Ja pahasti.
[/quote]
Vahinkoalapeukku! Täysin samaa mieltä olen :)
No sittenhän sille ei mitään voi jos kerran on"tottunut huutamaan" :)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 02:52"]Joka yö sama juttu! Suoraa kurkkua huutoa niin että naapuritkin heräävät. Ja joka yö ja ilta käydään samat keskustelut: "Ei saa huutaa", "En enää huuda".
Neuvolasta ei mitään apua saa. Sanovat vain että "koliikkivauva on tottunut huutamaan öisin". Lapsi on nyt jo 4-vuotias. Kauanko tätä vielä jatkuu? Mitä mä teen? Päiväkodista sanoivat että "jotkut ihmiset vaan on herkkäunisia vielä aikuisenakin".
[/quote]
Mun esikoinen oli samanlainen, paitsi ei koliikkia. Sai öisin selittämättömiä huutokohtauksia 3kk eteenpäin. Keskusteltaessa itkien selitti, ettei vain voi huutamuselleen mitään. Alkoi 6v nukkua yönsä :/ mutta lähes joka yö puhuu unissaan ja vaikuttaa näkevön painajaisia. nyt jälkikäteen, kaikkea kokeilleena, uskon että jotkut vaan ovat tuollaisia. Lapsi on siis terve, fiksu, normaali mutta äärimmäisen herkkä.
Surullista lukea herkästä lapsesta ja ymmärtämättömistä aikuisista, joiden mielestä lapsi vain haluaa huomiota tai tekee kiusaa.
Sinä olet, ap, nyt vain saanut tällaisen lapsen, ja on sinun tehtäväsi pitää hänestä huolta ja sietää näitä sinusta niin kovin epämiellyttäviäkin piirteitä. Jos tämä vastuu ei miellytä... niin, sitä olisi kannattanut miettiä ennen ehkäisyn pois jättämistä.
Mä saan vieläkin kauhukohtauksia yöllä. Älä nyt ainakaan huutamaan ala, onneksi mun mies on niin ymmärtäväinen että vaikka herää mun kirkumiseen, ei ainakaan suutu vaan ottaa syliin jonka jälkeen yleensä nukahdan.
Mietippä itse jos heräisit omaan kirkumiseen ja joku huutaisi sulle :/ Ei sitä pysty hallitsemaan joten en usko että lapsi tahallaan huutaa.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 02:52"]Joka yö sama juttu! Suoraa kurkkua huutoa niin että naapuritkin heräävät. Ja joka yö ja ilta käydään samat keskustelut: "Ei saa huutaa", "En enää huuda".
[/quote]
Mun tytär huusi öisin juuri 4-vuotiaana todella paljon, kohtausmaisesti. Tilanne oli puolen vuoden jälkeen todella paha ja vein tytön neuvilapsykologille. Kävi 5 kertaa siellä juttelemassa, minä en tiedä mitä siellä tehtiin mutta huudot loppuivat kuin seinään. Olin/olen todella tyytyväinen saamaani apuun, reipas 10-vuotias on nyt.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 10:55"]Kauhukohtaukset on eri asia mutta tuo nyt on varmaan ihan tahallista tai siltä kuulostaa. Huutaa ihan huutamisen ilosta.
[/quote]
Ei kukaan huuda yöllä huutamisen ilosta. Lapsella on hätä
Meillä kauhukohtaukset menivät ohi ajan myötä. Kauhussa huutavaa ei saisi ottaa kiinni/syliin, sillä se voi lisätä kauhua. Luin itsekin tämän tosi myöhään, oli vähän oudon oloinen ohje, mutta toimi. Meillä huutaja rauhoittui parhaiten painokkaalla, rauhallisella käskyllä laittaa nukkumaan. Mikään muu puhe ei mennyt perille, eikä muistanut aamulla näitä. Nykyään tosin kävelee jonkin verran unissaan, mutta huudot ovat jääneet.