Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinut lähetetty synnytysosastolta kotiin odottelemaan?

Vierailija
24.04.2015 |

Tarkoitan tilannetta, jossa olet ajatellut synnytyksen olevan jo käynnissä/pitkällä, olet lähtenyt sairaalaan, mutta sinut on sieltä käännytetty pois tai otettu sen verran sisälle, että selvitetty kohdunsuun tilanne tms. ja sen jälkeen lähetetty vielä kotiin? Missä vaiheessa synnytystä menit ensimmäisen kerran sairaalaan ja miksi, entä milloin palasit ja kauanko silloin meni että pääsit synnytyssaliin/lapsi syntyi?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kutsu mennä 3 viikkoa aiemmin laskettua aikaa naistenklinikalle koskqa oli raskausajan diabetes(piikitin itse) ja korkea ikä. Vointi oli loistava ja ei supistellut. Aamulla menin ja illalla syntyi sektiolla komeasti terve poika. Oli helppoa ja ei tullut jälikomplikaatioita.

Vierailija
2/33 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin heti vesien jälkeen sairaalaan, koska niin he neuvoivat kun soitin. Pian alkoivat supistukset mutta kohdunsuulla ei juuri näkynyt edistymistä. Varmaan normaalissa tilanteessa tuossa vaiheessa lähetetään kotiin tai eivät olisi ylipäänsä edes käskeneet vielä tulemaan sairaalaan. Mutta mulla luki tiedoissa että olen synnytyspelkoinen, niin pääsin sitten osastolle. Jälkeenpäin ajateltuna kotona olisi ollut kivempaa, toisaalta taas sairaalassa tiesi olevansa turvassa. Näivetyin siellä osastolla 20 tuntia kunnes pääsin synnytyssaliin koska väkisin halusin jo epiduraalia. Siitä meni sitten vielä 12 tuntia niin lapsi syntyi. Hidasta hommaa oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 00:06"]

Ap.miksi asia kiinnostaa sinua?

[/quote]

Siksi kiinnostaa, kun pohdiskelin että hyvin harvoin olen kuullut ketään puhelimitse synnäriin yhteydessä ollutta hoputetun sairaalaan, vaan että yleensä sanotaan jotakin sellaista että sitten voi tulla kun ei kestä kotona, tai jotenkin muuten annetaan ymmärtää ettei ole kiire tulla. Varsinkin esikoista odottava ei mistään voi tietää, miten pahalta kuuluu tuntua ennen kuin synnytys on jo todella pitkällä, ja kyllä useammankin lapsen synnyttänyt synnytyksen alkaessa on vähän omissa maailmoissaan, eikä välttämättä muista kaikkia mahdollisia ohjeita supistusten kestosta tms.

Mistäänhän kätilö ei voi puhelimitse tunnistaa sellaista tapausta, jonka synnytys eteneekin normaalia nopeammin, mutta silti mieluummin tuntuvat sanovan noin. Arvelin, että niitä nopeasti synnyttäviä vastaan täytyy olla todella paljon ihmisiä, jotka tulevat sairaalaan niin aikaisin että heidät täytyy käännyttää kotiin odottamaan.

Tämän ketjun perusteella moni suhteellisen aikaisin mennyt on kuitenkin mennyt ihan aiheesta, eli on ollut kovat kivut, väsynyt ja tarvinnut jo tujumpaa kipulääkitystä nukkumiseen, tai synnytys on jotenkin muuten hankala ja on ollut hyväkin olla sairaalassa seurannassa pidempään. Ei minusta näyttäisi siltä, että olisi tavallista sairaalan ja kodin väliä alvariinsa rampata päiviä ennen kuin lapsi on tulossa. Ja myös tuo, että monelle on ihan päältä katsoen sanottu, että tuskin on synnytys vielä käynnissä tai pitkällä (vaikka olisikin jo synnytyssaliin vietävissä), niin käyköhän siellä oikeasti paljonkin ihmisiä muuten vaan hengaamassa, että vähän nipistelee, voiskohan tää jo olla synnyttämistä.

Ihmettelen itsekseni, miksi eivät tee vaikka niin, että aina suosittelisivat soittajaa tulemaan näytille jos tuntuu että synnytys on käynnissä (ja varsinkin osastolle asti tulleeseen suhtautuisivat vakavasti), mutta samalla jo sanoisivat, että jos synnytys ei ole vielä pitkällä, niin suosittelemme palaamaan vielä vähäksi aikaa kotiin, koska tutussa ympäristössä ja omassa rauhassa synnytys usein etenee paremmin. Onhan se ihan valtavan suuri riski, jos vauva syntyy matkalle, ja jos yksikin sellainen matkasynnytystapaus tulee tuollaisen ohjeistamisen vuoksi vaikka sataa vähän "liian aikaisin" (eli puhutaan muutamasta tunnista) synnärille tullutta tapausta kohti, niin minusta ohjeistusta pitäisi muuttaa välittömästi. Matkasynnytysten lisäksi on vielä enemmän heitä/meitä, jotka tulee sairaalaan kun saisi jo alkaa ponnistaa, eli tulee siinäkin kätilölle valtava kiire järjestää asioita, lisäksi vauvan seuranta on jäänyt tekemättä. Jos yhtä matkasynnytystä tai muutamaa viime tipassa tullutta kohden onkin sitten sata tapausta, jotka saa käännyttää suoraan kotiin pitkäksi aikaa, niin sitten ehkä ymmärrän paremmin ettei heillä ole resursseja sitoa kätilöitä tutkimaan jokaista joka luulee että synnyttää, ja siksi herkästi neuvovat odottelemaan kotona jos pystyy.

Kertokaahan lisää! Sympatiseeraan teitä joilla on ollut pitkät, tuskalliset synnytykset, olette sissejä. Itse olin mielestäni aika väsynyt vaikka synnytystä oli kestänyt vain tunteja, mutta kun oli yksi huonosti nukuttu yö takana... Toivoisin myös, että he joilla synnytys on hidas, pääsisivät ihan oman mielenrauhan vuoksi matalalla kynnyksellä tsekattavaksi, vaikka vielä ei synnyttämään otettaisikaan. Psyykkisesti sillä varmasti on merkitystä, että näkee onko mitään tapahtunut.

Vierailija
4/33 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut lähetettiin kotiin mutten lähtenyt ja onneksi en sillä kotiinhan se vauva olisi syntynyt!
Oli todella nopea ja raju synnytys.

Vierailija
5/33 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro toki myös jos olet kieltäytynyt lähtemästä, vaikka kätilö on sitä ehdottanut. Miten pitkällä synnytys silloin oli ja miten tilanne meni?

Vierailija
6/33 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo. Ekalla kerralla ois kyllä kannattanut. Silloin synnytys oli kestänyt ehkä 4h, supistukset tuli tullessa 5-3min välein mutta vain 2cm auki ja meni vielä 24h.
Toka synnytys kotona olin 3h, supistukset noin 5min välein mutta kesti aina yli 2min, olin täysin auki kun menin sairaalaan, suoraan ponnistamaan ja vauva syntyi 20min ponnistuksen jälkeen.

Vierailija
7/33 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

KakkOnen, kerro lisää! Menit sairaalaan kun oli supistellut kauanko ja kuinka tiheästi? Katsottiin kohdunsuu, paljonko oli auki? Kauanko olit siellä ennen kuin sanoivat että lähdepä kotiin odottelemaan, kauanko meni että lapsi syntyi?

Vierailija
8/33 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiveden menon takia joudun olemaan 10h osastolla, lähdin siis aamulla sairaalaan heidän ohjeistuksensa mukaisesti. Osastolta eivät meinanneet laskea synnyttämään ollenkaan ennen kuin huusin ja oksensin kivusta. Lapsi syntyi n. 1h siitä kun saliin pääsin. Älä mene osastolle, istu vaikka aulassa mieluummin. Ne siellä osastolla olettaa että kaikki äidit on tyhmiä ja herkkiä kivulle ja kohtelu on sen mukaista.

Vierailija
9/33 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimitse kehoittivat olemaan kotona mutta heti puhelin päätyttyä kun verta alkoi tulla, sanoivat että voin tulla. Perillä sairaalassa olinkin jo 9cm auki

Vierailija
10/33 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen, oliko sulla ekassa synnytyksessä kuitenkin olo ettet kestä kotona vai oliko se se supistusten säännöllisyys, minkä takia lähdit? Minulla muuten sama esikoisen kohdalla, tunnit ja supistusten tiheys, se vaan että minut meinnattiin suoraan luukulta käännyttää kun en ollut kipeän näköinen, että tuskin synnytys on vielä käynnissä. Olin sitten kuitenkin 5cm auki ja vauva syntyi 4h sairaalaan tulon jälkeen.

Mutta tosiaan minua kiinnostaa nyt erityisesti tapaukset, kun joku on mennyt periaatteessa aivan liian aikaisin sairaalaan, miksi ja mitä sitten on tapahtunut.

Vierailija
11/33 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla oli säännölliset supistukset (alle 5min välein) kestäneet jo 12 tuntia kun soitin että voiskos tulla näytille. Olin kuitenkin avautuut vasta sentin joten palattiin vielä kotiin. Tosin heti kotiin tultua supparit voimistuivat niin että piti jo huutaa kivusta. Lähdettiin siis jo parin tunnin päästä takaisin sairaalaan, jolloin olin jo 5cm auki ja heti saliin ja epiduraalin valmisteluun. Epiduraalista hetki ja piti alkaa ponnistaa.

Olisinpa jäänyt sairaalaan jo ekalla kerralla niin ei olisi tarvinnut kärvistellä melkein loppuun asti ilman ihan mitään kivunlievistystä, edes suihkua tms.

Vierailija
12/33 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen vastaa:
Lapsivedet menneet mutta synnytys ei käynnistynyt.
Olin koko päivän sairaalassa ja illalla ehdotti että lähtisin yöksi kotiin vaikka supistukset oli alkaneet. Kohdunsuu 3cm auki.
Vajaa tunti tuosta niin minulla oli vauva!

Vierailija
13/33 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 22:16"]Lapsiveden menon takia joudun olemaan 10h osastolla, lähdin siis aamulla sairaalaan heidän ohjeistuksensa mukaisesti. Osastolta eivät meinanneet laskea synnyttämään ollenkaan ennen kuin huusin ja oksensin kivusta. Lapsi syntyi n. 1h siitä kun saliin pääsin. Älä mene osastolle, istu vaikka aulassa mieluummin. Ne siellä osastolla olettaa että kaikki äidit on tyhmiä ja herkkiä kivulle ja kohtelu on sen mukaista.[/quote]

Anteeksi, en tarkoittanut osasto-osastoa (vuodeosastoa?),vaan ihan sitä synnäriä jonka ovista mennään kun arvellaan että nyt se lapsi tulee :). Sitä paikkaa missä voi joutua olemaan esim. käyrillä vähän kuin aulassa, ehkä sermin takana, tai sitten voi päästä synnytyssaliin jos tilanne on päällä. Hurja juttu sulla kuitenkin :/.

Vierailija
14/33 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, lapsivettä oli tihkunut, mutta supistuksia ei ollut (paitsi kyllä niitä käyrille piirtyi, mutta ei niitä tuntenut. Meille sanottiin, että voidaan mennä kotiin odottamaan säännöllisiä supistuksia. Näin teimme. Joskus n. 8 tunnin päästä palasimme synnärille, kun supistuksia oli jonkun aikaa ollut, sellaisia ihan tuntuvia. Silloin sitten onneksi jo 5 cm auki ja saliin vaan. Oli hyvä kyllä käydä välissä kotona. Ei siellä käytävällä olis jaksanut venailla.

Vierailija
15/33 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, käytiin ns. ottamassa vauhtia. 3 cm auki rapiat vuorokauden ja sit mentiinkin takas vauhdilla. Käyrät ei näyttäny mitään supistuksia, joten kätilön ilme oli näkemisen arvonen ku tehtiin sisätutkimus ja olinkii 8-9 cm auki.

Vierailija
16/33 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakaan ei lähetetty kotiin vaikka olisi ehkä ollut parempi. Lapsivedet meni aamyöstä, lähdettiin siitä sitten sairaalaan ja päivällä osastolla kävin siinä dopplerissa ja kaikki ok mutta synnytys ei vaan lähtenyt käyntiin ennen kuin saman päivän iltana myöhään alkoi supistukset ja vasta aamuyöstä pääsin salikuntoon. Lapsi syntyi vasta puoliltapäivin eli koko ruljanssiin meni joku 30 tuntia? Supistuksineen (mutta sain epiduraalin enkä tuntenut sen jälkeen edes ponnistamistarvetta) noin 12 tuntia?

Vierailija
17/33 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen lapsen kohdalla oli tasan laskettu aika ja alkoi supistella heti reippaasti kipeästi, lähdettiin puolessa tunnissa synnärille, parin tunnin ajomatkan jälkeen supistukset väheni/heikkeni, mutta mentiin sitten kuitenkin synnärille asti. Kätilö tarkasti tilanteen, mutta siinä vaiheessa supistuksia ei enää ollut ollenkaan. 2 päivää oltiin potilashotellissa ja sitten vauva syntyikin 2 tunnissa. 

Vierailija
18/33 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.miksi asia kiinnostaa sinua?

Vierailija
19/33 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedet meni yöllä ja yritin soittaa synnärille mutta neuvolasta saadussa esitteessä oli väärä numero josta ei tietenkään vastattu. Käytiin yöllä sitten itse osastolla jossa vaan katsottiin käyrät. Käskettiin kotiin ja palaamaan seuraavana päivänä ennen puolta päivää. Sinnittelin kotona johonkin aamukymmeneen asti ja sitten sairaalaan. Olinkin jo 5 cm auki ja vauva yllärinä perätilassa. Hoitaja ei ollut yöllä kokeillut vauvan asentoa (!!!) joten minut kiidätettiin sitten pikaisesti sektioon. Onneksi ei käynyt äidille eikä vauvalle kuinkaan..

Vierailija
20/33 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän parikin vauvaa jotka ovat kuolleet kun sairaalasta lähetetty kotiin ja ovatkin syntyneet matkalla. :( Joten jos sairaalaan on pitkä matka ei kannata lähteä vaikka käskisivät.