Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kilpirauhasen vajaatoiminta

Vierailija
18.04.2015 |

Haluaisin kuulla kokemuksistanne. Itselläni ei ole paljon vajaa toimintaa arvo oli jotain 4,7 tyroxiini lääkirtys aloitettiin kolmekuukautta sitten annoksella 0,25 mikrogrammaa ja uusien verikokeiden mukaan annosta ei tarvisi nostaa... Nyt tässä lääkityksen aikana huomannut kuinka paljon noinkin pieni määrä on helpottanut oloa ja että oma luenne rupesi palautumaan vähän takaisin koska aina olen ollut pirteä ja huumorin tajuinen ja yhtäkkiä sitten tulikin kehiin masennus ja olotila jossa ei kyllä ilosuutta eikä paljon suruakaan vähän niikuin joku lievästi tsombi:D siis tosi lievästi. Mutta niin nyt siis lääkäreiden mielestä arvot kohdallaa. Eisiltä tunnu niinkui näin omasta mielestä.. Mullehan tuloksia ei kerrottu koska olen alaikäinen ja ne soitti vaan mun äidille ja äiti ei niitä muista.. Eli pitäneen itse vielä soittaa lääkärille ja kysäistä. Mutta pointtini on että voiko tämä lääke annos muka liittää jos olo on vieläkin väsynyt ja uupunut ja painoakin on tullut taas vähän ja eikä kyllä sitä poiskaan lähtenyt. Onko teillä kokemuksia vajaa lääkityksestä? Onko kukaan käynyt kilpirauhaseen erikoistuneella lääkärillä tai yksityisellä? Oon kumminki aika nuori ja haluaisin elää täysillä voimilla ja kun kouluukin pitäis jaksaa keskittyä

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä piristyin jo alle viikossa huomattavasti ja romahdus tapahtui n. kuukauden päästä. Odottelin seuraaviin kokeisiin ja nostettiin lääkitystä. Olen oppinut huomaamaan milloin tarvitsen lisää lääkettä. Vielä ei tod. Näk. Ole lääkitys kohdillaan, mutta uskoisin, että se kohta puoliin löytyy.
Sinuna mä juttelisin lääkärin kanssa ja yrittäisin ylipuhua annoskoon nostoon.

Vierailija
2/13 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei pliis kukaan? Kokemuksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta ja kiva että on helpottanut! Ja näin todellakin teen! Mullakin itseassa aluksi helpotti huomattavasti mutta sitten se vähän niiku hyyty tai et tuli sellai hidas mini romahtaminen

Vierailija
4/13 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mä vähettelen tätä koska kaikki muutkin sanoo että ei se nyt voi mun olotilaan niin paljon vaikuttaa.. Ehkä mä oon sitten vähän herkkä mutta emmä mitään masennuslääkkeitä haluaisi ruveta syömääm koska tiedän että se johtuu kilpirauhasesta koska oon käynyt teeapiassa kaksvuotta ja sielä se ihmettelee että kun alakuloisuus ei lähde pois vaikka mulla kaikki henkisesti ihan hyvin

Vierailija
5/13 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Minä olen sinua paljon vanhempi mutta kokemukseni mukaan sairaus on ylä ja alamäkiä. Itselläni on tosi vahva annaostus tyroksiinia ja alkoi auttamaan väsymykseen ja painoon vasta pari vuotta lääkettä syötyäni. Olen huomannut ruokavaliosta apua ja käytän lisäravinteita. En tässä lähde tarkemmin erittelemään. Sairaudesta ei ole niin paljon tutkimuksia ja tietoa että lääkärit voisivat suositella mitään. Hyvän lääkärin tunnistaa siitä, että selvittää syyn sairaudelle ja on kiinnostunut voinnistais ja oireistasi arvoja enemmän. Viitearvot ovat olemassa mutta me ihmiset olemme erilaisia. Suosittelen kuuntelemaan omaa kehoa ja menemään kokeneelle endokrinologille. Vertaisryhmidtä voi saada apua. Mitään lidäravunteita ei kannata alkaa omin päin ottamaan. Koska olet nuori, on sairaus harvianainen. Mitään masennuslääkkeitä ei kannata ruveta syömään kun ei sinulla masennusta ole vaan vajis. Tsemppiä ja kyllä se siitä paremmaksi menee! Tahtoa aikaa ja voimaa se kyllä vaatii. Osittain oireiden kanssa oppii myös elämään.

Vierailija
6/13 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tämä vajaatoimintanäin dramaattinen sairaus? Vertaisryhmiä yms? Itselläni lääkitys jo ollut 10v mutta en pidä tätämaailmanloppuna. Väsymystä on välillä mutta ennemmin syytän laiskuuttani.

Vierailija
7/13 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 16:41"]Haluaisin kuulla kokemuksistanne. Itselläni ei ole paljon vajaa toimintaa arvo oli jotain 4,7 tyroxiini lääkirtys aloitettiin kolmekuukautta sitten annoksella 0,25 mikrogrammaa ja uusien verikokeiden mukaan annosta ei tarvisi nostaa... Nyt tässä lääkityksen aikana huomannut kuinka paljon noinkin pieni määrä on helpottanut oloa ja että oma luenne rupesi palautumaan vähän takaisin koska aina olen ollut pirteä ja huumorin tajuinen ja yhtäkkiä sitten tulikin kehiin masennus ja olotila jossa ei kyllä ilosuutta eikä paljon suruakaan vähän niikuin joku lievästi tsombi:D siis tosi lievästi. Mutta niin nyt siis lääkäreiden mielestä arvot kohdallaa. Eisiltä tunnu niinkui näin omasta mielestä.. Mullehan tuloksia ei kerrottu koska olen alaikäinen ja ne soitti vaan mun äidille ja äiti ei niitä muista.. Eli pitäneen itse vielä soittaa lääkärille ja kysäistä. Mutta pointtini on että voiko tämä lääke annos muka liittää jos olo on vieläkin väsynyt ja uupunut ja painoakin on tullut taas vähän ja eikä kyllä sitä poiskaan lähtenyt. Onko teillä kokemuksia vajaa lääkityksestä? Onko kukaan käynyt kilpirauhaseen erikoistuneella lääkärillä tai yksityisellä? Oon kumminki aika nuori ja haluaisin elää täysillä voimilla ja kun kouluukin pitäis jaksaa keskittyä
[/quote]

Mitkä ne kontrolliarvot olivat? Itse olen yksityisen endon potilas. Tyytyväinen saamaani apuun

Vierailija
8/13 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairuas on huonoja ja hyviä aikoja. Itse olen sairastanut 9 vuotta. Omaa toimintaa kilpparissa ei ole juuri ollenkaan enää vaan kaikki tulee purkista ja annos on ISO. Mulle hankalia aikoja on olleet synnytysten jälkeinen vuosi. Arvot on aina seilanneet ja tasapainon löytyminen oli hankalaa. En ole ihan täysin hoitotasapainossa nytkään vaan kyllä tämän kanssa pärjää. Mulla hankalin vajaatoiminnan oire on sydämen lisälyönnit ja valtaisa turvotus nilkoissa. Pää on töhnäinen ja nukun huonosti. Vittumainen vaiva tämä on ja mielestäni todella vähätelty.

Vierailija
9/13 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 17:10"]Siis onko tämä vajaatoimintanäin dramaattinen sairaus? Vertaisryhmiä yms? Itselläni lääkitys jo ollut 10v mutta en pidä tätämaailmanloppuna. Väsymystä on välillä mutta ennemmin syytän laiskuuttani.
[/quote] Kaikkien vajaatoiminta ei ole pelkkää väsymystä.

Vierailija
10/13 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thyroxin aloitetaan nykyään tuolla 0,25 annoksella, joka ei ole kenellekään riittävä.
Tämä johtaa siihen että potilaat eivät koe saavansa apua lääketieteestä, ja siirtyvät vaihtoehtohoitojen piiriin.
Tapauksessasi oikea toimenpide on lääkeannoksen nosto. Jos tähän ei suostuta niin vaihda lääkäriä. Ota kaikki koetulokset myös kirjallisena ylös, ja ne päivämäärät milloin verikoe on otettu, ja sillä hetkellä syömäsi annos.

Vierailija
11/13 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille viesteistä täytyykin hakeutua tälle endolle jos terveyskeskusksen lääkäri ei suostu tätä annosta nostamaan ja joo ihan totta on että ei toi 0,25 riitä mihinkään.ja se myös että viitearvot ovat henkilökohtaisia että en usko että kaikilla on se sama kolme ja joo ja kun soitan lääkräille keskustelen aiheesta ja samalla pyydän kaikkia tuloksia postitse kotiin. Tsemppiä teille kaikille myös!

Vierailija
12/13 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äutlläni on myös kilpirauhasen vajaa toimintaa, koska leikattiin kokokilpirauhanen poist struuman takia. Ihan selvästi alilääkitty koska kamppailee painon kanssa vaikka syö kuin hiiri. Välillä hyvinkin väsynyt ja masentunut ja olen vähän huolissani koska ei usko että saattaisi johtua siitä eträ annos on liian pieni. Tai enhän minä ole lääkräi mutta äitin viite arvo oli jotain 5 tai neljän paikkeilla joskus toki korkeammallakin mutta ei varmaan oo ollu tota matalammalla ellei lääkärit sitä siiten nyt nosta koska tuli romahdus jossa arvo pomppasi 7. En tiedä millä äiti tajuasi hakeutua kunnon lääkärille koska ilmeisesti kyseinen lääkäri ei paljon potilaan oloa kysele.

Vierailija
13/13 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin vähän pettynyt näihin terveyskeskuksen lääkäreihin tässä asiassa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi