Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero ja yhteisen asunnon myynti

Vierailija
04.01.2022 |

Omistamme yhdessä asunnon, mutta sellaisilla prosenteilla, että mies omistaa enemmän. Kun nyt suunnittelemme eroa niin voinko vaatia asunnon myymistä ja jos voin, niin millä perusteella. Mies puolestaan ei halua myydä. Kumpikaan ei tällä hetkellä asu asunnossa, vaan se on vuokralla.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos mies ei halua sitä myydä, mies lunastaa sinut ulos asunnon omistajuudesta. Ei se sen vaikeampaa ole. 

Vierailija
2/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetätte hinta-arvion ja mies ostaa sinun osuuden pois

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni voit myydä ainakin oman osuutesi. Mutta kukapa ostaisi. Lakimies varmaan tässä tarpeen.

Vierailija
4/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä avioehtoa?

Vierailija
5/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä avioehtoa?

Mitä vaikuttaa oli tai ei. Jos omistusosuudet selvästi prosentteina.

Vierailija
6/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään lakimiestä tarvita. Jos mies haluaa pitää asunnon lunastaa siitä sinulle kuuluvan osuuden rahana. Voitte teettää arvion, mutta jos hinta on molempien mielestä ok, niin ei sitäkään tarvita.

Lakimiehelle ei rahojaan kannata hassata.

Vierailija
7/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole avioehtoa, kun ei tietenkään pitänyt erota. Mies ylettyi asuntoon vain, koska minä rahoitin oman osani säästöillä. Mies otti lainaa. Hän ei saa yhtään enempää lainaa, joten ei voi lunastaa minua ulos. Minä puolestani tarvitsen ehdottomasti rahat uuden elämän aloittamiseen.

Vierailija
8/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisomistuksen voi varmastii purkaa käräjäoikeudessa, eli mies ei voi vaatia yhteisomistajuuden jatkumista. Oikeus vie kuitenkin aina rahaa ja aikaa, joten paras molemmille olisi sopia yhdessä toisen osuuden lunastuksesta tai myydä asunto kokonaan pois.

Vierailija
9/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkääpä avioehto, avioituvat.  Eihän kenenkään ole tarkoitus erota, mutta elämästä ei aina tiedä, mitä se eteen laittaa.

Vierailija
10/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole avioehtoa, kun ei tietenkään pitänyt erota. Mies ylettyi asuntoon vain, koska minä rahoitin oman osani säästöillä. Mies otti lainaa. Hän ei saa yhtään enempää lainaa, joten ei voi lunastaa minua ulos. Minä puolestani tarvitsen ehdottomasti rahat uuden elämän aloittamiseen.

Siinä tapauksessa myyntiin menee. Mikäli mies ei sovussa suostu, niin käräjille hakemaan yhteisomistuksen purku. 

Vierailija
11/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkääpä avioehto, avioituvat.  Eihän kenenkään ole tarkoitus erota, mutta elämästä ei aina tiedä, mitä se eteen laittaa.

Miten tässä olisi avioehto muuttanut tilannetta mihinkään suuntaan?

Vierailija
12/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs järkeä miehen on jäädä omistamaan jotain sellaista, mihin hänellä ei ole varaa... Sanot hänelle, että asunto myydään (jos hän ei halua/pysty lunastamaan sinun osuuttasi siitä) tai sitten see you in court ja loputkin rahansa tärveltyvät.

Vierailija
13/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika pattitilanne, jos ei mies suostu myymään eikä saa lainaa lunastaakseen asuntoa itselleen. Käytännössä menee sitten käräjäoikeuden kautta, hemmetin kallista ja kestää pitkään. Mies ei ehkä ihan tajua kuinka hankalaksi menee.

Vierailija
14/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tässä olisi avioehto muuttanut tilannetta mihinkään suuntaan?

Riippuu kovasti avioehdon sisällöstä.

Vierailija
15/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit hakea yhteisomistajuuden purkua (vai mikä onkaan virallinen termi), mutta se menee oikeuslaitoksen kautta ja kestää. Eli helpointa olisi saada sovittua asia miehen kanssa, mutta riippuen miehen luonteenlaadusta se voi tietenkin olla vaikeaa.

Toisaalta sijoitusasunto ei mikään huono juttu ole, että voithan sinäkin pohtia esimerkiksi lainan ottamista omaa osuutta vastaan ja rahoittaa uuden elämän aloittaminen sillä? Jos asunnossa on vakaa vuokralainen, niin saisit vuokratuloilla lyhennettyä lainaa ja omaisuus karttuisi taustalla..? Tämä riippuu tietenkin myös siitä, luotatko mieheen ja haluaisitko olla hänen sijoituskumppani.

Vierailija
16/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit hakea yhteisomistajuuden purkua (vai mikä onkaan virallinen termi), mutta se menee oikeuslaitoksen kautta ja kestää. Eli helpointa olisi saada sovittua asia miehen kanssa, mutta riippuen miehen luonteenlaadusta se voi tietenkin olla vaikeaa.

Toisaalta sijoitusasunto ei mikään huono juttu ole, että voithan sinäkin pohtia esimerkiksi lainan ottamista omaa osuutta vastaan ja rahoittaa uuden elämän aloittaminen sillä? Jos asunnossa on vakaa vuokralainen, niin saisit vuokratuloilla lyhennettyä lainaa ja omaisuus karttuisi taustalla..? Tämä riippuu tietenkin myös siitä, luotatko mieheen ja haluaisitko olla hänen sijoituskumppani.

Kiitos ehdotuksesta. Ei valitettavasti kuitenkaan onnistu tässä tilanteessa.

Mies velvoittaa/painostaa/kiristää minua, koska haluaisi itse muuttaa asuntoon eron jälkeen. Koska minä olen se, jonka on erottava, en miehen mielestä saa saada 'tuhottua' häneltä kaikkea. Tästä ei tosin ole kysymys, koska olemme jo vuosia eläneet miehen ehdoilla, minkä vuoksi nimenomaan oma elämäni täytyy perustaa alusta asti uudelleen. Mies ei kuitenkaan ehdottomasti halua myydä. Oikeus kuulostaa ratkaisuna kalliilta ja hitaalta, mutta hyvä tietää perusaskelmerkit eli kiitos vastauksista!

Vierailija
17/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele mitään yhteisomistusta eron jälkeen. Tarttis melkeen olla joku yhteinen tili, mihin vuokralainen maksaisi vuokran, kiva olla taloudellisesti naimisissa miehen kanssa, josta eronnut. Ja mites kaikki remppojen rahoitukset tulevaisuudessa, kuka maksaa? Kuka maksaa rikkoutuneet kodinkoneet ym? Kämppä vaan lihoiksi, kaikista järkevin ratkaisu. Vaikka menis oikeuden kautta niin parempi sekin kun yhteinen sijoitusasunto exän kanssa.

Vierailija
18/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies velvoittaa/painostaa/kiristää minua, koska haluaisi itse muuttaa asuntoon eron jälkeen. Koska minä olen se, jonka on erottava, en miehen mielestä saa saada 'tuhottua' häneltä kaikkea. Tästä ei tosin ole kysymys, koska olemme jo vuosia eläneet miehen ehdoilla, minkä vuoksi nimenomaan oma elämäni täytyy perustaa alusta asti uudelleen. Mies ei kuitenkaan ehdottomasti halua myydä. Oikeus kuulostaa ratkaisuna kalliilta ja hitaalta, mutta hyvä tietää perusaskelmerkit eli kiitos vastauksista!

Huhhuh, onpas kamalan kuuloinen tilanne. Laita heti prosessi vireille käräjäoikeudessa. Jos mies tulee järkiinsä (vahtoehdot: myynti sovinnolla tai lisärahoituksen hankkimineen sinun osuutesi lunastamiseen), niin prosessin saa heti keskeytettyä kyllä.

Sinähän et mitään tässä tuhoa - jos miehellä ei ole varaa pitää asuntoa yksin, siitä on vaan luovuttava.

Pidä puolesi!

Vierailija
19/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko avioero jo virallisesti vireillä? Vaadi välitöntä ositusta. Jos mies ehtii muuttaa kirjansa asuntoon, hänen häätämisensä kestää. Sinuna juttelisin lakimiehelle, vaikka se maksaakin, mutta voi loppupeleissä säästää vaivaa ja rahaa. Miehesi kuulostaa tyypiltä, jolle on turha yrittää puhua järkeä, joten virallinen prosessi rullaamaan viipymättä.

Vierailija
20/25 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on kontrolloiva ja katkera erosta, niin silloin tosiaan ei kannata pitää yhteistä omaisuutta. Miehen tuollaisella asenteella yhteisomistajuuden purku oikeuden kautta on luultavasti edessä. Kannattaa tehdä miehelle selväksi, että tulet niin toimimaan (ja mahdollisesti aloittaa ko prosessi), ja toisaalta sanoa, että asunnon yhdessä myymällä hänkin selviäisi helpommalla ja halvemmalla. Eron jälkeen ei tarvitse enää liikaa keskustella ja kuunnella toisen vuodatuksia, vaan on ihan sallittua hoitaa pelkästään viralliset asiat.

Onneksi asunto on nyt vuokrattuna, ettekä parhaillaan asu siellä. Jos mies jostain syystä saa itsensä venkslattua asuntoon muuttamaan, niin siinä kohtaa vaadi vuokrasopimus sinun osuudesta maksettavasta reaalihintaisesta vuokrasta. Ei kai mies kuitenkaan vaadi, että antaisit hänen asua osittain omistamassasi asunnossa ilman mitään korvausta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi