Miksi niin harvat menevät lasersilmäleikkaukseen? Eikö lasit ja piilolinssit tule kalliimmaksi pitkässä juoksussa?
Kommentit (141)
Näköäni ei voi korjata laserilla. Linssileikkaus maksaisi 6 000 e, että kyllä sillä hinnalla voi aika monet silmälasit ostaa. Enkä välttämättä edes pääsisi lähilaseista tuollakaan eroon.
Itselläni on jo nuoresta lähtien ollut normaalia huonompi hämäränäkö ja yksi leikkauksen riskeistä on hämäränäön huonontuminen, enkä ole valmis ottamaan sitä riskiä.
Muutenkaan en koe silmälaseja mitenkään hankaliksi vaikka likinäköä on aika paljon ja ikänäön vuoksi hankin juuri monitehot. Urheillessa ja esim. uimahallissa käytän kertakäyttöpiilareita.
Minulla on jo muutenkin kuivat silmät ja laserleikkaus saattaa pahentaa tätä ongelmaa huomattavasti. Pitäydyn rilleissä :)
Lasersilmät vois kyllä olla kivat
Vierailija kirjoitti:
Liian isot riskit, monilla leikkausta ei voi tehdä ts. sen lisäksi tarvitsisi silti lasit (hajataitto esim. yleinen syy), ei ole kerralla varaa maksaa vaikka vuosikymmenien saatossa on varaa maksaa silmälaseista jne., monella tulos ei ole pysyvä vaan muutaman vuoden päästä tarvitsee taas lasit.
Tässäkin keskustelussa näemmä yhtä vakuuttavia argumentteja kuin rokotekeskustelussa. Oikeasti laserleikkaus on turvallinen, kestää pari minuuttia ja paraneminen on nopeaa, tulos on pysyvä ja uudet lasit tarvii ehkä ikänäön huonontuessa. Suurin syy lienee raha, vaikka leikkaukset saa osamaksulla tai pankista lainaa.
Olen odottanut sitä hetkeä, että näkö pysyisi entisellään riittävän pitkään että olisi järkevää leikata. No, nyt olen kohta 35v ja tuntuu että ei taida enää kannattaa. Lisäksi minulla on jo nyt tosi kuivat ja herkät silmät, ja leikkauksen jälkeen on aika tavallista että silmät kuivuu vielä lisää.
Minulla ei ole rahaa käydä leikkauksessa, enkä halua ottaa sitä varten lainaa. Odotan, että papan takametsät lankeavat minulle, sitten joskus...
Kävin esitutkimuksessa jokunen vuosi sitten ja leikkausaikakin oli jo varattu, mutta juuri pari päivää ennen tein positiivisen raskaustestin, joten en mennyt. Jälkeenpäin mieleni on muuttunut muutenkin.
En erityisemmin pidä itsestäni lasit päässä, vaikka ne minulle sopivatkin ja on kauniin malliset pokat 2 kpl. Piilareita käytän enemmän, koska kun on paljon miinusta, on esim. autolla ajo helpompaa, kun on rajaton näkökenttä, kuolleet kulmat ym. helpompi tarkistaa. Silmäni kestävät Piilareita myös hyvin. En koskaan nuku ne päässä kuitenkaan, pidän välipäiviä ym.
Leikkaus pelottaa jonkin verran. Lisäksi hämäränäköni on luonnostaan vähän heikompi kuin vaikka miehelläni, joten en halua ottaa riskiä sen huononemisesta. Lisäksi työssäni kirjoitan paljon näyttö päätteellä, joten en halua sitäkään riskiä, että se työskentely vaikeutuisi. Mieleeni ovat jääneet eräässä lehtijutussa silmälääkärin pohdinta: jos on suht paljonkin miinusta, mutta näkö saadaan laseilla korjattua ja silmät ovat kuitenkin terveet, niin haitanneeko tuo sitten lopulta paljoakaan.
En siis ole menossa loppuelämänikään aikana, näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian isot riskit, monilla leikkausta ei voi tehdä ts. sen lisäksi tarvitsisi silti lasit (hajataitto esim. yleinen syy), ei ole kerralla varaa maksaa vaikka vuosikymmenien saatossa on varaa maksaa silmälaseista jne., monella tulos ei ole pysyvä vaan muutaman vuoden päästä tarvitsee taas lasit.
Tässäkin keskustelussa näemmä yhtä vakuuttavia argumentteja kuin rokotekeskustelussa. Oikeasti laserleikkaus on turvallinen, kestää pari minuuttia ja paraneminen on nopeaa, tulos on pysyvä ja uudet lasit tarvii ehkä ikänäön huonontuessa. Suurin syy lienee raha, vaikka leikkaukset saa osamaksulla tai pankista lainaa.
Kummasti silmälääkäreillä itsellään on yleensä lasit. Eli he eivät mene "turvalliseen ja nopeaan" laserleikkaukseen, koska tiedostavat sen riskit. Olkoonkin, että ovat harvinaisia, mutta sitäkin haitallisempia.
Mun silmiin ei kajota kuin lääketieteellisistä syistä. Ilman näköä ei ole elämää.
Vierailija kirjoitti:
Mun silmiin ei kajota kuin lääketieteellisistä syistä. Ilman näköä ei ole elämää.
Jep. Nämä laserleikkaukset ovat pohjimmiltaan kauneusleikkauksia. Erityisesti pienillä vahvuuksilla.
Oon niin tottunut siihen etten nää hyvin, että aika harvoin muistan edes laittaa piilarit. Lasit on niin vanhat ja rumat että niitä käytän vaan kotona. Ei paljoa maksa. Menisin kyllä leikkaukseen jos ois varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käyttänyt laseja jostain 13-vuotiaasta ja olen nyt 58-v. Mulla on ollut muistaakseni neljät lasit eli kovin usein en ole tarvinnut uusia. Nykyiset olen saanut vuonna... 2008 ja vahvuudet eivät ole muuttuneet. Ei ole tarvetta leikkauksiin. Lisäksi pidän laseistani, ne näyttävät hyvältä ja sopivat minulle. Lisäksi vihaan ajatusta silmieni ronkkimisesta.
Ihanko oikeasti ihmiset hankkivat näin harvoin laseja? Ei minullakaan näkö muutu, mutta ihan omaksi iloksi, etten näytä ihan out of date uusin lasit 3-4 vuoden välein. Sama asia, ettei minulla enää ole pallopermanenttia eikä graafista leikkausta hiuksissa.
Ja kyllähän ne linssit kuluu ja naarmuuntuu. No se on ihan oma valinta haluaako nähdä hyvin ja näyttää tyylikkäälle vai käyttää samoja vanhoja kuluneita laseja vuosikymmenet. Minä uusin lasit noin 4 vuoden välein ja kyllä sitä aina näkee ihan uudella tavalla kun saa uudet kirkkaat linssit käyttöön! Sen ymmärrän ettei uusi laseja kovin usein jos käyttää lähinnä piilareita, itsellä on niin kuivat silmät etten pysty. Samasta syystä en myöskään edes harkitse leikkausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on sellainen ero että korona voi aiheuttaa pitkäaikaisia vakavia terveyshaittoja, kun taas silmälasit ei ainakaan omassa elämässäni haittaa juuri lainkaan. Ainoastaan uimahallissa on ärsyttävää, kun ei näe mitään jos ei pidä voimakkuuksilla varustettuja laseja koko ajan päässä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai nyt tosissasi rinnasta koronarokotteen ottamista laserleikkauksessa käymiseen?
Minulla itselläni on harvinainen nuoruusiän glaukooma, jonka vuoksi en ole varma kuinka hyvin leikkaus edes silmilleni sopisi. Sen lisäksi kun on kerran tottunut käyttämään laseja käytännössä koko ajan, niin se ei enää haittaa elämää, varsinkin kun ne sopiikin ulkonäköön hyvin. Piilolinssejäkin voin käyttää silloin tällöin, jos on sellainen tunne että lasit ovat tiellä tai haluaa muuten vain olla joskus ilman. Pidätän oikeuden muuttaa mielipidettäni, jos nyt vaikka piilareita ei voisi enää pitää tai jotain muita muutoksia tulisi mutta ymmärrän hyvin myös niitä jotka eivät leikkaukseen mene ja mielestäni ihan hyviä ovat olleet perustelut.
Kävin laserissa viisi vuotta sitten ja olen todella tyytyväinen. Nyt alkaa olla jo lukulasien tarvetta, mutta ei haittaa yhtään. Se ettei tarvi silmälaseja tai piilareita koko ajan helpottaa elämää yllättävän paljon!
En ymmärrä, mikä siinä leikkauksessa pelottaa. Lääkäri osaa kyllä sanoa, mikä leikkaustapa sopii kenellekin, ja jos ei mikään sovi, kertoo senkin. Riskit on todella pienet ja hyöty suuri.
Vierailija kirjoitti:
Kävin laserissa viisi vuotta sitten ja olen todella tyytyväinen. Nyt alkaa olla jo lukulasien tarvetta, mutta ei haittaa yhtään. Se ettei tarvi silmälaseja tai piilareita koko ajan helpottaa elämää yllättävän paljon!
En ymmärrä, mikä siinä leikkauksessa pelottaa. Lääkäri osaa kyllä sanoa, mikä leikkaustapa sopii kenellekin, ja jos ei mikään sovi, kertoo senkin. Riskit on todella pienet ja hyöty suuri.
Ei se leikkaus kaikkia pelota. Osa vain ei koe yksinkertaisesti silmälaseja niin suureksi haitaksi elämässään että sen vuoksi meni leikkaukseen missä kuitenkin on se nollaa suurempi riski ja joka vie rahaa. Ei sen monimutkaisempaa. Sitten taas on niitäkin joille leikkausta ei voi tehdä, niinkuin itsekin totesit. Monille leikkaus sopii ja jos haluaa laseista eroon niin mikäs siinä, hyvä heille. On niitä tiettyjä tilanteita missä leikkaus on oikein hyvä vaihtoehto, esimerkiksi jos vaikka ammatin tai muun syyn puolesta se näkö ilman korjausta on pakko saada tarkaksi.
tärkeämpää on kysyä miksi nuorehkotkin tyylikkäät ihmiset haluaa pitää todella rumia "Derrick"-silmälaseja, pyöreitä rautalanka-rillejä tai harvalle sopivia vinoja kissalaseja?
Mitä se laseri maksaa pari tuhatta euroa, töissä käyvillä ei ole mitään säästössä? Halpa hinta kun rumia rillejä ostelevat erikoislinsseillä tuhat euroa rillit parin vuoden välein.
Silmälasit on söpöt naisella mutta sellaisia malleja ei enää tehdä. Jokus oli. 2005-2010 abaut.
Itse kävin leikkauksessa vuonna 2009, maksoi 3000€. Olin opiskelija ja asuin kotona vanhempien luona. Hyvin sain rahat kerättyä kasaan käymällä kesätöissä. Kesän lopuksi kävin sitten leikkauksessa. Ajatus alkoi kirkastua siinä kesäkuussa, kun silmälasit painoivat tosi ikävästi korvia - ilmeisesti toinen korvani on hieman korkeammalla kuin toinen - ja laseja joutui koko ajan ottamaan pois. Mikään ei kuitenkaan auttanut siihen korvakipuun, mitä silmälasit aiheuttivat. Piilolinsseillä en nähnyt tietokoneen ruudulta pientä tekstiä, ja eihän kirjanpitäjän työssä muuta olekaan kuin pieniä kirjaimia ja numeroita … Piilolinssien käyttö maksoi minulle noin 500€ vuodessa, joten johan se kuudessa vuodessa maksoi itsensä takaisin. Lisäksi olisin joutunut ostamaan aurinkolasit vahvuuksilla, joten olisi tullut lisää kulua vielä silmälaseistakin. Nyt on mennyt jo yli 13 vuotta leikkauksesta, edelleen on erinomainen näkö.
Äitini kärsi loppuelämänsä valonarkuudesta leikkauksen jälkeen ja joutui käyttämään aurinkolaseja välillä sisälläkin.