Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lupaaminen toisen puolesta. Ärsyttävintä mitä voi olla!!

Vierailija
04.01.2022 |

Onko teillä ketään läheisiä (yleensä kait lähisukulaisia), jotka lupailevat puolestanne sitä sun tätä?

Tyyliin "kyllä meidän Sanna voi tulla ilmaiseksi katsomaan teidän rikkinäistä läppäriä" tai "meidän Sirpalla on tosi paljon lankoja, se voi ihan hyvin antaa sulle villapaidan verran lankaa". Tai ihan mitä vaan.

Minä en oikeasti keksi äkkiseltään mitään ärsyttävämpää, ja minulla on äiti aina ollut tällainen. Sitten niistä äidin tekemistä yksipuolisista "diileistä" (yleensä sellaisia, että minun pitää tehdä jokin joko rahaa tai aikaavievä palvelus) on paha luikerrella ulos vaikuttamatta tarinan pahikselta.

Pahin oli ehkä, kun puolestani lahjoitettiin muutaman satasen arvosta omaisuuttani lupaa kysymättä, kun "ethän sinä niitä ikinä käytä". Tai no. Ehkä pahin oli kuitenkin se joulu, kun minut nakitettiin tekemään parikymmentä purkkia "kuuluisaa" hilloani äidin kavereille. Sain kuulla tästä vasta pari päivää ennen joulua, kun yksi näistä äidin kavereista tuli ruokakaupassa vastaan ja kiitteli vuolaasti etukäteen asiasta, josta en tiennyt mitään. Aatonaattona sitten äiti toimitti minulle sokerit ja hedelmät (lasipurkit, konjakit, vaniljatangot ja muut kalliimmat ainekset minun piti laittaa omistani) ja iloisesti ilmoitti että tällaisia tarvitsisi nyt muiden joulukiireiden keskellä tehdä, kun hänen kaverinsa ovat NIIN ilahtuneita tästä ihanasta hillosta. Muistan tuosta joulusta lähinnä ne rakot sormissa hedelmien kuorimisesta.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Nyt sun yli kyllä kävellään ja pahasti. Ja sinä annat sen tapahtua :( Joskus on tämäkin taito ihmisen opittava: On opittava pitämään puolensa. Sanomaan ei. Ainakin noin järjettömällä varoitusajalla. Joskus saa olla kiltti, mutta rajansa kaikella. 

Omasta kokemuksesta tiedän, että se ei ole helppoa. Harjoittele vaikka puhelinmyyjillä. Ennen kuuntelin aina liirumlaarum -tarinoita pitkään kunnes lopulta sanoin ei. Nyt osaan jo sanoa ei, heti kättelyssä eikä tarvitse edes kuunnella sitä pitkää alustusta. Voimaannuttavaa. Kokeile. Seuraavaksi kun tulee joku tuollainen tilanne, kuulostele mitä tunteita se SINUSSA herättää. Jos vähänkään kielteisiä, sano ei. 

Vierailija
22/24 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi sanoa, että jaha, Mirja lupasi tuollaista, joten Mirja varmasti hoitaa asian itse. Äkkiä se lupailu loppuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi taitaa olla kova miellyttäjä ja hakee muiden hyväksyntää nyt sinun kauttasi. Sinun ei tarvitse sitä jatkaa enää yhtään. Jos sinun on suoraan vaikea sanoa muille ei, niin leiki ns. tyhmää. Et yhtään tiedä mistä toinen puhuu (niin kuin et tiedäkään) ja sinun tarvitsee jutella ensin äitisi kanssa että mistä on kyse. Siitä vastapuoli jo ymmärtää että äitisi on lupaillut omiaan. Toki voit auttaa muita omien aikataulujesi mukaan, jos välttämättä haluat, vaikka puolen vuoden päästä tai miten sinulle sopiikin. Tai jätä vaan tekemättä! Kun äitisi nolaa itsensä tarpeeksi monta kertaa kaveriensa silmissä, oppii ihan varmasti kysymään sinulta ensin.

Juuri tämä. Minunkin äitini olisi tuollainen, jos minulla olisi jokin erityistaito. Äiti on aina kaivannut näkymistä ja hyväksytyksi tulemista itselleen ja sen takia hän antoi minulle aivan järkyttävän vanhanaikaisen nimen, josta sai kyllä aikuisilta kehuja, mutta lapsilta pelkkää kiusaa pilkkaa. Tuttua on sekin, että hän on lahjoittanut tavaroitani pois kavereidensa lapsilleen.

Nämä tällaiset äidit eivät ole ihan normaaleja, eikä heidän ajatusmaailmaansa voi täysin normaalista perhedynamiikasta käsin ymmärtää. Oma äitini on ns. kiltti tyttö, joka on aina yrittänyt miellyttää kaikkia muita paitsi omaa tytärtään. Tyttären rooli on ollut olla äidin jatke, jonka ainoa tehtävä maailmassa olisi miellyttää ja ihannoida äitiä.

Pistin välit poikki jo vuosia sitten.

Vierailija
24/24 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suostu. Rumasti ei tarvi kieltäytyä, mutta aina voi sanoa ettei ole aikaa tai mahdollisuutta tehdä. Äidille tiukka puhuttelu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi