En jaksa heti aamusta miehen jatkuvaa puhetulvaa vaan haluan herätä rauhassa, mies suuttuu tästä
Minulle herääminen ottaa aikansa, enkä jaksa heti aamusta jatkuvaa kälätystä ja kysymyksiä. Asioita joista ehtisi aivan hyvin jutella kun olen kunnolla herännyt. Molemmat siis etätöissä ja tästä syystä suunnilleen 24/7 kotona yhdessä. Kuulostan varmaan itsekkäältä, joo, mutta ärsyynnyn kun en saa olla kahta minuuttia rauhassa. "Pitäisikö se sun auto muuten pesettää tällä viikolla, mikä sen eilisen leffan näyttelijän nimi oli kun en muista, lisäätkö ostoslistaan juuston ja oliivit"
Lisäksi pyytää tuomaan sitä sun tätä, kun hänellä on läppäri sylissä ja on niin hankala nousta hakemaan. Vettä, kahvia, annatko kynän ja paperia, nenäliinoja ym. Itse haluaisin rauhassa ja hiljaisuudessa heräillä viltin alla kahvini kanssa. Kun otan aiheen puheeksi, hänestä kuoriutuu draamaprinsessa. "Ei sitten puhuta mitään v*ttu koko päivänä, kyllä sä kavereides kanssa juttelet muttet mun" Ja joo, soittelen melko usein kavereille ja perheelle MUTTA sitten kun olen kunnolla herännyt.
Kun olisin valmis juttelemaan, kulkee mykkänä nokka pystyssä tai kääntää tahallaan selkänsä. Miten tehdä tämä asia selväksi niin että se menee perille? Lähtee kohta järki.
Kommentit (106)
Ei kai se sika pussaakin vielä?
Mun miehellä on vähän samaa tapaa. Ite tahtoisin aamulla vaan juoda kahvini ja lukea uutiset, mutta mies tahtoo jutella. Sitten kun se vielä aloittaa sen puheen kun olen lukemassa, niin kesken lukemisen pitää koettaa aamu-unisilla aivoilla vaihtaa vastaanotto tekstistä ääneksi. Kun tämä harvoin käy sujuvasti ja alkuosa miehen jutusta menee ohi, niin se loukkaantuu. Olen sanonut, että jos on asiaa, niin ensin kiinnittää mun huomion ja sitten vasta alkaa varsinaisen asian selittämisen. Olen myös sanonut että jos ei ole ihan pakko niin voisi niiden juttujen kanssa odottaa siihen että saan kahvin juotua ja uutiset luettua (noin 20 min), sen jälkeen olen kunnolla hereillä ja valmiina sosiaaliseen kanssakäymiseen.
Lapset on eri juttu. Kun ne oli pieniä, niin se hoitaminen oli fyysistä (pukeminen, ruoka jne) ja siihen ei tarvinnut aivoja, lihasmuisti ja autopilotti riitti. Eikä lapset ei olettaneet että minä olisin keskustellut heidän kanssaan, riitti kun reagoi jotenkin ja osoitti että oli kuullut mitä ne sanoi. Lisäksi toinen lapsista on samanlainen kuin minä, se kömpii sängystä ylös ja ryömii keittiöön, istuu tuoliin ja on ihan pihalla ensimmäisen vartin kunnes aivot syttyy ja se voi aloittaa aamutoimet.
Mies puhuu lakkaamatta. Yleensä korvani menevät automaattisesti lukkoon viimeistään kymmenennen lauseen jälkeen, eikä aivoni rekisteröi sen jälkeen enää mitään. Sanon aina välillä joo ja nykkäilen. Täydestä menee.
Olen niin onnellinen omastani! Stressaan välillä vähän liikaa, aivot ylikuormittuu töissä ja mikään aikataulujen suunnittelu yms on silloin ärsyttävää.
Oli sitten viimeksi kesken yhden rankan päivän lounashetken jo aloittamassa jonkin homman sopimista, ja totesikin epätoivoisen ilmeeni nähdessä heti vain "mutta laitan ylös niin mietitään sitä parempana aikana". Ilman kettuilua, ihan vaan auttaakseen. Pienistä asioista se onni on kiinni!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sinä passaat aikuista ihmistä? Tuosta minullakin palaisi käpy. Ei missään nimessä pidä lähteä tuollaiseen pompotteöuun. Sen sijaan omassa kodissaan saa kyllä ihminen puhua, minusta on kohtuutonta vaatia toiselta pitkää hiljaisuutta vaan sillä perusteella että "mua nyt ärsyttää kun sä puhut". En ihmettele jos puoliso kokee sen loukkaavana. Veikkaan, että olette liian erilaisia.
Tottakai omassa kodissa saa puhua, mutta kyllä se toinen pitää silti ottaa huomioon. Vai olisiko sinusta ok, että kumppani herättää sinut keskellä yötä juttelemaan jos hän itse sattuu olemaan hereillä? Nythän ei ole kyse siitä, että koko päivä pitää olla hiljaa, vaan siitä että antaa toiselle puoli tuntia aamusta, ennen kuin alkaa tykittää. Ihan normaaleja käytöstapoja.
Kenellä on aamulla tunti aikaa vetkutella?