Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä keinolla olette saaneet kolesterolin alenemaan?

Vierailija
04.01.2022 |

Luin että joku oli saanut kolesterolin paremmaksi käyttämällä hummusta. Olen ostanut nyt pari rasiaa hummusta, jota laitan leivän päälle margariinin tilalle, mutta en oikein pidä hummuksen mausta.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutus+liikunta ja ruokavalio. Ei se ole ihmeellistä.

Paino 52kg, pituus 160. Liikuntaa/urheilua joka päivä. Ruokavalio kasvispainotteinen. Kokonaiskolesteroli 6,3 ilman statiineja.

On se ihmeellistä.

Niinpä...aivan liikaa!

"Suomalaisten kokonaiskolesteroli on keskimäärin 5,3 millimoolia litrassa (mmol/l" 

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00035

Ei, vaan tuo on tekaistu viitearvo, jolla ei ole mitään terveydellistä perustetta. Vanhemmiten kolesteroli nousee luonnostaan ja se on tarkoituskin.

Vierailija
22/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt 7. Lääkäri on viikon päästä. Katotaan mitä tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomessa viitearvo on 5, niin lääkettä se lääkäri "määrää" Hänen on noudatettava käypähoitosuosituksia. Näin Suomessa.

Vierailija
24/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin tupakoinnin ja laihdutin.  Lopetin rasvan käytön leivän päällä kokonaan.  Leivän päälle pistän kalkkunaleikettä ja kasviksia.  Olen vähentänyt alkoholinkäyttöäni.

Aloitan melkein aina päiväni haudutetulla puurolla.  Suosikkini on kaurapuuro kauranleseillä.  Toisinaan syön maustamatonta jogurttia pähkinähedelmämüslillä lisättynä (pakaste)marjoilla.  Olen lisännyt välipalahedelmien syömistä.  Olen lisännyt papuruokien kuten linssikeittojen syömistä.  Syömäni liha on todella vähärasvaista ja sen kaverina syön höyrytettyjä kasviksia kuten kukka-, parsa-, ja ruusukaalia, perunoita, porkkanaa ja lanttua.  

Tiivistettynä:  kolesterolia hyvin alentava ruokavalio on erittäin kasvisvoittoinen.

Olen aloittanut runsaan kävelemisen esimerkiksi töihin ja muutenkin kaupungille.

Vierailija
27/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä olivat, kun söin epäterveellisemmin, mutta nykyisin ainakin ovat olleet ideaalitasolla työterveydessä mitattaessa. Ruokavalioon kuuluu paljon kasvksia ja keskivertoa vähemmän eläinrasvoja, vaikka lihansyöntiä ei vältellä.

Vierailija
28/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio

Vierailija
29/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomessa viitearvo on 5, niin lääkettä se lääkäri "määrää" Hänen on noudatettava käypähoitosuosituksia. Näin Suomessa.

Ei välttämättä, mikäli ei ole verenpainetta. Ensin ruokavalio, jonka myötä painon pudotus. Tiheä seuranta, mikäli tehoaa, ei lääkitystä. Näin työterveydessä. Toki on niitäkin, joilla ei verenpainetta ja ruokavalio auttaisi, mutta lipsuu ja kolesteroli on huipussaan, lääkitys ainoa vaihtoehto.

Vierailija
30/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio

Sorry, ruokavaliolla putosi 7,6 alle viiteen. Harmi tuottaa pettymys.

Vierailija
31/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen reippaasti ylipainoinen ja mun kolestroliarvoni on 3,6. Eipä sitä lääkärikään meinannut uskoa, siis verikokeen tulosta.

Liian alhainen kolesteroli ei ole mikään hyvä juttu.

No mutta eihän tuo ole alhainen, siinä on arvot kohdallaan. Sama 3.6 minullakin, lääkärin mielestä huippuluokkaa, enkä oo mikään nuori ja ylipainoa on.

Vierailija
32/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä oikeasti puree on kova liikunta. Kun aloin treenata puolimaratonille, niin kolesteroli laski 7,8 -> 4,2

Vierailija
33/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painan 55kg, harrastan liikuntaa ja syön hyvin. Kokonaiskolesteroli yli 9.

Geeneistähän se eniten on kiinni, että onko taipumusta korkeaan kolesteroliin. Isällä on ilman lääkitystä 19 ja lääkkeillä saa sen alle kymmeneen. Itsellä on varmaan puolittainen alttius ja kolesteroli helposti lähellä kahdeksaa.

Vierailija
34/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini on laiha kuin tulitikku! Mistäs hän laihduttaa? Syö marjoja ja kasviksia,ei käytä suolaa,sokeria ym.

Silti elimistö tuottaa kolesterolia.

Lääkkeillä pitää alhaalla.

Älä' siis puhu *jaskaa.

On sitten varmaan geeniperimä syynä tuohon.

Vai juoko pannukahvia päivittäin?

Vierailija
35/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino 52kg, pituus 160. Liikuntaa/urheilua joka päivä. Ruokavalio kasvispainotteinen. Kokonaiskolesteroli 6,3 ilman statiineja.

On se ihmeellistä.

Korkea kolesteroli on HARVOIN ravintoperäistä. Se on lähes aina geneettinen asia ja siksi ravintomuutoksilla ei saa siihen vastetta, ellei ole ihan persiillään koko ruokavalio. Valitettava totuus on, että nykykäsityksen mukaan oikeastaan ainoa asia, josta saa apua, on kolesterolia alentava lääkitys. Olen itse nykyisellään aika "lääkevastainen", en käytä lääkkeitä kuin suoranaisen pakon edessä. Jouduin kuitenkin taipumaan korkeiden kolesterolien suhteen, kokonaiskolesteroli 8 vaikka ruokavaliossani on lähinnä salaattia, kasviksia ja oliiviöljyä. Parissa kuukaudessa arvot normalistuivat statiinilla. Valitsin vanhanaikaisen statiinin, joilla on vähemmän haittavaikutuksia, silti näytti teho olevan ihan perfect.

Vierailija
36/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön joka aamu kaurapuuroa omatekemä omenahillon kera. Paistan silakoita ja syön lohta pari kertaa viikossa. Juon kevytmaitoa. Syön vain näkkileipää tai hapankorppuja emmentaljuuston ja levitteen kera. Keitän erilaisia keittoja. Teen siis kaiken ruuan itse alusta alkaen, myös leivon. Tykkään jäätelöstä ja makeista piirakoista. En liiku mitenkään erityisesti, mieluummin luen kirjaa. Olen n. 10 kg ylipainoinen, mielestäni sopivasti. Kokonaiskolesteroli 3,4.

Vierailija
37/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin syömään säännöllisesti Omega 3-lisää, jossa on siis sekä EPA että DHA rasvahappoja.

Syön kanssa monivitamiinia, muuten en ole muuttanut mitään ja huono kolesteroli tippui ja hyvän taso taas nousi.

Vierailija
38/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Benecol ja siemenleipää.

Vierailija
39/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun syömään statiineja menneen TIA -kohtauksen vuoksi. Käytin ensin atorvastatin' ia, mutta jätin sen haittavaikutusten vuoksi. Nyt käytössä ROSUVASTATIN, joka on proviisorin nmielestä statìinien 'ferrari'.

Arvot nyt:

HDL 1,53

LDL 1,1

KOKONAISKOLESTEROLI 3.1

TRIGLY 0,8

Vierailija
40/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Camelina öljy. Itä-Suomen yliopistossa tehty tutkimusta tuosta ja se auttoi minulla. Sitä saa luontaiskaupasta ainakin.

Hyvät rasvat, esimerkiksi avokado päivässä.

Käytän myös kuuriluontoisesti ruokakaupasta ostamaani Benecol jugurttijuomaa. Yksi pikkupullo päivässä. Jo pari viikko kerrallaan auttaa. Olen joskus myös käyttänyt apteekista ilman reseptiä saatavaa Armolipid plus ravinnetta. Sitä on jopa joku lääkäri suositellut. Myös luontaistuote berberiini auttaa.

Tietenkin liikunta. Minun kohdalla 1000 askelta vähintään päivässä.

Eli huomasin, että keinoja löytyy. Joskus ollut yli 6 kokonaisarvo, nykyisin vain 4,2.