Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä keinolla olette saaneet kolesterolin alenemaan?

Vierailija
04.01.2022 |

Luin että joku oli saanut kolesterolin paremmaksi käyttämällä hummusta. Olen ostanut nyt pari rasiaa hummusta, jota laitan leivän päälle margariinin tilalle, mutta en oikein pidä hummuksen mausta.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Statiineilla ja inkiväärillä.

Vierailija
2/53 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolesteroli laski kun vaihdoin vegaaniseen ruokavalioon. Käsittääkseni etenkin kuidut auttavat vähentämään haitallista LDL-kolesterolia ja niitähän vegaanisessa ruokavaliossa on paljon. Eli omalla kohdalla varmaan ratkaiseva tekijä oli eläinrasvojen häviäminen ja kuidun lisääntyminen.

Ei kekenkään kolesterolin takia tarvitse vegaaniksi alkaa, mutta kai tähänkin pätee se iänikuinen kasvisten lisääminen ja kovien rasvojen vähentäminen. Ylipaino käsittääkseni myös on riskitekijä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atorvastatin 20mg. Auttoi tehokkaasti.

Vierailija
4/53 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus+liikunta ja ruokavalio. Ei se ole ihmeellistä.

Vierailija
5/53 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paino 52kg, pituus 160. Liikuntaa/urheilua joka päivä. Ruokavalio kasvispainotteinen. Kokonaiskolesteroli 6,3 ilman statiineja.

On se ihmeellistä.

Vierailija
6/53 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painan 55kg, harrastan liikuntaa ja syön hyvin. Kokonaiskolesteroli yli 9.

Vierailija
7/53 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino 52kg, pituus 160. Liikuntaa/urheilua joka päivä. Ruokavalio kasvispainotteinen. Kokonaiskolesteroli 6,3 ilman statiineja.

On se ihmeellistä.

Suurin piirtein oma tilanteeni. Paitsi, että vuosi sitten LDL oli 3,0, nyt jo 3,6. Elämäntavoistani en minä eikä lääkäri löytänyt moitittavaa. Ainoa vuoden aikana tapahtunut muutos on ollut raju stressin lisääntyminen mm. läheisen yllättävän kuoleman ja kusipäisen pomon sekä siitä johtuneen työpaikanvaihdoksen vuoksi. Siitä johtuen mm. nukkuminen ollut vähän mitä sattuu, mikä ei tietenkään auta esimerkiksi palautumisessa. Lääkkeitä en halunnut enkä saanut. Katsotaan nyt ensin, josko elämän rauhoittuminen näkyisi jossain. Elämäntavoista on aika vaikea enää parantaa, kun jo tekee kaiken ohjekirjan mukaan. 

Vierailija
8/53 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä kalaa.

Vierailija
9/53 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laihdutin karppaamalla, lisäsin lihaa, maitotuotteita jne enkä vältellyt rasvaa mitenkään, aina täysrasvaisia.

Olin verikokeissa erään lääkkeen  takia ennen ja jälkeen, se paha kolesteroli oli tippunut reilusti.

Tästä päätellen ylipaino on kyllä paljon pahempi kuin rasvaisen liharuoan syöminen.

Vierailija
10/53 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laihdutin karppaamalla, lisäsin lihaa, maitotuotteita jne enkä vältellyt rasvaa mitenkään, aina täysrasvaisia.

Olin verikokeissa erään lääkkeen  takia ennen ja jälkeen, se paha kolesteroli oli tippunut reilusti.

Tästä päätellen ylipaino on kyllä paljon pahempi kuin rasvaisen liharuoan syöminen.

Ja lääke ei siis ollut mikään kolesteroliin tai laihdutukseen liittyvä. Painoa tippui 20kg.

Vierailija
11/53 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se ihmeellistä.

Suurin piirtein oma tilanteeni. Paitsi, että vuosi sitten LDL oli 3,0, nyt jo 3,6. Elämäntavoistani en minä eikä lääkäri löytänyt moitittavaa. Ainoa vuoden aikana tapahtunut muutos on ollut raju stressin lisääntyminen mm. läheisen yllättävän kuoleman ja kusipäisen pomon sekä siitä johtuneen työpaikanvaihdoksen vuoksi. Siitä johtuen mm. nukkuminen ollut vähän mitä sattuu, mikä ei tietenkään auta esimerkiksi palautumisessa. Lääkkeitä en halunnut enkä saanut. Katsotaan nyt ensin, josko elämän rauhoittuminen näkyisi jossain. Elämäntavoista on aika vaikea enää parantaa, kun jo tekee kaiken ohjekirjan mukaan. 

Mites, jos et tekisi ohjekirjan mukaan? Saattaisit saada tulosta.

Vierailija
12/53 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kolesteroli laski kun vaihdoin vegaaniseen ruokavalioon. Käsittääkseni etenkin kuidut auttavat vähentämään haitallista LDL-kolesterolia ja niitähän vegaanisessa ruokavaliossa on paljon. Eli omalla kohdalla varmaan ratkaiseva tekijä oli eläinrasvojen häviäminen ja kuidun lisääntyminen.

Ei kekenkään kolesterolin takia tarvitse vegaaniksi alkaa, mutta kai tähänkin pätee se iänikuinen kasvisten lisääminen ja kovien rasvojen vähentäminen. Ylipaino käsittääkseni myös on riskitekijä.

Älä tällaista huuhaata levitä.

Kyllä tuo väittämäsi "huuhaa" on täysin linjassa tutkitun tiedon ja siitä tehtyjen virallisten suositusten kanssa.

https://sydan.fi/fakta/kolesteroli-kohdalleen-ruokavalinnoilla/

Vierailija
13/53 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen reippaasti ylipainoinen ja mun kolestroliarvoni on 3,6. Eipä sitä lääkärikään meinannut uskoa, siis verikokeen tulosta.

Vierailija
14/53 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alipainoinen, jolla kolesterolit oli joskus yli 8 työterveyslääkärillä mitattaessa. Todettiin samalla kilpparin vajaatoiminta. Sain tyroksiinit ja vuoden päästä kolesterolit oli tippuneet alle viiteen, varsinkin LDL oli pienentynyt merkittävästi. Noudatan lakto-ovo-ruokavaliota ja käytän todella paljon kananmunia, sekä normaalirasvaisia maitotuotteita, eikä niillä ole ollut mitään vaikutusta kolesteroliin enää tyroksiinilääkityksen jälkeen.

Vierailija
15/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois kokonaan: leipälevitteet, maito, sipsit ja suklaat.

Kovaa aerobista liikuntaa 1h joka toinen päivä.

Näillä putosi reilusti.

Vierailija
16/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini on laiha kuin tulitikku! Mistäs hän laihduttaa? Syö marjoja ja kasviksia,ei käytä suolaa,sokeria ym.

Silti elimistö tuottaa kolesterolia.

Lääkkeillä pitää alhaalla.

Älä' siis puhu *jaskaa.

Vierailija
17/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihan tuotu vielä esiin sokerien ja vehnäjauhojen haitallisuutta. Sokeri vaikuttaa rasva-aineenvaihduntaan.

Pois myös margariinit, palmuöljy, rypsiöljy ja einekset. Myös makkarat ja kermakastikkeet.

Vierailija
18/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se ihmeellistä.

Niinpä...aivan liikaa!

"Suomalaisten kokonaiskolesteroli on keskimäärin 5,3 millimoolia litrassa (mmol/l" 

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00035

Vierailija
19/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen reippaasti ylipainoinen ja mun kolestroliarvoni on 3,6. Eipä sitä lääkärikään meinannut uskoa, siis verikokeen tulosta.

Liian alhainen kolesteroli ei ole mikään hyvä juttu.

Vierailija
20/53 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini on laiha kuin tulitikku! Mistäs hän laihduttaa? Syö marjoja ja kasviksia,ei käytä suolaa,sokeria ym.

Silti elimistö tuottaa kolesterolia.

Lääkkeillä pitää alhaalla.

Älä' siis puhu *jaskaa.

Elimistön pitääkin tuottaa kolesterolia, se on välttämätön aine.