Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi itku! Olin kahvilla miehen, joka laittoi kahviinsa...

Vierailija
23.04.2015 |

KOLME sokeripalaa ja maitoa, kanssa. Nolostuin siitä niin (koko kahvila kuitenkin täynnä populaa), että ampaisin pystyyn ja keksin salamannopeasti vilpin, jolla sain piilotettua kyseistä toimintaa kahvilakansalta. "Hei ei kai mun ahterissa oo mitään likaa, kun en tajunnu katsoa tuolia ennen kuin istuin...???" ;) Upposi kuin veitsi sulaan voihin ja luulen, että moni ei nähnyt miehen tekoa tämän ansiosta. Nyt kuitenkin on piukat paikat, kun kyseinen UNELMAmies (...) kärttää seuraavaa tapaamista kanssani... Niin mitä seuraavaa...? Kysynpähän vain. En tarkoita millään pahalla, mutta odotan hieman parempaa käytöstä kahvilassa. Joku taso se minullakin on. Mitä sanon "miehelle" ?! Totuus vai hätävalhe? Kiitos asiallisista vastauksista, ne tulevat tarpeeseen! :)

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies laittaa kanssa kolme sokeripalaa.

Vierailija
82/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 21:35"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 17:50"]"Olin kahvilla miehen, joka laittoi kahviinsa KOLME sokeripalaa ja maitoa, kanssa" Todellinen kielioppihelmi, hajosin :'D [/quote] Itse asiassa oikein kirjoitettu :) tämä oon väärin: Olin kahvilla miehen kanssa, joka... Olin kahvilla MIEHEN JOKA [/quote] no ei todellakaan ollut oikein kirjoitettu! [/quote] Shut uppppp!! Minä olen ollut aina erittäin vahvoilla äidinkielessä. Suomi on epälooginen kieli, pääskää asian yli. :) - ap

[/quote]

Ehdotan av-kansanäänestystä. Ne, joiden mielestä ap:n kielioppi on pahempi deittailukammotus kuin miehen 3 sokeria, yläpeukuttakaa. Ne jotka rakastavat ap:n pedanttisuutta ja kammoavat Sokeri-Sakarin käytöstä, alapeukuttakaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 20:59"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 18:02"] Olin kahvilla miehen kanssa joka laittoi kahviinsa kolme sokeripalaa ja maitoa. Näin se mun mielestä pitää kirjoittaa, ei tarvitse edes pilkkua. [/quote]     Muuten ihan oikein, paitsi että pilkku tosiaankin tarvitaan. [/quote]ei tarvitse koska asia ilmaistaan päälauseessa. Joka sanan eteen tulee pilkku jos se jatkuu sivulauseena.

[/quote]

Tarvitaan pilkku, koska tuossa virkkeessä on kaksi tekijää: minä ("olin") ja mies (joka). Kaksi persoonamuotoista verbiä, joilla eri tekijä, joten automaattisesti erotetaan toisistaan pilkulla. Lisäksi joka-sana aloittaa sivulauseen, joka erotetaan päälauseesta pilkulla.

Vierailija
84/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 18:02"] Olin kahvilla miehen kanssa joka laittoi kahviinsa kolme sokeripalaa ja maitoa. Näin se mun mielestä pitää kirjoittaa, ei tarvitse edes pilkkua. [/quote]     Muuten ihan oikein, paitsi että pilkku tosiaankin tarvitaan. [/quote]ei tarvitse koska asia ilmaistaan päälauseessa. Joka sanan eteen tulee pilkku jos se jatkuu sivulauseena.

[/quote]

Mitä helvettiä nyt! Ensinnäkin jokaisessa virkkeessä on aina vähintään yksi päälause ja yhteensä yhtä monta lausetta kuin persoonamuotoisia verbejäkin. Keskenään rinnasteisten päälauseiden väliin tulee yleensä pilkku, mutta pilkkua ei käytetä, kun päälauseilla on jokin yhteinen tekijä (yleensä siis yhteinen lauseenjäsen). Päälauseen ja sivulauseen väliin taas tulee AINA pilkku, ellei sitten ole kyse aivan poikkeuksellisen lyhyestä sivulauseesta, jota ei kosmeettisista syistä ole pakollista erottaa päälauseesta pilkulla. Joka-sana aloittaa aina sivulauseen (relatiivisivulauseen), ei milloinkaan päälausetta. Tämä tarkoittaa sitä, että jos päälause edeltää joka-sanalla alkavaa relatiivilausetta, tulee joka-sanaa ennen pilkku.

Eivät ne suomen kielen pilkkusäännöt nyt NIIN vaikeita ole...

Vierailija
85/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 21:50"]Mun mies laittaa kanssa kolme sokeripalaa.
[/quote] Miten te olette asiaa käsitelleet? Muista, että sinäkin olet arvokas ihan omana itsenäsi.

Vierailija
86/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 21:58"]

[/quote]

Mitä helvettiä nyt! Ensinnäkin jokaisessa virkkeessä on aina vähintään yksi päälause ja yhteensä yhtä monta lausetta kuin persoonamuotoisia verbejäkin. Keskenään rinnasteisten päälauseiden väliin tulee yleensä pilkku, mutta pilkkua ei käytetä, kun päälauseilla on jokin yhteinen tekijä (yleensä siis yhteinen lauseenjäsen). Päälauseen ja sivulauseen väliin taas tulee AINA pilkku, ellei sitten ole kyse aivan poikkeuksellisen lyhyestä sivulauseesta, jota ei kosmeettisista syistä ole pakollista erottaa päälauseesta pilkulla. Joka-sana aloittaa aina sivulauseen (relatiivisivulauseen), ei milloinkaan päälausetta. Tämä tarkoittaa sitä, että jos päälause edeltää joka-sanalla alkavaa relatiivilausetta, tulee joka-sanaa ennen pilkku.

[/quote]

Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.

Vierailija
87/112 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan 5 palaa sokeria ja lorauksen kermaa. Täytyy kysyä vaimolta miten se ikinä on alentunut tälläisen "miehen" kanssa naimisiin. Huokaus. :( Kaiken lisäksi luen av-palstaa. Joskus se kahvi kourassa.

Vierailija
88/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 21:50"]

Mun mies laittaa kanssa kolme sokeripalaa.

[/quote]

Jätä se sika.

Vierailija
89/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se vielä SIKAILEE tolleen kahvilassa, niin voit koittaa peittää muilta sen SIKAILUN ottamalla siltä heti siinä suihin. 

Sano vaikka että tarvit kermaa tai jotai.

Vierailija
90/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 21:58"]

[/quote]

[/quote]

Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.

[/quote]

Sanonnassa "Joka toiselle kuoppaa kaivaa, se itse siihen lankeaa" joka-relatiivipronomini aloittaa sivulauseen, minkä vuoksi tämän sivulauseen ja päälauseen väliin tulee myös pilkku. Kiteymä joka toinen on yksi niistä harvoista tapauksista, joissa joka-sana ei aloita sivulausetta. 

Vierailija
91/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 21:42"]Tämäkin on teistä jänkkääjistä varmaan väärin :D "Koska kartoitus oli hyödyllinen, uusi hallitus päätti toistaa sen."
[/quote]

Lausetta ei aloiteta koska sanalla.

Vierailija
92/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan kolme??

Kannattaa keksiä tekemistä elämälläsi. Vai ajattelitko jatkaa tuota sokeripalojen määrän tuomitsemista. Tylsää..

Vierailija
93/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 18:02"]

Kaatoiko vielä kahvin tassille ja ryysti sokeripalan läpi. Olis tosi old school mummoa...

[/quote]

Kuolen nauruun:D. Tuotahan kannattaisi kokeilla, siinä oikeat immeiset valikoituu teeskentelijöistä.

Vierailija
94/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAHAHAHAHAHA!! JOKO loppuu se naputus aiheesta :-))) Häiritsevämpiä virheitä voivat olla joka-lauseiden virheet. Rakenne ”yhteisön kanssa, joka” ei ole ehdoton virhe, mutta kömpelö, sillä joka-sanan pitäisi mieluiten viitata juuri edel­tä­vään sanaan.

KIRJOITINKO VÄÄRIN, KIRJOITINKO? :D

Vierailija
95/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 23:36"]HAHAHAHAHAHA!! JOKO loppuu se naputus aiheesta :-))) Häiritsevämpiä virheitä voivat olla joka-lauseiden virheet. Rakenne ”yhteisön kanssa, joka” ei ole ehdoton virhe, mutta kömpelö, sillä joka-sanan pitäisi mieluiten viitata juuri edel­tä­vään sanaan.

[/quote]

Olen sivukaupalla jankannut, että KANSSA, JOKA on väärin. Kukaan ei ole uskonut :DD

Vierailija
96/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 23:36"]

HAHAHAHAHAHA!! JOKO loppuu se naputus aiheesta :-))) Häiritsevämpiä virheitä voivat olla joka-lauseiden virheet. Rakenne ”yhteisön kanssa, joka” ei ole ehdoton virhe, mutta kömpelö, sillä joka-sanan pitäisi mieluiten viitata juuri edel­tä­vään sanaan. KIRJOITINKO VÄÄRIN, KIRJOITINKO? :D

[/quote]

kirjoitit, joka-sana ei voi lopettaa lainausta. Hus opiskelemaan suomen kieltä, sinä oppimaton Iku-Turso, Äijön tytär....

Vierailija
97/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 23:40"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 23:36"]

HAHAHAHAHAHA!! JOKO loppuu se naputus aiheesta :-))) Häiritsevämpiä virheitä voivat olla joka-lauseiden virheet. Rakenne ”yhteisön kanssa, joka” ei ole ehdoton virhe, mutta kömpelö, sillä joka-sanan pitäisi mieluiten viitata juuri edel­tä­vään sanaan. KIRJOITINKO VÄÄRIN, KIRJOITINKO? :D

[/quote]

kirjoitit, joka-sana ei voi lopettaa lainausta. Hus opiskelemaan suomen kieltä, sinä oppimaton Iku-Turso, Äijön tytär....
[/quote]

HAHAHAHAHAHAHAHA. Jatkakaa naputusta. jatkakaa :-) Olen tainnut melko monta kertaa sanoa. että äikkä on vahvimpia aineitani :)

Vierailija
98/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on tapana muiden ihmisten aiheuttamissa kiusallisissa kohtauksissa pelastaa tilanne kiinnittämällä kanssaihmisten huomio potentiaalisesti likaiseen takapuoleeni. Oivallinen konsti!

Vierailija
99/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

*, :)

Vierailija
100/112 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 23:36"]HAHAHAHAHAHA!! JOKO loppuu se naputus aiheesta :-))) Häiritsevämpiä virheitä voivat olla joka-lauseiden virheet. Rakenne ”yhteisön kanssa, joka” ei ole ehdoton virhe, mutta kömpelö, sillä joka-sanan pitäisi mieluiten viitata juuri edel­tä­vään sanaan.

[/quote]

Olen sivukaupalla jankannut, että KANSSA, JOKA on väärin. Kukaan ei ole uskonut :DD
[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi