Voi itku! Olin kahvilla miehen, joka laittoi kahviinsa...
KOLME sokeripalaa ja maitoa, kanssa. Nolostuin siitä niin (koko kahvila kuitenkin täynnä populaa), että ampaisin pystyyn ja keksin salamannopeasti vilpin, jolla sain piilotettua kyseistä toimintaa kahvilakansalta. "Hei ei kai mun ahterissa oo mitään likaa, kun en tajunnu katsoa tuolia ennen kuin istuin...???" ;) Upposi kuin veitsi sulaan voihin ja luulen, että moni ei nähnyt miehen tekoa tämän ansiosta. Nyt kuitenkin on piukat paikat, kun kyseinen UNELMAmies (...) kärttää seuraavaa tapaamista kanssani... Niin mitä seuraavaa...? Kysynpähän vain. En tarkoita millään pahalla, mutta odotan hieman parempaa käytöstä kahvilassa. Joku taso se minullakin on. Mitä sanon "miehelle" ?! Totuus vai hätävalhe? Kiitos asiallisista vastauksista, ne tulevat tarpeeseen! :)
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 19:38"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 18:00"]
Ennen sanaa "joka" tulee se, mikä viittaa siihen, millainen se henkilö on. Sana "kanssa" ei viittaa siihen mitenkään. Miehen kanssa, joka on pitkä ja harteikas. Miehen, joka on pitkä ja harteikas, kanssa. <-- oikein.
[/quote]
Riittää, kun se tulee ennen. Ei sen tarvitse tulla välittömästi ennen, joten "miehen kanssa, joka..." on ihan oikein. "Kanssa, joka miehen..." tai "Joka, kanssa miehen..." olisivat väärin.
[/quote]
Noup.
Muahhahhaaa! Pakene kun vielä voit, pelasta itsesi !
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 17:50"]"Olin kahvilla miehen, joka laittoi kahviinsa KOLME sokeripalaa ja maitoa, kanssa" Todellinen kielioppihelmi, hajosin :'D [/quote] Itse asiassa oikein kirjoitettu :) tämä oon väärin: Olin kahvilla miehen kanssa, joka... Olin kahvilla MIEHEN JOKA oli sellainen ja tällainen. Tajusitko?
[/quote]
Kyllä se on väärin. Häiritsevää relatiivilausetta kutsutaan kiilalauseeksi.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 18:14"]
Nauroin tätä teen, joka kulkeutui epämukavasti poskionteloihini, kanssa.
[/quote]
Korvaisin sanan, josta av-mammat pitävät erityisen paljon, 'kanssa' sanalla 'kera'.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 18:02"]
Olin kahvilla miehen kanssa joka laittoi kahviinsa kolme sokeripalaa ja maitoa. Näin se mun mielestä pitää kirjoittaa, ei tarvitse edes pilkkua.
[/quote]
Muuten ihan oikein, paitsi että pilkku tosiaankin tarvitaan.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 18:02"]
Olin kahvilla miehen kanssa joka laittoi kahviinsa kolme sokeripalaa ja maitoa. Näin se mun mielestä pitää kirjoittaa, ei tarvitse edes pilkkua.
[/quote]
Muuten ihan oikein, paitsi että pilkku tosiaankin tarvitaan.
[/quote]ei tarvitse koska asia ilmaistaan päälauseessa. Joka sanan eteen tulee pilkku jos se jatkuu sivulauseena.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 17:43"]
KOLME sokeripalaa ja maitoa, kanssa. Nolostuin siitä niin (koko kahvila kuitenkin täynnä populaa), että ampaisin pystyyn ja keksin salamannopeasti vilpin, jolla sain piilotettua kyseistä toimintaa kahvilakansalta. "Hei ei kai mun ahterissa oo mitään likaa, kun en tajunnu katsoa tuolia ennen kuin istuin...???" ;) Upposi kuin veitsi sulaan voihin ja luulen, että moni ei nähnyt miehen tekoa tämän ansiosta. Nyt kuitenkin on piukat paikat, kun kyseinen UNELMAmies (...) kärttää seuraavaa tapaamista kanssani... Niin mitä seuraavaa...? Kysynpähän vain. En tarkoita millään pahalla, mutta odotan hieman parempaa käytöstä kahvilassa. Joku taso se minullakin on. Mitä sanon "miehelle" ?! Totuus vai hätävalhe? Kiitos asiallisista vastauksista, ne tulevat tarpeeseen! :)
[/quote]
itse en ottaisi miestä joka laittaa kolme palaa sokeria kahviin.
olen heteromies.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 17:50"]"Olin kahvilla miehen, joka laittoi kahviinsa KOLME sokeripalaa ja maitoa, kanssa" Todellinen kielioppihelmi, hajosin :'D [/quote] Itse asiassa oikein kirjoitettu :) tämä oon väärin: Olin kahvilla miehen kanssa, joka... Olin kahvilla MIEHEN JOKA oli sellainen ja tällainen. Tajusitko?
[/quote]
Kyllä se on väärin. Häiritsevää relatiivilausetta kutsutaan kiilalauseeksi.
[/quote]
kiilalausetta voi käyttää kiilahalkion kanssa.
Mitatkaahan nyt kuumeenne, mammat. Tehän oletti ihan yhtä kahjoja kuin ap. Vai joko av-palsta määrittelee senkin, miten kukanenkin saa juoda kahvinsa ja miten ei?
Sokerikyttä ja pilkun viilaajia koko av-palsta täynnä?
Näitäkö ne aloitukset ovat? Jos tuolla tavalla saa sinut tekamään aloitteen niin laitetaan seuraavaksi viisi 5 palaa sokeria kahcikupin viereen ja ja ollaann lähellä heivauttamassa kahvikaivoon. Kuinka monta hellää ja intiimiä suudelmaa saa jos jättää per sokerin pois?!!! Unelmanainen!!!!
Eli jos sokeripala on keikkumassa reunalla, ja keikahtaa ulkopuolelle. Tuletko?
Näitäkö ne aloitukset ovat? Jos tuolla tavalla saa sinut tekamään aloitteen niin laitetaan seuraavaksi viisi 5 palaa sokeria kahcikupin viereen ja ja ollaann lähellä heivauttamassa kahvikaivoon. Kuinka monta hellää ja intiimiä suudelmaa saa jos jättää per sokerin pois?!!! Unelmanainen!!!!
Eli jos sokeripala on keikkumassa reunalla, ja keikahtaa ulkopuolelle. Tuletko?
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 17:50"]"Olin kahvilla miehen, joka laittoi kahviinsa KOLME sokeripalaa ja maitoa, kanssa"
Todellinen kielioppihelmi, hajosin :'D
[/quote]
Itse asiassa oikein kirjoitettu :) tämä oon väärin: Olin kahvilla miehen kanssa, joka... Olin kahvilla MIEHEN JOKA
[/quote]
no ei todellakaan ollut oikein kirjoitettu!
[/quote]
Shut uppppp!! Minä olen ollut aina erittäin vahvoilla äidinkielessä. Suomi on epälooginen kieli, pääskää asian yli. :) - ap
Siitä voi joku saada hyvän miehen. Minulla on hyvä mies ja on laittanut aina 3 lusikallista sokeria mustaan kahviinsa. Tosin pari viikkoa siiten vähensi 1 lusikalliseen ja on nyt sitä mieltä että turhaa tuli kaikki nämä vuodet laitettua niin paljon sokeria kun se yksi riittää :)
Olisiko tilanne toinen jos kyseessä olisi ollut sokeripalojen sijaan kolme lusikallista hienoa sokeria?
Tämäkin on teistä jänkkääjistä varmaan väärin :D "Koska kartoitus oli hyödyllinen, uusi hallitus päätti toistaa sen."
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 18:02"]
[/quote]
Suomen kielessä, relatiivipronomini "joka" aloittaa aina sivulauseen. Sivulauseen ja päälauseen väliin tulee aina pilkku. Joka-sana viittaa edeltävään sanaan. On siis oikeinkirjoitusnormien ja yleiskielen kieliopin vastaista kirjoittaa: "Olin kahvilla miehen kanssa, joka laittoi kahviinsa kolme palaa sokeria". Näin se vain on. Myös Ap:n kirjoittama virke on kuitenkin huonoa suomen kieltä, ja jotta virke olisi oikeasti sujuva, tulisi koko rakennetta muuttaa.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 17:43"]
[/quote]Keksi parempi provo! Jos ei ollut provo, suosittelen junan alle hyppäämistä!
[/quote]
Olihan se tietysti provo, mutta köpelö kieliasu kirvoitti kivasti kepeän keskustelun.
[/quote]
Voi jumalauta. Get over it. Se, että suomen kieli ei aina ole loogista ei ole minun valintani. Lauserakenne oli silti OIKEIN. Uskokaa tai älkää. Kysykää äikän opelta. Käykää vaikka visiitillä ex-yläasteellanne. - ap :)