Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä mielestänne epäreilua vai ok isovanhemmilta?

Vierailija
23.04.2015 |

Minun vanhemmillani on vain yksi lapsenlapsi (minun lapseni). Nyt heistä on ihanaa hemmotella tätä ensimmäistä lapsenlastaan, ostaa kalliita lahjoja, viedä joka paikkaan, maksaa muskarit jne. Mutta entäs kun lapsenlapsia tulee lisää? Itselläni ainakin on aikeissa tehdä lisää lapsia ja veljenikin on vasta 19v eli uskon hänenkin vielä hankkivan lapsia. Puhuin asiasta kerran äitini kanssa että onko hän ajatellut sitä että nytkin osti lapselleni 100e syntymäpäivlahjan (2v), että ostaako sitten muille jos lapsenlapsia onkin vaikka 5, tai enemmänkin, mistäs sitä tietää? En usko. Onko se sitten epäreilua muita lapsia ja veljeäni kohtaan että vanhempani ovat ostaneet minun lapselle kalliit lahjat ja maksaneet kylpyläreissuja, ulkomaanmatkoja, ostaneet kauheasti vaatteita ja leluja jne ja sitten muut lapset saavat vain ne perus joulu- ja synttärilahjat ja tyyliin yhden kesreissun vuodessa?

Minusta se tuntuisi epäreilulta ja yritän miettiä miltä itsestäni tuntuisi jos veljeni olisikin saanut lapsen ennen minua, ja roolit olisivat toisin päin. Siksi olen yrittänyt hillitä varsinkin äitiäni ja rajoittanut juuri joululahjojen määrää, kieltänyt häntä maksamasta vauvauinnin ja muskarin jne..

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna isovanhempien hemmotella lastasi. Heidän rahaansa se on. Eri asia, jos tiedät että vanhemmillasi on toimeentulovaikeuksia. He ovat aikuisia ihmisiä ja vastaavat itse rahoistaan ja siitä millaisia isovanhempia ovat. Minusta on turha loukkaantua jo etukäteen siitä että lapsia kohdellaan mahdollisesti eriarvoisesti. Mitä järkeä siinä on? Entä jos isovanhemmat aikovatkin olla hyvin tasapuolisia ja rakastavat ja palvovat kaikkia lapsenlapsiaan?

Vierailija
2/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna niiden ostaa lahjoja, jos kerran varaa oikeasti on. Anna hänen nauttia lapsesi hyysäämisestä, kun tulevasta ei oikeasti tiedä kukaan. Entä, jos vanhempasi kuolevat tai et saa lisää lapsia eikä veljesikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ottaa puheeksi ajoissa niinkuin olet tehnytkin. Minäkin olen joutunut puolustamaan yhtä lapsistani.

Vierailija
4/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli noin. Nyt tuntuu etteivät vieläkään miehen vanhemmat huomioi kuopusta vaan edelleen lellivät esikoista... Toisaalta koska nuorempi on vasta 1.5-vuotias ja esikoinen on 5, niin toivoisin ainakin että ajan kanssa kohtelevat tasavertaisina...

Vierailija
5/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ole kyse sinusta vaan lapsestasi. Eli anna isovanhempien hemmoitella häntä  se on heidän tehtävänsä. Kyllä he hemmoittelevat sitten aikanaan muitakin.

Turhaan kannat huolta asiasta. Eihän kukaan tiedä kuinka kauan elää tai kuinka kauan talous on hyvä jotta voi lapasenlapsiaan hemmoitella.

Vierailija
6/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 10:45"]Meillä oli noin. Nyt tuntuu etteivät vieläkään miehen vanhemmat huomioi kuopusta vaan edelleen lellivät esikoista... Toisaalta koska nuorempi on vasta 1.5-vuotias ja esikoinen on 5, niin toivoisin ainakin että ajan kanssa kohtelevat tasavertaisina...
[/quote]
Tai siis ON sama tilanne, sori aivopieru

Vierailija
7/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulin tekeväni 3 lasta ja ostin "ensimmäiselle" kaiken neutraalin värisenä, jotta toiset voivat sitten käyttää ,vaikka olisivat eri sukupuolta. Tämä ensimmäinen tuli helposti, mutta seuraavia ei sitten jostain syystä tullutkaan. Sain keskenmenoja vain ja syytä ei tutkimuksissa löytynyt.

Nyt harmittaa, miksi en hemmotellut lastani hänen sukupuoleensa sopivilla väreillä ja vauvaleluilla. (Ei voi mitään, mutta kerron vain, että näin tunnen nyt.)

Vierailija
8/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempien on tietysti syytä olla tasapuolisia, mutta se koskee olemassaolevia lastenlapsia :)

Vierailija
9/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hemmoitella. Ajattele jos siihä olis tusinan verran muita kuten serkkujasi, enojasi ja tätejä jotka hemmoittelisivat samalla lailla.

Minusta välillä tuntuu että me näemme lapsiamme kaikkein vähiten valveilla ollessa. Isovanhemmat, tädit, sedät ja enot kiikuttavat niitä harrastuksiin ym. Mutta lapset on onnellisia ja onhan se ihanaa kun on iso perhe.

Vierailija
10/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lahjominen luonnostaan vähän laantuu kun lapsenlapsia tulee lisää, eikä niiden muiden lasten tarvitse tietää mitä esikoinen on saanut. Esikoinen on aina esikoinen, suurin ihme. Se vaan on niin. Esikoisella on sitten muuten yleensä vaikeampi asema ensimmäisenä harjoituskappaleena perheessä. Minusta tuo on turhaa kontrollointia. Tasapuolisuus ei aina toteudu - se on usein mahdotontakin, kun lapsetkin ovat erilaisia tarpeineen ja toiveineen. Joku haluaa leipoa mummun kanssa pullaa ja toinen päästä ratsastusleirille. Onko mummu sitten pihi jos ei anna pullanleipojalle 400 euroa puhtaana käteen kun toinen saa samanarvoisen leirin? Älä päästä rahajuttuja häiritsemään suhdetta isovanhempiin. Heillä on oikeus elää isovanhemmuutta siten kuin haluavat. Jos minun lapseni jäisi jotenkin "vähemmälle" kuin toinen, maksaisin hänelle itse sen mitä puuttuu enkä vartsaisi että isovanhemmat varmasti ovat tasapuolisia.

Vierailija
11/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali vali. Vali vali.

Vierailija
12/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sanonut pojalle ja vaimolleen, että en osta lapsenlapselle mitään enkä maksa mitään enkä ota hoitoon, koska oma kuopukseni on vasta 13v. Ei ole olemassa mitään takuita, että kun hän joskus ehkä vasta 27v kuluttua saa lapsia, niin minulla olisi silloin varaa hemmotella tai jaksamista hoitaa. Tasapuolisuuden vuoksi en nyt paapo tätä yhtäkään. Kyllähän minä haluan hemmotella, mutta kun se on väärin niitä syntymättömiä lapsenlapsia kohtaan!

Vierailija
13/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni todella hienoa että maailmassa on vielä jäljellä epäitsekkäitä ihmisiä, niinkuin aloittaja, kun nykyään monet näyttävät ajattelevan vain itseään. Ymmärrän toki isovanhempien halua hemmotella:)

Vierailija
14/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se laantuu. Olen sisarusparveni nuorin ja vanhimman sisarukseni lapsia hoidettiin ja maksettiin kaikkea ja ostettiin vaatteita ja vaunut ja he saivat viettää aikaa vanhempieni kanssa.

Kun minä vihdoin sain lapseni, into oli jo laantunut ja lapseni eivät ole koskaan olleet mummolassa hoidossa ja lahjaksi ovat saaneet vain pari kirpparivaatetta ja synttäreille ei ehditä ja kuulumisia ei kysellä.

Joten ei huolta, kyllä se hemmottelu loppuu, kun lapsia tulee lisää.

Vierailija
15/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kaikki on ok kun ne muut lapset ei ole vielä syntyneet. Tasapuolisuutta edellyttäisin siinä vaiheessa kun niitä lapsia tosiaan tulee enemmän. Ei lapsille tarvi sitten mitenkään erikseen mainostaa mitä kaikkea mummu osti isosisarukselle kun tämä oli pieni.

Vierailija
16/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen osa on riittävän kova, kun se on harjoittelukappale vanhemmilleen. Muilla lapsilla on kokeneemmat ja joustavammat vanhemmat tukena kehitykselleen, kyllä ne kestää vähän materian puutetta (t:kolmen äiti)

Vierailija
17/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhimman lapsenlapsen näkökulma: Olin pitkään ainut lapsenlapsi ja monet läheiset huolehtivat kaikin puolin hyvinvoinnistani, ei aina ehkä rahallisesti, vaan henkisesti. Sain tosin myös lahjoja, kellon ym. Olin muutenkin hyvin läheisissä väleissä äidin vanhempiin ja muihinkin läheisiin. Kun sitten tuli lisää lapsenlapsia, säilytin erikoisasemani. Muut lapset eivät olleet lainkaan niin läheisissä väleissä näihin ihmisiin, jotka minulle muodostivat moniksi vuosiksi turvaverkon. Sen erityisasemani tajusin vasta aikuisena. Muut lapsenlapset syntyivät taloudellisesti huomattavasti vakaampiin oloihin kuin minä. Ehkä sekin on yksi syy etuoikeutettuun asemaani. En kuitenkaan koskaan ole potenut asiasta huonoa omaatuntoa. Itse he päättivät, miten toimivat. Nyt he ovat olleet kaikki jo pitkään poissa yhtä lukuunottamatta. Muistelen heitä lämmöllä hyvin usein ja ihan konkreettisesti istuttamalla haudoille kukkia kesällä ja viemällä kynttilöitä jouluisin, ainoana lapsenlapsista.

Vierailija
18/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua suututtaa... Esikoinen sai lahjaksi 100€:n tilin, toinen lapsemme 20€tilin ja kuopus ei mitään.. Onpa reilua lapsille... Nämä siis ristiäislahjoja anopilta.

Vierailija
19/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myöhemmin herättää katkeruutta muissa sisaruksissa, kun heidän lapsiaan ei huomioida ja tämä yksi lapsi on saanut kaiken. 

Vierailija
20/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa myös huomioon, että esikoisen tavarat usein päätyvät muille lapsille jotka siis myös hyötyvät niistä.

Jos isovanhemmat esim. ostavat esikoiselle rattaat, miksi pitäisi ostaa toisellekkin? Tasapuolisuuden vuoksi?

Tasapuolisuuden vuoksi voivat ehkä ostaa veljesi ekalle lapselle. Mutta ei sekään ole pakko jos esim. veljesi vaimon perhe haluaa ne ostaa.

Mun mielestä on typerää ajatella liian tasapuolisesti. Lapset ovat erilaisia, tilanteet ovat erilaisia ym ym...

Ei meilläkään perheen sisällä osteta kaikille neljälle lapselle tasapuolisesti esim. vaatteita, reppuja, kännyköitä jne. Se saa kuka tarvitsee.

Sen sijaan toki kuukausirahat ja synttärirahat menevät tasapuolisesti iän mukaan. Mutta en todellakaan muistele mitä esim. esikoisemme sai isovanhemmilta 3 v lahjaksi ja saako 10 vuotta myöhemmin syntynyt sisarrus saman arvoista :D. Naurettavaa.