Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä mielestänne epäreilua vai ok isovanhemmilta?

Vierailija
23.04.2015 |

Minun vanhemmillani on vain yksi lapsenlapsi (minun lapseni). Nyt heistä on ihanaa hemmotella tätä ensimmäistä lapsenlastaan, ostaa kalliita lahjoja, viedä joka paikkaan, maksaa muskarit jne. Mutta entäs kun lapsenlapsia tulee lisää? Itselläni ainakin on aikeissa tehdä lisää lapsia ja veljenikin on vasta 19v eli uskon hänenkin vielä hankkivan lapsia. Puhuin asiasta kerran äitini kanssa että onko hän ajatellut sitä että nytkin osti lapselleni 100e syntymäpäivlahjan (2v), että ostaako sitten muille jos lapsenlapsia onkin vaikka 5, tai enemmänkin, mistäs sitä tietää? En usko. Onko se sitten epäreilua muita lapsia ja veljeäni kohtaan että vanhempani ovat ostaneet minun lapselle kalliit lahjat ja maksaneet kylpyläreissuja, ulkomaanmatkoja, ostaneet kauheasti vaatteita ja leluja jne ja sitten muut lapset saavat vain ne perus joulu- ja synttärilahjat ja tyyliin yhden kesreissun vuodessa?

Minusta se tuntuisi epäreilulta ja yritän miettiä miltä itsestäni tuntuisi jos veljeni olisikin saanut lapsen ennen minua, ja roolit olisivat toisin päin. Siksi olen yrittänyt hillitä varsinkin äitiäni ja rajoittanut juuri joululahjojen määrää, kieltänyt häntä maksamasta vauvauinnin ja muskarin jne..

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen sai köyhiltä isovanhenmiltaan n 3000e rahalahjan. Sattumien kautta juuri esikoisen syntymän aikaan heillä oli rahaa. Tietenkään toiselle ei ollut varaa sellaista antaa. Emmekä olisi ensimmäisellekään sellaista toivoneet. Nyt sitten itse kerätään toiselle lapselle jotain vastaavaa summaa vaikka mielellään sen rahan laittaisi nyt ihan itselleenkin käyttöön...

Vierailija
22/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 11:18"]

Voi myöhemmin herättää katkeruutta muissa sisaruksissa, kun heidän lapsiaan ei huomioida ja tämä yksi lapsi on saanut kaiken. 

[/quote]

Nimenomaa, tätä juuri pelkään. Lisäksi minä sain ummet ja lammet vanhemmiltani silloin kun muutin omilleni (mm. 700e sohvan "tuparilahjaksi", myöhemmin huijasivat minut vielä ottamaan vastaan pyykinpesukoneen ja  astianpesukoneen.). Toivottavasti ostavat samat jutut veljelleni sitten aikanaan. Lapselleni ostivat uudet yhdistelmävaunut. Nyt veljeni on vielä niin nuori ettei ymmärrä olla kateellinen, toivottavasti ei joudu olemaan myöhemminkään.

Tämä on vielä typerintä siksi koska äitini on nuorin lapsi. Hän on joskus valittanut että hänen isoäitinsä vei aina hänen isoveljelleen mennessä isot ruokakassit mukanaan ja hänelle ei tuonut mitään vaikka hän vasta opiskeli ja veli oli töissä. Veli on myös saanut (iso)mummolta ison maapläntin lahjaksi, toisin kuin äitini. Eikö hän nyt sitten ymmärrä että tekee samaa tässä? Joo kai mun pitäisi olla onnellinen, minhän tssä voitan, mutta ei kyllä tunnu kivalta veljen ja tulevien lasteni puolesta.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 10:45"]

Nyt harmittaa, miksi en hemmotellut lastani hänen sukupuoleensa sopivilla väreillä ja vauvaleluilla. (Ei voi mitään, mutta kerron vain, että näin tunnen nyt.)

[/quote]

Siis harmittaa, ettet hemmotellut itseäsi ostamalla höpsötyksiä vauvalle? Ei vauva tajua minkävärinen nuttu sillä on päällä ja että sen värin kuuluisi jotenkin merkeerata hänen sukupuoltaan.

Vierailija
24/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 11:31"]

Meidän esikoinen sai köyhiltä isovanhenmiltaan n 3000e rahalahjan. Sattumien kautta juuri esikoisen syntymän aikaan heillä oli rahaa. Tietenkään toiselle ei ollut varaa sellaista antaa. Emmekä olisi ensimmäisellekään sellaista toivoneet. Nyt sitten itse kerätään toiselle lapselle jotain vastaavaa summaa vaikka mielellään sen rahan laittaisi nyt ihan itselleenkin käyttöön...

[/quote]

Ottakaa esikoisen kolmesta tonnista 1 500 seuraavalle lapselle. Raha on siis jossakin säästössä?

Vierailija
25/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 11:31"]

[/quote]

Ottakaa esikoisen kolmesta tonnista 1 500 seuraavalle lapselle. Raha on siis jossakin säästössä?
[/quote]

Tämä oli isovanhempienkin ehdotus mutta lain mukaan näin ei saa tehdä. Se siis rahastossa esikoisen nimellä. Tuskin siitä kiinni jäisi jos vain ottaisimme ja laittaisimme toiselle, mutta tosiaan ei ole sallittua emmekä näin siis toimi.

Vierailija
26/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on pahoillaan siitä, että esikoista huomioitiin omasta suvustani enemmän kuin kuopusta, koska tämä oli ensimmäinen lapsenlapsi.Itse en ole kiinnittänyt asiaan huomiota, mutta voihan se ensimmäisen lapsenlapsen kohdalla olla sellaista uutuuden viehätystä, että halutaan ostaa ja antaa kaikki, jopa ne tähdetkin taivaalta, jos voidaan:)

Vierailija
27/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette voi pakottaa ketään olemaan tasapuolisia tai rakastamaan samalla lailla. Minä olen adoptiolapsi ja esikoinen ja sain lapsenlapsen ensimmäisenä. Ottovanhempani kyllä hoitivat jos pyysin mutta eivät mitenkään seonneet vauvasta. Sitten kun ottosiskoni sai ekan poikansa, he olivat ihan erilaisia ja kyynelissä, ja tajusin että sillä on merkitystä että on biologinen isovanhempi. Kun ottosisko sai kuopuksen, tytön, niin äitini sekosi lopullisesti. Se tyttö saa ihan kaiken ja äitini olisi siellä vaikka kaiken aikansa. Toisen isoäidin kanssa ovat melkein tukkanuottasilla että kuka saa hoitaa. Katson sivusta että siis tuollaistakin se voi olla, ja nielen joskus katkeruutta kun oli aika vaikea vauva-aika, ja olisin tarvinnut sitä isovanhemmuutta tueksi enemmän kuin mitä he ehtivät antaa. No, silloin he olivat työelämässäkin ja asuimme naapurikunnassa, nyt äiti on eläkkeellä ja asuvat siskon kanssa melkein naapureina. Mutta yritän vain sanoa että ei se mene ikinä tasan, älä ota paineita. Ei kaikki maailmassa ole sinun vastuulla.

Vierailija
28/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö mun olla pahoillani siitä että mun isovanhemmat osti aikanaan siskolleni polkupyörän ja mulle eivät? En jäänyt lapsuudessani mistään paitsi vaikka olinkin pikkukakkonen. Ketä kohtaan ap nyt yrität olla objektiivisen tasapuolinen, niitä potentiaalisia tulevia lapsenlapsia ajatellen vai veljeäsi? Hienoa että yrität, mutta valitettavasti elämää ei voi millintarkkuudella tasapäistää mitenkään.

Vierailija
29/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä isovanhemmat osaavat... Serkukset saivat isoisältään synttärilahjat. Toinen sai laskettelusukset, toinen kirjan! Lapset ovat samanikäisiä. Ja nämä lahjat annettiin puolen vuoden sisällä. Mutta niin kuin meitä on opetettu, ei ole lahjahevosen suuhun katsomista!

Vierailija
30/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sullakin murheet ap. Lapsenlapset eivät ole ikinä tasa-arvoisessa asemassa, kuten eivät omatkaan lapset. Eka saa aina eniten. Voin kertoa oman kokemuksen. Mun ja mieheni lapset syntyivät 17-22 vuotta sitten, olivat paljon  hoidossa mummolassa, mummo ja pappa ostivat kaikenlaista , veivät ja kuskasivat. Nyt miehen sisko sai lapsen. Vanhemmat ovat pienituloisia eläkeläisiä ja sairaita. Eivät pysty hoitamaan, eikä ole rahaa antaa tyttären lapselle. 

Mieti jos olisin kieltänyt lasten hemmottelun silloin joskus, ketä se olisi hyödyttänyt? 

Vierailija
31/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 10:45"]Minä luulin tekeväni 3 lasta ja ostin "ensimmäiselle" kaiken neutraalin värisenä, jotta toiset voivat sitten käyttää ,vaikka olisivat eri sukupuolta. Tämä ensimmäinen tuli helposti, mutta seuraavia ei sitten jostain syystä tullutkaan. Sain keskenmenoja vain ja syytä ei tutkimuksissa löytynyt.

Nyt harmittaa, miksi en hemmotellut lastani hänen sukupuoleensa sopivilla väreillä ja vauvaleluilla. (Ei voi mitään, mutta kerron vain, että näin tunnen nyt.)
[/quote]
Hei! Keliakia ja muut autoimmuunisairaudet toimivat näin! Vaikka labroissa ei näy mitään, lähtisin kokeilemaan gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota jos vaikka tärppäisi. Tiedän muutaman ihmisen joilla diagnoosi tuli vasta 20v ekan jälkeen jolloin sitä seuraavaa ei enää tehty..

Vierailija
32/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni apn tilanne ei ole epäreilu, nuo ostokset ovat vain pientä tavaraa tai harrastuksia tms. Ja tulevaisuudesta ei voi tietää, voihan olla että ostavat toisillekin lapsenlapsille. Siinä vaiheessa muuttuu epäreiluksi jos lapsenlapsua on jo monta ja yksi edelleen saisi kaikenlaista ja muut eivät. Tosin siinäkin mielestäni vaikuttaa se, mikä on lapsenlapsen vanhempien rahatilanne. Tietysti jos vanhemmilla ei ole vaikka varaa ostaa pyörää, voivat isovanhemmat sen ostaa ilman että ostavat toisen perheen lapsenlapselle jotain samanarvoista, vaikka tarvetta ei olisikaan.

Vierailija
33/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kuusi lastenlasta, ja juuri edellä kuvattuja eriarvoisuuksia välttääkseni olen tehnyt ratkaisun, että annan kaikille samansuuruiset rahalahjat syntymäpäivinä ja jouluna. Tavaroita olen ostanut vain, jos minulle on tullut täsmällinen tieto, mitä toivottaisiin.

Vierailija
34/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan lapsenlapsia pidetään eriarvoisina. Joku lapsenlapsista saa olla mummolassa jatkuvasti. Yleensä oman tytön lapsi. Mutta veljen ja miniän lasta ei useinkaan hoideta, eikä sille osteta niin kalliita lahjoja, kuin oman tytön lapselle.

Onhan täälläkin monta aloitusta siitä, että miehen siskon lapset ovat hoidossa mummolassa joka viikko, mutta miehen ja miniän lapsia ei oteta edes hätätilassa hoitoon edes pariksi tunniksi. Samoin miehen siskon lapset saavat jouluna kasoittain lahjoja isovanhemmilta, mutta miehen ja miniän lapset saavat vain jonkun värityskirjan.

Aina oman tytön lapsi on läheisempi, kuin miniän lapsi. Ja jos sattuu vielä olemaan esikoinen, sille annetaan paljon enemmän, kuin pojan lapsille annetaan.

Sitten perinnönjaossa usen nämä katkeruudet purkaantuvat, kun tyttö on perheineen saanut vanhemmilta isojakin jopa ennakkoperinnöksi laskettavia summia, mutta poika ei ole saanut mitään.

Vierailija
35/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sulla on ap ihan oikea ja todellinen pointti. Sun veljellä on hyvä sisko, kun ottaa muitakin huomioon.

Mun sisko on sitä mieltä, että hän nyt vaan on ansainnut enemmän tukea ja apua kuin muut. Kun tajusin miten ylimielinen ja röyhkeä on, niin eipä paljon ole tarvinut enää pitää yhteyttä. En kaipaa elämääni tuollaisia ihmisiä.

Vierailija
36/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 11:03"]Vanhimman lapsenlapsen näkökulma: Olin pitkään ainut lapsenlapsi ja monet läheiset huolehtivat kaikin puolin hyvinvoinnistani, ei aina ehkä rahallisesti, vaan henkisesti. Sain tosin myös lahjoja, kellon ym. Olin muutenkin hyvin läheisissä väleissä äidin vanhempiin ja muihinkin läheisiin. Kun sitten tuli lisää lapsenlapsia, säilytin erikoisasemani. Muut lapset eivät olleet lainkaan niin läheisissä väleissä näihin ihmisiin, jotka minulle muodostivat moniksi vuosiksi turvaverkon. Sen erityisasemani tajusin vasta aikuisena. Muut lapsenlapset syntyivät taloudellisesti huomattavasti vakaampiin oloihin kuin minä. Ehkä sekin on yksi syy etuoikeutettuun asemaani. En kuitenkaan koskaan ole potenut asiasta huonoa omaatuntoa. Itse he päättivät, miten toimivat. Nyt he ovat olleet kaikki jo pitkään poissa yhtä lukuunottamatta. Muistelen heitä lämmöllä hyvin usein ja ihan konkreettisesti istuttamalla haudoille kukkia kesällä ja viemällä kynttilöitä jouluisin, ainoana lapsenlapsista.
[/quote]
Meinaatko, että muiden lastenlasten pitäisi muistella vainajia jotenkin lämmöllä sen jälkeen, kun ovat ikänsä seuranneet sivusta sinun erikoisasemaasi?

Vierailija
37/37 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2015 klo 11:03"]Vanhimman lapsenlapsen näkökulma: Olin pitkään ainut lapsenlapsi ja monet läheiset huolehtivat kaikin puolin hyvinvoinnistani, ei aina ehkä rahallisesti, vaan henkisesti. Sain tosin myös lahjoja, kellon ym. Olin muutenkin hyvin läheisissä väleissä äidin vanhempiin ja muihinkin läheisiin. Kun sitten tuli lisää lapsenlapsia, säilytin erikoisasemani. Muut lapset eivät olleet lainkaan niin läheisissä väleissä näihin ihmisiin, jotka minulle muodostivat moniksi vuosiksi turvaverkon. Sen erityisasemani tajusin vasta aikuisena. Muut lapsenlapset syntyivät taloudellisesti huomattavasti vakaampiin oloihin kuin minä. Ehkä sekin on yksi syy etuoikeutettuun asemaani. En kuitenkaan koskaan ole potenut asiasta huonoa omaatuntoa. Itse he päättivät, miten toimivat. Nyt he ovat olleet kaikki jo pitkään poissa yhtä lukuunottamatta. Muistelen heitä lämmöllä hyvin usein ja ihan konkreettisesti istuttamalla haudoille kukkia kesällä ja viemällä kynttilöitä jouluisin, ainoana lapsenlapsista. [/quote] Meinaatko, että muiden lastenlasten pitäisi muistella vainajia jotenkin lämmöllä sen jälkeen, kun ovat ikänsä seuranneet sivusta sinun erikoisasemaasi?

[/quote]

Juuri näin. Muilla lapsenlapsilla ei varmaan kiinnosta hautaa käydä hoitamassa, kun isovanhemmat eivät ole heistä välittäneet. Samoin moni isovanhempi saa syyttää itseään, miksi osa lapsenlapsista ei pidä heihin yhteyttä. Kun on yhtä suosittu ja neljää sorsittu, niin niitä neljää ei varmaan tippaakaan kiinnosta käydä auttelemassa mummia sitten, kun mummi tarvitsee apua. Toivottavasti se suvun ainoa huomiota saanut lapsenlapsi ymmärtää olevansa sen verran velkaa isovanhemmilleen, että auttaa heitä vanhempana. Muilla ei ole siihen mitään velvollisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän