Lähtisitkö treffeille hiv-positiivisen kanssa?
Jos muuten vaikuttaa lupaavalta? Syö siis lääkkeitä, eikä ilmeisesti pitäisi tarttua.
M32
Kommentit (148)
Tuossa tapahtui jokin kopipastetusvirhe ja virkkeestä tuli väärä: ” Veripalvelut ei ota verta edes vastaan, jos asut hiv-positiivisen kanssa samassa taloudessa: https://www.veripalvelu.fi/verenluovutus/luovuta-verta/hiv”
Piti lukea: Veripalvelut ei ota edes verta vastaan, kun harrastat hiv-positiivisen kanssa seksiä, vaikkakin olisi lääkehoidettu, mutta verenluovutus ei kuitenkaan ole mahdotonta, jos asut hiv-positiivisen kanssa samassa taloudessa”
Kamalia kommentteja täällä. On olemassa esim. ihmisiä jotka ovat saaneet sen puolisoltaan kun tämä on käynyt pettämässä.
Ja torjuttuasi ihanan hiv-positiivisen itsestään huolehtivan naisen tapaat narsistin aids-vaiheessa, joka ei suostu testiin, eikä näe itsessään mitään sairautta vaan levittää tautia satoihin jollei tuhansiin kumppaneihinsa. Tämä tarina on tosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lähtisin aivan samoin "kriteerein" kuin negatiivisenkin kanssa. Todella ihmettelen näitä vastauksia.... :(
N28
Sinun sukupolvellesi tulee vielä yllätyksenä se, että jokainen saa treffailla ketä haluaa täysin omien kriteereidensä mukaisesti. Sinun ikäisten pitäisi muutenkin alkaa miettiä asioita uusiksi, kun katsoo teidän masennuksesta johtuvia työkyvyttömyyseläkkeitä. Kannattaisiko sitä elämää elää kuitenkin niin kuin itse haluaa, eikä kuten niinkuin muut haluavat?
N49
Voit halutessasi lukea vastaukseni numerolla 25 (ellen siis jo vastannut sinulle).
N28
Kannatat valinnanvapautta, mutta kuitenkin ihmettelet. Saanko kysyä, miksi ihmettelet? Luulisi olevan itsestäänselvää, että useimmille hiv-positiivisuus on kynnyskysymys, eikä sinun asiasi ole ihmetellä sitä.
N49
Ihmettelen syitä, joiden vuoksi ihminen tekisi valinnan, jollaista en itse tekisi. En kyseenalaista ihmisen oikeutta tehdä kyseistä valintaa kuitenkaan. Uskon, että tässä on nimenomaan kyse ihmisten ajatusmaailmoiden eroista, jotka voivat olla ihmeellisiä. Ymmärrän, että ajattelet, että ihmisille olisi itsestäänselvää, etteivät he haluaisi hiv-positiivisen kanssa suhteeseen. Minulle se ei ole lainkaan itsestäänselvää vaan päinvastoin yllättävää. Ajattelemme eri tavalla, ja se on ok. Mielestäni minulla on kuitenkin oikeus ihmetellä. Voit vastaavasti ihmetellä minun näkemystäni. Se on minulle täysin ok.
Ohoh, teidän sukupolvenne on itsekkäämpää kuin kuvittelinkaan, kun ei osata edes käsittää sitä, että ihmiset voivat tehdä sellaisia valintoja, joita ei itse tekisi. Todella outoa. Näetkö ollenkaan oman ajattelusi ongelmaa?
Käsitän, että ihmiset tekevät valintoja, joita minä en tekisi. Heillä on siihen täysi oikeus. Yritän kai sanoa, etten käsitä syitä heidän valintojensa takana.
N28
Hiv on edelleen vaarallinen tartuntatauti. Siinä pitäisi olla jokaiselle ihan tarpeeksi syytä, miksei halua seurustella hiv-positiivisen kanssa.
Miksi siinä pitäisi olla jokaiselle tarpeeksi syytä? Jos kyseinen henkilö olisi ns sielunkumppani (käytän sanaa ihan populäärikulttuurisessa merkityksessä), ei minusta ole tarpeeksi syytä jos henkilöllä on HIV. En todellakaan kävisi sanomaan että joku syy pitäisi olla kaikille tarpeeksi syytä, jos itse kokisin niin. Itse koen että persujen äänestämisen pitäisi olla jokaikiselle tarpeeksi syytä pysyä jostain henkilöstä kaukana, mutta ymmärrän ettei näin ole kaikkien henkilöiden kohdalla. Toki ottaisin itse ennemmin kumppanikseni HIV-positiivisen kuin jonkun jonka kanssa ajatusmaailmat eivät kohtaa lainkaan (kuten persu).
Estolääkitys on olemassa. Jos kumppani syö itse omat lääkkeensä ei virus tartu ja jos tähän ei luota, on mahdollista syödä itse lääkitystä jolla sen saamisen estää. Sivuvaikutuksia toki on.Miksi sinulle on noin iso ongelma kun ihmiset eivät halua deittailla HIV-positiivista? Taidat olla itse positiivinen..tiedoksesi, joudut lain kanssa ongelmiin jos tuputat sitä hiviä muille väkisin tai huijaamalla.
Ei se ole minulle mikäänlainen ongelma. Minulle on ongelma kun joku kajauttaa että sen PITÄISI olla kaikille ylitsepääsemätön ongelma. Minulle on ihan sama ketä kukakin treffailee kunhan aikuisia ovat ja ketään ei huijata. Olen ollut naimisissa yli 15v ihanan puolison kanssa jonka kanssa minulla on 2 lasta. Ei HIV:iä tai hepatiitteja.
Hepatiitti, herpes ja hiv, siinä lista joka ei kiihota minua treffikumppaneissa. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Hepatiitti, herpes ja hiv, siinä lista joka ei kiihota minua treffikumppaneissa. Valitettavasti.
Sinulla jää aika vähään treffikumppanit, kun 80-90% kantaa herpestä (joko HSV-1 tai HSV-2, jotka voivat kummatkin olla joko ylä- tai alapäässä).
Vierailija kirjoitti:
Kamalia kommentteja täällä. On olemassa esim. ihmisiä jotka ovat saaneet sen puolisoltaan kun tämä on käynyt pettämässä.
Ihan sama sairaus on kyseessä, sai sen sitten pettävältä puolisolta tai suonensisäisestä huumeidenkäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lähtisin aivan samoin "kriteerein" kuin negatiivisenkin kanssa. Todella ihmettelen näitä vastauksia.... :(
N28
Sinun sukupolvellesi tulee vielä yllätyksenä se, että jokainen saa treffailla ketä haluaa täysin omien kriteereidensä mukaisesti. Sinun ikäisten pitäisi muutenkin alkaa miettiä asioita uusiksi, kun katsoo teidän masennuksesta johtuvia työkyvyttömyyseläkkeitä. Kannattaisiko sitä elämää elää kuitenkin niin kuin itse haluaa, eikä kuten niinkuin muut haluavat?
N49
Voit halutessasi lukea vastaukseni numerolla 25 (ellen siis jo vastannut sinulle).
N28
Kannatat valinnanvapautta, mutta kuitenkin ihmettelet. Saanko kysyä, miksi ihmettelet? Luulisi olevan itsestäänselvää, että useimmille hiv-positiivisuus on kynnyskysymys, eikä sinun asiasi ole ihmetellä sitä.
N49
Ihmettelen syitä, joiden vuoksi ihminen tekisi valinnan, jollaista en itse tekisi. En kyseenalaista ihmisen oikeutta tehdä kyseistä valintaa kuitenkaan. Uskon, että tässä on nimenomaan kyse ihmisten ajatusmaailmoiden eroista, jotka voivat olla ihmeellisiä. Ymmärrän, että ajattelet, että ihmisille olisi itsestäänselvää, etteivät he haluaisi hiv-positiivisen kanssa suhteeseen. Minulle se ei ole lainkaan itsestäänselvää vaan päinvastoin yllättävää. Ajattelemme eri tavalla, ja se on ok. Mielestäni minulla on kuitenkin oikeus ihmetellä. Voit vastaavasti ihmetellä minun näkemystäni. Se on minulle täysin ok.
Ohoh, teidän sukupolvenne on itsekkäämpää kuin kuvittelinkaan, kun ei osata edes käsittää sitä, että ihmiset voivat tehdä sellaisia valintoja, joita ei itse tekisi. Todella outoa. Näetkö ollenkaan oman ajattelusi ongelmaa?
Käsitän, että ihmiset tekevät valintoja, joita minä en tekisi. Heillä on siihen täysi oikeus. Yritän kai sanoa, etten käsitä syitä heidän valintojensa takana.
N28
Hiv on edelleen vaarallinen tartuntatauti. Siinä pitäisi olla jokaiselle ihan tarpeeksi syytä, miksei halua seurustella hiv-positiivisen kanssa.
Miksi siinä pitäisi olla jokaiselle tarpeeksi syytä? Jos kyseinen henkilö olisi ns sielunkumppani (käytän sanaa ihan populäärikulttuurisessa merkityksessä), ei minusta ole tarpeeksi syytä jos henkilöllä on HIV. En todellakaan kävisi sanomaan että joku syy pitäisi olla kaikille tarpeeksi syytä, jos itse kokisin niin. Itse koen että persujen äänestämisen pitäisi olla jokaikiselle tarpeeksi syytä pysyä jostain henkilöstä kaukana, mutta ymmärrän ettei näin ole kaikkien henkilöiden kohdalla. Toki ottaisin itse ennemmin kumppanikseni HIV-positiivisen kuin jonkun jonka kanssa ajatusmaailmat eivät kohtaa lainkaan (kuten persu).
Estolääkitys on olemassa. Jos kumppani syö itse omat lääkkeensä ei virus tartu ja jos tähän ei luota, on mahdollista syödä itse lääkitystä jolla sen saamisen estää. Sivuvaikutuksia toki on.Olet todellakin oman sukupolvesi edustaja kaikessa huonossa. Tästä on todisteena, että vedät politiikan mukaan, kun kyse on siitä, haluaako seurustella henkilön kanssa, joka sairastaa vaarallista tartuntatautia.
Niin, jos syö lääkkeensä. Koskaan ei voi olla 100 % varma, että hiv-positiivinen on ottanut lääkkeensä, enkä jättäisi omaa terveyttäni tuolla tavalla toisen ihmisen käsiin. En myöskään söisi estolääkkeitä sivuvaikutusten takia.
Et edes tiedä mitä sukupolvea edustan. Olen eri kuin vastaaja joka kertoi ikänsä. Minusta on ihan loogista että arvot ovat tärkeämpiä suhteessa kuin mikään muu.
Muilla on erilaisia arvoja kuin sinulla. Omiin arvoihini ei kuulu seurustelu vaarallista tartuntatautia sairastavan kanssa, etenkin kun Suomessa taudin saa lähinnä oman holtittoman käytöksen vuoksi.
En käy treffeillä, koska vaimoni ei varmaankaan pitäisi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Hivin saa suojaamattomasta seksistä tai suonensisäisistä huumeista, joten tartunta kertoo ihmisestä tarpeeksi, vaikka olisi saanut tartunnan "luotettavalta" kumppanilta. Miehessä se kertoo aina, ettei osaa käyttää kondomia ja ajatuksena se on jo niin vastenmielinen, että kiinnostus loppuu siihen.
Mutta kun ei löydy riittävän pieniä kondomeja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hivin saa suojaamattomasta seksistä tai suonensisäisistä huumeista, joten tartunta kertoo ihmisestä tarpeeksi, vaikka olisi saanut tartunnan "luotettavalta" kumppanilta. Miehessä se kertoo aina, ettei osaa käyttää kondomia ja ajatuksena se on jo niin vastenmielinen, että kiinnostus loppuu siihen.
Ap
Laita villasukka väliin, niin on tarpeeksi tiukka.
Voisin seurustellakin, mutta penetraatioseksiä en haluaisi tarttumisriskin takia. Minusta toisen osapuolen pitäisi ymmärtää ja hyväksyä se, koska tietää sairauden ongelmat, ja läheisyyttä voi kokea muullakin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Voisin seurustellakin, mutta penetraatioseksiä en haluaisi tarttumisriskin takia. Minusta toisen osapuolen pitäisi ymmärtää ja hyväksyä se, koska tietää sairauden ongelmat, ja läheisyyttä voi kokea muullakin tavoin.
Tulee heti niin romanttinen olo, kun toinen puhuu penetraatioseksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko aivan varma ap? Ilmeisesti EU-alueella kokoja ei ole kovinkaan paljon erilaisia, mutta ulkomailta voisi löytyä sopivia. Käsittääkseni osa joutuu tilaamaan kuminsa ulkomailta. Kannattaa selvittää asia. :)
N28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOletko aivan varma ap? Ilmeisesti EU-alueella kokoja ei ole kovinkaan paljon erilaisia, mutta ulkomailta voisi löytyä sopivia. Käsittääkseni osa joutuu tilaamaan kuminsa ulkomailta. Kannattaa selvittää asia. :)
N28
Enpä tiennytkään, että EU-alue lasketaan kotimaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tarttuu myös suuseksistä.
Kaikki te hiv-positiivisten kauhistujat, käytättekö itse aina kondomia jos/kun harrastatte satunnaista seksiä? Toki se on haureutta ja syntiä, mutta aika yleistä taitaa tuo suojaamaton seksi kyllä olla.
Ja mikä ihme on tämä käsitys, että hivin voi saada ainoastaan prostituoidulta? Epäilen pientä ulkokultaisuutta tässä ketjussa.
Kerropa tuo esim Veripalveluille. Veripalvelut ei ota verta edes vastaan, jos asut hiv-positiivisen kanssa samassa taloudessa: https://www.veripalvelu.fi/verenluovutus/luovuta-verta/hiv
Lisäksi: ” Luovutuksen yhteydessä otettavista verinäytteistä tutkitaan luovuttajan hemoglobiini ja veriryhmä sekä tärkeimmät veren välityksellä tarttuvat infektiot (HIV, hepatiitit A, B ja C, syfilis). Verenluovuttajien hyvin tuoreet tartunnat, jotka eivät vielä näy laboratoriotutkimuksissa, aiheuttavat pienen riskin potilaan turvallisuudelle. Eripituisilla verenluovutuskarensseilla pyritään estämään se, ettei verta luovuteta tämän niin sanotun katveajan aikana. Valmisteiden mikrobiturvallisuus ei kuitenkaan voi olla täydellinen.”
Lisäksi: ” Hi-virus näkyy veressä reilun kahden viikon kuluttua tartunnasta. Aika on kuitenkin riippuvainen siitä, millaista testimenetelmää käytetään. SPR käyttää hi-viruksen tunnistamiseen geeniosoitustutkimusta, joka on vasta-ainetutkimusta huomattavasti herkempi. Kun teemme geeniosoitustutkimuksen, hi-virus näkyy veressä noin 16 päivän jälkeen tartunnasta. Vasta-ainetutkimus näyttää positiivisen tuloksen hieman myöhemmin, Pastila sanoo. Hiv:n lisäksi verestä testaan B- ja C-hepatiitti sekä syfilis eli kuppabakteeri. ” (https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000088862.html)
Lisäksi: ” Hiv voi tarttua elin- ja verensiirroissa ja verituotteiden kautta. Suomessa luovutetun veren testaus aloitettiin 1985, jonka jälkeen Suomessa ei ole tapahtunut verituotteiden välityksellä saatuja hiv-tartuntoja.”(Positiiviset.fi)
Lisäksi who:n julkaisusta (https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/blood-safety-and-av…) voi itse käydä lukaisemassa hivin ja muiden siirtymisen verensiirrossa.
Ei nyt millään pahalla, mutta aika huolestuttavaa, kun ”ei terveydenalan ammattilainen” tietää paremmin asiat kuin terveydenalan ammattilainen itse. Se, että kuinka moni on saanut tai saa tartunnan verensiirrossa onkin eri asia. Päihdeklinikan mukaan tartuntoja ei olisi tiettävästi saatu 30v Suomessa (siis Suomessa!).
Silloin kun verta alettiin systemaattisesti tutkia, hiv tartunnan saaneita jäi seulaan useammin. Nykyään verenluovutuksessa vähemmän, koska hiviä testataan. Se, että verensiirrossa todennäköisyys saada hiv on olematon, perustuu siihen, että verta ei luovuta hiv-positiiviset ja toki se testauskin, kun se testaus ajoittuu oikeaan kohtaan. En olisi huolissani verensiirroista, mutta testaus ei takaa 100% suojaa. Se, että Suomessa kaikki veri testataan ei vaikuta myöskään siihen, mitä muualla maailmassa näin tapahtuu. Kyllä suomalaisia joutuu onnettomuuteen ympäri maailmaa, leikkauksiin ja tarvitsevat verensiirtoa.