Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolistosairaus paranee lihaa syömällä?

Vierailija
03.01.2022 |

Tänään HS kirjoittaa kuinka tulehdukselliset suolistosairaudet ovat lisääntyneet nuorilla ihmisillä vaikka punaisen lihan syönti on vähentynyt ja vastaavasti kasvisten syönti runsaasti lisääntynyt.
Kommenttiosiossa ihmiset kertovat parantuneensa kun ovat siirtyneet syömään pelkkää lihaa.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008512703.html

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa GAPS dieetistä.

Vierailija
42/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan syönti ei ole oleellisesti vähentynyt. Ennen liha oli kallista eikä sitä syöty usein. Nykyään ne, jotka syövät lihaa (enemmistö yhä) , syövät sitä paljon enemmän kuin ihmiset muutama vuosikymmen sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo, samaa mieltä.

Jospa se vegaaninen intoilu vähitellen loppuisi, ja lihan arvostus palaisi entiselleen kun ihmiset  huomaavat miten terveellistä liha on ihmiselle.

Koskaan aikaisemmin ei ole syöty niin paljon lihaa kuin tänä päivänä.

Jopa sota käytiin perunalla ja nauriilla.

Eikä vegaani ole mikään uusi juttu, Helsingissä ensimmäiset kasvisravintolat tuli jo 60-luvulla ja monet iäkkäät terveet vanhukset eivät ole syöneet lihaa 60-70 vuoteen.

Nyt sitten pitää ottaa huomioon että miten se peruna ja vihannekset kasvatettiin ennen ja miten ne kasvatetaan nykyään.

Ennen vihannekset kasvatettiin itse. Se oma pelto lannotettiin puutuhkalla ym kompostilla ja eläinten kakalla.

Nykyään vihannekset tehotuotetaan maaperässä joka on köyhtynyt. Maata lannotetaan vain sen verran että vihannekset jaksaa kasvaa isoksi mutta hivenaine sisältö on olematon.

Hyvänä esimerkkinä on tuo videon poika joka 15 päivässä sai itsensä tuohon kuntoon pelkästään vegaaniruualla.

Sisältääkö nykyajan tehotuotetut kasvikset ja vihannekset riitävän määrän tarvittavia ravintoaineita?

Vierailija
44/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
45/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku syö voimakasta chiliä, niin ensin kannattaisi jättää se pois, josko suolisto tervehtyisi.

Vierailija
46/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli jatkuva suolistotulehdus ikävuosina 15-22. Siitä on aikaa kohta kolmekymmentä vuotta. Minulla lihan poisjättäminen paransi suoliston. Olen joskus kokeillut syödä ihan pieniä määriä lihaa, mutta tulen siitä niin sairaaksi, että enää en aio kokeilla. Iskee heti aivan järkyttävä ummetus, kauheat kouristelut, ilmavaivat ja on kuin rautahaarniska vedettäisiin vyötärölle. 

Vierailija
47/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"NOPEAN YLEISTYMISEN tarkkaa syytä ei tiedetä, mutta Arkkilan mukaan on olemassa useita mahdollisia taustatekijöitä. Esimerkiksi kaupungistuminen ja hygieniatason nopea paraneminen sekä lisääntynyt antibioottien käyttö ovat altistaneet ihmisiä tulehduksellisille suolistosairauksille."

Eiköhän se ylihygieenisyys ole isoin aiheuttaja. Suolisto tarvitsee monipuolista bakteerikantaa.

Miksi minä sitten sain suolistosairauden, vaikka elän siivottomasti enkä pahemmin edes käy suihkussa, enkä käytä mitään lääkkeitä tai antibiootteja koskaan.

Vierailija
48/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vuosikymmeniä kestäviin oireisiin lopulta auttoi liikunnan lisääminen ja margariinin vaihtaminen levitteeseen, jossa on myös voita. Mun suolisto alkaa kurnuttamaan ja tuottamaan limaa, jos syön kasvismargariinia leivän päällä. Syön paljon leipää ja joskus luulin että johtuu viljoista, mutta kun vaihdoin levitettä niin voin taas huoletta käyttää muitakin viljoja kuin kauraa.

Vierailija
49/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli jatkuva suolistotulehdus ikävuosina 15-22. Siitä on aikaa kohta kolmekymmentä vuotta. Minulla lihan poisjättäminen paransi suoliston. Olen joskus kokeillut syödä ihan pieniä määriä lihaa, mutta tulen siitä niin sairaaksi, että enää en aio kokeilla. Iskee heti aivan järkyttävä ummetus, kauheat kouristelut, ilmavaivat ja on kuin rautahaarniska vedettäisiin vyötärölle. 

Ei ole suolistosairauden oireet.

Vierailija
50/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että kasvistrollit yrittää pilata keskustelun trollaamalla.

Suolistosairaudet on vakava ja yleistyvä tauti ja vastuutonta sotkea trollaamalla tätä asiaa.

Ymmärrän kyllä, että ottaa päähän kun arvostellaan "pyhiä kasviksia", jotka pelastaa koko maailman.

Vierailija
51/66 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni lihaa syödään Suomessa nykyään enemmän kuin koskaan. Ei mun mummoni tai edes äitini (50-luvun lopun lapsi) syönyt joka päivä lihaa. Puuroja, perunaa&kastiketta, makaronivelliä ja sen sellaista oli tarjolla arkena. Lihaa syötiin sitten sunnuntaina.

Haluaisin huomauttaa myös sellaisen pikkuseikan, että suoliston alueen syöpien esiintyvyys on kuitenkin samaan aikaan pudonnut tasaisesti 50-luvun huippulukemista, väestön ikääntymisestä huolimatta.

Itse olen syönyt lihaa koko ikäni ja olen siitä onnekas ettei minkäänlaisia suolisto-ongelmia ole koskaan ollut. Onko kukaan alkanut tosissaan selvittämään kasvaneiden sokerimäärien vaikutusta ruokavaliossa? No on toki ainakin jollain tasolla, onhan se selvä ettei perinteiseen ruokavalioon ole ihmiskunnan historian aikana ennen viimeisiä vuosikymmeniä kuulunut tällaista sokerimäärää. Antaisikohan tuo vaikkapa vääränlaiselle bakteerikannalle suolistossa kasvuun ravintoa jota ei ennen nykyaikaa ole ollut saatavilla?

En ole asiantuntija missään tapauksessa tässä asiassa mutta pitäisin ihan normaaliin järkeilyyn perustuen tätä suurimpana nykyajan suolisto-ongelmien aiheuttajana ennennäkemättömän hygieniatason ohella.

Vierailija
52/66 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla IBS pysyy kuosissa ketoilemalla parhaiten. Ei poista kaikkia oireita pysyvästi, tästähän ei voi parantua, mutta 90% kaikki OK. vaatii vain enemmän vaivaa ja lisäravinteita. Ketoilussa liha on tärkeässä roolissa mutta vain puhdas liha, ei mitään kaupan marinaadilihoja.

Vierailija
53/66 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"NOPEAN YLEISTYMISEN tarkkaa syytä ei tiedetä, mutta Arkkilan mukaan on olemassa useita mahdollisia taustatekijöitä. Esimerkiksi kaupungistuminen ja hygieniatason nopea paraneminen sekä lisääntynyt antibioottien käyttö ovat altistaneet ihmisiä tulehduksellisille suolistosairauksille."

Eiköhän se ylihygieenisyys ole isoin aiheuttaja. Suolisto tarvitsee monipuolista bakteerikantaa.

Minä en usko tuohon ylihygieenisyys-teoriaan. Kävin lapsena usein maalla, siellä kasvatettiin kasviksia, meillä oli kissoja, olen aina ollut laiska siivoamaan ja vatsavaivoja ollut paljon. Kaveri jolla myös vatsavaivoja, antaa koiran nuolla naamaansa.

Antibiootteja ei anneta nykyään läheskään niin herkästi kuin muutama vuosikymmen sitten.

Kuidun vähentäminen auttanut mulla ilmavaivoihin, vuosia usein toistuneet ripulit loppuivat laktoosittomalla, gluteenittomalla ja kahvittomalla ruokavaliolla. Olen varma ainoastaan kahvin osuudesta ripuliin, nuo muut eivät ole yhtä selkeitä vaikka laktoosi-intoleranssi on todettu sekä rasituskokeella että geenitestillä. Kahvissa sen tekee jokin muu ainesosa kuin kofeiini, koska vaihdoin sen kofeiinitabletteihin.

Vierailija
54/66 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli liika sokerin mussuttaminen aiheuttaa tätä ongelmaa?

Kai se paranis vähä jos lopettaa makeat?

Vierailija
55/66 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidanpa laittaa seuraavan apurahahakemuksen aiheeksi: Anaaliyhdyntöjen vaikutus suolistosairauksien ehkäisyssä teini-ikäisillä naisilla.

Vierailija
56/66 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi luin, että suolistosairauksien määrän kasvu voisi johtua mikromuoveista. Mutta ei kai sitä syytä kukaan vielä tiedä.

Vierailija
57/66 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punainen liha eroaa valkoisesta vain siten että punaisessa lihassa on enemmän rautaa.

Rauta on terveellistä, eikö?

Punainen liha ei aiheuta syöpää.

Todennäköisesti punainen liha ei aiheuta syöpää, mutta kun se on pakattu muoveihin, siihen on lisätty värejä, säilöntäaineita, marinaadeja, mausteita, se on kasvatettu antibioooteilla ja huonolla rehulla ja kaikenlaista muuta, jotka aiheuttavat ehkä syöpää, niin on alettu sanoa sen lihan aiheuttavan sitä.

Koska eihän se nyt sovi sanoa, että ne muut lisäaineet mitä siihen lihaan on siirrtynyt ja imeytynyt sitä syöpää aiheuttaa.

Niin ja toinen asia, jota koskaan ei mainita ovat juomat ja varsinkin alkoholipitoiset. Niiden valikoima on lisääntynyt räjähdysmäisesti.

Kolmas on nämä terveys ja fitnesporukan suolistoongelmat. Siitäkään ei puhuta. Jostain syystä nappeja vedetään näiden 20-30 vuotiaiden ”urheilijoiden” keskuudessa vaikka kuinka paljon, ja joka sorttia. Joiden tarkoitus on milloin muuttaa mitäkin kehossa ja sen toiminnoissa.

Ja neljäs on ihmisten ylipaino. Kun keho on kokoajaan syödään ja ruuansulatus vaiheessa, niin toisilla se väsyy ja kuka tietää,,ehkä kuluu, kuten nivelet tekevät. Kaikki mikä sitä suojaa on ehkä kulunut pois, eikä ehtinyt uudistua..

Ehkä kyseessä on kuin polviongelmien kanssa. Katsotaan jotain korkokenkää ja osoitetaan sormella sitä, koska sen pitämien koskee. Vaikka takana on väärät kävelymäärät, liika paino, askelpituus, liian korkeat korot joka estää suorista sta polvia, liian kapea kärki kengässä joka johtaa lihasten jännittämiseen, sipsuttamien ja ehkä jalan vääntäminen sivusuuntaan ym.

Vierailija
58/66 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punainen liha eroaa valkoisesta vain siten että punaisessa lihassa on enemmän rautaa.

Rauta on terveellistä, eikö?

Punainen liha ei aiheuta syöpää.

Todennäköisesti punainen liha ei aiheuta syöpää, mutta kun se on pakattu muoveihin, siihen on lisätty värejä, säilöntäaineita, marinaadeja, mausteita, se on kasvatettu antibioooteilla ja huonolla rehulla ja kaikenlaista muuta, jotka aiheuttavat ehkä syöpää, niin on alettu sanoa sen lihan aiheuttavan sitä.

Koska eihän se nyt sovi sanoa, että ne muut lisäaineet mitä siihen lihaan on siirrtynyt ja imeytynyt sitä syöpää aiheuttaa.

Niin ja toinen asia, jota koskaan ei mainita ovat juomat ja varsinkin alkoholipitoiset. Niiden valikoima on lisääntynyt räjähdysmäisesti.

Kolmas on nämä terveys ja fitnesporukan suolistoongelmat. Siitäkään ei puhuta. Jostain syystä nappeja vedetään näiden 20-30 vuotiaiden ”urheilijoiden” keskuudessa vaikka kuinka paljon, ja joka sorttia. Joiden tarkoitus on milloin muuttaa mitäkin kehossa ja sen toiminnoissa.

Ja neljäs on ihmisten ylipaino. Kun keho on kokoajaan syödään ja ruuansulatus vaiheessa, niin toisilla se väsyy ja kuka tietää,,ehkä kuluu, kuten nivelet tekevät. Kaikki mikä sitä suojaa on ehkä kulunut pois, eikä ehtinyt uudistua..

Ehkä kyseessä on kuin polviongelmien kanssa. Katsotaan jotain korkokenkää ja osoitetaan sormella sitä, koska sen pitämien koskee. Vaikka takana on väärät kävelymäärät, liika paino, askelpituus, liian korkeat korot joka estää suorista sta polvia, liian kapea kärki kengässä joka johtaa lihasten jännittämiseen, sipsuttamien ja ehkä jalan vääntäminen sivusuuntaan ym.

Lääkkeet!

Vierailija
59/66 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole suolistosairauden oireet.

Ei tietenkään ole. Kuka niin on väittänytkään?

Kerroin vaan, mitä oireita saan nykyisin lihan syönnistä. Ihmisen kannattaa varmaan välttää sellaista ravintoa, mistä sairastuu. En myöskään pysty syömään mitään aspartaamilla makeutettua, hiivalla kohotettuja leivonnaisia, sipulia, suklaata, suuria määriä paprikaa tai kovin rasvaisia ruokia tms.

Vierailija
60/66 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni lihaa syödään Suomessa nykyään enemmän kuin koskaan. Ei mun mummoni tai edes äitini (50-luvun lopun lapsi) syönyt joka päivä lihaa. Puuroja, perunaa&kastiketta, makaronivelliä ja sen sellaista oli tarjolla arkena. Lihaa syötiin sitten sunnuntaina.

Haluaisin huomauttaa myös sellaisen pikkuseikan, että suoliston alueen syöpien esiintyvyys on kuitenkin samaan aikaan pudonnut tasaisesti 50-luvun huippulukemista, väestön ikääntymisestä huolimatta.

Itse olen syönyt lihaa koko ikäni ja olen siitä onnekas ettei minkäänlaisia suolisto-ongelmia ole koskaan ollut. Onko kukaan alkanut tosissaan selvittämään kasvaneiden sokerimäärien vaikutusta ruokavaliossa? No on toki ainakin jollain tasolla, onhan se selvä ettei perinteiseen ruokavalioon ole ihmiskunnan historian aikana ennen viimeisiä vuosikymmeniä kuulunut tällaista sokerimäärää. Antaisikohan tuo vaikkapa vääränlaiselle bakteerikannalle suolistossa kasvuun ravintoa jota ei ennen nykyaikaa ole ollut saatavilla?

En ole asiantuntija missään tapauksessa tässä asiassa mutta pitäisin ihan normaaliin järkeilyyn perustuen tätä suurimpana nykyajan suolisto-ongelmien aiheuttajana ennennäkemättömän hygieniatason ohella.

Minulla on jonkinmoinen suolistotulehdus enkä juo mitään limuja, en karkkia, en keipomuksia, jäätelöä muutaman kerran vuodessa. Koko elämäni on ollut tätä.

En myöskään syö eineksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän