Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolistosairaus paranee lihaa syömällä?

Vierailija
03.01.2022 |

Tänään HS kirjoittaa kuinka tulehdukselliset suolistosairaudet ovat lisääntyneet nuorilla ihmisillä vaikka punaisen lihan syönti on vähentynyt ja vastaavasti kasvisten syönti runsaasti lisääntynyt.
Kommenttiosiossa ihmiset kertovat parantuneensa kun ovat siirtyneet syömään pelkkää lihaa.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008512703.html

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei tiedä itkeäkkö vai nauraa...

Professori siinä kahteenkin otteeseen mainitsee kasvisten syönnin merkityksen tämmöisten ehkäisyssä.

Mutta sitten kun kommenteissa joku kylähullu kertoo, että lihansyönti paransi hänen keuhkosyöpänsä, vaimon lapsettomuuden ja karkoitti vielä hiiret talosta, niin tämähän on ehdoton totuus joo. Ja jälleen kerran kiistämätön todiste runsaan lihansyönnin terveellisyydestä. Ja sama meno jatkuu täällä..

Professorihan nimeonomaan mainitsee että on ristiriitaista sanoa että punainen liha aiheuttaa suolistosairautta, SILLÄ punaisen lihan syönti on vähentynyt ja sen sijaan kasvisten syönti lisääntytnyt samaan aikaan kun myös suolistosairaudet lisääntyneet. Vedä johtopäätös.

Vierailija
22/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolistovaivoja voi tulla nimenomaan huonosti sulavista kasvikuiduista. Näitä ongelmallisia FODMAP-kuituja on lähes kaikissa kasviperäisissä proteiinilähteissä, joten siinä mielessä vaihtaminen lihaan voi helpottaa. Toki punainen liha erityisesti lisää sitten syövän riskiä, mutta se taas on eri juttu. Jokainen kuolee lopulta johonkin.

Miksi punainen liha aiheuttaisi syöpää? Todista väitteesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei tiedä itkeäkkö vai nauraa...

Professori siinä kahteenkin otteeseen mainitsee kasvisten syönnin merkityksen tämmöisten ehkäisyssä.

Mutta sitten kun kommenteissa joku kylähullu kertoo, että lihansyönti paransi hänen keuhkosyöpänsä, vaimon lapsettomuuden ja karkoitti vielä hiiret talosta, niin tämähän on ehdoton totuus joo. Ja jälleen kerran kiistämätön todiste runsaan lihansyönnin terveellisyydestä. Ja sama meno jatkuu täällä..

Sun elämä on varmaan hirveen raskasta...

Vierailija
24/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Red meat contains large amounts of iron, creatine, minerals such as zinc and phosphorus, and B-vitamins: (niacin, vitamin B12, thiamin and riboflavin).[12] Red meat is a source of lipoic acid.

Red meat contains small amounts of vitamin D.[13] Offal such as liver contains much higher quantities than other parts of the animal.

Vierailija
25/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

punainen liha = makkara

Ei kokolihapihvi joka sillai varsinaisesti on punaista lihaa

Vierailija
26/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysy kaukana valmisteista niin menee paremmin

Vierailija
27/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Many plant-based foods can worsen IBS symptoms, causing bloating, constipation, or diarrhea.

Vegan diets that avoid triggering foods could leave out essential vitamins and minerals, such as protein, iron, and calcium.

Eli vegaani ruokavalio pahentaa IBS tulehduksen oireita, ja jättää sinut ilman vitamiineja ja mineraaleja kuten rautaa, proteiinia ja kalsiumia.

Vierailija
28/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tähän mainio esimerkki:

A 13-year-old boy developed an unsteady gait after changing to a vegetarian diet for 15 days.

Vierailija
29/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan myös haavaista paksunsuolentulehdusta jo noin 20 vuotta olen syönyt pakasteena myytävää parsakaalia.Sitä syön joka aterialla jonkin verran ja kanaa ,kalaa myös joskus välillä muita lihoja.Maitoa en juo ollenkaan syön kalkkia.Hyvässä kunnossa on suoli pysynyt .Vuosi sitten tähystyksessä lääkärikin uteli miten saan sen pysymään  noin  hyvä kuntoisena.

Vierailija
30/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa on hieno esimerkki Hesarin yrityksestä vaivihkaa aivopestä ihmisiä. Vaikka-sana antaa ymmärtää, ettÄ lihansyönnin vähentäminen olisi suoliston kannalta hyvä. Mitään dataa tästä ei ole, ja kaikki viittaisi ihan päinvastaiseen suuntaan, mutta Hesari ei luovuta.

Olet vainoharhainen.

Hesari:- ”Osa näistä on kylläkin hieman ristiriidassa viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana Suomessa tapahtuneiden muutosten kanssa: nykyään syödään paljon vähemmän punaista lihaa ja enemmän kasviksia, ja myös antibioottien käyttö on vähentynyt 1990-luvusta merkittävästi. Silti sairauksia todetaan joka vuosi 2 000 lisää. ”Osa näistä on kylläkin hieman ristiriidassa viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana Suomessa tapahtuneiden muutosten kanssa: nykyään syödään paljon vähemmän punaista lihaa ja enemmän kasviksia, ja myös antibioottien käyttö on vähentynyt 1990-luvusta merkittävästi. Silti sairauksia todetaan joka vuosi 2 000 lisää.”-

Vierailija
31/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastan myös haavaista paksunsuolentulehdusta jo noin 20 vuotta olen syönyt pakasteena myytävää parsakaalia.Sitä syön joka aterialla jonkin verran ja kanaa ,kalaa myös joskus välillä muita lihoja.Maitoa en juo ollenkaan syön kalkkia.Hyvässä kunnossa on suoli pysynyt .Vuosi sitten tähystyksessä lääkärikin uteli miten saan sen pysymään  noin  hyvä kuntoisena.

Syötkö kasviksia?

Marjoja metsästä?

Vierailija
32/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole suolistosairautta, mutta on IBS, ja liha on yksi harvoja ruoka-aineita, joka ei ärsytä suolistoa. Kasvikset on syötävä pienissä erissä, muuten on vatsa sekaisin.

Teinipojallani on myös IBS ja liha on tosiaan ruoka-aine, josta ei oireile. Hyvin suuri osa terveellisiksi mielletyistä ruoka-aineista on pahimpia oireiden aiheuttajia. Toisaalta voi olla, että juuri ruokavalion rajoittuneisuus ylläpitää vaivaa tehokkaasti. Parhaiten suolistoflooraa hoitaisi runsas ja monipuolinen kasvisten syönti, mutta milläpä hemmetti  syöt, kun samantien on kipeänä. 

Vierailija
33/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ilmeisesti tämä: "Haavaisen paksusuolentulehduksen tyypillisin oire on jatkuva löysävatsaisuus: ripuli on limaista ja lopulta myös veristä, mikä ajaa potilaat yleensä nopeasti lääkäriin."

Mitähän tässä nyt sitten pitäisi tehdä?

Kun tämä on tullut minulle niin sinä aikana olen lisännyt kasvisten/marjojen syöntiä ja vähentänyt viljojen syöntiä. Leipää olen syönyt paljonkin elämäni aikana ja silloin vatsa toiminut normaalisti.

Lihaa olen syönyt normaalisti. Jauhelihaa syödään normaalisti. Siirrytty kuitenkin enemmän kanaan.

Voisiko tämä kuitenkin johtua noista marjoista ja kasviksista?

Näissä ei ole ollut liikaa hygieenisyyttä kun itse kasvatettu paljolti.

Vierailija
34/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni lihaa syödään Suomessa nykyään enemmän kuin koskaan. Ei mun mummoni tai edes äitini (50-luvun lopun lapsi) syönyt joka päivä lihaa. Puuroja, perunaa&kastiketta, makaronivelliä ja sen sellaista oli tarjolla arkena. Lihaa syötiin sitten sunnuntaina.

Vierailija
35/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni lihaa syödään Suomessa nykyään enemmän kuin koskaan. Ei mun mummoni tai edes äitini (50-luvun lopun lapsi) syönyt joka päivä lihaa. Puuroja, perunaa&kastiketta, makaronivelliä ja sen sellaista oli tarjolla arkena. Lihaa syötiin sitten sunnuntaina.

Hesari:- ”Osa näistä on kylläkin hieman ristiriidassa viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana Suomessa tapahtuneiden muutosten kanssa: nykyään syödään paljon vähemmän punaista lihaa ja enemmän kasviksia, ja myös antibioottien käyttö on vähentynyt 1990-luvusta merkittävästi. Silti sairauksia todetaan joka vuosi 2 000 lisää. ”Osa näistä on kylläkin hieman ristiriidassa viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana Suomessa tapahtuneiden muutosten kanssa: nykyään syödään paljon vähemmän punaista lihaa ja enemmän kasviksia, ja myös antibioottien käyttö on vähentynyt 1990-luvusta merkittävästi. Silti sairauksia todetaan joka vuosi 2 000 lisää.”-

Vierailija
36/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ilmeisesti tämä: "Haavaisen paksusuolentulehduksen tyypillisin oire on jatkuva löysävatsaisuus: ripuli on limaista ja lopulta myös veristä, mikä ajaa potilaat yleensä nopeasti lääkäriin."

Mitähän tässä nyt sitten pitäisi tehdä?

Kun tämä on tullut minulle niin sinä aikana olen lisännyt kasvisten/marjojen syöntiä ja vähentänyt viljojen syöntiä. Leipää olen syönyt paljonkin elämäni aikana ja silloin vatsa toiminut normaalisti.

Lihaa olen syönyt normaalisti. Jauhelihaa syödään normaalisti. Siirrytty kuitenkin enemmän kanaan.

Voisiko tämä kuitenkin johtua noista marjoista ja kasviksista?

Näissä ei ole ollut liikaa hygieenisyyttä kun itse kasvatettu paljolti.

Koita jättää vihannekset ja marjat pois, jos auttaisi.

Vierailija
37/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maat joissa suolivaivoja ei ole, ovat maita joissa ei tunneta täysjyvää eikä ruisleipää. Niissä syödään vehnäleipää, kasviksia ja lihaa ja kalaa.

Vierailija
38/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestini kannattaa lukea pituudestaan huolimatta, sillä se sisältää tietoa, joka perustuu tutkittuun tietoon mutuilun ja olettamusten sijaan.

Tarkoitukseni oli opiskella laillistetuksi ravitsemusterapeutiksi, mutta vaihdoin lääkikseen. Uskallan todeta, että tietoa ja erilaisia perspektiivejä löytyy minulta kattavasti aiheesta. En ikinä antaisi terveysneuvontaa netin välityksellä, enkä sitä suosittele vastaanottamaan kuin alan ammattilaisilta. Siitä huolimatta, jos haluat tehdä omaa tutkimusta aiheesta voin antaa muutaman mielenkiintoisen lähestymisen:

-Moni, joka ei kestä lihaa eli saa siitä dyspepsiaoireita hyötyisi suolahappo+ pepsiini-ravintolisästä. Hypoklorhydria eli mahan vähähappoisuus on yllättävän yleinen etiologinen tekijä, jonka vuoksi mikroravintoaineiden ja proteiinin imeytyvyys kärsii, ja ruoan proteiinien pilkkoutuminen jää vaillinaiseksi johtaen ylävatsan turvotukseen ja ilmavaivoihin sekä subkliinisiin ravintoainepuutoksiin sekä refluksioireisiin. Tutki asiaa, jos tunnistat itsesi ja neuvottele omalääkärisi kanssa.

-Karnivoriadieettiä eli pelkkää lihaa sisältävä dieetti voi olla käypä hoito, kun epäillään SIBO:a eli ohutsuolen bakteerien liikakasvua. Natriumnitraattia ja -nitriittiä sisältävä prosessoitu liha ei ole suositeltavaa, vaan saattaa pahentaa yleistilaa, sillä paksusuolen mikrobikanta ei näistä muodostuvasta nitrosoamiinista pidä. Kokeile siis vapaana kasvaneen ja eläimen luontaisella ruokavaliolla eläneiden lihaa. Keskustele laillistetun ravitsemusterapeuttisi kanssa asiasta.

-Autoimmuunisairauksissa olisi käypää hoitoa kokeilla täysin gluteenitonta eliminaatioruokavaliota esimerkiksi vuoden ajan. Kasaantuva näyttö asiasta viittaa, että paljon luultua useampi ei siedä gluteenia tai sen gliadiinin osapeptidejä, joista mikä tahansa saattaa olla oireyhtymän etiologinen syy. Gluteeni tai sen osapeptidit ylläpitävät mastosyyttivälitteistä immuunireaktiota, joka voi aiheuttaa somaattisten oireiden lisäksi myös neurologisia oireita. Gluteeniyliherkkyyttä ei käytännössä voi mitata tai varmentaa, ja se vaatii suurta sitoutumiskykyä, mutta voi olla erittäin tehokas ratkaisu, kun helpotusta ei tunnu löytyvän. Viljojen karsimisesta ruokavaliosta ei pitäsi olla mitään erityistä haittaa, kunhan muistaa syödä riittävästi kasviksia ja marjoja.

-FODMAP-hiilihydraatit ovat tärkeää ravintoa paksusuolen hyödyllisille bakteerikannoille, sillä niiden valmistavat lyhytketjuiset rasvahapot mm. butyraatti ruokkii suoliston epiteelisoluja pitäen sen terveenä. Jos henkilö saa niistä oireita, olisi FODMAP-hh. eliminaation sijaan yritettävä palauttaa suoliston mikrobiotaan niitä käsitteleviä hyötybakteerikantoja. Siis hypoteesi on, että henkilöltä on kadonnut osittain tai kokonaan FODMAP:ia käsittelevät hyötybakteerit ja tilalle on kolonisoitunut haitallisia kantoja; tila on nimeltään dysbioosi. Tällaista on vaikea hoitaa, mutta itse kokeilisin ensin karsia kaiken sokerin pois, sillä se ruokkii etupäässä huonoksi tai kommensalistisiksi todettuja kantoja. Sitten palauttasin kuitulisillä (prebiooteilla) ja probiooteilla hyödyllisiä kantoja suolen epiteeliin. Tällöin myös suoliston kolonosyyttien terveys voi parantua drastisesti johtaen suolistotulehduksen lieventymiseen tai jopa täyteen remissioon. Ota asia esille omalääkärisi kanssa.

Tsemppiä kaikille, jotka kamppailevat terveysingelmiensa kanssa! Itse olen oman IBS-suolistoni (ei löydöksiä) parantanut täysin oireettomaksi käytännössä edellä mainituilla keinoilla. Edelleenkin toki noudatan VHH-ruokavaliota ja syön useita ravintolisiä, mutta suolisto ja holistinen terveys ovat erinomaisessa kunnossa.

Vierailija
39/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisnpa ylänuolittaa tuota edellistä viestiä 100 kertaaa!!!!!

Vierailija
40/66 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo, samaa mieltä.

Jospa se vegaaninen intoilu vähitellen loppuisi, ja lihan arvostus palaisi entiselleen kun ihmiset  huomaavat miten terveellistä liha on ihmiselle.

Koskaan aikaisemmin ei ole syöty niin paljon lihaa kuin tänä päivänä.

Jopa sota käytiin perunalla ja nauriilla.

Eikä vegaani ole mikään uusi juttu, Helsingissä ensimmäiset kasvisravintolat tuli jo 60-luvulla ja monet iäkkäät terveet vanhukset eivät ole syöneet lihaa 60-70 vuoteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän